آسان ترین زبان های دنیا؛ پس از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟

44

یادگیری زبان به امری همگانی تبدیل شده است؛ از کودکان خردسال گرفته تا بزرگ‌سالان همگی فرصتی برای یادگیری زبان دوم، سوم یا بیشتر دارند. این مسئله در کشور ما نیز به‌وفور به چشم می‌خورد. هدف هر شخص از یادگیری زبان جدید متفاوت است؛ از مهاجرت گرفته تا علاقه شخصی دلایلی هستند که فرد را به‌سمت یادگیری زبان جدید سوق می‌دهند. در این مقاله سراغ معرفی آسان ترین زبان های دنیا می‌رویم و عواملی را معرفی می‌کنیم که سختی یا آسانی زبان را تعیین می‌کنند.

عواملی که یادگیری زبان را سخت می‌کنند

عوامل مختلفی در انتخاب آسان‌ترین زبان برای هر شخص دخیل‌اند و نمی‌توان نظری کلی داد. در ادامه برایتان مهم‌ترین عواملی را شرح خواهیم داد که سختی یک زبان را تعیین می‌کنند. البته توجه داشته باشید که علاوه‌بر موارد ذکرشده، شرایط زندگی شما و انگیزه‌تان هم در یادگیری زبان نقش دارند. مثلا شخصی که به یادگیری زبان مصمم است، می‌تواند از کسی که پیش‌زمینه‌ای در زبان مدنظر دارد، پیشی بگیرد. درنهایت پیشنهاد می‌کنیم مسیر یادگیری زبان را به تجربه‌ای مفرح تبدیل کنید و با سختی‌های آن خو بگیرید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

رونیکس

۱. مطابقت با زبان مادری

شباهت زبانی که در صدد یادگیری آن هستید به زبان مادری‌تان یادگیری زبان را راحت‌تر می‌کند. مثلا برخی زبان‌ها کلمه‌های مشترک، دستور زبان شبیه به هم و الفبای یکسان دارند. یادگیری چنین زبانی طبیعتا آسان‌تر از زبانی کاملا ناآشنا و متفاوت خواهد بود. در ادامه می‌بینیم که برخی از زبان‌ها ریشه‌ای یکسان دارند و یادگیری زبان‌های هم‌ریشه راحت‌تر است. توجه داشته باشید که این مسئله علاوه‌بر زبان مادری، درباره زبان‌هایی که به آنها تسلط دارید هم صدق می‌کند. در واقع اگر به زبان دیگری تسلط کافی دارید، مسیر یادگیری زبان‌های مشابه آن آسان‌تر خواهد بود.

۲. نظام آوایی

نظام آوایی و نحوه تلفظ حروف از چالش‌های بزرگ یادگیری هر زبانی است. نحوه تلفظ حرف‌ها در زبان‌های مختلف ممکن است بسیار متفاوت باشد؛ از این رو یادگیری زبانی که تلفظی نزدیک به زبان شما دارد، دشواری کمتری خواهد داشت.

۳. دستور زبان

دستور زبان، ساختار جمله‌ها و معنی کلمه‌ها همگی در انتخاب آسان ترین زبان های دنیا دخیل‌اند. بدیهی است فراگیری دستور زبانی که ساختار نزدیکی به زبان شما دارد، راحت‌تر خواهد بود. همچنین در برخی زبان‌ها، بعضی کلمه‌ها چند معنی مختلف دارند و یادگیری چنین زبان‌هایی زحمت بیشتری خواهد داشت.

با بررسی عوامل بیان‌شده در زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید، می‌توانید میزان سختی یا آسانی زبان مدنظر را مشخص کنید. به‌خاطر داشته باشید که یادگیری زبان جدید در هر صورت پرزحمت است و صبر و استمرار می‌طلبد.

معیار انتخاب آسان‌ ترین زبان های دنیا

هر زبانی تاریخ و ریشه خود را دارد. زبان‌هایی که از یک ریشه‌اند، معمولا الفبا، ساختار و کلمات یکسان یا مشابه دارند. بنابراین یادگیری زبان‌های هم‌ریشه ‌با زبان شما راحت‌تر خواهد بود. در ادامه خواهید دید که زبان‌های معرفی‌شده امتیازبندی شده‌اند. تلفظ و لهجه، واژگان رایج، واژه‌های هم‌ریشه و تعداد گویشورها در امتیازدهی دخیل بوده‌اند.

آسان ترین زبان های دنیا با ریشه ژرمنی

زبان‌های ژرمنی در آسان ترین زبان های دنیا

ریشه زبان‌های ژرمنی به شاخه هندواروپایی برمی‌گردد و تعداد زیادی از زبان‌های زنده دنیا همچون انگلیسی، یونانی، سوئدی و دانمارکی در این دسته قرار دارند. اگر به یکی از زبان‌های ذکرشده تسلط دارید، یادگیری سایر زبان‌های این دسته برایتان آسان‌تر خواهد بود.

۱. انگلیسی

تعداد گویشور: بیش از ۹۸۳میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۸ از ۱۰

احتمالا حضور زبان انگلیسی میان آسان ترین زبان های دنیا چندان برایتان دور از ذهن نبوده است. این زبان که زبان جهانی محسوب می‌شود، در همه حوزه‌ها قابل‌استفاده است. هم‌اکنون بسیاری از مردم کشورمان تا حد خوبی به زبان انگلیسی مسلط‌اند و این مسئله در تمام نقاط دنیا صادق است. همچنین مسلط‌بودن به زبان انگلیسی راه را برای یادگیری زبان‌های مشابه هموارتر می‌کند.

۲. آلمانی

تعداد گویشور: بیش از ۱۲۹میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۶٫۵ از ۱۰

کسانی که به زبان هلندی، ییدیش یا انگلیسی تسلط دارند، یادگیری زبان آلمانی برایشان راحت‌تر است. ریشه این زبان نیز همچون انگلیسی و هلندی زبان‌های ژرمنی غربی است.

۳. نروژی

تعداد گویشور: بیش از ۵میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۶ از ۱۰

اگر کسی اهل کشورهای اسکاندیناوی نباشد، احتمالا چندان با زبان و لهجه نروژی آشنا نخواهد بود. این زبان گویشورهای زیادی ندارد و در رسانه‌ها چندان به آن پرداخته نمی‌شود. با وجود شباهت زبان نروژی به زبان‌های هم‌ریشه‌اش، کمبود منابع آموزش زبان نروژی یادگیری آن را دشوارتر از زبان‌های هم‌ریشه‌اش می‌کند.

۴. سوئدی

تعداد گویشور: بیش از ۹میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۷ از ۱۰

زبان سوئدی در مقایسه با زبان‌های هلندی و نروژی طرف‌داران بیشتری دارد. این مسئله به این خاطر است که صرف فعل‌ها در زبان سوئدی آسان‌تر است. همچنین دسترسی به منابع آموزش زبان سوئدی به‌خاطر محبوبیت جهانی آن و تعداد بیشتر گویشورها راحت‌تر است.

آسان ترین زبان های دنیا با ریشه رومی

زبان‌های رومی در آسان ترین زبان های دنیا

زبان‌های رومی از پراستفاده‌ترین زبان‌ها در غرب هستند. همچنین این زبان‌ها به‌وفور در رسانه‌ها به کار می‌روند و این مسئله محبوبیت آنها را دوچندان کرده است. در ادامه فهرست آسان ترین زبان های دنیا در این دسته را با هم می‌بینیم.

۱. اسپانیایی

تعداد گویشور: بیش از ۵۲۷میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۹ از ۱۰

زبان اسپانیایی یکی از صدرنشینان فهرست آسان ترین زبان های دنیا است که در جهان به آسان‌بودن شهرت دارد. این زبان همچنین پرمخاطب‌ترین زبان میان زبان‌های رومی است و تعداد زیادی از افراد تنها با یوتیوب و کتاب این زبان را فراگرفته‌اند. زبان اسپانیایی بیشتر در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی استفاده می‌شود. در این زبان خبری از نظام آوایی و تلفظ‌های دشوار نیست و هرکسی می‌تواند از پس آنها بربیاید.

۲. ایتالیایی

تعداد گویشور: بیش از ۶۶میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۸ از ۱۰

زبان ایتالیایی به‌خاطر تلفظش میان آسان ترین زبان های دنیا قرار گرفته است. در این زبان کلمه‌ها همان‌گونه که نوشته می‌شوند، خوانده و تلفظ می‌شوند. البته این زبان از برخی زبان‌ها حروف مصوت بیشتری دارد. توجه داشته باشید اگر شناخت خوبی به زبان اسپانیایی و فرانسوی دارید، یادگیری زبان ایتالیایی برایتان راحت خواهد بود چراکه این زبان از اسپانیایی و فرانسوی انواع فعل کمتری دارد.

۳. پرتغالی

تعداد گویشور: بیش از ۲۲۹میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۸ از ۱۰

زبان پرتغالی اشتراکات زیادی در دستور زبان با دیگر زبان‌های رومی دارد. یادگیری مکالمه‌های روزمره در این زبان بسیار راحت است چراکه مکالمه‌های کوتاه در این زبان شباهت زیادی به یکدیگر دارند. بنابراین دامنه محدودی از واژگان جوابگوی این مکالمه‌ها خواهد بود. اگر به تلفظ‌ها در زبان انگلیسی مسلط نیستید، ممکن است تلفظ برخی حروف مصوت پرتغالی برایتان چالش‌برانگیز باشد.

۴. فرانسوی

تعداد گویشور: بیش از ۲۲۹میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۷٫۵ از ۱۰

زبان فرانسوی از پرمخاطب‌ترین زبان‌ها در کشورمان است. با اینکه زبان فرانسوی در دسته زبان‌های رومی قرار می‌گیرد، یادگیری آن به آسانی یادگیری دیگر زبان‌های این دسته نیست. یکی از دلایل حضور این زبان در فهرست آسان ترین زبان های دنیا فراوانی منابع برای یادگیری زبان فرانسوی است. در مقایسه با زبان انگلیسی، این زبان انواع فعل‌ بیشتری دارد و تلفظ حروف صامت و مصوت آن دشوارتر است.

آسان ترین زبان های دنیا با ریشه چینی‌تبتی

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که زبان‌های چینی‌تبتی دشوارترین زبان‌ها برای یادگیری هستند، اما باید بگوییم این تصور اشتباه است. شاید دیدن الفبای ناآشنا و تلفظ‌های دشوار در ابتدا برایتان ترسناک به نظر بیاید، ولی هنگامی که قدم در مسیر یادگیری این زبان‌ها بگذارید، می‌بینید که این زبان‌ها آن‌طور که فکر می‌کردید سخت نیستند.

۱. چینی ماندارین

تعداد گویشور: بیش از ۱٫۰۹میلیارد نفر
امتیاز آسانی: ۷٫۵ از ۱۰

شاید دیدن زبان چینی میان آسان ترین زبان های دنیا برایتان عجیب باشد، اما برخلاف باور عموم، یادگیری این زبان چندان دشوار نیست. برخلاف زبان‌های هندواروپایی، بیشتر کلمه‌ها در زبان چینی تنها یک‌شکل دارند و خبری از کلمه‌هایی با معانی مختلف نیست. البته باید ذکر کنیم تلفظ کلمه‌های چینی چالش‌برانگیزتر از برخی زبان‌های دیگر است.

۲. کانتونی

تعداد گویشور: بیش از ۷۲میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۶٫۵ از ۱۰

یادگیری زبان چینی کانتونی از ماندارین دشوارتر است، اما اگر به ماندارین یا تایلندی مسلطید، یادگیری آن چندان سخت نخواهد بود. این زبان به‌دلیل محبوبیت کمتر و منابع محدودتر و همچنین تلفظ سخت‌تر زبانی دشوارتر از ماندارین به‌ حساب می‌آید.

۳. تایلندی

تعداد گویشور: بیش از ۴۴میلیون نفر
امتیاز آسانی: ۷ از ۱۰

زبان تایلندی یکی از متفاوت‌ترین زبان‌ها میان آسان ترین زبان های دنیا است. در این زبان، تلفظ‌های مختلف یک کلمه معنی جدیدی به آن می‌بخشند. یادگیری چنین زبانی ممکن است بسیار دشوار به نظر برسد، اما غیرممکن نیست. نظام آوایی در زبان‌هایی با ریشه چینی‌تبتی اهمیت زیادی دارد و همین مسئله یادگیری آنها را برای افرادی با ریشه زبانی دیگر دشوار کرده است.

شما بگویید

احتمالا متوجه شده‌اید که نمی‌توان با قطعیت آسان ترین زبان های دنیا را انتخاب کرد؛ سختی یا آسانی یک زبان به خود شخص برمی‌گردد. توجه داشته باشید که یادگیری زبان مسیری است که تلاش زیادی می‌طلبد، پس پیش از قدم‌گذاشتن در این مسیر، آمادگی لازم را کسب کنید و آماده چالش‌ها باشید.

به کدام‌یک از زبان‌های نامبرده تسلط دارید؟ به‌نظر شما چالش‌های یادگیری زبان جدید چیست؟


در ادامه بخوانید: چطور به زبان کره ای صحبت کنیم؟ مقدمات و چند توصیه مفید
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع jumpspeak bscholarly
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 44 دیدگاه)
  1. شهرام می‌گوید

    واقعا چرا زبان آلمانی در جایگاه دوم اومده!
    اگه فردی زبان آلمانی بخونه؛ تازه متوجه میشه که چقدر زبان های دیگه ساده تر هستند

    1. سارا رمضانی می‌گوید

      سلام شهرام عزیز.
      لیست زبان‌ها به ترتیب سخت و آسونی نیست.
      بله درست می‌فرمایید؛ این زبان بیشتر برای کسایی که به زبانی از اون خانواده مسلط هستند راحتتره.

  2. امیر می‌گوید

    درود
    یک کارتون عجیب بود
    از حق نگذریم درین سال ها نفوذ زبان عربی در پارسی زیاد شده
    یادگیری زبان عربی برای مایی که در خاورمیانه ایم و پارسی زبان بسیااااار راحته
    عجیب بود که در مقالتون نبود

    1. سارا رمضانی می‌گوید

      سلام امیر جان.
      این لیست آسون‌ترین زبان‌ها از دیدگاه مردم جهانه، نه ما ایرانی‌ها؛ وگرنه حق با شماست. 🌷

  3. Oktay می‌گوید

    برای افرادی که در غرب ایران و یا شمال شرق ایران + بخشی از استان فارس میتونن به راحتی زبان ترکی استانبولی رو یاد بگیرند من تحقیقات و سفر های زیادی به آسیای میانه و کشور های ترک داشتم تقریبا میشه باهاشون صحبت کرد بدون هیچ آموزشی یادگیری زبان ترکی به نظر من می‌تونه لذت بخش باشه
    مخصوصا موسیقی غنی و فرهنگ گسترده ی اون باعث میشه حین یاد گیری لذت بیشتری ببرید
    ممنون از اطلاعات خوبتون ❤️

    1. سارا رمضانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز 🌸
      ممنونم از اطلاعات مفیدتون؛ لذت بردم 😍