۱۰ نکته مهم برای ایجاد رابطه خوب با رئیستان

0

رابطه‌ای که در محیط کار با همکاران ایجاد می‌کنیم،‌ بخش ضروری و مهمی از کار ماست. بدون این رابطه کارکردن و انجام‌دادن وظایف شغلی برای ما ممکن نیست، چراکه بسیاری از مشاغل در قالب کار تیمی به اهداف خود می‌رسند. در میان روابطی که ما با سایر همکاران ایجاد می‌کنیم، رابطه با رئیس از سایرین مهم‌تر است. مدیر بالادست ما نقشی تعیین‌کننده در پیشرفت شغلی ما دارد، اینکه او چه نظری درباره ما دارد مهم است. پس باید سعی کنیم رابطه‌ای حرفه‌ای و مناسب با او برقرار کنیم. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را مطرح کنیم که ایجاد رابطه خوب با رئیس را برای شما راحت‌تر می‌کنند. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ضرورت رابطه خوب با رئیس

موفقیت شغلی تنها در انجام وظایف کاری خلاصه نمی‌شود. ایجاد رابطه حرفه‌ای با سایر همکاران، به‌خصوص رئیس، هم بخشی از مسیر شغلی شماست. این مسئله به‌خصوص برای کسانی مهم‌تر است که تازه وارد مجموعه شده‌اند. وقتی مشغول کار در سازمانی جدید می‌شوید، باید بخشی از زمان و انرژی خود را صرف ایجاد رابطه مؤثر با رئیس خود کنید. این رابطه در ادامه به هر دوی شما کمک می‌کند که بهتر یکدیگر را درک کنید و هماهنگ‌تر شوید.

رونیکس

۱۰ نکته برای ایجاد رابطه خوب با رئیس

۱. آینده کاری خود را تصور کنید

اولین قدم برای درک اینکه چه رابطه‌ای با رئیس خود ایجاد کنید، تصوری است که از آینده شغلی خود دارید. امید‌ها، آرزوها و ترس‌های کاری خود را تصور کنید. به پرسش‌های زیر فکر کنید:

  • رابطه من با مدیرم چگونه خواهد بود؟
  • چه چیزهایی می‌خواهم از او یاد بگیرم؟
  • چه نوع تعاملی دوست دارم با او داشته باشم؟
  • لحن گفت‌وگوهایم با او چگونه باشد؟
  • درباره چه موضوعاتی دوست دارم گفت‌وگو کنم؟
  • آیا سلسله مراتب سازمانی نقش مهمی در ارتباطم با رئیسم دارد؟
  • خطوط قرمز من در این رابطه چه خواهد بود؟

وقتی درک درستی از هدف ایجاد ارتباط با رئیستان پیدا کردید، آن را یادداشت کنید. خودتان و رابطه‌ای را که می‌خواهید بسازید توصیف کنید. آن را جایی نگه دارید و گهگاه به آن سر بزنید تا ببینید شرایط چگونه است.

۲. به توانایی خود ایمان داشته باشید

اگر شما رابطه با مدیرتان را شکل ندهید، او این کار را خواهد کرد و شاید شما از نتیجه‌اش راضی نباشید، پس بهتر است به‌جای دست روی دست گذاشتن، دست به کار شوید. شجاع باشید و به توانایی‌های خود برای ایجاد رابطه دلخواه با رئیستان ایمان داشته باشید. طبق تحقیقات هم کارکنان بااعتمادبه‌نفس بیش از دیگران در ایجاد روابط کاری مؤثر موفق‌اند.

۳. مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید

علاوه‌بر ایمان به خود، باید به مهارت‌های ارتباطی خود نیز نگاهی بیندازید. اگر در این مهارت‌ها مانند گفت‌وگوی مؤثر، هم‌شنوی و بازخورد ضعف‌ دارید، باید حتما آنها را تقویت کنید. این مهارت‌‌ها نه فقط در ایجاد رابطه قوی با رئیس، بلکه با هر فرد دیگری نیز به کارتان می‌آید.

۴. برای ملاقات با رئیس خود برنامه‌ریزی کنید

ملاقات با رئیس در موقعیت غیرسمی
ملاقات با رئیس در موقعیت غیرسمی

شاید سر رئیستان شلوغ باشد، اما شما باید دست‌کم ماهی یک بار با او ملاقات رودررو داشته باشید. برای این ملاقات برنامه‌ریزی کنید و خودتان درخواست‌دهنده باشید. شاید این پیشقدم‌شدن به او نشان دهد که به کارتان اهمیت می‌دهید. از این زمان برای بحث درباره پیشرفت کارها، ارائه ایده‌ها و بررسی اینکه کارتان با اهداف و خواسته‌های مدیرتان هماهنگ است یا خیر، استفاده کنید.

۵. نوآوری و خلاقیت خود را نشان دهید

هر مدیری دوست دارد که کارکنانش باانگیزه و فعال باشند. وقتی شما نشان دهید که این ویژگی‌ها را دارید، رئیستان بیشتر روی شما حساب باز می‌کند. ترس خود را کنار بگذارید و در جلسات ماهانه، ایده‌های خود را مطرح کنید. وقتی ایده‌های جدید خود را مطرح کنید یا در بحث‌ها مشارکت فعال داشته باشید، به او نشان می‌دهید که به مجموعه و پیشرفتش علاقه دارید. این همان چیزی است که باعث جلب نظر رئیستان می‌شود.

۶. از گفت‌وگوی انتقادی و صادقانه نهراسید

انتقاد از ایده‌های رئیس یک مجموعه شاید کار ترسناکی به نظر برسد، اما لازم است. با این فرض که رئیس شما فردی انتقادپذیر باشد، گاهی باید آنچه را به‌نظرتان اشتباه می‌رسد بیان کنید.

فراموش نکنید که او شما را به‌دلیل مهارت‌هایی مشخص استخدام کرده، پس اگر چیزی در حوزه تخصص شماست، باید به خود حق اظهارنظر در همان حوزه را بدهید. وقتی بتوانید او را محترمانه و در مکان و زمان مناسب نقد کنید، نظر مثبت او را به خود جلب می‌کنید. اگر رئیس کاربلدی داشته باشید، بعید است علاقه‌ای به کارکنان چاپلوس داشته باشد.

۷. یادتان باشد که رئیس شما هم انسان است

شاید بیشتر وقت‌ها رئیستان خودش را فردی جدی و حرفه‌ای نشان دهد، اما او هم انسان است. پس بد نیست گاهی لابه‌لای گفت‌وگوی کاری، احوال او را هم جویا شوید. پرسیدن اینکه آخر هفته خود را چگونه گذرانده است یا چه سرگرمی‌هایی دارد، ارتباط شما را قوی‌تر می‌کند و به شما امکان می‌دهد او را هم مانند دیگران ببینید. زمان‌سنجی و فهم اینکه آیا او مایل به طرح چنین پرسش‌هایی هست یا نه، نکته‌ای است که باید خودتان کشف کنید. شاید بهتر باشد اجازه دهید ابتدا او چنین پرسش‌هایی طرح کند.

۸. خودتان باشید

قرار نیست شما و رئیستان به بهترین دوستان یکدیگر تبدیل شوید، بلکه قرار است رابطه‌ای بر مبنای احترام و اعتماد شکل دهید. پس حفظ اصالت خود و پرهیز از ریا و پنهان‌کاری مهم است. اگر چیزی هست که شما را آزار می‌دهد یا مشکلی ایجاد شده، بهتر است آن را با او در میان بگذارید. مثلا شاید شما والدی سخت‌کوش باشید که به دلیل شرایط کاری، رابطه‌تان با فرزندتان آسیب دیده است. به‌جای پنهان‌کاری و تحمل شرایط، با رئیس خود برای تغییر وضعیت مذاکره کنید.

۹. از کارهای کوچک غافل نشوید

انجام وظایف شغلی به‌تنهایی برای جلب نظر رئیستان کافی نیست. توجه واقعی به نقطه‌نظرات مدیرتان، کمک به او در انجام برخی کارها و حتی احوال‌پرسی از وی از جمله کارهای کوچکی‌اند که به‌مرور زمان رابطه شما را قوی‌تر می‌کنند.

۱۰. وضعیت رابطه را ارزیابی کنید

با گذشت زمان و افزایش مسئولیت‌ها، ممکن است از اهداف و تصویری که در ابتدا تصور کرده بودید،‌ دور شوید. بنابراین لازم است که رابط خود با رئیستان را ارزیابی کنید. برای این کار، می‌توانید پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  • چه چیزی در رابطه ما هست که می‌پسندم و چه چیزی را نمی‌پسندم؟
  • کدام بخش از تصورات من درباره رابطه‌ام با رئیسم درست از آب درآمد؟ کدام بخش‌ها محقق نشد؟
  • چه چالش‌هایی در رابطه‌ام با مدیر وجود دارد؟
  • آیا تصورات اولیه من هنوز هم اهداف و ارزش‌های من را بیان می‌کنند؟

هنگام ارزیابی رابطه، از بازخوردهای مدیرتان نیز استفاده کنید. آنها هم باید رابطه خود با شما را ارزیابی کنند.

شما بگویید

رابطه شما با رئیستان چطور است؟ شما از چه ترفندهایی برای بهبود رابطه‌تان با مدیران بالادستی بهره می‌گیرید؟ توصیه‌هایتان را با دیگران درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۷ سؤالی که بهتر است از رئیس جدیدتان بپرسید
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع mycareersfuture hbr themuse
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.