نگین دندان؛ هرآنچه باید بدانید

0

نگین دندان در دهه ۹۰ و اوایل قرن بیستم میلادی بسیار باب بود و حالا شاهد برگشت آن به دنیای مد هستیم. البته این ترفند زیبایی بسیار قدیمی‌تر است و در واقع قدمت آن به هزاران سال قبل و فرهنگ‌هایی مانند قوم باستانی مایا برمی‌گردد. در این مقاله بررسی می‌کنیم نگین دندان و عوارض جانبی آن چیست و قیمت نگین دندان چقدر است. همراهمان بمانید.

نگین دندان چیست؟

نگین دندان نوعی جواهر دندانی است که روی دندان‌های جلویی کاشته می‌شود و زمانی که می‌خندید، نمایان می‌شود. تعداد نگینی که روی دندان‌های خود می‌کارید، محدودیتی ندارد و می‌توانید ۱ یا چندین عدد از آنها داشته باشید. نگین‌های دندان ممکن است کوچک یا بزرگ، بی‌رنگ یا رنگی و گران‌قیمت یا ارزان باشند و روی هر دندانی قرار بگیرند. این نگین‌ها، مانند پیرسینگ بینی، شبیه به کریستال‌های کوچکی هستند که وقتی نور از زاویه درستی به آنها می‌خورد، می‌درخشند.

رونیکس

انواع قدیمی‌تر نگین‌های دندان که در دوران قوم مایا استفاده می‌شدند، اغلب فلزات یا نگین‌های بزرگ و دائمی بودند. برخی افراد حتی فکر می‌کنند این نگین‌ها با توجه به موادشان و نوع افرادی که آنها را داشته‌اند، برای مبارزه با میکروب‌ها کاشته می‌شده‌اند. مثلا این‌طور فرض می‌شود که محل قرارگیری جواهرات به محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب، فرسودگی یا پوسیدگی دندان کمک می‌کرده‌اند.

در دوران قدیم، اغلب از موادی مانند یشم و هماتیت استفاده می‌کردند. امروزه، نگین‌های دندان ممکن است راین استون ساده یا کریستان ارزان یا الماس‌ها و عقیق‌های گران و محکم باشند. حتی کریستال‌های برندهایی مانند سواروسکی وجود دارند که مخصوص استفاده روی دندان ساخته شده‌اند.

انواع نگین دندان

۱. موقت

نگین‌های موقت را می‌شود برداشت و به براکت‌های ارتودنسی شباهت دارند. این نگین‌ها با عامل اتصال یا چسب مخصوص روی سطح دندان فرد نگه داشته می‌شوند. با اینکه این نگین‌ها را می‌توانید بردارید، باید دقت کنید که چسب استفاده‌شده ممکن است اندکی بافت سطح دندان را تغییر دهد و مینای دندان را زبرتر کند. از نظر بسیاری افراد نگین‌های موقت از دائمی بهترند، چون برای کاشت آنها نیازی به تغییر فیزیکی در ساختار طبیعی دندان نیست.

۲. دائمی

نگین دائمی داخل حفره‌ای جا می‌گیرد که دندان‌پزشک در ساختار دندان شما ایجاد می‌کند.

فواید نگین دندان

  • زیبایی و جذابیت بیشتر؛
  • برداشتن راحت؛
  • ارزان‌بودن؛
  • ترغیب فرد به خندیدن بیشتر؛
  • پنهان‌کردن لکه‌های دندانی.

معایب نگین دندان

  • احتمال تجمع پلاک دندان؛
  • آسیب به مینای دندان؛
  • واکنش‌های حساسیتی بالقوه؛
  • رنگ‌رفتگی احتمالی؛
  • گیرافتادن ذرات غذا؛
  • احتمال افتادن نگین.

کاشت نگین دندان

چطور برای کاشت نگین دندان آماده شویم؟

ابتدا مطمئن شوید که دندان‌هایتان تمیزند و هیچ نوع حفره، شکستگی یا ترمیم دندانی ندارند. برای تمیزشدن بهتر دندان‌ها از نخ دندان استفاده کنید. همچنین بهتر است از قبل بدانید که چه طرح، رنگ یا ظاهری را برای نگین خود می‌پسندید. روز مراجعه به مطب دندان‌پزشک کاملا سیر باشید، چون ۱ یا ۲ ساعت پس از عمل نمی‌توانید چیزی بخورید.

نگین دندان چطور کاشته می‌شود؟

دندان‌پزشک مانند قراردادن بریس‌های دندان‌پزشکی، نگین را به دندان شما متصل می‌کند. او با استفاده از نوعی ژل اسیدی به‌آرامی سطح دندان را زبر می‌کند تا عامل اتصال یا چسب به‌درستی به آن بچسبد. سپس از چسب استفاده می‌کند، کریستال را قرار می‌دهد و همه‌چیز را در محل خود محکم می‌کند. نگین‌های موقت دندان فقط روی سطح خارجی ساختار دندان سالم کاشته می‌شوند. دندان‌پزشک برای کاشت نگین دندان دائمی باید عملی مانند پرکردن دندان را انجام دهد. او ابتدا دندان را بی‌حس خواهد کرد، سپس شکل مینای دندان را عوض می‌کند تا در سطح آن یک فرورفتگی ایجاد کند و نگین را بکارد.

نکات مهم درباره کاشت نگین

بسته به نوع نگین و تعداد آن، فرایند کاشت فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. در ضمن این عمل بدون درد و کاملا برگشت‌پذیر است. پس از عمل انتظار داشته باشید که نگین را ۲ روز تا ۲ هفته حس کنید. درنهایت این احساس از بین خواهد رفت و به آن عادت خواهید کرد. درباره ماندگاری نگین‌ها باید بگوییم کریستا‌ل‌ها تقریبا ۶ ماه تا ۱ سال دوام می‌آورند، در حالی که قطعات طلا به‌راحتی تا ۱ سال سالم می‌مانند. در صورت کاشت صحیح نگین، مشکلی برای خوردن و صحبت‌کردن شما ایجاد نمی‌شود. اگر چنین مشکلاتی دارید، نگین به‌درستی کاشته نشده است و باید برای تنظیم یا برداشتن آن به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های پس از کاشت نگین دندان

بهتر است که تا ۲ ساعت پس از عمل چیزی نخورید و سیگار نکشید، اما می‌توانید پس از ۱۲ ساعت مسواک بزنید. همچنین باید به‌مدت ۲۴ ساعت از مصرف الکل و نوشیدنی‌های اسیدی، غذاهای سفت و چسبنده و دهان‌شویه اجتناب کنید. چون مواد چسبنده به‌تازگی استفاده‌ شده‌اند، باید از آنها در برابر عوامل خارجی مراقبت کنید. پس از ۲۴ ساعت نیز باید هنگام مصرف غذاهای سفت و چسبناک مراقب باشید، چون ممکن است نگین را جابه‌جا کنند. نوشیدنی‌های بسیار الکلی و حتی دهان‌شویه‌های الکلی نیز ممکن است مواد چسبنده را از بین ببرند.

پس از عمل، هر روز باید مسواک بزنید و نخ دندان استفاده کنید، حتی شاید مجبور شوید نحوه مسواک‌زدنتان را تغییر دهید. باید اطراف نگین را مسواک بزنید و فشار بیش‌ازحد وارد نکنید، چون شاید محل نگین را تغییر دهد. علاوه‌بر این باید منظم به دندان‌پزشکی بروید تا دندان‌پزشک شرایط نگین دندان را بررسی کند و مطمئن شود که به دندان‌ها آسیبی نزده است.

عوارض جانبی بالقوه کاشت نگین دندان

اگر این عمل به‌درستی انجام شود، هیچ آسیبی به دندان‌های شما نخواهد زد. پس از کاشت نگین، دندان‌پزشک باید ذرات باقی‌مانده چسب را تمیز کند تا سطح روی دندان شبیه به شیشه و کاملا تمیز باشد. برای تمیز نگه‌داشتن نگین نیز باید بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید. نتیجه توجه‌نکردن به این موضوع تجمع پلاک دندان است که درنهایت ممکن است به بیماری‌های دهانی و پوسیدگی‌ دندان‌ها ختم شود.

قبل از کاشت نگین دندان باید احتیاط به‌ خرج دهید و به‌اندازه کافی تحقیق کنید. اگر از کیت‌های آماده و چسب ناخن استفاده کنید، دچار عوارض جانبی جدی خواهید شد. مثلا اگر خودتان سعی کنید که نگین را روی دندانتان بچسبانید، باکتری‌ها زیر آن به‌ دام خواهند افتاد و حفره دندانی شکل می‌گیرد. علاوه‌بر این، بلعیدن اکثر مواد چسبنده باعث مسمویت می‌شود و این مواد به دهان شما آسیب جدی می‌زنند.

از طرفی اگر نگین بیش‌ازحد بزرگ باشد یا به‌درستی کاشته نشود، باعث آزردگی یا بریدگی داخل لب یا لثه‌ها خواهد شد. برای جلوگیری از آسیب‌دیدن دندان‌ها، باید دندان‌پزشکی حرفه‌ای پیدا کنید که در کاشت نگین دندان تخصص داشته باشد.

ابزارهای خانگی برداشتن نگین یا گازگرفتن چیزی سخت نیز ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشند. برداشتن نادرست جواهر دندان ممکن است لایه بالایی دندان را از بین ببرد و قسمت حساس زیر آن، یعنی عاج دندان، را نمایان کند که باعث ناراحتی و حساسیت خواهد شد. همچنین به لایه خارجی محافظ دندان آسیب خواهد زد.

توصیه می‌کنیم برای برداشتن نگین هم به دندان‌پزشک مراجعه کنید، چون ابزارها و تخصص لازم برای این کار دارد و به مینای دندان آسیب نمی‌زند. او با ابزار دندان‌پزشکی به‌آرامی نگین را جدا می‌کند و با دقت سطح دندان را برق می‌اندازد تا بقایای ماده اتصالی یا چسب حذف شود.

جواهرات دندان

آیا کاشت نگین دندان بی‌خطر است؟

نگین‌های دندان مانند تمام ایمپلنت‌های دندانی درمانی یا زیبایی باید حرفه‌ای کاشته شوند تا خطرات بالقوه به حداقل برسند. اگر نگین دندان به‌درستی کاشته نشود، ممکن است به مینای دندان آسیب بزند. فرایند کاشت می‌تواند مینا را بشکند یا به‌مرور فرسوده کند. اگر شکافی باقی بماند، ذرات غذا ممکن است در آن گیر کنند. تغذیه باکتری‌ها از این ذرات ممکن است باعث تشکیل پلاک دندان شود که نتیجه آن بوی بدن دهان و حتی پوسیدگی دندان است.

قیمت نگین دندان

هزینه کاشت به تخصص دندان‌پزشک و نوع نگین بستگی دارد. الماس و عقیق واقعی بدون تردید قیمت بیشتری دارند و به‌جای آنها می‌توانید راین استون کوچک ارزان بکارید. بسیاری از دندان‌پزشکان هزینه چسب جواهر دندان و تمیزکردن دندان‌ها را نیز جدا حساب می‌کنند. قیمت نگین دندان در کشورهای غربی ۶۰ تا ۱۰۰ دلار برای انواع کریستالی و ۱۰۰ تا ۱۸۰ دلار برای قطعات طلاست. طرح‌های خاص مانند گل و پروانه نیز قیمت را افزایش می‌دهند.

دوام نگین‌های دندان چقدر است؟

نگین‌های معمولی موقت یا نیمه‌موقت معمولا ۶ تا ۱۲ ماه دوام می‌آورند. توجه کنید که مواد دندانی استفاده‌شده مانند عامل‌های اتصال عملکردی شبیه به موادی دارند که متخصص ارتودونسی برای متصل‌کردن بریس‌ها به دندان استفاده می‌کند. چندین عامل در افتادن زودهنگام نگین نقش دارند، از جمله:

  • محکم مسواک‌زدن یا استفاده از مسواک برقی؛
  • گازگرفتن چیزی سخت یا ترد مانند هویج؛
  • مراجعه به دندان‌پزشک ناوارد و نامناسب‌بودن چسب استفاده‌شده.
  • خوردن غذاهای اسیدی که باعث حذف عامل اتصال می‌شوند.

آیا افراد با ایمپلنت دندان می‌توانند نگین بکارند؟

ایمپلنت و تاج دندان شبیه به دندان طبیعی نیستند. این دو از مواد بادوام ساخته شده‌اند، اما اضافه‌کردن چیزی به آنها مانند جواهر دندان باید با نظر متخصص دندان انجام شود. در کل به‌ افرادی که ایمپلنت و تاج دندان دارند، کاشت نگین توصیه نمی‌شود. اگر تصمیم به انجام آن گرفته‌اید، برای کاشت نگین دندان روی کامپوزیت باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

چندین عارضه وجود دارند که اگر مبتلا به آنها باشید، کاندیدای مناسبی برای کاشت نگین نیستید. ابتدا وجود حفره دندان در ناحیه‌ای است که نگین‌ها در آنجا قرار خواهند گرفت. برخی افراد نیز به مواد چسبنده حساسیت دارند و نگین دندان برای آنها مناسب نیست.

جمع‌بندی

کاشت نگین دندان روشی سریع و بدون درد برای افزایش زیبایی است. البته برای کاشتن یا برداشتن جواهرات دندان حتما باید به متخصص دندا‌ن‌پزشکی مراجعه کنید تا دندان‌هایتان دچار آسیب جدی نشوند.

شما بگویید

تا حالا نگین دندان کاشته‌اید؟ چطور از آن مراقبت کرده‌اید و تا چه مدت دوام داشته است؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر این مطلب برایتان مفید بود، می‌توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.


در ادامه بخوانید: لبخند لثه ای؛ زشت یا زیبا؟ چه روش‌هایی برای اصلاح آن وجود دارد؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع teethtalkgirl dentfixturkey byrdie
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.