با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم؟

7

قبل از اینکه درباره چگونگی مواجهه با افراد دروغگو صحبت کنیم، حقیقتی وجود دارد که باید آن را بیان کنیم: هر کسی ممکن است در رابطه با همسرش دروغ بگوید؛ بله، متأسفانه هرکدام از ما دروغ‌گفتن به نزدیکان‌مان را در زندگی‌ تجربه کرده‌ایم. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که چه اندازه خودمان را مجاز می‌دانیم که در یک رابطه دروغ بگوییم؛ به‌طوری که رابطه ادامه پیدا کند و خراب نشود. اگر فکر می‌کنید که رابطه‌ی شما آن‌قدر مستحکم است و بعضی اوقات شما می‌توانید به یکدیگر دروغی مصلحتی بگویید، این برای شما خوب است، هرچند این کار تمرینی است که در مراحل اولیه ارتباط لازم نیست. اما اگر فکر می‌کنید عادت دروغگویی همسرتان از کنترل شما خارج شده است و بر ارزش‌های بنیادین رابطه‌ی شما تأثیر می‌گذارد، زمان آن رسیده که با این رفتار او مقابله کنید.

پایه و ستون‌های هر رابطه‌، ایمان و اعتماد است. وقتی رابطه‌ی شما قابل اعتماد می‌شود که احترام، عشق و ایمانِ متقابل بین شما و همسرتان وجود داشته‌ باشد. اعتماد، شکننده است و به آسانی شکسته می‌شود. اگر همسر‌تان دائما به شما دروغ می‌گوید، مطمئنا نسبت به او بی‌اعتماد هستید. ضروری است راه‌حلی برای آن بیابید تا رابطه‌تان حفظ شود. در این مقاله قصد داریم ببینیم که با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم.


حتما بخوانید: راههای جلب اعتماد همسر؛ چه کار کنیم تا همسرمان چشم بسته اعتماد کند؟

۱.به حس درونی‌تان اعتماد کنید

غرایز ما همان چیزی است که باید بیشترین اعتماد را به آن داشته باشیم. در موقعیت‌های مختلف، نیاز داریم که به احساس درونی‌مان نسبت به وقایع پیرامون‌ اعتماد کنیم. اگر شما حس می‌کنید که موردی هست که به نظر شما نادرست و غیر معمول است، این را به عنوان اولین نشانه در نظر بگیرید. شاید هنوز عادت نکرده‌اید به احساس درونی‌تان نسبت به وقایع پیرامون‌تان اعتماد کنید، اما به زودی این مهارت را کسب خواهید کرد. از احساس درونی‌تان غفلت نکنید. هیچ چیز به‌اندازه‌ی این حس نمی‌تواند به شما کمک‌ کند. ممکن است همسر شما مهارت‌ بالایی در پنهان‌کاری داشته‌ باشد؛ ممکن است لبخندهای او ساختگی باشد یا سعی کند بحثی که پیش کشیده‌اید را عوض کند تا به عمق دروغی که درباره‌ی آن موضوع به شما گفته است، پی نبرید. از این نشانه‌ها و احساس درونی‌تان نباید غفلت کنید.

رونیکس

۲.زمان‌هایی را که همسرتان دروغ می‌گوید، شناسایی کنید

برای اینکه بدانید چطور با همسرِ دروغگو رفتار کنید، مجبورید بدانید آنها به‌دنبال چه چیزی هستند. باید این مهارت را داشته باشید تا به‌طور نامحسوس بفهمید همسرتان درمورد چه موضوعی، در حال فریب‌دادن شماست که این مهارت باعث می‌شود متوجه شوید، آنچه پنهان می‌کند، چقدر جدی است. شما عادت‌های رفتاری او را در مواجهه با خودتان می‌شناسید؛ بنابراین زمانی که در حال دروغ‌گفتن است، ممکن است، علائم اضطراب‌ را در رفتارش مشاهده کنید. بررسی زبان بدن‌، به شما این کمک را می‌کند تا بفهمید آیا حقیقتی را از شما پنهان می‌کند یا نه. شما می‌توانید او را با پرسیدن سؤالی امتحان کنید: از همسرتان سؤال ساده‌ای بپرسید، سؤالی که شک ندارید همسرتان راستش را خواهد گفت و بلافاصله سؤالی درباره‌ی آن موضوعی بپرسید که فکر می‌کنید همسرتان به شما دروغ می‌گوید. اگر حدس شما درست باشد، نشانه‌های اضطراب در ظاهر همسرتان بروز می‌کند. ارتباط چشمی با همسرتان هم می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.


حتما بخوانید: زبان بدن افراد دروغگو؛ ۱۱ حالتی که نشان می‌دهد کسی دروغ می‌گوید

۳.بیشتر زیر زبانش را بکشید

با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم؟ - زیر زبانش را بکشید

وقتی شما دغدغه‌ای برای چگونگی رفتار با همسر‌ دروغ‌گویتان دارید، تحقیقات شما نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم، از افراد آگاه یا درگیر با موضوعی که همسرتان آن را پنهان می‌کند، کمک بگیرید. اگر توضیحی که این افراد به شما می‌دهند، شباهتی با گفته‌های همسرتان نداشته‌باشد، این احتمال وجود دارد که همسرتان به شما دروغ می‌گوید.

این مرحله اهمیت زیادی دارد، زیرا شما از نشانه‌های عمومی‌ای که در بین افراد دروغگو مشاهده می‌شود، فاصله می‌گیرید و یک موقعیت خاص را بررسی می‌کنید. به یاد داشته باشید همه‌ی دورغگوها متفاوت عمل می‌کنند؛ بنابراین طرز برخورد با هریک از آنها متفاوت است.

۴.بررسی کنید که آیا همسرتان از دروغگویی لذت می‌برد یا نه

باور کنید یا نه، افرادی هستند که در واقع از دروغ‌گفتن لذت می‌برند و به آن اعتیاد دارند. آنها دروغ‌گفتن را شیوه‌ای از زندگی می‌پندارند و آن را یک سرگرمی برای زندگی تلقی می‌کنند. شما دروغگو‌های حرفه‌ای را به‌سختی می‌توانید گیر بیندازید. سعی کنید حقیقت پشت دروغِ همسرتان را از طریق دوستان صمیمی‌اش بفهمید، چون بالاخره باید به جوابی برسید.

۵.سعی کنید زمان‌هایی را که همسرتان دروغ می‌گوید به حافظه‌تان بسپارید

حتی اگر لازم بود، یادداشت بردارید. مطمئن شوید که جزئیات مرتبط با موضوع مورد تردید را هم مکتوب کرده‌اید. حتی سعی کنید، توضیح دهید که فکر می‌کنید چرا همسرتان به شما دروغ می‌گوید. این ملاحظات، شما را از حس بدی که به دل‌تان راه یافته، فراتر می‌برد و به شما امکان می‌دهد که احساس‌تان را ارزیابی کنید.

حتما دل‌تان می‌خواهد به او بفهمانید که می‌دانید او در حال فریب‌دادن شماست. اما فعلا دست نگه دارید. ایمیل‌های متناقض با آنچه همسرتان به زبان آورده‌است را جمع‌آوری کنید. حتی می‌توانید از پیام‌های متنی نت‌برداری کنید. اگر افراد مورد اطمینانی را می‌شناسید که می‌توانند به شما در فهمیدن قضیه کمک کنند، از سخنان آنها به عنوان یک منبع استفاده کنید.

۶.با همسرتان درباره‌ی موضوعی که به شما دروغ گفته‌است، به‌طور خصوصی صحبت کنید

برخورد بد با همسرتان، آن هم جلوی دیگران خوشایند نیست. کمی تأمل کنید! چه خواهد شد اگر متوجه شوید که احساس درونی‌تان اشتباه بوده‌؟ چه اتفاق‌های بدی خواهد افتاد، اگر همسرتان به شما دروغ نگفته‌باشد؟ تصور کنید اگر اتهامی که به همسرتان نسبت داده‌اید، نادرست باشد چه ضربه‌ی روحی‌ای به او وارد می‌کنید؛ بنابراین سعی کنید درباره‌ی آنچه ذهن‌تان را درگیر کرده‌ است، به‌طور خصوصی با او صحبت کنید. با همسرتان درباره‌ی موضوعی که فکر می‌کنید دروغ گفته‌است، با طمأنینه صحبت کنید و به او نشان بدهید تمایل دارید درباره‌ی مسائل، به صورت منطقی با او حرف بزنید. حواس‌تان باشد از لحن اتهام‌آمیز استفاده نکنید و او را دروغگو خطاب نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که در مواجهه با همسرتان، هدف‌تان این است که بدانید او دروغ گفته است یا نه. بنابراین او را پیش از محاکمه، مجازات نکنید. در بیشتر مواقع شاهد هستیم که وقتی طرف مقابل می‌فهمد که دست‌اش رو شده است، احساس شرمندگی می‌کند و عذرخواهی می‌کند و این تمام آن چیزی است که ما می‌خواهیم، مگر این چنین نیست؟


حتما بخوانید: رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید

۷.به همسرتان مهلت بدهید تا دلیل دروغ‌گفتن خود را بگوید

با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم؟ - همدلی

این مرحله به‌دنبال مرحله‌ی قبل است. حتما به همسرتان اجازه بدهید که درباره‌ی دلیل دروغی که به شما گفته، توضیح دهد. درعین حال باید حواس‌تان به نشانه‌های دروغگویی باشد چرا که ممکن است او برای تبرئه‌کردن خودش، دوباره دروغ دیگری بگوید. در این حالت با یک دروغگوی حرفه‌ای روبه‌رو هستید. تا آخر به او گوش دهید. اگر همسرتان در آخر صحبت‌هایش از شما بابت دروغی که گفته‌است، عذرخواهی کرد، عذرش را بپذیرید و بیش از حد با هم مجادله نکنید. حالا نوبت شماست که او را ببخشید یا این کارش را فراموش کنید! اما حواس‌تان باشد. به این توصیه گوش کنید! قبل از بخشش همسرتان، حتما با او اتمام‌حجت کنید که دوست ندارید بار دیگر شاهد دروغگویی‌اش باشید.

۸.اگر نیاز شد، مدرک‌های دال بر دروغگویی همسرتان را رو کنید

در مرحله‌ی قبل، اگر قضیه آن‌طور که فکرمی‌کردید، به خوبی فیصله نیافت، در این مرحله مجبورید که برای اثباتِ ادعای‌تان، مستندات‌ را نشان دهید. البته این زمانی‌ است که همسرتان برای فریب شما، بهانه‌های زیادی بیاورد و دروغی را که گفته‌است، نپذیرد. حال می‌توانید مدارکی را که تا الان آماده کرده‌اید، رو کنید. حتما ایمیل‌ها و پیام‌های متنی‌ای که ادعای شما را ثابت می‌کند، همسرتان را خلع سلاح خواهد کرد. البته عکس‌العمل همسرتان باز هم متفاوت خواهد بود؛ ممکن است عذرخواهی کند یا باز دروغش را انکار کند.

۹.اگر همسرتان اعتراف به دروغگویی نمی‌کند، به او کلک بزنید

کلک‌زدن به این صورت است که دروغی را به او بگویید و ببینید آن را قبول می‌کند یا نه. برای مثال همسرتان به شما می‌گوید تمام روز را در اداره مشغول بوده‌ است. اما شما فکر می‌کنید که دروغ می‌گوید و به جای کار‌، آن روز را مرخصی گرفته‌ و تمام طول روز با کسی دیگر بوده است. کلک‌زدن به همسرتان این‌گونه است که مثلا به‌طور غیرمنتظرانه، به همسرتان بگویید در اخبار شنیده‌اید نزدیک محل کارش، در مسیر خانه به اداره، تصادفی اتفاق افتاده است. اگر او فورا حرف شما را تأیید کرد، پس شما درحال جمع‌کردن مدرک علیه همسرتان هستید. سهیم‌کردن همسرتان در یک دروغ، روش خوبی است که همیشه به‌کار می‌آید.


حتما بخوانید: از کجا بفهمیم کسی دروغ می‌گوید؟

۱۰. تصمیم‌تان را عملی کنید

با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم؟ - تصمیم‌گیری

از آنجایی که به‌اندازه‌ی کافی مدرک علیه همسرتان جمع کرده‌اید، باید کمی بیشتر سماجت به‌خرج بدهید. نباید اجازه دهید، همسرتان قِسِر در رود! او سعی دارد تا متقاعدتان کند که درباره‌ی او اشتباه می‌کنید و در واقع می‌خواهد دوباره فریب‌تان بدهد. سرسخت باشید چرا که مدارک زیادی برای محکوم‌کردن همسرتان در دست دارید. اگر او همیشه سعی دارد با عرضه‌کردن مدارک ضدونقیض، به شما دروغ بگوید حالا موقع آن است که تصمیم بزرگی بگیرید. آیا واقعا می‌خواهید به زندگی با او ادامه دهید؟ اگر احساس می‌کنید او با دروغ گفتن، دائما درحال آزار‌دادن شماست، بهتر است دیگر او را نبینید! البته اگر مطمئن نیستید که می‌توانید او را ترک کنید یا نه، توصیه می‌کنیم موضوع را بیشتر سبک و سنگین کنید.

برگرفته از:newlovetimes

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 7 دیدگاه)
  1. پیام رضائی مقدم می‌گوید

    سلام همسرم رابطه دوستانه 5 ساله اش قبل از ازدواجو به من نگفته . الان فهمیدم باید چه کنم با این دروغگویی و رسوایی بزرگ؟

  2. آیسان می‌گوید

    طلاق بگیر آقا پیام با همچین زنهای دروغگو و شیادی زندگی نکن سر برادر من هم اومد

  3. Sa می‌گوید

    با سلام و عرض ادب ممنونم بابت مقاله خوبتان من در مرحله نامزدی هستم و آقا شوخی یا جدی همیشه دارایی هاشو ازمن پنهان میکنه درصورتی که من با بدترین وضع موجود پذیرفتم که باهاشون ازدواج کنم الان با گذشت چندین ماه نامزدی و قبل از اون چندسال دوستی دیگه نمیتونم در مقابل دروغ و پنهان کاری هایش ساکت بمونم هربار که بهش گفتم من متوجه دروغش شدم اول انکار میکنه بعد منو متهم میکنه که تو دروغگویی و فکر میکنی منم دروغ میگم و گاهی اوقات با خنده و شوخی میگه خواستم اذیتت کنم ، به هر زبونی باهاش حرف زدم که رفتارش رو اصلاح کنه ولی حتی اشتباهش رو نمی پذیره ، واقعا خسته ام کرده 😔از طرفی هم سالهاست که بهش علاقه دارم ، در عین حال مدتیه که دلسرد شدم ازش ، بنظرشما با چنین مردی چکار میشه کرد؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید🙏🌹💚