توصیه‌های مفید برای کنارآمدن با اختلال خوردن در ماه رمضان

0

اگر اختلال خوردن داشته باشید، روزه‌داری در ماه مبارک رمضان برای شما چالشی منحصربه‌فرد است. بااین‌حال اگر با وجود اختلال خوردن قصد دارید روزه بگیرید، توجه به بعضی نکات و پیروی از برنامه‌هایی خاص روزه‌داری را برای شما راحت‌تر می‌کند. در این مقاله، بیشتر درباره اختلال خوردن و روزه‌داری می‌گوییم. با ما همراه باشید.

ماه رمضان چیست؟

رمضان نهمین ماه تقویم قمری است. در این ماه مسلمانان از زمان طلوع خورشید تا غروب آن از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند. شاید برای مسلمانانی که اختلال خوردن دارند، این ماه پر از چالش باشد. ممکن است با توجه به چرخه روزه‌داری احساس کنید که نیاز است دریافتی غذا را محدود کنید، در یک وعده میزان زیادی غذا بخورید یا بعد از غذاخوردن پاکسازی کنید.

ماه رمضان از بسیاری جهات چالش‌برانگیز است، اما قرار نیست بر سلامت روحی یا جسمی شما اثر منفی بگذارد.

۵ توصیه مفید برای روزه‌داری در ماه رمضان

گذر از ماه رمضان برای افرادی که اختلال خوردن دارند کار سختی است، اما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده روزه‌داری را ساده‌تر کنید.

رونیکس

۱. تعیین مرز

بخش مهمی از ماه رمضان به دید و بازدید می‌گذرد. یکی از رویدادهای اجتماعی رمضان وعده‌ افطار است. بسیاری از مسلمان وعده شام و افطار را در کنار عزیزانشان سپری می‌کنند. تعیین مرز به این معنی است که اگر حضور در مهمانی شام موجب اضطراب و استرس شما می‌شود و بر غذاخوردن شما اثر می‌گذارد، می‌توانید در این مهمانی‌ها شرکت نکنید. البته این به‌معنی کم‌کردن روابط اجتماعی نیست. می‌توانید در جای دیگر یا برای وقتی غیر از شام قرار بگذارید.

۲. وقت‌گذاشتن برای سحری

در طول ماه رمضان، مسلمانان سراسر دنیا قبل از طلوع خورشید بیدار می‌شوند تا وعده جایگزین صبحانه به‌نام سحری را بخورند و روزه‌داری را شروع کنند.

اگر می‌خواهید روزه بگیرید، بهتر است به سحری اهمیت دهید تا انرژی باقی روز را فراهم کنید. وعده‌ای را در نظر بگیرید که حاوی پروتئین زیاد، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد. مصرف این غذاها احتمال خستگی و تنبلی روزانه را کاهش می‌دهد. همچنین بهتر است پیشاپیش برای وعده‌های غذایی‌تان برنامه‌ریزی کنید تا احتمال سردرگمی را کاهش دهید.

۳. داشتن دفترخاطرات رمضان

گذر از ماه رمضان و روزه‌داری به قدرت و اراده زیادی نیاز دارد. اگر اختلال‌خوردن دارید، این اراده باید قوی‌تر باشد. خاطره‌نویسی روشی عالی برای شناسایی و پیگیری احساساتی است که در طول رمضان تجربه می‌کنید.

می‌توانید برای خاطره‌نویسی چند مورد را در نظر بگیرید، از جمله:

  • امروز درباره غذا چه احساسی داشتید؟
  • آیا موقعیتی پیش آمد که در شما افکار و احساس اضطرابی ایجاد کند؟
  • چطور وضعیت را مدیریت کردید یا دفعه بعد چطور آن را مدیریت می‌کنید؟
  • آیا لحظاتی بود که احساس شادی داشته باشید؟
  • فردا چطور می‌تواند بهتر باشد؟

۴. استفاده از نماز برای تمرکز حواس

رمضان بدون روزه‌داری

در دین اسلام، پنج بار در روز نماز خوانده می‌شود. نماز فرصتی عالی فراهم می‌کند تا از کارهای روزانه خود دور و به تمرکز حواس مشغول شوید.

می‌توانید برای نمازخواندن به دنبال مکانی آرام باشید و روی افکار و حرکات‌تان تمرکز ‌کنید. طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۷، افرادی که مرتب و با ذهن‌آگاهی نماز می‌خوانند، وضعیت سلامت روان بهتری دارند.

۵. داشتن برنامه برای پیشگیری از اختلال خوردن

اگر فکر می‌کنید روزه‌داری علائم اختلال خوردن شما را تشدید می‌کند یا مرتکب رفتارهای ناخواسته می‌شوید، بهتر است قبل از شروع ماه رمضان یا در طول ماه مبارک برنامه‌های پیشگیرانه داشته باشید، از جمله:

  • محرک‌هایتان را بشناسید و درمورد راه‌های اجتناب از آنها تحقیق کنید؛
  • داشتن راهبردهای مقابله‌ای برای شما مفید است پس از آنها بهره بگیرید؛
  • با ابزارهای جدیدی آشنا شوید که می‌توانید برای کاهش احتمال تجربه شکست به کار بگیرید؛
  • افرادی را در نظر داشته باشید که می‌توانید در شرایط چالش‌زا با آنها در ارتباط باشید مثل دوست یا تراپیست.

رمضان بدون روزه‌داری

اگر نمی‌توانید در ماه مبارک رمضان روزه بگیرید، می‌توانید کارهای دیگری انجام دهید، از جمله:

  • روی جنبه‌های دیگر این ماه مثل نماز، دعا و صله‌رحم تمرکز کنید.
  • در کارهای خیر شرکت کنید و صدقه بدهید.
  • بیشتر درباره اسلام مطالعه کنید.

دریافت مراقبت‌های مناسب مربوط به فرهنگ

مراقبت‌های مناسب فرهنگی همان مراقبت‌های بهداشتی هستند که نیازهای فرهنگی خاص افراد را تأمین می‌کنند تا فرد بهترین مراقبت را دریافت کند. اگر اختلال خوردن دارید، ممکن است این مراقبت‌ها بهبود وضعیت و حفظ آن را برای شما راحت‌تر کنند. از آن مهم‌تر، برنامه حمایتی بر اساس فرهنگ و مذهب و ارزش‌هایی است که شما در خصوص غذا دارید. در این مورد می‌توانید از مشاورانی کمک بگیرید که دیدگاه مذهبی مشابه شما دارند.

بعد از رمضان چه کنیم؟

پایان رمضان با رسیدن ماه جدید و جشنی به‌نام عید فطر همراه است. این عید فرصتی عالی فراهم می‌کند تا درباره ماه گذشته، چالش‌هایی که به آنها غلبه کرده‌اید و میزان تقویت ایمانتان تفکر کنید. همچنین اگر دچار مشکلات مربوط به اختلال خوردن شده‌اید، می‌توانید از روان‌شناس کمک بگیرید.

بهتر است به‌جای انتقاد از خود، با خودتان مهربان باشید و به سختی موقعیت اذعان کنید. پذیرش شکست اولین گام برای غلبه بر چالش‌هاست. درمانگر می‌تواند در شناسایی استراتژی‌ها و ابزارهای مقابله با اختلال خوردن به شما کمک کند.

کلام آخر

رمضان مهم‌ترین ماه در تقویم اسلامی است و مسلمانان در این ماه از زمان طلوع خورشید تا غروب آن روزه می‌گیرند. این ماه ممکن است برای مسلمانان دچار اختلال خوردن چالش‌آفرین باشد. بهتر است در این دوره با خودتان مهربان باشید و هر کاری که می‌توانید، برای راحت‌تر سپری‌شدن این ماه انجام دهید.

رمضان منحصر به روزه‌داری نیست. می‌توانید درباره اهداف معنوی که می‌خواهید به آنها برسید نیز فکر کنید.

شما بگویید

شما چقدر برای ماه رمضان آماده‌اید؟ آیا برنامه‌های خاصی برای رمضان دارید؟ اگر اختلال‌خوردن دارید، می‌توانید تجربه و نظرتان را درباره اختلال خوردن در ماه رمضان در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: ماه رمضان در ترکیه چگونه است؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.