آشنایی با اسکاتلند و جاذبه‌های چشم‌نواز آن

0

اسکاتلند کشوری زیبا در قاره اروپا و یکی از ۴ کشور حوزه بریتانیاست. جاذبه‌های گردشگری این کشور آن را بین علاقه‌مندان به سفر و جهانگردان بسیار معروف و پرطرف‌دار کرده است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی این کشور، دین، زبان و آب‌وهوای آن، شما را با دیدنی‌های معروفش نیز آشنا کنیم.

جغرافیای اسکاتلند

اسکاتلند شمالی‌ترین کشور از ۴ کشور حوزه بریتانیا (همراه ایرلند، انگلیس و ولز) است. روی نقشه اسکاتلند بین دریای شمال و اقیانوس اطلس قرار گرفته، از شمال به دریای نروژ محدود شده و از جنوب با انگلیس هم‌مرز است. این کشور سال‌های متمادی به‌خاطر زمین سخت و آب‌وهوایش محلی دشوار برای زندگی ساکنانش بوده است. بااین‌حال این کشور سرزمینی زیبا و فرهنگی منحصربه‌فرد دارد.

رونیکس

پایتخت اسکاتلند کجاست؟

ادینبرو یا ادینبورگ پایتخت اسکاتلند است که پس از لندن، دومین شهر پرگردشگر بریتانیاست. این شهر در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان بهترین مکان برای زندگی انتخاب شد. تلفظ اصلی نام این شهر ادینبرو است، اما به‌دلیل املای این کلمه (Edinburgh) فارسی‌زبانان آن را ادینبورگ تلفظ می‌کنند.

زبان مردم اسکاتلند چیست؟

زبان‌های رسمی مردم این کشور انگلیسی و گیلیک اسکاتلندی هستند که زبان بومی این کشور است.

دین اسکاتلندی‌ها چیست؟

اکثر مردم این کشور دین خود را مسیحیت پروتستانی می‌دانند و از کلیسای ملی اسکاتلند پیروی می‌کنند. همچنین بخش چشمگیری از مردم این کشور (حدود ۳۷درصد) خود را بی‌دین می‌دانند.

پرچم اسکاتلند چه شکلی است؟

پرچم اسکاتلند طرحی دورنگ و ساده دارد؛ زمینه آبی لاجوردی که طرحی از صلیب سفیدرنگ مورب روی آن است. به پرچم این کشور صلیب اندریاس قدیس هم گفته می‌شود. اندریاس یکی از حواریون عیسی مسیح بود که در شهر پاتراس به صلیب کشیده شد، صلیبی که به شکل X بوده است. در سده دهم میلادی، سنت آندریاس را قدیس حامی اسکاتلند شناختند و ازاین‌رو پرچم این کشور نقشی از صلیبی به‌شکل X دارد.

لیگ فوتبال اسکاتلند

لیگ اسکاتلند (SFL) لیگی بود که در آن باشگاه‌های فوتبال حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای عمدتا از اسکاتلند در آن حضور داشتند. این لیگ از زمان تأسیس در سال ۱۸۹۰ تا زمانی که لیگ برتر اسکاتلند (SPL) در سال ۱۹۹۸ تشکیل شد، برترین سطح فوتبال در کشور بود. در ژوئن ۲۰۱۳، لیگ فوتبال اسکاتلند (SFL) با لیگ برتر (SPL) ادغام شد و لیگ حرفه‌ای فوتبال این کشور را تشکیل داد.

آب و هوای اسکاتلند چطور است؟

آب و هوای اسکاتلند معتدل اقیانوسی است و از آن چیزی که از عرض جغرافیایی‌اش انتظار می‌رود، ملایم‌تر است. البته تغییرات آب‌وهوایی این کشور در مقایسه با مساحت کوچک آن قابل‌توجه است. در زمستان و بهار، زمانی که توده‌های هوای سرد و خشک قاره‌ای ساحل شرقی را فرا می‌گیرند، وزش بادهای شرقی زیاد است. به این ترتیب در زمستان، غرب کشور آب‌وهوایی معتدل‌تر دارد. یخ‌بندان غرب کمتر است و برف به‌ندرت در ارتفاعات پایین‌تر می‌بارد. در عوض در فصل تابستان، آسمان غرب کشور ابری‌تر و هوای آن مرطوب‌تر از شرق است. دمای هوا در «تایر»، واقع در سواحل غربی اسکاتلند، در زمستان و در سردترین ماه سال حدود ۵ درجه سانتی‌گراد است در حالی که میانگین دما در «داندی» واقع در ساحل شرقی ۳ درجه سانتی‌گراد است. در گرم‌ترین ماه سال نیز میانگین دمای «تایر» ۱۴ درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای «داندی» ۱۵درجه سانتی‌گراد است.

هزینه زندگی در اسکاتلند چقدر است؟

هزینه زندگی در اسکاتلند شامل موارد مختلفی از جمله هزینه خرید یا اجاره خانه، خورد و خوراک، پوشاک، تحصیل، حمل‌ونقل، هزینه‌های درمانی، هزینه‌های آموزشی، سرگرمی، تفریح و بسیاری از موارد دیگر می‌شود. باید گفت هزینه زندگی در این کشور چندان کم نیست، اما با توجه به کیفیت زندگی در این کشور و امکانات رفاهی آن، این هزینه‌ها به‌صرفه‌اند. در مجموع، هزینه‌ها در اسکاتلند بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است؛ در عوض درآمد نیز در این کشور بیشتر از کشورهای دیگر است.

معروف‌ترین مکان‌های دیدنی اسکاتلند

این کشور پر است از جاذبه‌های دیدنی مختلف که بی‌شک هر انسانی آرزوی دیدن آنها را دارد. در ادامه، چند مورد از زیباترین و مشهورترین مکان‌های دیدنی این کشور را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. جزیره راسای (Isle of Raasay)

جزیره راسای اسکاتلند

راسای جزیره‌ای بین سرزمین اصلی و جزیره اسکای (Skye) است. شهرت این جزیره به این خاطر است که زادگاه شاعر گیلیک و شخصیت مهم رنسانس اسکاتلند «سورلی مک‌لین» است.

در این جزیره می‌توان به تماشای رشته‌کوه کویلین (Cuillin mountain range) نشست و در روزهای صاف از تماشای آن‌سوی جزایر هبرید بیرونی (Outer Hebrides) لذت برد.

۲. ابرفلدی (Aberfeldy)

ابرفلدی

شهری در اسکاتلند است که قلعه‌هایی برای کاوش و جنگل‌ها و آبشارهایی زیبا برای تماشا دارد. این منطقه زیبا الهام‌بخش رابرت برنز برای نوشتن شعر «The Birks Of Aberfeldy» پس از بازدید از ابرفلدی در سال ۱۷۸۷ بود.

۳. داندی (Dundee)

داندی اسکاتلند

شهر داندی که در شرق اسکاتلند واقع شده است، از شهرهای خلاق یونسکو به شمار می‌رود و تنها شهر خلاق یونسکو در حوزه طراحی است. سواحل، موزه‌ها و گالری‌های این شهر بسیار الهام‌بخش‌اند و در سفر به این کشور، اصلا نباید تماشای جاذبه‌های آن را از دست داد.

۴. آیرشایر و آران (Ayrshire & Arran)

آیرشایر و آران

مکان‌هایی چشم‌نواز در ساحل غربی که مناظری عالی و زیبا را به نمایش می‌گذارند. در این منطقه علاوه‌بر تماشای طبیعت بی‌نظیر، می‌توان با تاریخ جذاب دریایی و فرهنگی اسکاتلند آشنا شد و از قلعه‌ای در بالای صخره‌ها دیدن کرد.

۵. کیتنس (Caithness)

کیتنس اسکاتلند

شمالی‌ترین ناحیه این کشور که قسمتی دست‌نخورده و زیبا و بخشی از مسیر رانندگی معروف «The North Coast 500» است. این منطقه بیشترین تراکم دژ و آثار باستانی را در اسکاتلند دارد.

۶. کلاکمنانشایر (Clackmannanshire)

کلاکمنانشایر

کلاکمنانشایر که بین Trossachs، Stirling و Perthshire قرار دارد، مملو از شگفتی‌های کوچک و مکان‌های دیدنی است. تپه‌های اوچیل بهشتی آرام با مناظر دوردست‌اند درحالی‌که آلوا و گلنز دلار واقع در پای تپه‌ها برای پیاده‌روی‌ در محیطی سرسبز و جنگلی با آبشار ایدئال‌اند.

۷. بالِتِر (Ballater)

بالِتِر اسکاتلند

این مکان زیبا که در قلب رویال دیساید واقع شده است، موردعلاقه ملکه ویکتوریا بود که آن را «بهشت عزیز من در ارتفاعات» توصیف می‌کرد. امروزه گردشگرانی را در این مکان پیدا می‌کنید که از طیف وسیعی از فعالیت‌های فضای باز بالِتر لذت می‌برند.

۸. شبه‌جزیره کینتایِر (The Kintyre Peninsula)

شبه جزیره کینتایِر اسکاتلند

این شبه‌جزیره در خط ساحلی طولانی و متروک، مکانی عالی است برای فرار از واقعیت. تپه‌های شنی آن منظره‌ای خیره‌کننده خلق کرده‌اند و ساحل وِست‌پورت در نزدیکی آن، بهشت موج‌سواران است.

۹. کاخ لینلیتگو (Linlithgow)

کاخ لینلیتگو

این کاخ تاریخی زیبا در غرب ادینبورگ واقع شده است که یکی از بناهای اصلی پادشاهان اسکاتلندی در قرن‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی بوده است. این کاخ در ۱۷۴۶ دچار آتش‌سوزی شد و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم اسکاتلند است.

۱۰. جزیره هوی (Isle of Hoy)

جزیره هوی اسکاتلند

جزیره هوی به‌معنای «جزیره مرتفع» پس از سرزمین اصلی اسکاتلند، دومین جزیره بزرگ در این مجمع‌الجزایر است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این جزیره ستونی بلند به‌نام «پیرمرد اهل هوی» (Old Man of Hoy) به‌ارتفاع ۱۳۷ متر است که سر از آب بیرون آورده است.

سخن پایانی

بی‌شک تاریخچه و زیبایی‌های اسکاتلند فراتر از آن است که بتوانیم تنها در یک مقاله به آن بپردازیم، اما امیدواریم با مطالعه این مقاله به‌خوبی با این کشور و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شده باشید. آرزو می‌کنیم فرصت سفر به نقاط مختلف دنیا و تماشای زیبایی‌های طبیعت و فرهنگ کشورهای مختلف برای همه شما عزیزان فراهم شود.

اگر تجربه سفر به کشور اسکاتلند را داشته‌اید یا نکات جالب دیگری درباره این کشور می‌دانید، خوشحال می‌شویم که در قسمت دیدگاه‌ها، با ما و مخاطبان چطور در میانشان بگذارید.


در ادامه بخوانید: آشنایی با ایسلند و ۲۰ جاذبه گردشگری آن

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.