آشنایی با کشور تونس و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن

0

کشور تونس (Tunisia) در شمال آفریقا و در امتداد سواحل دریای مدیترانه قرار دارد. جاذبه‌های گردشگری خاص نظیر سواحل طلایی آفتاب‌گیر و جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی، فیلم و تئاتر این کشور را محبوب گردشگران کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم شما را با کشور زیبای تونس و تعدادی از بهترین جاذبه‌های گردشگری آن آشنا کنیم.

کشور تونس کجاست؟

تونس در شمال قاره آفریقا قرار دارد؛ از غرب و جنوب غرب با الجزایر و از جنوب شرق با لیبی همسایه است و در شرق و شمال شرق به دریای مدیترانه منتهی می‌شود. پایتخت کشور تونس شهر تونس (Tunis) است، یکی از زیباترین و پرجنب‌وجوش‌ترین شهرهای جهان. بخشی از تاریخ این کشور به‌واسطه معماری آن حفظ شده است و بخشی دیگر توسط موزه‌هایی که در سراسر کشور قرار دارند. با قدم‌زدن در شهرهای تونس، بازارها و مساجدی با معماری عربی را در کنار ساختمان‌هایی به‌سبک مدرن مشاهده خواهید کرد.

رونیکس

فرهنگ کشور تونس

رسوم و فرهنگ کشور تونس بسیار متنوع است. این موضوع تا حد زیادی به حکمرانی حکومت‌های مختلف بر این کشور در طول تاریخ بازمی‌گردد. مذهب مردم تونس رسما اسلام است و اکثر جمعیت این کشور را مسلمان تشکیل می‌دهند. یهودیان و مسیحیان اقلیت‌های دینی این کشورند. زبان کشور تونس عربی است و اکثر بومیان زبان عربی را با گویش تونسی صحبت می‌کنند. عربی استاندارد و مدرن نیز در مدارس کشور به‌عنوان زبان اول تدریس می‌شود.

مهمان‌نوازی، خوش‌رویی و خون‌گرمی مردان و زنان تونس در کنار جاذبه‌های گردشگری خارق‌العاده این کشور باعث شده است تونس مقصدی جذاب برای گردشگران سراسر جهان شود.

منظور از مدینه در تونس چیست؟

در کشورهای آفریقای شمالی، محله‌های قدیمی بعضی از شهرها که اهمیت تاریخی دارند مدینه (Medina) نامیده می‌شوند. این محله‌ها بافت تاریخی خود را حفظ کرده‌اند و کوچه‌هایی باریک با معماری قدیمی دارند و معمولا به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده‌اند. بعضی از شهرهای تونس که مدینه دارند عبارت‌اند از تونس، سوسه، قیروان و مهدیه.

آب‌وهوای کشور تونس

کشور تونس در منطقه‌ای معتدل و گرم قرار دارد که از جنوب به صحرای بزرگ آفریقا می‌رسد. شمال کشور آب‌وهوایی مدیترانه‌ای با زمستان‌هایی معتدل و بارانی و تابستان‌هایی گرم و خشک دارد. هرچه به‌سمت جنوب بروید، مناطق نیمه‌خشک و خشک می‌شوند.

نواحی ساحلی تونس معتدل‌تر از مناطق جنوبی و مرکزی آن هستند. مثلا در شهر سوسه (Sousse) که یکی از شهرهای ساحلی است، میانگین دما در ماه ژانویه (دی و بهمن) به ۷ درجه سانتی‌گراد و در آگوست (مرداد و شهریور) به ۳۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

۱۰ مقصد گردشگری در کشور تونس

اگرچه تونس بیشتر به مقصدی ساحلی مشهور است، جاذبه‌های گردشگری این کشور محدود به سواحل آن نمی‌شود. کوچه‌هایی پر از خانه‌های قدیمی با رنگ‌های پاستلی، بازارهای زیبا، ویرانه‌های باستانی، خانه‌های زیرزمینی، صحرای بزرگ آفریقا در جنوب و واحه‌های پنهان و پر از نخل از دیگر جاذبه‌های گردشگری تونس هستند. فرهنگ و تاریخی که رومیان در تونس به جا گذاشتند نیز یکی دیگر از دلایل بازدید از این کشور زیباست.

در ادامه، تعدادی از برترین مقاصد گردشگری و مکان‌های دیدنی کشور تونس را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. آمفی‌تئاتر الجِم

آمفی‌تئاتر الجِم در کشور تونس

اگر به عصر گلادیاتورها و مبازرات آنان علاقه دارید، احتمالا اولین توقف شما در تونس شهر الجم (El Djem) خواهد بود. آمفی‌تئاتر شهر الجِم یکی از زیباترین بناهای به‌جامانده از امپراطوری روم در کشور تونس است. عظمت دیوارهای این سازه باعث می‌شود شهر مدرن الجم مانند شهری مینیاتوری به نظر برسد.

با بازدید از آمفی تئاتر الجم می‌توانید در راهروهای زیر میدان مبارزات قدم بزنید و پا جای پای گلادیاتورها بگذارید یا از طبقات بالا بازدید کنید و روی صندلی‌هایی بنشینید که جایگاه تماشاگران مبارزات گلادیاتورها بوده‌اند.

۲. صحرای بزرگ آفریقا

صحرای بزرگ آفریقا

در سفر به تونس حتما بازدید از بزرگ‌ترین بیابان جهان را در برنامه خود بگنجانید. صحرای بزرگ آفریقا بخش وسیعی از تونس را پوشانده است و در دل خود عجایب زیادی برای بازدیدکنندگان دارد.

تپه‌های شنی نفتا (Naftah)، تورهای شترسواری در بیابان، خوردن غذاهای سنتی، بازدید از دره میدس (Mides Canyon) و گذراندن شب در بیابان و تماشای آسمان پرستاره آن تنها تعدادی از جاذبه‌های گردشگری صحرای بزرگ آفریقا هستند.

شن‌زار بزرگ خاوری (Grand Erg Oriental) که بخش بزرگی از جنوب تونس را فرا گرفته، مکانی جادویی است که صحنه‌های زیادی از فیلم‌های «جنگ ستارگان» و «بیمار انگلیسی» در آن فیلم‌برداری شده‌اند. اکنون بعضی از این مکان‌های فیلم‌برداری به هتل تبدیل شده‌اند که می‌توانید برای استراحت در آنها یا دیدنشان اقدام کنید.

۳. دریاچه نمک شط الجريد

دریاچه نمک شط الجريد

بهترین کلمه برای توصیف دریاچه نمک بزرگ شط الجريد (Chott el Djerid)، منحصر‌به‌فرد است. هنگام بازدید از این مکان زیبا در تونس، ممکن است فکر کنید قبلا آن را دیده‌اید که اگر از طرف‌داران فیلم‌های «جنگ ستارگان» هستید، احتمالا درست فکر کرده‌اید. بسیاری از صحنه‌های شهر تاتوئین در این مکان فیلم‌برداری شده‌اند.

شط الجريد دریاچه آب شور است و تغییر فصل در طول سال باعث تغییر رنگ آب دریاچه می‌شود. اگر عکس‌های این دریاچه را مشاهده کنید، می‌بینید که آب آن رنگ‌های دیوانه‌کننده بنفش، صورتی و قرمز را به خود گرفته است.

۴. شهر تونس؛ پایتخت کشور تونس

شهر تونس پایتخت کشور تونس

شهر تونس در طول تاریخ میزبان تمدن‌ها و ملت‌های مختلف بوده است. این شهر اکنون همانند پلی میان گذشته و حال است. هنرهای خیابانی، معماری کلاسیک در کنار سازه‌های مدرن، سواحل زیبا، مسجد جامع سیدی محرز و معماری فوق‌العاده‌اش، خانه‌هایی با رنگ‌های شاد و زنده و موزه بزرگ باردو (Bardo Museum) از دلایل جذب مسافران از سراسر جهان به این شهرند.

زیباترین قسمت شهر تونس محله قدیمی یا مدینه تونس است که مانند بازاری بسیار بزرگ است و گویی شما را به گذشته می‌برد. تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری شهر تونس در محله قدیمی آن قرار دارند پس به‌هیچ‌وجه بازدید از این محله را فراموش نکنید.

بدون رفتن به موزه باردو بازدید شما از شهر تونس کامل نخواهد بود. موزه باردو بزرگ‌ترین موزه جهان است که موزاییک‌های رومی دوران باستان را به نمایش می‌گذارد. حتی اگر طرف‌دار بازدید از موزه نیستید، مطمئنا با دیدن نقاشی‌ها و مجسمه‌های موزاییکی موزه باردو شگفت‌زده خواهید شد.

۵. شهر سوسه

قلعه سوسه
مدینه شهر سوسه
سواحل شهر سوسه در کشور تونس
سواحل شهر سوسه

شهر سوسه (Sousse) در سواحل دریای مدیترانه قرار گرفته است و حدودا ۲ ساعت با پایتخت فاصله دارد. این شهر زیبا با مجموعه‌ای از مسیرهای پرپیچ‌و‌خم احاطه شده و بهشتی برای خریدکردن است. در این شهر می‌توانید صنایع دستی تونس، از جمله آثار سرامیکی، چرمی و فلزی را با بهترین قیمت ممکن بخرید. بسیاری از بازارهای سنتی این شهر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند که بازدید از آنها جذاب خواهد بود. پس از خرید نیز می‌توانید در سواحل زیبای این شهر به استراحت و نظاره زندگی محلی مشغول شوید یا از شنا و غواصی در دریای مدیترانه لذت ببرید.

مدینه شهر سوسه (Sousse Medina) نیز یکی از بهترین جاذبه‌های تاریخی کشور تونس است. این بخش از شهر که با دیوارهایی بلند احاطه شده است، در گذشته قلعه نظامی بسیار بزرگی محل زندگی سربازان و ارتش اسلام بوده است. علاوه بر قلعه فوق‌العاده زیبای سوسه (Ribat of Sousse)، موزه باستان‌شناسی سوسه، مسجد جامع سوسه، ساختمان شهرداری مدینه سوسه و بازارهای سنتی شهر نیز در این محله قرار دارند.

۶. سواحل الحمامات در کشور تونس

سواحل الحمامات

شهر الحمامات

شهر الحمامات (Hammamet) که زمانی یک شهر ماهیگیری کوچک بود، اکنون به استراحتگاهی زیبا و دوست‌داشتنی تبدیل شده است. این شهر به‌دلیل داشتن سواحلی زیبا با آب گرم یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشور تونس است. رشد صنعت گردشگری در این شهر باعث پیشرفت چشمگیر آن شده است. اکنون بازدیدکنندگان در کنار طبیعت فوق‌العاده این شهر، می‌توانند از امکانات مدرن مانند رستوران‌های بین‌المللی، هتل‌های لاکچری، مراکز خرید متنوع و انواع پارک‌های آبی نیز لذت ببرند.

البته سواحل شنی زیبا تنها جاذبه‌ گردشگری الحمامات نیستند. در محله قدیمی شهر، قلعه‌ای قدیمی متعلق به قرن ۱۳ وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید. منظره دریا از بالای دیوارهای قلعه تصویری فراموش‌نشدنی است.

۷. شهر المنستیر

سواحل المنستیر در کشور تونس

المنستیر (Monastir) در نزدیکی شهر سوسه و در دوساعتی پایتخت کشور تونس قرار دارد. این شهر یکی از شهرهای ساحلی آرام تونس به شما می‌رود و یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری آن مقبره بورقیبه و کاخ ریاست جمهوری بورقیبه است. پس از به استقلال رسیدن این کشور، حبیب بورقیبه به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور آن انتخاب شد. او در تاریخ تونس شخصیتی بسیار مهم و تأثیرگذار به شمار می‌رود. مقبره بورقیبه در مرکز شهر قرار دارد و دسترسی به آن برای همگان رایگان است. کاخ ریاست‌جمهوری او نیز تبدیل به موزه شده و اکنون بازدید از آن برای همگان آزاد است. در زمان بازدید از این کاخ می‌توانید با زندگی‌ این شخصیت برجسته نیز آشنا شوید.

قلعه المنستیر در کشور تونس
قلعه المنستیر

در المنستیر و در نزدیکی ساحل یک قلعه قدیمی متعلق به قرن ۹ میلادی وجود دارد که منظره‌ای زیبا از دریا و شهر را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهد. پس از بازدید از شهر و مناطق توریستی آن، می‌توانید برای استراحت و پیاده‌روی به ساحل بروید و از کافه‌های ساحلی شهر بازدید کنید.

۸. جزیره جربه

شهرک جربة‌هود

جزیره جربه (Island of Djerba) با جمعتی بالغ بر ۱۷۰هزار نفر یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی کشور تونس است. اما سواحل زیبا و صنایع دستی خاص دلیل اصلی جذب گردشگران به این جزیره نیستند.

هنگام بازدید از این جزیره به شهرک جربه‌هود (Djerbahood) بروید که تقریبا در مرکز جزیره قرار دارد. خیابان‌های این محله مانند یک نمایشگاه هنری در فضای بازند. بیش از ۲۰۰ هنرمند خیابانی آثار خود را بر دیوارهای این محله به نمایش گذاشته‌اند که تماشای آنها ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. در روستای قلاله نیز موزه بسیار مشهور قلاله (Guellala Museum) قرار دارد که در آن آثار هنری، تاریخی و مدرن قاره آفریقا و کشور تونس به نمایش گذاشته شده‌اند. بسیاری از این آثار به حفظ تاریخ و میراث تونس و جزیره جربه اختصاص دارند.

۹. شهر قیروان

مسجد جامع شهر قیروان

قیروان (Kairouan) با مساجد، مدارس و مقبره‌های فراوان چهارمین شهر مهم مسلمانان محسوب می‌شود. این شهر در فاصله ۱۶۰کیلومتری پایتخت تونس قرار گرفته است و موقعیت مذهبی و تاریخی بسیار مهمی دارد. معماری اسلامی در این شهر بسیار باشکوه و الهام‌بخش است و خط افق شهر سرشار از مناره‌های باریک و بلند و گنبدهای بزرگ است.

جواهر اصلی این شهر مسجد جامع آن است. تاریخ ساخت مسجد جامع قیروان (Great Mosque of Kairouan) با مساحت ۹۰۰۰ متر مربع، به سال ۶۷۰ میلادی باز می‌گردد. این مسجد قدیمی‌ترین مسجد غرب و بزرگ‌ترین مسجد تونس به شمار می‌رود و به‌شکل چهارضلعی نامنتظم ساخته شده است. مسجد جامع قیروان مسجد جامع عقبة ابن نافع نیز نامیده می‌شود. ساختمان مسجد از بیرون به‌شکل دژ دیده می‌شود و فضای داخلی آن شامل نمازخانه‌ای با ستون‌های موازی، حیاط سنگفرش مرمری و یک گلدسته بزرگ مربعی‌شکل است.

۱۰. شهر طبرقه

طبرقه

شهر طبرقه (Tabarka) در فاصله ۲۰۰کیلومتری شهر تونس قرار دارد و به‌سبب آب‌و‌هوای ملایم و معتدلش حتی در ماه‌های گرم تابستان هم توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این شهر در فلاتی مرتفع قرار دارد و با درختان و جنگل‌های سبز و زیبا احاطه شده است. همچنین این منطقه شامل بسیاری از بناهای مربوط به حکومت‌های فنیقی، رومی، مسیحی، عثمانی و اندلسی است.

سواحل طبرقه پر از صخره‌های مرجانی شگفت‌انگیز و رنگارنگ است و به همین دلیل غواصی در این منطقه بسیار پرطرف‌دار است. بزرگ‌ترین و بهترین زمین گلف در تونس نیز در این شهر قرار دارد، پس اگر از طرف‌داران این ورزش هستید بازدید از این زمین برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

سخن آخر

اگر قصد بازدید از آفریقا را دارید، بدون شک کشور تونس یکی از بهترین مقاصد ممکن است. با رفتن به این کشور امکان بازدید از دریا، جنگل، بیابان و کوهستان را خواهید داشت. می‌توانید در شهرهایی مدرن با بهترین امکانات ممکن وقت بگذرانید و هم‌زمان از مناطقی تاریخی و طبیعی بازدید کنید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. اگر شما نیز تجربه بازدید از تونس را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم که خاطرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۱ جاذبه دیدنی کشور غنا؛ سرزمین ساحل‌ها

منابع دیگر: britannica.com و tripadvisor.com

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع bonadvisor globaltribes globalgrasshopper
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.