خواص چای دارچین؛ ۱۴ فایده شگفت‌انگیز + طرز تهیه

0

چای دارچین نوعی دمنوش گیاهی آرامش‌بخش است که یک جرعه از آن کل وجودمان را گرم و آرام می‌کند. این دمنوش معطر و خوش‌آب‌و‌رنگ با جوشاندن چوب یا پودر دارچین در آب آماده می‌شود و خواص زیادی برای سلامتی دارد، به‌طور‌ی که قرن‌هاست رد پایش در طب سنتی چین دیده می‌شود. اگر مشتاقید با خواص چای دارچین آشنا شوید، همراه ما باشید تا علاوه‌بر ذکر فواید پرشمار این نوشیدنی کم‌کالری، نحوه درست‌کردنش را یادتان بدهیم.

خواص چای دارچین

۱. منبع عالی آنتی‌اکسیدان است

چای دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مهم مثل پرویانیدین‌ها و پلی فنول‌هاست. این محتویات ارزشمند با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و جلوی ابتلا به بیماری‌های جدی همچون سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت را می‌گیرند. پژوهشگران معتقدند میزان آنتی‌اکسیدان موجود در دارچین به‌مراتب بیشتر از سایر گیاهان و ادویه‌هاست.

رونیکس

۲. برای سلامت قلب مفید است

دارچین به‌تنهایی داروی شفابخش بیماری‌های قلبی نیست، اما در کنار رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب، مشکلات قلبی را سریع‌تر رفع‌ می‌کند. بر اساس تحقیقات، مصرف چای دارچین رگ‌های خونی را باز می‌کند، فشار خون و کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. اگر مصرف چای دارچین از عادت‌های روزانه شماست، مطمئن باشید خون سالم‌تری در رگ‌هایتان جریان دارد.

۳. برای سلامت پوست و مو مفید است

از خواص چای دارچین برای پوست هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم. مهم‌ترین آنها کمک به تولید کلائن است که پوست را صاف و سفت و هیدراته می‌کند. همچنین به‌علت خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی، درمان خوبی برای آکنه‌های آزاردهنده است. درباره اثربخشی دارچین برای تقویت موها باید بگوییم با‌ مصرف چای دارچین یک‌شبه راپونزل نمی‌شوید، اما به‌لطف سینامالدئید موجود در آن، یکی از دمنوش‌های مفید برای تقویت فولیکول‌ها و رشد مو به‌ حساب می‌آید.

۴. علائم پریود را تسکین می‌بخشد

مادربزرگ‌ها همیشه می‌گفتند خوردن یک لیوان چای داغ علاج دردهای عضلانی قبل از قاعدگی زنان است. خوردنش بی‌اثر هم نبود. قطعا نمی‌توان اثربخشی آن را با داروهای مسکن مقایسه کرد، اما بنا بر تجربه، مصرف آن بدن را گرم و درد را آرام می‌کند.

۵. تا حدی قند خون را کاهش می‌دهد

طبق بعضی از تحقیقات، مصرف چای دارچین ممکن است گلوکز پلاسما را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد. نوشیدن این دم‌کرده معجزه‌بخش بر سایر علائم مرتبط با دیابت هم اثر می‌گذارد. مثلا تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین و کلسترول کل خون به‌مرور کم و قند خون رفته‌رفته تنظیم می‌شود.

۶. برای کاهش وزن بی‌تأثیر نیست

خواص چای دارچین برای لاغری

نمی‌توان با اطمینان از خواص چای دارچین برای لاغری حرف زد، اما اثر خوبش را هم نمی‌توان انکار کرد! در یکی از پژوهش‌ها، مصرف روزانه ۵ قاشق چای‌خوری پودر دارچین به‌مدت ۳ روز توانست ۰٫۷درصد از توده چربی شرکت‌کنندگان را از بین ببرد! درباره مصرف مقادیر کمتر هنوز اطلاعات موثقی در دسترس نیست.

۷. التهاب را کاهش می‌دهد

می‌دانستید مصرف منظم چای دارچین التهاب مفاصل را تا حد زیادی کم می‌کند؟ علاوه‌بر این، دارچین می‌تواند انواع التهاب مثل آسم، کولیت، بیماری کرون و روماتیسم مفصلی را ضعیف‌تر کند و سلامت ازدست‌رفته را به بیمار بازگرداند.

۸. علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد

همه ما دست‌کم یک بار برای درمان سرماخوردگی و سیستم ایمنی چای دارچین دم کرده‌ایم و با احساس خوبِ بعد از نوشیدنش آشناییم. خواص آنتی‌اکسیدانی این دمنوش لذیذ سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا روند بهبودی از همیشه سریع‌تر باشد. بخار چای داغ احتقان را کم می‌کند و گلودرد را تسکین می‌دهد. بااین‌حال هنوز مدرکی علمی مبنی بر اثربخشی خواص چای دارچین برای سرماخوردگی و درمان آن موجود نیست.

۹. ناراحتی‌های معده را برطرف می‌کند

اگرچه نمی‌توان با قطعیت در‌ این‌ باره صحبت کرد، برحسب تجربه، درمان مشکلات معده یکی از محبوب‌ترین خواص چای دارچین است. دارچین کاتچین دارد، نوعی ترکیب فنلی که می‌تواند علائم بیماری التهابی روده را آرام مهار و مشکلاتی مثل حالت تهوع، اسهال، سوء هاضمه و اسپاسم معده را به‌مرور ریشه‌کن کند.

۱۰. از‌بین‌برنده باکتری‌ها و قارچ‌هاست

دارچین خاصیت ضدباکتریایی خود را مدیون فیتوکمیکال‌های زیست‌فعال مانند سینامالدئید و اوژنول است. عصاره دارچین به‌راحتی غشای سلولی باکتری را از بین می‌برد، حرکتش را کند می‌کند و سرعت تقسیم سلولی را کاهش می‌دهد. همچنین خواص ضدقارچی دارد و با انواع عفونت‌های قارچی مبارزه می‌کند.

۱۱. خواص ضدسرطانی دارد

یکی دیگر از فواید چای دارچین که هنوز هیچ پشتوانه علمی برایش نیافته‌ایم، کمک به ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی است! برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف دارچین جلوی انتشار سلول‌های سرطانی به دیگر نقاط بدن را می‌گیرد و قدرت بدن برای مقابله با این بیماری مهلک را بیشتر می‌کند، اما علم هنوز ادعا را تأیید نکرده است.

۱۲. عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

چای دارچین برای تقویت عملکرد مغز

تاکنون چندین و چند تحقیق درباره خواص چای دارچین برای مغز روی حیوانات انجام شده‌اند و همه آنها فایده این دمنوش برای عملکرد مغز را تأیید کرده‌اند. حتی برخی مصرف روزانه دمنوش چای دارچین به افرادی که قدرت حافظه خود را بر اثر آسیب‌های مغزی از دست داده‌اند، توصیه می‌کنند.

۱۳. تقویت‌کننده نعوظ در مردان است

به‌گفته‌ قدیمی‌ها، اشراف در شب‌های نزدیکی قبل از آنکه به رختخواب بروند، مقدار کمی پوست دارچین در هوا می‌سوزاندند و دودش را استشمام می‌کردند، چراکه معتقد بودند یکی از مهم‌ترین خواص چای دارچین برای مردان کمک به نعوظ بهتر است. البته این ادعا هنوز پشتوانه علمی ندارد و در حد تجربه باقی مانده است.

۱۴. رحم زنان را ضدعفونی می‌کند

یکی از خواص چای دارچین برای رحم تقویت آن درجهت آمادگی برای باروری است. اگر عادت به مصرف چای دارچین داشته باشید، احتمال ضعیف‌بودن رحم برای نگهداری جنین بسیار کم است. همچنین اختلالات هورمونی که زمینه تنبلی تخمدان را فراهم می‌کنند و در موارد پیشرفته‌تر موجب ناباروری زنان می‌شوند، با مصرف چای دارچین قابل‌کنترل و درمان‌اند.

خطرات نوشیدن چای دارچین

در حالت کلی نوشیدن این دم‌کرده دارویی خطر خاصی ندارد، اما بد نیست چند نکته مهم درباره عوارضش را بدانید.

  • احتمال بروز آسیب‌های کبدی: کومارین موجود در دارچین در صورت مصرف بیش از حد به کبد آسیب می‌زند.
  • احتمال ظهور ضایعات دهانی: اگر به دارچین حساسیت دارید، احتمالا با مصرف چای دارچین دچار زخم یا ضایعات دهانی می‌شوید. محتوای سینامالدئید موجود در این گیاه در برخی افراد منجر به واکنش آلرژیک می‌شود.
  • احتمال افت قند خون: مصرف هرروزه این دمنوش قند خون را به‌مقدار قابل‌اعتنایی کاهش می‌دهد.
  • تداخلات دارویی: دارچین با داروهایی که برای بیماری‌های کبدی یا دیابت تجویز می‌شوند، تداخل دارد.

مقدار مناسب مصرف چای دارچین

چای دارچین به‌رغم خواص پرشمارش، دمنوش مناسبی برای مصرف هرروزه نیست. بنا بر تحقیقات، بدن انسان روزانه ۵ میلی‌گرم ریزمغذی کومارین نیاز دارد، در‌حالی‌که ۱ قاشق چای‌خوری پودر دارچین حاوی ۷ تا ۱۸ میلی‌گرم کومارین است. این یعنی مصرف روزانه حتی ۱ قاشق چای‌خوری دارچین برای بدن زیاد خواهد بود.

طرز تهیه چای دارچین خوشمزه

برای تهیه این دمنوش ساده به ۱ فنجان آب و ۱ چوب دارچین نیاز دارید و درست‌کردنش نهایتا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

  • ابتدا در کتری کوچکی آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.
  • چوب دارچین را اضافه و حرارت را کم کنید.
  • بعد از ۱۰ دقیقه دمنوش شما آماده است.
  • چوب دارچین را خارج کنید و دم‌کرده را در فنجان بریزید.

این چای را با مقداری عسل و زنجبیل یا کمی لیمو مخلوط کنید و بسته به ذائقه خود، سرد یا گرم میل کنید. حتی می‌توانید گیاهی مثل بابونه به آن اضافه کنید تا طعمش لذیذتر و خاصیتش بیشتر شود.

حرف آخر

حتی اگر تک‌تک خواص چای دارچین را نشناسیم، هزاران سال است که این دمنوش لذیذ و داروی شفابخش را مصرف می‌کنیم و بارها تأثیر شگفت‌انگیز آن بر مشکلات کوچک‌ و‌ بزرگ را دیده‌ایم. اگر طعم چای دارچین را دوست ندارید، برای آنکه از فواید پرشمار این نوشیدنی بی‌نصیب نمانید، می‌توانید آن را با طعم‌دهنده‌های دیگر مثل زنجبیل یا هل مخلوط کنید و چند بار در هفته نوش جان کنید.

شما خواص دیگری برای این دمنوش روزهای سرد پاییزی می‌شناسید؟ حتما اطلاعات خود را در بخش نظرات با ما و همراهان عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چای ماچا چیست؛ ۶ خاصیت درمانی یکی از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع greatist kitchenskip myteadrop
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.