۲۳ گیاه بی‌خطر برای کسانی که سگ و گربه دارند

0

اگر حیوان خانگی دارید و به داشتن گیاهان آپارتمانی نیز علاقه‌مندید، باید گیاهانی را انتخاب کنید که برای حیوانات خانگی شما ضرری نداشته باشند. گرچه باید گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس حیوانات خانگی‌تان قرار دهید، گاهی ممکن است سگ یا گربه کنجکاو شما برای جویدن برگ گیاه وسوسه شود. در این مقاله، ۲۳ گیاه بی‌خطر برای حیوانات خانگی را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی بی‌خطر برای حیوانات خانگی است. شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی دلیل دیگر علاقه افراد به این گیاه است؛ بنفشه آفریقایی در نور کم، دمای متوسط و رطوبت متوسط به‌خوبی شکوفا می‌شود و رشد می‌کند. گرچه گل و برگ این گیاه برای حیوانات خانگی سمی نیستند، مراقب کود گیاه باشید. کودی که شما انتخاب می‌کنید جذب گیاه می‌شود و در صورتی که حیوان شما بخشی از گیاه را بخورد، ممکن است دچار آسیب شود. بنابراین اگر گربه یا سگ شما سابقه خوردن گیاهان آپارتمانی را دارد، کودی غیرسمی برای بنفشه آفریقایی زیبایتان پیدا کنید.

رونیکس

۲. اشک نوزاد

اشک نوزاد

اشک نوزاد که به چمن عروس نیز معروف است، گیاهی بی‌خطر برای حیوانات خانگی شما محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این گل زیبا داخل گلدانی به‌شکل آویز نگهداری می‌شود، ممکن است وسوسه جویدن برگ‌های آویزان آن به ذهن سگ یا گربه شما خطور کند. یکی از بهترین راهکارها برای دورکردن این گیاه زیبا از دسترس حیوانات این است که گلدانش را در ارتفاع بیشتری نصب کنید. با این تفاسیر با توجه به ایمن‌بودن گیاه اشک نوزاد برای حیوانات خانگی، اگر سگ یا گربه بازیگوش شما بخشی از این گیاه زیبا را بخورد، اتفاقی نمی‌افتد.

۳. گیاه پول چینی

گیاه پول چینی

این گیاه زیبا به نام‌های گیاه سکه‌ای و بشقاب‌پرنده نیز معروف است. دلیل این نام‌گذاری برگ‌های گرد سکه‌مانند سبز و براق آن است. اگر حیوان خانگی دارید، نگران نباشید و با خیال راحت این گیاه زیبا را بخرید و به فضای خانه‌تان رنگ‌ولعاب سبز دل‌انگیزی بدهید. گرچه ایدئال‌ترین حالت نگهداری از گیاه پول چینی مکانی از خانه است که نور غیرمستقیمی به آن بتابد، این گیاه در نور متوسط تا کم نیز رشد می‌کند. این گیاه به آبیاری عمیق نیاز دارد. برگ‌های زیبای پول چینی به‌خوبی نشانگر وضعیت سلامت گیاه‌اند و اگر متوجه ریختن برگ‌های گیاه شدید، یعنی به‌اندازه کافی به آن آب نمی‌دهید.

۴. درخت موز

درخت موز

درخت موز گیاهی بلند است که در دسته گیاهان بی خطر برای گربه و سگ جای می‌گیرد. این گیاه برای رشد به خاک غنی، جایی روشن و آبیاری منظم نیاز دارد. گرچه سگ و گربه‌ می‌توانند موز را به‌عنوان غذا بخورند، روی درخت موز به‌عنوان منبع تأمین غذای حیوانات خانگی‌تان حساب نکنید، چون درختانی که در خانه نگهداری می‌شوند به‌ندرت میوه می‌دهند.

۵. اچوریا

گیاه اچوریا

اگر در خانه سگ یا گربه دارید، این گیاه انتخاب مناسبی برای جان‌دادن به فضای داخلی خانه‌تان است، چون سمی نیست و هیچ خطری برای حیوانات خانگی شما ندارد. اچوریا شامل گل‌های رزمانند سبز مایل به نقره‌ای است که خیلی زیبا کنار هم قرار گرفته‌اند. این گیاه را در مکانی قرار دهید که حداقل ۴ تا ۶ ساعت در روز آفتاب داشته باشد. وقتی خاک پای گیاه کاملا خشک شد، آن را آبیاری کنید. آبیاری بیشتر به گیاه آسیب می‌زند.

۶. گلوکسینیا

گلوکسینیا

اگر دنبال گیاه آپارتمانی گل‌داری هستید که برای سگ و گربه بی‌خطر باشد، گلوکسینیا انتخابی ایدئال است. این گیاه به نور کمی نیاز دارد و باید از نور مستقیم دور نگه داشته شود. خاک گلوکسینیا باید همیشه مرطوب باشد و این یعنی گیاه گل‌دار زیبای ما به آبیاری مکرر و منظم نیاز دارد. گلوکسینیا انواع و رنگ‌های متنوعی دارد و معمولا به‌عنوان گزینه‌ای برای هدیه‌دادن بسیار پرطرف‌دار است.

۷. گیاه عنکبوتی (کلروفیتوم)

گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی با شاخ و برگ‌های آبشاری‌شکلش برای قرارگرفتن در فضاهای مرتفع مانند روی قفسه‌ها، سبدهای آویزان یا طاقچه بسیار مناسب است. این گیاه جزو گیاهان خانگی مقاوم محسوب می‌شود که برای گربه‌ها و سگ‌ها نیز ایمن است. گیاه عنکبوتی را در مکانی قرار دهید که نوری غیرمستقیم داشته باشد، آفتاب مستقیم شاخ و برگ گیاه را می‌سوزاند و سایه کامل هم رشد گیاه را متوقف می‌کند.

۸. ونوس مگس‌خوار

ونوس مگس‌خوار

ونوس مگس‌خوار با جذب حشرات کوچک و به‌دام‌انداختن آن‌ها تغذیه می‌کند. برگ‌های این گیاه سمی نیستند و گربه‌ها و سگ‌ها با جویدن آن دچار مشکل نمی‌شوند. نور مستقیم و آبیاری منظم شرایط نگهداری از این گیاه زیبای آپارتمانی محسوب می‌شوند.

۹. نخل اریکا

نخل اریکا

نام دیگر این گیاه استوایی نخل پروانه است. وجود نخل اریکا در گوشه‌ای از خانه شما آن را بسیار دلنشین‌تر و زیباتر جلوه می‌دهد. برگ‌های آویزان نخل اریکا سگ و گربه خانگی بازیگوش را تحریک به جویدن می‌کنند. خوشبختانه جویدن برگ‌های گیاه مشکلی برای سگ و گربه ایجاد نمی‌کند. این گیاه زیبا به نور زیادی نیاز دارد و زهکشی مناسب گلدان برای نگهداری از این گیاه زیبا ضروری است. نکته مهم دیگر درباره نخل اریکا این است که به فلوراید موجود در آب حساس است، بنابراین بهتر است آن را با آب مقطر آبیاری کنید.

۱۰. سرخس بوستون (نفرولپیس)

سرخس بوستون

سرخس بوستون یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی زیبا و پرطرف‌دار است. شاخه‌های آویزان این گیاه ممکن است حیوانات خانگی را به هوس جویدن بیندازند. ایدئال‌ترین حالت برای رشد سرخس‌ بوستون رطوبت زیاد و نور غیرمستقیم است.

۱۱. کالاتیا

کالاتیا

این گونه سبز زیبا که گیاه طاووسی نیز نامیده می‌شود، برگ‌های بزرگ راه‌راهی دارند. کالاتیا انتخابی عالی برای قسمت سایه خانه است، چون نور زیاد باعث محوشدن رنگ شاخ و برگ گیاه شود. گرچه این گیاه باید مرتب آبیاری شود، نباید به آن بیش‌ از حد آب دهید. از آنجایی که کالاتیا گیاهی گرمسیری است و در محیط‌های مرطوب رشد می‌کند، قراردادن آن روی سطح مرطوب حاوی سنگریزه رطوبت بیشتری به آن می‌دهد و باعث می‌شود بهتر رشد کند.

۱۲. هاوُرتیا

هاوُرتیا

هاورتیا به‌آرامی رشد می‌کند و به مراقبت خاصی نیاز نداد. این نوع گیاه آپارتمانی هر ۲ یا ۳ سال یک بار نیاز به تعویض گلدان دارد. گرچه هاورتیا شرایط نور متوسط تا کم را نیز تحمل می‌کند، تغییر رنگ برگ‌های آن نشان‌دهنده این است که گیاه نور کافی دریافت نمی‌کند.

۱۳. گل‌سنگ

گل سنگ

ترکیب رنگ‌های سبز و صورتی روی برگ‌های این گیاه بسیار دلنشین و زیباست. اگر به‌دنبال گیاه آپارتمانی کوچک برای روی میز یا فضایی دنج هستید، گیاه گل‌سنگ انتخاب مناسبی است. گرچه جویدن برگ‌های گیاه گل‌سنگ برای گربه‌ها و سگ‌ها خطرناک و سمی نیست، ممکن است حیوانات خانگی حساس در صورت خوردن مقادیر زیادی از برگ‌های این گیاه دچار مشکلات گوارشی خفیفی شوند.

۱۴. گیاه هوازی تیلاندسیا

گیاه هوازی تیلاندسیا

گیاهان هوازی برای رشد به خاک نیاز ندارند. فقط به خاطر داشته باشید که برای آبیاری گیاه تیلاندسیا باید آن را هر ۱ یا ۲ هفته به‌مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در آب غوطه‌ور کنید. شما می‌توانید این گیاهان زیبا و منحصربه‌فرد را به آکواریوم، تخته یا سایر پایه‌های سطح جامد وصل کنید. انعطاف‌پذیری زیاد تیلاندسیا باعث می‌شود در بسیاری از فضاها قابل‌نصب باشد.

۱۵. مارانتا

مارانتا

مارانتا به نام‌های گیاه دعا و گیاه نماز نیز معروف است. علت این نام‌گذاری به عادت منحصربه‌فرد آمارانتا برمی‌گردد که هر روز غروب برگ‌های خود را به حالت دعاکردن جمع می‌کند. آمارانتا با شاخ و برگ‌های استوایی زیبایش انتخابی عالی برای دلنشین‌کردن فضای کوچک آپارتمانی است و برای قرارگرفتن در محیطی که حیوانات خانگی هم حضور دارند، امن است. این گیاه به‌خوبی با شرایط نوری متفاوت سازگار است؛ گرچه نور روشن و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد، در شرایط نوری متوسط تا کم نیز رشد خواهد کرد.

۱۶. پیله‌آ اینوولاکراتا

پیله‌آ اینوولاکراتا

این گیاه آپارتمانی زیبا که گیاه دوستی هم نامیده می‌شود، گیاهی پرپشت با ساقه‌های شکننده است که در رطوبت زیاد رشد می‌کند. گیاه دوستی یکی از بهترین گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی است. می‌توانید آن را در هر قسمت دلخواه از خانه قرار دهید و نگران آسیب به حیوانات خانگی‌تان نباشید.

۱۷. پیرومیا

پیرومیا

پیرومیا یا قاشقی نام یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که تنوع رنگ و بافت گیاه در گونه‌های مختلف آن زبانزد است. جویدن برگ این گیاه مشکلی برای گربه‌ها و سگ‌ها ایجاد نمی‌کند و اگر حتی گاهی فراموش کنید به آنها آب بدهید، اشکالی ندارد.

۱۸. ارکیده

ارکیده

ارکیده یکی از زیباترین گیاهان گل‌دار است که رنگ و لعاب دلنشینی به فضای زندگی شما می‌بخشد و در عین حال هیچ خطری برای حیوانات خانگی‌تان ندارد. بسیاری از انواع ارکیده‌ها در زمستان شکوفا می‌شوند، زمانی که روزها کوتاه است و نور مختصری به گیاه می‌تابد.

۱۹. فیتونیا

گیاه موزاییک

گیاه موزاییک و گیاه عصب نام‌های رایج دیگر این گیاه آپارتمانی زیبا هستند. این گیاه بومی جنگل‌های بارانی است و زیبایی برگ‌هایش با رگه‌های سفید یا صورتی دوچندان شده است. خوشبختانه این گیاه آپارتمانی زیبا برای حیوانات خانگی شما بی‌خطر است. این گیاه آپارتمانی کوچک در نور کم با آبیاری متوسط رشد می‌کند. بااین‌حال به محیطی بسیار مرطوب مانند حمام نیاز دارد.

۲۰. بروملیاد

بروملیاد

برگ‌های رنگارنگ و شکوفه مخروطی‌شکل این گیاه زیبا توجه حیوانات خانگی کنجکاو شما را به خود جلب می‌کنند. نگهداری از این گیاه زیبا در محیطی که حیوانات خانگی حضور دارند، ایمن است. شرایط نگهداری از آن هم راحت است؛ بروملیاد برای رشد فقط به نور مستقیم و محیطی مرطوب نیاز دارد.

۲۱. نخل دم‌اسبی

نخل دم‌اسبی

نخل دم‌اسبی که به‌دلیل تنه گرد و صافش پای فیل نیز نامیده می‌شود، درختچه‌ای محبوب برای نگهداری در خانه است. اگر می‌خواهید نخل دم اسبی را به مکان جدیدی منتقل می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این گیاه زیبا در محیطی با نور زیاد رشد می‌کند و لازم است وقت‌هایی که خاک پای گیاه خشک شده است، آبیاری شود.

۲۲. گیاه وافل بنفش

گیاه وافل بنفش

رنگ خاص و زیبای این گیاه رنگ‌ولعاب دلچسبی به فضای شما می‌دهد. نور روشن و غیرمستقیم باعث می‌شود رنگ بنفش برگ‌ها بدون سفیدشدن حفظ شود. وافل بنفش یکی از بهترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا محسوب می‌شود و هوای خانه را برای شما و حیوان خانگی‌تان سالم نگه می‌دارد.

۲۳. ژینورا (شب‌تاب)

ژینورا (شب‌تاب)

گیاه شب‌تاب که شور ارغوانی یا گیاه مخملی نیز نامیده می‌شود، یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی ایمن برای سگ یا گربه است. پرزهای مخملی روی برگ‌های گیاه ظاهر جذابی به آن می‌دهند. هرچه نور بیشتر باشد، رنگ بنفش برگ‌ها بیشتر می‌شود. این گیاهان خیلی سریع رشد می‌کنند، اما عمر آنها فقط چند سال است. آبیاری گیاه فقط در زمان خشک‌شدن خاک آن یکی از راه‌های به‌حداکثررساندن طول عمر آن است.

شما بگویید

در این مقاله، ۲۳ گیاه بی‌خطر برای حیوانات خانگی را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم گیاهی می‌شناسید که به فهرست ما اضافه کنید، در قسمت دیدگاه‌ها نام آن را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: گیاهان آپارتمانی مقاوم؛ ۲۹ گیاه آپارتمانی که به خانه شما طراوت می‌بخشند
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thespruce
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.