نقش ویژن برد در رسیدن به اهداف + روش ساخت

0

تابه‌حال برایتان پیش آمده است که به گذشته فکر کنید و متوجه شوید با اینکه به‌ظاهر در تلاش و تکاپو بوده‌اید، طی ۶ ماه یا ۱ سال اخیر به هیچ هدف مشخصی نرسیده‌اید؟ نگران نباشید. شما تنها نیستید! بسیاری افراد ممکن است هدف و اولویت‌های اصلی خود را در برهه خاصی از زندگی گم کنند. یکی از دلایل نرسیدن به اهداف نداشتن چشم‌اندازی مشخص و روشن است. اینجاست که ویژن برد (vision board) یا تابلوی تجسم به کمکتان می‌آید. ویژن برد ابزار فوق‌العاده‌ای برای ایجاد چشم‌اندازی متمرکز است که جلوه‌ای بصری از فرایند دستیابی به اهداف را به نمایش می‌گذارد. می‌دانید ویژن برد دقیقا چیست، چه می‌کند و چگونه می‌توانید آن را درست کنید؟ برای اطلاعات بیشتر درباره ویژن برد در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

ویژن برد چیست؟

در یک کلام، ویژن برد تابلوی اهداف شماست. این تابلو را خودتان می‌سازید تا برای تلاش هرروزه انرژی و انگیزه بگیرید و مسیر اصلی‌تان را گم نکنید. این تابلو ممکن است فیزیکی یا دیجیتالی باشد؛ درهرصورت نکته حائز اهمیت مفاهیمی است که در آن می‌گنجانید. ویژن برد کلاژی از تصاویر، کلمات، جملات انگیزشی و نقل‌قول‌هاست که در کنار هم تصویری از رؤیاها، اهداف و آرزوهای شما را نشان می‌دهند.

رونیکس

ویژن برد به شما یادآوری می‌کند که هرروز برای چه هدفی از خواب برمی‌خیزید و تلاش می‌کنید. تابلوی تجسم برای هر فرد کاملا شخصی است و فقط برای اهداف خودش طراحی می‌شود. این تابلو چشم‌انداز اهدافی در بازه زمانی مشخص مثلا ۱ سال، ۵ سال یا ۱۰ سال را برایتان به تصویر بکشد. همچنین این اهداف ممکن است حوزه‌های مختلف زندگی‌تان را در بر بگیرند. مثلا می‌توانید تصاویری ایدئال از زندگی شخصی، حرفه‌ای یا ورزشی‌تان را روی ویژن بورد خود نصب کنید.

مرور و به‌روزرسانی مدام ویژن برد تعهد و انگیزه شما برای انجام کارها را تقویت می‌کند و مسیر روشنی پیش‌ پایتان قرار می‌دهد. با ویژن برد می‌توانید اهداف مشخصی را تعیین کنید که با چشم‌انداز شما همسو هستند.

چرا ویژن برد کارآمد است؟

طبق تحقیقات، مغز معمولا به تصاویر بیش از سایر محرک‌ها توجه می‌کند. در واقع نمایش‌های بصری بیشتر از کلمات در خاطر انسان می‌مانند. به‌ همین‌ دلیل اطلاعات روی ویژن بورد ممکن است بیش از مجموعه‌ای از اهداف نوشته‌شده یا فهرست کارها در ذهن شما باقی بمانند.

پس برای کارایی بیشتر، بهتر است ویژن بوردتان را در مکانی نصب کنید که آن را زیاد می‌بینید. مثلا می‌توانید آن را کنار آینه‌ای بچسبانید که هر روز صبح روبه‌رویش لباس می‌پوشید. نصب ویژن بورد روی در یخچال یا دیوار اتاقتان هم به شما انگیزه زیادی می‌دهد.

مزایای ویژن برد

۱. سلامت روان

ویژن برد محرک خودآگاهی، تأمل، انگیزه و تعیین اولویت‌هاست. این تابلوی تجسم اهداف با تقویت هدف‌گذاری و حس کارآمدی بر سلامت روان اثر مثبت می‌گذارد و شاید کارکردی بیش از نمایش بصری اهداف شما داشته باشد. اگر تصویری واقع‌بینانه و دست‌یافتنی از اهدافتان در ویژن بورد ثبت کنید، احساس مسئولیت و شادکامی بیشتری به تلاش‌های روزانه خود خواهید داشت.

همچنین به‌کمک ویژن بورد می‌توانید افکار منفی یا خودگویی‌های مخرب را کنار بگذارید و باورهای محدودکننده ذهنتان را راحت‌تر شناسایی کنید. با این تابلوی چشم‌انداز راه‌هایی برای پرورش ذهنیت مثبت‌تر می‌یابید و می‌توانید هدفمندتر زندگی ‌کنید.

۲. افزایش خودآگاهی

مرور مدام ویژن برد سبب می‌شود درباره اهداف خود بیشتر تأمل کنید و به چیزهایی فکر کنید که واقعا می‌خواهید در آینده به آنها برسید. این کار مقصدتان را مشخص می‌کند و راحت‌تر می‌توانید خود را در مسیر دستیابی به آرزوهایتان تصور کنید.

۳. ارزیابی پیشرفت

با نگاه به ویژن بوردتان می‌توانید هرازگاهی از خود بپرسید «چقدر به اهدافم نزدیک‌تر شده‌ام؟» و «آیا چیزهایی را که در ویژن بوردم گنجانده‌ام، واقعا می‌خواهم؟». پرسیدن مرتب چنین سؤال‌هایی باعث می‌شود بهتر ارزیابی کنید اکنون کجا هستید و در آینده می‌خواهید کجا باشید.

۴. اولویتبندی اهداف

برای ساخت ویژن بورد باید تمام آرزوها و امیدهایتان را تجسم کنید. این کار سبب می‌شود اهداف زندگی‌تان را دقیق‌تر مرور و آنها را اولویت‌بندی کنید. مشاهده منظم ویژن بورد هم شما را روی اهداف اصلی‌تان متمرکز نگه می‌دارد.

زندگی پرمشغله و پردغدغه گاهی باعث می‌شود حواس ما از مسیر اصلی‌مان پرت شود. مثلا ممکن است ارزش‌ها و اهداف شما روی رشته ورزشی‌تان متمرکز باشند، اما به‌خاطر فشار جامعه یا خانواده مجبور باشید زمان بیشتری را صرف تحصیل یا کارتان کنید. ویژن بورد به شما یادآوری می‌کند ارزش مهم‌تر شما در زندگی چیست و برای دستیابی به آن چه مسیری را باید طی کنید. این‌طوری زمان، انرژی و منابعتان معطوف اقداماتی می‌شود که با اولویت‌های شما هماهنگ هستند.

۵. کاهش استرس

گاهی برای دستیابی به اهداف خود باید چیزهای جدید یاد بگیرید، تجربیات جدید کسب کنید و از منطقه امن خود خارج شوید. این مسئله گاهی اوقات استرس‌زا و اضطراب‌آور است و ممکن است باعث شود از خود بپرسید که اصلا چرا تلاش می‌کنید. به همین دلیل برخی افراد هرگز اقدامات لازم برای تحقق رؤیاهایشان را انجام نمی‌دهند.

ویژن بورد به شما نشان می‌دهد که برای دستیابی به رؤیایتان چه زحمت‌هایی را باید به جان بخرید و چرا در تلاش و تکاپو هستید. بنابراین هنگام مواجه‌شدن با کارهای جدید اما ضروری برای تحقق اهدافتان، کمتر دچار استرس می‌شوید و با سختی‌های مسیر راحت‌تر کنار می‌آیید.

چگونه ویژن برد بسازیم؟

نحوه درست‌کردن ویژن برد

اکنون که با مزایای ویژن برد آشنا شدیم، ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که ویژن برد از کجا بخریم؟ اما بهتر است بپرسید چگونه می‌توانیم ویژن برد بسازیم؟ همان‌ طور که گفتیم، ویژن بورد تابلویی شخصی است که خودتان درست می‌کنید و جالب‌تر اینکه برای ساخت آن به وسایل خاصی احتیاج ندارید. ساخت ویژن برد به‌سادگی چسباندن چند عکس و نوشته روی یک صفحه مقواست.

این تابلوی تجسم اهداف ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد، از تابلوهای فیزیکی تزئین‌شده با بریده‌های مجلات و عکس‌های مختلف گرفته تا تابلوهای دیجیتالی آنلاین که با اپلیکیشن‌هایی مانند کانوا (Canva) می‌توانید آنها را بسازید. در کل ساخت ویژن برد فرایندی سرگرم‌کننده و خلاقانه است که فقط چند مرحله ساده دارد.

۱. کمی زمان بگذارید و اهدافتان را مشخص کنید

قبل از ساختن ویژن برد خود، درباره خواسته‌ها و آرزوهایتان خوب فکر کنید. دوست دارید به چه‌ چیزی دست پیدا کنید و چه دستاورد یا وضعیتی در زندگی شما را خوشحال می‌کند؟ می‌توانید اینها را از خود بپرسید:

  • ارزش‌های من چه هستند؟
  • چه چیزی در زندگی به من معنا می‌دهد و من را خوشحال می‌کند؟
  • آینده خود را چگونه می‌بینم؟
  • دلم می‌خواهد زمانم را چطور بگذرانم؟
  • چه چیزی به من انگیزه می‌دهند؟
  • اولویت‌های من چه هستند؟
  • دلم می‌خواهد تا سال آینده/۵ سال آینده/۱۰ سال آینده به چه دستاوردهایی در زندگی عاطفی/شغلی/ورزشی/مالی برسم؟
  • چه برنامه‌ریزی‌ای برای دستیابی به اهدافم داشته‌ام؟
  • از چه منابع و ابزارهایی باید برای تحقق اهدافم استفاده کنم؟
  • دلم می‌خواهد به کدام مناطق دنیا سفر کنم؟
  • دوست دارم دیگران مرا به چه صفاتی بشناسند؟

ویژن بورد ابزاری قدرتمند برای انگیزه‌بخشیدن به شماست پس زمان کافی صرف کنید تا بهترین و الهام‌بخش‌ترین اهداف، آرزوها و ارزش‌هایتان را مشخص کنید. از مرحله تعیین اهداف و اولویت‌ها شتابزده عبور نکنید. این مرحله مهم‌ترین بخش ساخت ویژن برد است. تمام جوانب زندگی‌تان را در نظر بگیرید، از آرزوهای شغلی و فعالیت‌های اجتماعی گرفته تا روابط عاطفی و خانوادگی، تناسب اندام، سلامتی و مقاصد سفر.

۲. مواد لازم برای ساخت ویژن برد را جمعآوری کنید

اکنون که اولویت‌هایتان مشخص شده‌اند، وقت ساختن تابلوی چشم‌اندازتان است.

برای ساختن ویژن بورد فیزیکی به پایه‌ای مانند یک تکه مقوا، تخته وایت‌‌برد یا هر تابلوی دیگری احتیاج دارید که بتوانید روی آن کاغذ، پارچه و مواد دیگر را بچسبانید. همچنین باید تصاویر و اشیایی را پیدا کنید که دیدگاه و چشم‌اندازتان را به‌خوبی نشان می‌دهند. تصاویر و اشیایی را انتخاب کنید که با اهداف و ارزش‌هایتان همخوانی داشته باشند و احساسات مثبت را در شما برانگیزند. می‌توانید با اندکی جست‌وجو در وب‌سایت‌های مختلف جملات انگیزشی برای ویژن بردتان پیدا کنید.

می‌توانید از بریده‌های مجلات، کتاب‌ها و کاتالوگ‌های تبلیغاتی نیز بهره بگیرید. همچنین تصاویری که چاپ کرده‌اید، کارت‌پستال‌های قدیمی، پوسترها، عکس‌های قدیمی، نقل‌قول‌های جذاب، تکه‌های پارچه، پر یا صدف، سوغاتی‌ها و هر چیز دیگری که بتوانید روی تابلوی خود بچسبانید برای ساخت ویژن برد به کارتان می‌آید. هدف از این کار انتخاب تصاویر و کلماتی است که با توجه به اهدافتان، به شما انگیزه و الهام بدهند.

۳. ویژن بردتان را بسازید

حالا باید چیزهایی را که آماده کرده‌اید، روی تخته بچسبانید و لذت ببرید. چینش‌های مختلف را امتحان کنید تا بهترین و واضح‌ترین تصویر را پیدا کنید. می‌توانید عود و شمع روشن کنید و با موسیقی دلپذیر و آرامش‌بخش کارتان را آغاز کنید. عجله نکنید. این تابلو قرار است انگیزه، تعهد و آرامش شما را بیشتر کند.

هرچه دلتان می‌خواهد اضافه کنید. زیبایی ویژن بورد در تطبیق‌پذیری و شخصی‌سازی آن است. هیچ محدودیتی هم برای مواردی که می‌توانید در آن بگنجانید، وجود ندارد. نیازی نیست هیچ‌ ترتیبی در چسباندن و قراردادن تصاویر و نوشته‌ها کنار هم قائل شوید. نکته اصلی همسوبودن تصاویر، نوشته‌ها و اشیای روی ویژن برد با رؤیاها و اهداف شماست.

۴. ویژن برد خود را جایی قرار دهید که اغلب آن را میبینید

در پایان، مکانی مشخص برای ویژن بردتان در نظر بگیرید و آن را نصب کنید. بهتر است جایی مثل دیوار اتاق‌خواب، در یخچال یا دیوار اتاق کار را انتخاب کنید که مرتب و روزانه آن را می‌بینید.

کلام آخر

ویژن بورد فقط کلاژی از تصاویر نیست. این ابزار قدرتمند بازتابی از آرزوها، اهداف و رؤیاهای شماست و با نشاندادن چشماندازی روشن، احساساتی مثل تعهد، مسئولیتپذیری، الهام، انگیزه و خستگیناپذیری را در شما تقویت می‌کند. بااینهمه، این تابلوی تجسم اهداف نباید کارکردی ضد آنچه برایش ساخته شده است، پیدا کند. توجه داشته باشید که آنچه ساختهاید تصویری از آینده کوشش و تلاش روزانه شماست و باید برای تحققش بجنگید. نباید صرفا منتظر بمانید تا جهان و کائنات بدون رنج و زحمت آرزوهایی را که روی ویژن برد چسبانده‌اید، دودستی به شما تحویل دهند.

شما چه نمونههایی از ویژن بردها دیدهاید و چه ایدههایی برای ساخت آن دارید؟ به‌نظرتان ویژن برد واقعا انگیزه لازم برای انجام کارهای روزانه را به شما می‌دهد؟ نظرهای ارزشمند خود را با ما و سایر خوانندگان عزیز وبسایت چطور در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چگونه از تمام پتانسیل‌هایمان استفاده کنیم و به اهدافمان برسیم؟

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع BETTERUP VERYWELLMIND
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.