بهبود درد شانه با ۹ حرکت ورزشی ساده اما موثر

1

ورزش‌های مربوط به لاغری و کاهش وزن را که کنار بگذاریم، بعضی از تمرینات ورزشی هم وجود دارند که به بهبود سلامتی و کاهش دردها کمک می‌کنند. مثلا برای درمان درد شانه علاوه بر مراجعه به پزشک می‌توانید با انجام مجموعه‌ای از حرکات ورزشی، درد را برطرف کنید. در ادامه به برخی حرکات اصلاحی برای رفع درد شانه اشاره خواهیم کرد. اگر قسمت بالایی کمرتان گرفته است یا شانه‌های خمیده‌ یا گردن درد دارید، می‌توانید برای کاهش درد شانه بعد از یک روز طولانی، از حرکاتی که در ادامه معرفی می‌شود، استفاده کنید.

به آخرین باری که در طی روز از فناوری استفاده کرده‌اید، فکر کنید. روی کیبورد لپتاپ خم شده‌اید یا گردن خود را آن‌قدر خم کرده‌اید تا پاسخ پیامکی را بدهید.

رونیکس

اگر شما هم مثل دیگران گرفتار تکنولوژی شده‌اید به احتمال زیاد روزانه بیشتر از ۵ ساعت با گوشی هوشمندتان وقت می‌گذرانید.

شاید تصور کنید این عشق به فناوری با بدن‌تان کاری ندارد، اما دانشمندان نظر دیگری دارند.

هنوز قانع نشده‌اید؟

مطالعه‌ای که در مجله‌ی «فناوری جهانی جراحی» (Surgical Technology International) منتشر شده نشان می‌دهد، نوشتن پیامک می‌تواند بیش از ۲۰ کیلو سنگینی‌ روی ستون فقرات فرد وارد کند.

نتایج مطالعه‌‌ای که در مجله‌ی «علم فیزیوتراپی» (Journal Of Physical Therapy Science) منتشر شد، نشان می‌دهد استفاده‌ی بیش از حد از تلفن‌های هوشمند می‌تواند اثرات فیزیکی و روانی زیادی روی نوجوانان بگذارد.

استفاده‌ی طولانی‌ مدت از تلفن، تبلت و رایانه مستقیما سبب افزایش درد و انحراف ستون فقرات می‌شود.

با گذشت زمان به نظر می‌رسد این الگوهای حرکتی بی‌ضرر مثل خم کردن شانه‌ها یا پایین آوردن چانه سبب تغییر شدید هم‌ترازی فیزیکی بدن می‌شوند. وقتی این حرکات را صدها بار در طول روز تکرار می‌کنید باعث ضعف شانه، گردن و قسمت بالایی کمر می‌شوید.

این نوع حرکات نه تنها موقعیت ستون فقرات را تغییر می‌دهند بلکه درک بدن از موقعیت طبیعی خود را نیز عوض می‌کنند. به همین دلیل است که بیشتر دچار گرفتگی کمر می‌شوید و در پایان روز کاری درد بیشتری در شانه یا گردن دارید.

سرانجام این دردهای کوچک می‌توانند مشکلات بزرگتری ایجاد کنند، مثل از بین رفتن انحنای طبیعی ستون فقرات یا کیفوز ستون فقرات.

هر چقدر بیشتر این نوع الگوی حرکتی را دنبال کنید فشار بیشتری به شانه‌ها، گردن و کمر وارد می‌کنید. در واقع پایین یا بالا آوردن گردن تنها به اندازه‌ی چند درجه می‌تواند فشار وارده روی گردن را چند برابر کند.

خوشبختانه این آسیب قابل جبران است. هر چند درد گردن، شانه‌ها و قسمت میانی کمر ناتوان کننده است اما تهدیدی برای جان شما نیست، بلکه هشداری است که به شما می‌گوید باید با انجام مجموعه‌ای از حرکات ورزشی مناسب برای بالا‌تنه، فشار وارده به شانه‌ها را کاهش دهید.


حتما بخوانید: تقویت عضلات بازوها و شانه با ۲۰ نکته‌ای که دستان شما را قدرتمند می‌سازد

۹ حرکت مفید برای رفع درد شانه

این حرکات با آزاد کردن عضلات اطراف ناحیه گردن، قسمت میانی کمر و سینه، باعث بهبود قابلیت حرکتی در شانه‌ها، می‌شوند. این ورزش‌ها ترکیبی از حرکاتی است که دست‌ها و پاها روی زمین ثابت یا در حال جابه‌جایی هستند، و هدف‌شان آزاد کردن بافت مرتبط با عضله‌ی کمربند شانه‌ای و سینه‌ای است.

زنجیره‌ی حرکتی بسته

۱. چرخش و کشش سینه

درد شانه

روی شکم دراز بکشید و دست‌ها را کشیده در دو طرف بدن به حالت (T) قرار بدهید. کف دست‌ها رو به زمین باشد. آرنج دست چپ را خم کنید و روی کف دست چپ فشار بیاورید. همین‌طور که بدن به سمت دست راست می‌غلتد روی دست چپ خود فشار بیاورید، زانوی پای چپ را نیز خم کنید و کف پای چپ را به سمت خارج پای راست که روی زمین قرار دارد ببرید. به اندازه‌ی سه دم و بازدم در این وضعیت بمانید و بعد به آرامی به حالت اولیه برگردید. حرکت را برای هر دو طرف تکرار کنید.

۲. بالا کشیدن کمربند شانه‌ای

درد شانه

چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید. آرنج‌ها صاف باشند. حالا کناره‌‌ی شانه را بالا ببرید. برای بالا بردن بیشتر شانه‌، روی کف دست‌ها بیشتر فشار وارد کنید. این حرکت را ۱۵ بار تکرار کنید.

۳. نخ کردن سوزن

درد شانه

چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید. جهت انگشتان دو دست رو به یکدیگر باشد. آرنج دست راست را خم کنید و در همین حال بازوی دست چپ را به زیر بدن ببرید و به سمت راست بکشید تا شانه و گوش چپ روی زمین قرار بگیرند. به اندازه‌ی پنج دم و بازدم در این حالت بمانید. حرکت را برای طرف دیگر بدن نیز انجام بدهید.


حتما بخوانید: ۱۸ غذایی که به عضله‌سازی کمک می‌کنند

زنجیره‌ی حرکتی باز

۴. چرخش دست‌ها

درد شانه

روی زمین زانو بزنید یا روی یک صندلی بنشینید. هر دو دست در کنار بدن، و کف دست‌ها رو به ران‌ها قرار داشته باشد. دست راست را از روی زمین بلند کنید و به بالای سر ببرید. کف دست رو به بدن باشد. در بالاترین نقطه جهت کف دست را عوض کنید. دست خود را از پشت شانه به پایین بیاورید. انگشت شست رو به زمین باشد. حرکت را پنج بار دیگر تکرار کنید. حرکت را برای سمت مخالف هم تکرار کنید.

۵. چرخش کمربند شانه‌ای

درد شانه

روی زمین زانو بزنید یا روی یک صندلی بنشینید. دست راست را جلو بیاورید و کشیده جلوی سینه قرار بدهید. (کف دست رو به سمت چپ بدن باشد) انگشتان دست راست را جلو ببرید تا لبه‌ی راست شانه از ستون فقرات دور شود. بالا تنه را ثابت نگه دارید و دوباره شانه را به محل اولیه برگردانید. آرنج باید صاف باشد. حرکت را پنج بار تکرار کنید. دست راست خود را راحت بگذارید و حرکت را در سمت دیگر بدن هم انجام بدهید.

۶. خم و کشش قسمت بالای کمر

درد شانه

در حالی که دست‌ها را پشت سرتان قرار داده‌اید و آرنج‌ها به سمت بیرون قرار دارند، روی زانو قرار بگیرید یا روی صندلی بنشینید. نفس را بیرون بدهید و قسمت بالایی کمر خود را خم کنید و چانه را به سینه نزدیک کنید. اجازه بدهید آرنج‌ها به سمت هم و به سمت پایین نزدیک شوند. نفس را بیرون بدهید و آرنج‌ها، سر و سینه را بلند کنید. کمر خود را به عقب بدهید تا سینه تحت کشش قرار بگیرد. حالا چشم‌هایتان باید به سمت سقف خیره باشند. این حرکت را پنج بار تکرار کنید.

هشدار: سر و گردن را به عقب نکشید. اجازه بدهید وزن سر، چانه را به سمت سینه پایین بیاورد.

تمرین آزادسازی

۷. توپ روی سینه

درد شانه

روی زمین به پشت دراز بکشید. یک توپ طبی کوچک یا توپ تنیس را روی سینه قرار دهید. به آرامی آن را فشار دهید. از دست چپ خود برای فشار دادن توپ روی قسمت راست سینه استفاده کنید. توپ را روی استخوان سینه قرار ندهید. حرکت را ۳۰ ثانیه ادامه بدهید. توپ را در سمت دیگر سینه قرار بدهید.


حتما بخوانید: تقویت عضلات چهار سر ران؛ چگونه بدون آسیب دیدن عضلاتی قوی بسازیم؟

۸. توپ زیر شانه

درد شانه

روی زمین به پشت دراز بکشید. یک توپ طبی کوچک یا توپ تنیس را زیر شانه راست خود قرار دهید. دقت کنید توپ روی استخوان کتف قرار نگیرد. به آرامی شانه‌ی خود را به مدت ۳۰ ثانیه روی توپ مالش دهید. حرکت را در سمت دیگر بدن تکرار کنید.

۹. توپ زیر بغل

درد شانه

روی زمین به یک طرف بدن دراز بکشید. آرنج خم باشد و دست چپ را زیر سرتان قرار دهید. یک توپ طبی کوچک یا توپ تنیس را زیر بغل شانه‌ی چپ قرار بدهید. این تمرین کمی حساس است بنابراین به آرامی آن را اجرا کنید. به اندازه ۵-۱۰ دم و بازدم صبر کنید. حرکت را در سمت دیگر بدن هم تکرار کنید. می‌توانید این حرکت را در حالت ایستاده کنار دیوار نیز انجام بدهید.

علاوه بر این حرکات، تمریناتی برای تقویت عضلات کمر، تقویت عضلات بازو و شانه و همچنین ورزش‌های گردن هم وجود دارند که می‌توانید به‌سادگی در منزل انجام‌شان بدهید.


در ادامه بخوانید: ۱۱ دلیلی که چربی شکم شما آب نمی‌شود
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع paleohacks
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. قاسمی راد می‌گوید

    با سلام، عضلات کتف و شانه و گردن من طبق گفته دکتر ضعیف ان و با ام اری که انجام دادم گفتن در صورت قویتر نکردن عضلاتت مستعد آرتروز خواهی بود ،مدتی پیلاتس کار کردم ولی متاسفانه حدود یه ماه کنار گذاشتم عضلات گردنم کتفم گرفته و شونه چپم خیلی درد میکنه آمپول و قرص و پماد موضعی استفاده کردم بهتر نشد الان نمیدونم چیکار باید بکنم ممکنه مشکل جدی باشه؟ خیلی نگرانم بابت این موضوع با ورزش کردن دردش بدتر میشه