تعبیر خواب خودکشی؛ معنی خودکشی خودمان یا دیگران در خواب

0

هر خوابی تعابیر مختلفی دارد و خواب خودکشی نیز از این قاعده مستثنا نیست. خواب خودکشی معمولا نشانگر موقعیتی است که شخص دلش می‌خواهد آن را تغییر دهد یا از آن رهایی یابد. تعبیر خواب خودکشی معمولا دارای نکات نگران‌کننده نیست، اما اگر افسردگی دارید، توصیه می‌شود این خواب‌ها را هشدار ناخودآگاهتان در نظر بگیرید. در این مقاله ابتدا دلایل دیدن این خواب، سپس تعابیر مختلف آن و درنهایت اقداماتی را که بهتر است پس از دیدن خواب خودکشی انجام دهید، با هم مرور می‌کنیم.

دلایل دیدن خواب خودکشی

۱. تنش احساسی

خواب خودکشی ممکن است به این معنا باشد که درحال‌حاضر با استرس و فشار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا درگیر موقعیت احساسی دشواری هستید. در چنین شرایطی، ناخودآگاه شما تحت فشار زیادی قرار دارد و از طریق چنین خواب‌هایی تلاش دارد از این فشار بکاهد.

رونیکس

۲. افسردگی

یکی از علائم افسردگی فکرکردن زیاد به مرگ و داشتن افکار خودکشی است که همین مسئله سبب دیدن خواب خودکشی می‌شود. از طرفی خودکشی در خواب ممکن است نمادی از ناراحتی و ناامیدی درونی شخص افسرده باشد. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به افسردگی معمولا درگیر مشکلات خواب هستند و این مسئله ممکن است منجر به دیدن خواب‌هایی واضح‌تر از حالت عادی شود.

۳. وسواس فکری‌عملی

یکی از زیرشاخه‌های اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) به‌گونه‌ای است که سبب ایجاد افکار وسواسی درباره خودکشی می‌شود. این افکار روی خواب‌ فرد مبتلا به این نوع از وسواس فکری‌عملی اثر می‌گذارند و باعث می‌شوند شخص خواب خودکشی ببیند.

۴. ترس ازدست‌دادن

گاهی اوقات خواب‌ها عمیق‌ترین ترس‌ها و تاریک‌ترین افکار اشخاص را به تصویر می‌کشند. اگر ترس از دست دادن شخصی یا چیزی را دارید که برایتان عزیز است، ممکن است خواب خودکشی ببینید. در کل خواب خودکشی ممکن است نمادی از ترس، فقدان یا تغییر در زندگی‌تان باشد.

۵. تجربیات گذشته

خیلی از اوقات خواب‌ها از اتفاقاتی سرچشمه می‌گیرند که در گذشته از سر گذرانده‌ایم. اگر در گذشته خودکشی شخصی روی شما تأثیر داشته، درگیر تروما بوده‌اید یا عزیزی را از دست داده‌اید، ممکن است خواب خودکشی ببینید.

۶. اختلال کابوس شبانه

اختلال کابوس شبانه شکلی از اختلال خواب است که باعث می‌شود به‌وفور کابوس‌های وحشتناک همچون خواب خودکشی ببینید. این کابوس‌ها سبب ایجاد اختلال در خواب می‌شوند و احساساتی منفی نظیر ترس، خستگی و اضطراب در طول روز همراه شخص باقی می‌مانند.

۷. هشدار ناخودآگاه انسان

گاهی اوقات تعبیر خواب خودکشی این است که باید چیزی را در زندگی، رابطه یا کار خود از بین ببرید و پذیرای تغییر باشید.

۸. آسیب‌های روانی گذشته

کابوس‌دیدن یکی از علائم اصلی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است. موضوع کابوس‌ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم به سانحه‌ای مربوط باشد که شخص در گذشته تجربه کرده است. مثلا اگر کسی شاهد خودکشی شخصی بوده، ممکن است خواب خودکشی ببیند.

تعبیر انواع خواب خودکشی

تعبیر خواب خودکشی

۱. تعبیر خواب خودکشی خودتان

گاهی اوقات تعبیر خواب خودکشی به افکار و حس درونی شما به خودتان برمی‌گردد. مثلا خواب خودکشی ممکن است به‌معنای پیشرفت در خودشناسی باشد یا نشان دهد که دارید بعضی از جوانب شخصیت خود را نادیده می‌گیرید. معنای دیگر این خواب رهایی از جنبه‌ای منفی از وجودتان است که جلوی رشد شما را گرفته است.

۲. تعبیر خواب خودکشی یکی از اعضای خانواده

اگر با یکی از اعضای خانواده به مشکل برخورده‌اید و با او مخالفید، ممکن است خواب خودکشی او را ببینید. در واقع این خواب نشان می‌دهد که نگران شخص مذکورید. شاید در زندگی واقعی، این شخص مسیر خوبی را در پیش نگرفته است و تصمیمات درستی نمی‌گیرد و این مسئله سبب استرس و نگرانی شما شده است.

همچنین ممکن است متوجه شوید عضوی از خانواده‌تان حال روحی خوبی ندارد و با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در این صورت نیز ممکن است خواب خودکشی او را ببینید. در هر دو صورت توصیه می‌شود با فرد مذکور صحبت کنید و جویای حال او باشید.

۳. تعبیر خواب خودکشی همسر

خواب خودکشی همسر معمولا به این معناست که شما نگران وضعیت رابطه‌تان هستید یا می‌ترسید حمایت و پشتیبانی همسرتان را از دست بدهید. در واقع این خواب نشان‌دهنده علاقه و وابستگی عمیق شما به همسرتان است.

۴. تعبیر خواب خودکشی یکی از والدین

اگر خواب خودکشی یکی از والدین خود را دیده‌اید، احتمالا تحت فشار شدید احساسی هستید یا تغییری بزرگ در زندگی‌تان در حال رخ‌دادن است. تعبیر دیگر این خواب این است که اخیرا نشانه‌ای از افسردگی، انزوا و تنهایی در والدین خود دیده‌اید و بابت وضعیت سلامتی و شادی آنها نگرانید.

۵. تعبیر خواب خودکشی دسته‌جمعی

به‌گفته کارل یونگ، روان‌پزشک مشهور، ما ناخودآگاهی به‌نام ناخودآگاه جمعی داریم که از تجربه بقیه افراد تأثیر می‌پذیرد. دیدن خواب خودکشی دسته‌جمعی به این معناست که ناخودآگاه جمعی شما فعال است و سعی دارد درباره مشکلات و تروماهای دیگران به شما اخطار بدهد.

تعبیر دیگر خواب خودکشی دسته‌جمعی ممکن است تحت‌تأثیر پیروی شما از گروهی خاص باشد. در واقع این خواب یعنی راهی که با پیروی از این گروه در پیش گرفته‌اید، اثر منفی بر ناخودآگاهتان گذاشته است.

۶. تعبیر خواب خودکشی از روی صخره

اگر خواب دیده‌اید که خود را از صخره‌ای پرت می‌کنید، یعنی برای تصمیم‌گیری مهمی در زندگی واقعی‌تان استرس دارید و از نتیجه تصمیم خود می‌ترسید. اگر در خواب از صخره پریدید و سپس پرواز کردید، یعنی قرار است از چیزی رها شوید که مدت‌هاست جلوی شما را برای رسیدن به موفقیت گرفته است.

۷. تعبیر خواب خودکشی با دار

در صورتی‌ که در خواب خود را دار زده‌اید، یعنی موقعیت یا شخصی خاص در زندگی‌تان وجود دارد که به شما حس خفقان می‌دهد. در واقع اگر در زندگی واقعی احساس می‌کنید آزادی شما سلب شده، ممکن است چنین خوابی ببینید. تعبیر دیگر خواب خودکشی با دار این است که در زندگی واقعی انگیزه‌ای ندارید و در شرایط فعلی خود گیر کرده‌اید.

۸. تعبیر خواب خودکشی با شلیک به سر

خواب شلیک به سر به این معناست که در زندگی خود دودل و سردرگمید و لازم است افکارتان را آرام کنید. همچنین دیدن این خواب ممکن است به این معنا باشد که در زندگی واقعی، دیگران شما را به‌درستی درک نکرده‌اند و نتوانسته‌اید احساسات و افکار خود را بروز دهید.

۹. تعبیر خواب خودکشی فرزند

تعبیر خواب خودکشی فرزند انواع مختلفی دارد و در کل نمایی از افکار ناخودآگاه، احساسات و گاهی تجربه‌های روزمره زندگی است. کودکی که در خواب شما خودکشی می‌کند، ممکن است کودک درون شما باشد که قصد سرکوب‌کردن آن را دارید، چراکه نمی‌خواهید دیگران بفهمند در کودکی با چه مشکلاتی درگیر بوده‌اید. شاید هم این خواب نمایی از ترومایی باشد که نتوانسته‌اید بر آن غلبه کنید. در واقع ناخودآگاه شما سعی دارد با این خواب به شما بفهماند که به توجه، حمایت یا ارتباطات عاطفی نیاز دارید.

۱۰. تعبیر خواب خودکشی با چاقو

خواب‌‌ خودکشی با چاقو ممکن است نشانه این باشد که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا شده‌اید. کسانی که درگیر این اختلال‌اند، معمولا خواب‌های خشونت‌آمیز و خودآزاری می‌بینند. همچنین دیدن این خواب ممکن است به این معنی باشد که در دنیای واقعی به شما خیانت شده و درد و رنج ناشی از آن سبب دیدن چنین خوابی شده است.

۱۱. تعبیر خواب خودکشی در آب

اگر خواب دیده‌اید که قصد دارید خود را غرق کنید، یعنی در دنیای واقعی در حال غرق‌شدن در احساسات خودید و بار عاطفی سنگینی را به دوش می‌کشید. خواب خودکشی با غرق‌شدن ممکن است نشانه این باشد که دلتان می‌خواهد از چیزی فرار کنید. مثلا شاید در زندگی‌ واقعی‌تان درگیر افکار آزاردهنده یا شرایط و احساسات خاصی هستید که می‌خواهید از آنها رها شوید.

۱۲. تعبیر خواب خودکشی با قرص

تعبیر خواب خودکشی با قرص نیز ممکن است به‌معنای میل درونی‌ به فرار از موقعیت، افکار یا احساسات ناخوشایندی باشد که در زندگی واقعی دارید. همچنین اگر در زندگی واقعی حس می‌کنید از پس مسئولیت‌های خود برنمی‌آیید و مشکلات زندگی از کنترلتان خارج شده‌اند، ممکن است چنین خوابی ببینید، چراکه ناخودآگاه شما به فکر رهایی از این احساسات منفی است.

پس از دیدن خواب خودکشی چه‌کار کنیم؟

۱. خواب خود را با فردی معتمد در میان بگذارید

اگر نیاز دارید درباره خواب‌هایتان با کسی حرف بزنید یا از او کمک بخواهید، بهتر است سراغ یکی از عزیزانتان بروید که به او اعتماد دارید و می‌دانید که شما را قضاوت نمی‌کند.

۲. به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید

اگر خواب خودکشی سبب مختل‌شدن خواب شبانه‌تان شده، بهتر است سراغ متخصص اختلالات خواب بروید. ممکن است دلیل خواب‌هایی که می‌بینید، اختلالات و مشکلات خواب نظیر اختلال چرخه شبانه‌روزی باشد. توجه داشته باشید که بی‌خوابی احتمال اقدام به خودکشی را افزایش می‌دهد، پس درمان آن اهمیتی ویژه دارد.

۳. جلسات روان‌درمانی را شروع کنید

روان‌شناس ممکن است عوامل ناخودآگاهی را که سبب افزایش استرس و اضطراب در شما شده‌اند، تشخیص بدهد. همچنین می‌تواند مهارت‌هایی را به شما یاد دهد که به‌کمک آنها خواب بهتری داشته باشید و با خواب‌های بد نظیر خواب خودکشی کنار بیایید.

۴. ژورنال‌نویسی را امتحان کنید

دفتر و خودکار کنار تخت خود داشته باشید تا بلافاصله بعد از بیداری، جزئیات خوابتان را یادداشت کنید. این کار به‌‌مرور زمان باعث می‌شود الگو و محرک‌های خوابتان را پیدا کنید.

۵. تکنیک‌های آرامش‌بخش را به کار ببرید

راهکارهایی نظیر مدیتیشن و تنفس عمیق و در کل ریلکسیشن سبب آرام‌شدن ذهن و بدن قبل از خواب می‌شوند. در این صورت اگر خواب بدی ببینید، با اضطراب کمتری بیدار خواهید شد.

اگر به خودکشی یا آسیب به خود فکر می‌کنید یا می‌دانید شخص دیگری در اطرافتان به چنین چیزی فکر می‌کند، سریع از متخصص کمک بخواهید. در این مواقع می‌توانید با اورژانش اجتماعی (۱۲۳) تماس بگیرید.

شما بگویید

دیدن خواب خودکشی ممکن است سبب نگرانی و پریشانی شما شود، اما به خاطر داشته باشید که دیدن این خواب لزوما خطرناک نیست. سناریوهای مختلف خواب خودکشی تعابیر متفاوتی دارند و به همین خاطر بهتر است جزئیات خوابتان را جایی یادداشت کنید.

آیا خواب خودکشی دیده‌اید؟ تعبیر خواب خودکشی با شرایط زندگی واقعی‌ شما هم‌خوانی داشته است؟


در ادامه بخوانید: ۳۰ تا از رایج‌ترین خواب‌هایی که می‌بینیم و معنای هریک
برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


منبع choosingtherapy dreamguideme
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.