تقویت اراده برای لاغری؛ ۴ راهکاری که به شما قدرت می‌دهد

2

اغلب مردم اراده را نیروی اسرارآمیزی می‌دانند که افراد «تنبل» به اندازه‌ی کافی از آن بهره‌مند نشده‌اند. در واقع اراده، بیشتر شبیه به عضله است، اگر اراده‌‌تان تقویت نشود، نمی‌تواند کارهای بزرگی برای‌تان انجام دهد. مطالعات نشان داده‌اند توانایی مغز برای تصمیم‌گیری محدود است و تصمیمات جزئی‌ای که در طول روز می‌گیریم، اراده‌ی ما را ضعیف می‌کند. با تضعیف اراده، شاید گرایش‌ شما به پُرخوری‌های عصبی بیشتر شود یا چُرت زدن را به باشگاه رفتن ترجیح بدهید. بهترین راه برای تغییر عادات، خواه این تغییر زودتر بیدارشدن از خواب باشد خواه ترجیح دادن خوردن یک موز به‌جای یک تکه کیک، این است که اراده‌تان را مدام تقویت کنید. برای شروع، چهار شیوه به شما توصیه می‌کنیم که برای تقویت اراده برای لاغری لازم است.


حتما بخوانید: برای لاغری شکم چه بخوریم؛ ۱۰ خوراکی‌‌ مؤثر که شکم را آب می‌کند

۱. عادات مثبت ایجاد کنید

برای تقویت اراده برای لاغری عادت مثبت ایجاد کنید

رونیکس

اولین راه برای تقویت اراده برای لاغری این است که به عادات مثبت خو بگیرید. ۹۹ درصد مواقع، روزمرگی بر اراده پیروز می‌شود. عادت و روزمرگی چگونه به وجود می‌آید؟ اگر چهار هفته، به‌طور مرتب پیگیر یک رفتار باشید، آن رفتار بخشی از زندگی روزمره‌تان می‌شود. در نهایت به این رفتارها و عادت‌ها چنان وابسته شده و از آنها لذت می‌برید که اگر برخلافشان عمل کنید، مثلا ورزش نکنید یا غذای سالم نخورید، احساسی عجیب و غیرطبیعی خواهید داشت.


حتما بخوانید: ۱۰ عادت بد که باید از برنامه روزانه‌تان حذف کنید

۲. همه چیز را یادداشت کنید

برای تقویت اراده برای لاغری همه چیز را یادداشت کنید

خودآگاهی کلید تغییر یک عادت است و گاهی مجبوریم برای رسیدن به خودآگاهی از بیرون به خودمان بنگریم. وقتی شما رفتارها و انتخاب‌هایتان را در مورد خورد و خوراک و نحوه‌ی ورزش کردن‌ می‌نویسید، می‌توانید رفتارهایتان را بی‌طرفانه ارزیابی و قضاوت کرده و تغییرات لازم را در آینده ایجاد کنید. کمپانی Kaiser Permanente مطالعه‌ای انجام داده که نشان می‌دهد افرادی که تمام خوراکی‌های مصرفی خود را یادداشت می‌کردند، دو برابر سایرین وزن کم می‌کنند. دکتر کلی مک‌گونیگال (KellyMcGonigal) از دانشگاه استنفورد و وبلاگ‌نویس در «روانشناسی امروز» (Psychology Today) می‌گوید، عواملی چون الکل و کمبود خواب هم می‌توانند با افزایش تکانش‌گری (رفتارهای تکانشی)، خودآگاهی‌ شما را کاهش دهد؛ بنابراین حتما این عوامل را نیز یادداشت کرده و محدودشان کنید.


حتما بخوانید: غلبه بر شکست؛ چگونه شکست را شکست دهیم؟

۳. اهداف واقع‌گرایانه برای خود تعیین کنید

برای تقویت اراده برای لاغری اهداف واقع‌گرایانه تعیین کنید

اگر هدفی که برای خود در نظر می‌گیرید، غیرواقعی و بسیار ایده‌آل‌گرایانه باشد حتما با شکست مواجه خواهید شد. آرزوها و توقعات‌ شما نباید دور از ذهن باشند. مثلا می‌توانید با خود قرار بگذارید تا گردهمایی دانشگاه‌تان ۹ کیلوگرم کم کنید، اما اگر تا این مراسم فقط یک ماه فرصت دارید، قطعا در چنین هدفی شکست خواهید خورد. بهتر است به طور متناوب، هم اهداف بلندمدت و هم اهداف کوتاه‌مدت برای خود تعیین کنید. به گفته‌ی دکتر کوین هال (Kevin Hall) از مؤسسه‌ی ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی آمریکا و سرپرست مطالعه‌ای در مورد اهداف غیرواقع‌گرایانه و کاهش وزن، ایجاد تدریجی یک عادت، بسیار مؤثرتر از یک تغییر ناگهانی است.


حتما بخوانید: چطور برای رسیدن به هدف با انگیزه بمانیم؟

۴. آرام و دور از استرس باشید

برای تقویت اراده برای لاغری دور از استرس باشید

گرفتن هر تصمیمی در طول روز، توان مغزتان را کاهش می‌دهد، پس آیا واقعا ارزش دارد برای هر چیز کوچکی به خودتان استرس وارد کنید؟ استرس، اراده‌تان را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود تصمیمات نادرست و ضعیفی بگیرید. اگر تصمیم‌گیری بخشی از کارهای روزانه‌ی شماست، سعی کنید اساس برنامه‌ریزی‌هایتان روی انتخاب‌های سالم باشد تا در تصمیم‌گیری‌های جزئی و کوچک دچار استرس نشوید. برنامه‌ی غذایی‌تان را از قبل مشخص کنید و برای انجام تمرین‌های ورزشی‌ هم با یک دوست یا همراه برنامه‌‌ریزی کنید. اگر از قبل تصمیم‌های‌ روزمره‌تان را گرفته باشید، دیگر برای انتخاب انجام کارها یا عدم انجام آنها نیروی معزتان تحلیل نمی‌رود.

برگرفته از: forbes.com

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. هميلا می‌گوید

    عالي
    ساده
    موثر
    كافي
    ممنون ????????

  2. Atoosa Shariati می‌گوید

    عالی ،خوب مفید