کتاب از خوب به عالی؛ کتابی که می‌گوید دلیل شکست یا موفقیت شرکت‌‌ها چیست؟

0

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی: Good to Great
  • عنوان فارسی: از خوب به عالی
  • نویسنده: جیم کالینز
  • سال انتشار: ۲۰۱۱

درباره‌ی کتاب از خوب به عالی

سؤال اصلی در کتاب از خوب به عالی این است که آیا شرکت‌های خوب، متوسط یا حتی بد می‌توانند موفقیت ماندگار داشته باشند؟ این سؤال سال‌ها در ذهن کالینز باقی ماند که چه ویژگی‌های مشترکی باعث‌ می‌شوند یک شرکت از خوب به عالی تغییر کند. به همین دلیل نویسنده‌ی این کتاب، جیم کالینز،‌ به این فکر افتاد که تلاش کند و پاسخ این سؤال را بیابد.

در نهایت این کتاب بر اساس نتایج یک تحقیق ۵ ساله نوشته شد که کالین به همراه تیمی ۲۱ نفره آن را انجام داد. آنها شش هزار مقاله را آنالیز کردند و ساعت‌ها مصاحبه با افراد مختلف را به‌صورت متن در آوردند. نتایج این تحقیق برای خیلی‌ها تعحب‌آورد بود و خیلی‌ها را هم ناراحت کرد.

تیم تحقیقاتی کالینز با دقت شرکت‌های موفقی مانند کوکاکولا، اینتل، جنرال الکتریک و غیره را با شرکت‌های شکست خورده مقایسه کردند. نتیجه شامل این موارد بود:

رونیکس
  1. رهبر حرفه‌ای؛
  2. حلقه‌ی مهارت، علاقه‌ و حمایت مالی؛
  3. فرهنگ منظم بودن؛
  4. استفاده از تکنولوژی؛
  5. ماندن در مسیر پر‌شتاب موفقیت.

کالینز در این کتاب شواهد و مدارک زیادی برای خواننده ارائه می‌کند. آن‌قدر که خواننده ترغیب می‌شود از آنها پیروی کند.

این کتاب بسیار خوش‌بینانه‌ است و حس خوبی به خواننده می‌دهد.

آیا این کتاب برای شماست؟

این کتاب برای کسانی است که به‌تازگی کسب‌و‌کاری راه‌انداخته‌اند. با راهنمایی‌های این کتاب می‌توانید موفقیت شرکت خود را تضمین کنید. به‌علاوه اگر دانشجوی اقتصاد و تجارت باشید می‌توانید نکات زیادی را از این کتاب بیاموزید.

مدیرعامل مجله‌ی وال‌استریت درباره‌ی این کتاب گفته: یکی از بهترین کتاب‌های مدیریتی است که تا به حال خوانده‌ام. در واقع این کتاب مثال‌هایی از شرکت‌هایی می‌آورد که موفقیت پایداری را در طول سال‌ها داشته‌اند و با این کار الگویی را برای شرکت‌های تازه‌تأسیس فراهم‌ می‌کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد که به سمت عالی شدن پیش بروند.

در حاشیه

کتاب «از خوب به عالی» پرفروش‌ترین کتابِ بخش مالی و تجاری آمازون است که در سال ۲۰۰۶ برنده‌ی جایزه‌ی کتاب Audie در بخش کتاب‌های تجاری/آموزشی شد؛ این جایزه هر سال به برترین کتاب‌های صوتی اهدا می‌شود.

جیم کالینز کتاب‌های دیگری هم در همین حوزه نوشته‌ است. از‌جمله‌ی آنها می‌توان به «ساختار ماندگار: عادت‌های موفق شرکت‌های موفق»، «انتخاب برای عالی شدن: عدم اطمینان، آشوب و شانس – چرا برخی موفق می‌شوند» و «از خوب به عالی و بخش‌های اجتماعی: چرا تفکر تجاری جواب نمی‌دهد» اشاره کرد.

جیم کالینز از دانشگاه استنفورد لیسانس ریاضی و سپس از همان دانشگاه کارشناسی ارشد MBA گرفت و بعدها به‌عنوان مشاور به شرکت مک‌کنزی و شرکا پیوست.

او ربع قرن از زندگی خود را برای تحقیق در مورد رهبری شرکت‌های موفق گذراند. و در همین موضوع کتاب‌هایی را نوشته که میلیون‌ها نسخه در سراسر جهان فروخته شده‌اند. او این تحقیقات را از همان دوره‌ی کارشناسی ارشد و فقط از روی کنجکاوی شروع کرد. در سال ۱۹۹۲ جایزه‌ی ارزشمند تدریس را دریافت کرد. او بی‌نهایت به رهبری و تدریس علاقه دارد. او همچنین در بخش‌های اجتماعی مانند آموزش، سلامت، دولت، سازمان‌های مذهبی، مسائل اجتماعی و سازمان‌های خیریه‌ی مردمی فعالیت داشته‌ است.


در ادامه بخوانید: یک قانون طلایی برای داشتن کسب و کار موفق
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.