چگونه با همسرمان ارتباط برقرار کنیم که رابطه موفقی داشته باشیم؟

2

فرض کنید واژه‌هایی که به‌کار می‌برید، آجرهایی هستند که برای ساختن خانه‌ای مورد نیاز باشند. شما با هر کلمه‌ی دلگرم‌کننده‌ای، آجری را برای ساخت استفاده می‌کنید و در مقابل، هر بار که انتقاد می‌کنید، ناچار می‌شوید که یکی از آجرها را بردارید. در این حالت، اگر بخواهید بر اساس شکل فعلی ارتباطاتی که در ازدواج‌تان دارید، خانه‌ای بسازید، این کار چقدر طول خواهد کشید؟


حتما بخوانید: چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟

شاید این تصویر، اهمیت بالای ارتباطات مثبت در ازدواج را به شما نشان بدهد. درحال حاضر این موضوع ثابت شده است که تأیید رفتار مثبت و تقویت آن، موجب رشد مغز کودکان و افزایش شادی می‌شود. حال چرا باید این روند در بزرگسالی متوقف شود درحالی‌که مغز ما در دوران کودکی و حتی در بزرگسالی، مانند اسفنجی عمل می‌کند که همه چیز را به خود جذب می‌کند و قدرت یادگیری بالایی دارد. ما در بزرگسالی نیز دائما در حال یادگیری و تطبیق خود بر اساس تجربیات‌مان هستیم. اگر این تجربیات مثبت باشند، ما نیز به آنها واکنش نشان می‌دهیم و زندگی مثبتی می‌سازیم، ولی اگر آنچه می‌شنویم یا تجربه می‌کنیم منفی باشد (هر چقدر هم که فرد انعطاف‌پذیری باشیم)، در نهایت پس از مدتی، آجرهایی را که روی هم چیده‌ایم، فرو می‌ریزند. ولی توجه به موارد زیر و به‌کار‌بستن آنها در زندگی روزمره، می‌توانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم و در زندگی مشترک خود به رابطه‌ای پایدار برسیم.

رونیکس

جمله‌ی «دوستت دارم» را بارها بگویید

شاید فکر کنید همسرتان می‌داند که او را دوست دارید و البته همین‌طور هم هست، ولی شنیدن این جمله موجب مستحکم‌تر‌شدن این احساس می‌شود. گفتن این جمله برای بیشتر افراد آسان نیست، پس وقتی کاری را که برای شما دشوار است انجام می‌دهید و این جمله را از صمیم قلب به همسرتان می‌گویید، این کار شما یک دنیا ارزش دارد. بیان این جمله باعث می‌شود که همسرتان لبخند بزند و قلب او را تسخیر کنید. با شنیدن این جمله، او می‌فهمد که با وجود تمام کاستی‌ها، عزیزترین فرد برای شماست و این حس قدرتمندی است.


حتما بخوانید: ازدواج پایدار با ۱۱ نکته‌ای که پایه‌های زندگی را محکم نگه می‌دارد

با شوروشوق به یکدیگر سلام کنید

وقتی پس از مدتی دوری، یکدیگر را می‌بینید، حتی اگر این مدت فقط به‌اندازه‌ی یک روز کاری باشد، با شوروشوق به هم سلام کنید. این شوروشوق باید بیشتر در لحن شما باشد تا در واژه‌هایی که استفاده می‌کنید. وقتی همسرتان را می‌بینید، همدیگر را در آغوش بگیرید و ببوسید و به یکدیگر سلام کنید و در مورد اینکه روزش را چگونه گذرانده از او بپرسید. این کار موجب می‌شود که همسرتان نسبت به شما حس تعلق داشته باشد و حس کند که دوستدارش هستید. وقتی فردی این حس را تجربه کند؛ می‌تواند هر موضوع ناخوشایندی را که در محل کار برایش پیش آمده، فراموش کند. زیرا می‌داند در خانه از پشتیبانی کامل همسر خود برخوردار است.

همیشه گوش شنوا داشته باشید و فقط زمانی نصیحت کنید که همسرتان از شما می‌خواهد

بسیاری از اوقات گوش‌ دادن ما به طرف مقابل، به دلیل آماده‌کردن جواب‌مان است که باهوش جلوه کنیم و مورد توجه قرار بگیریم. وقتی همسرمان، نگرانی یا مشکلی را که برایش پیش آمده به ما می‌گوید، نباید این‌طور رفتار کنیم. بیشتر اوقات، او فقط به گوشی شنوا نیاز دارد و می‌خواهد مورد تأیید قرار گیرد و شما او را درک کنید، پس بدون فکر‌کردن در مورد پاسخ ، فقط به حرف‌هایش گوش دهید. فقط به چشم‌های همسرتان نگاه کنید و واکنش مناسبی از خود بروز دهید. فقط زمانی او را نصیحت کنید که خود او از شما می‌خواهد. در این موقعیت نیز سؤالاتی بپرسید که به همسرتان کمک می‌کند تا پاسخ خود را آماده کند. بیشتر اوقات او از قبل می‌داند که باید چه‌کاری انجام دهد و فقط به تشویق شما برای انجام آن نیاز دارد. گوش‌دادن، ابزار قدرتمندی در ارتباطات زن و شوهر است. سعی کنید بیشتر از آن استفاده کنید.


حتما بخوانید: ۸ راز ازدواج موفق و داشتن یک رابطه ماندگار

از قطع‌کردن حرف همسرتان یا بالا‌بردن صدایتان پرهیز کنید

اجتناب از فریاد کشیدن و مشاجره کردن با همسر

بدون شک، گاهی شرایطی پیش می‌آید که شما و همسرتان بر سر مسئله‌ای با یکدیگر توافق ندارید. چگونگی مواجهه با این موقعیت‌ها می‌تواند به نتیجه‌ای منفی یا مثبت منتهی شود. برای نمونه فرض کنید که سر میز شام، فرزند شما رفتار زشتی را مرتکب شود و شما و همسرتان در مورد نحوه‌ی تنبیه او با هم توافق ندارید. در این حالت به‌جای بالابردن صدایتان یا قطع‌کردن حرف همسرتان، بادقت به حرف‌های او گوش کنید و ببیند که آیا می‌توانید با گفت‌و‌گو با یکدیگر به توافق برسید. بهتر آن است که در اتاق دیگری با یکدیگر صحبت کنید تا بتوانید فرصتی برای فکر‌کردن در مورد آن داشته باشید و دور از فرزندتان، به بحث ادامه دهید. هرگز برای به کرسی‌نشاندن حرف‌تان، به رفتارهای منفی متوسل نشوید و این احتمال را بدهید که شاید روش شما درست نباشد. آنچه اهمیت دارد این است که با همسرتان با احترام رفتار کنید. همسر شما این مهربانی شما را درک خواهد کرد و فضای خانه‌ی شما بسیار مثبت‌تر خواهد شد. این کار به نوبه‌ی خود، بر نحوه‌ی رفتار خانواده‌ی شما با دیگران نیز تأثیر خواهد گذاشت.


حتما بخوانید: چطور ازدواج با فرد مناسب می تواند در موفقیت شما تاثیر بگذارد؟

تشویق و تحسین را فراموش نکنید

همه‌ی ما در دوران کودکی این خاطره را به‌یاد می‌آوریم که با درست‌کردن یک کاردستی ساده، مورد تشویق زیاد مادرمان قرار می‌گرفتیم. با وجود اینکه اثر هنری ما، به خوبی آثار پیکاسو نبوده. همان نوع از تحسین و تشویق را به همسرتان ابراز کنید. البته باید واقع‌بین باشید و به همسرتان امید کاذب ندهید، ولی می‌توانید به او بگویید که کاری را که انجام می‌دهد، تحسین می‌کنید و دوست دارید. به او بگویید: «عزیزم تو سخت کار می‌کنی. مطمئنم که تو بهترین مدیری هستی که شرکت تا به حال داشته». یا «برای شام ممنونم، خیلی خوشمزه بود». اینها فقط دو نمونه از جملاتی هستند که با گفتن آن می‌توانید در مسائل روزمره، یکدیگر را تحسین و تشویق کنید. در نتیجه‌ی این تحسین‌ها و تشویق‌ها، همسر شما حس خوبی خواهد داشت و به همان شیوه‌ رفتار خواهد کرد. با این روش می‌توانید مطمئن باشید که همسر شما در شغل خود سخت‌تر کار خواهد کرد و تأثیر مثبتی بر همکاران خود خواهد گذاشت یا بدون تردید، سرآشپز خانه‌ی شما برای تهیه‌ی غذای خانواده، به دنبال دستورهای غذایی بهتری خواهد رفت. این یعنی وضعیت برد- برد برای همه که به لطف ارتباط مثبت در ازدواج ایجاد شده است.

برگرفته از: pickthebrain.com

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. Alireza Eskandarpour Shoferi می‌گوید

    من دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشتم اما درک خوبی از روابط عاطفی و زندگی زناشویی بدست آوردم. بدین گونه که حس می‌کنم اگر در شرایط زندگی زناشویی قرار بگیرم، هم خودم و هم همسر نازنینم دوران خوشی را سپری خواهیم کرد.

  2. عيسي می‌گوید

    سلام دوست عزيز مقاله بسيار جالب و دوست داشتني بود.