بخور صورت و پاکسازی پوست با دو روش موثر خانگی

6

همه‌ی ما دوست داریم پوستی سالم و زیبا داشته باشیم. اما فعالیت‌های روزانه و آلودگی‌هایی که در محیط زندگی‌مان وجود دارد، می‌تواند به‌طور مستقیم روی پوست صورت ما تأثیر بدی بگذارد. در پایان یک روز طولانی و پرمشغله، استفاده از بخور صورت راه مناسبی برای از‌بین‌بردن آلودگی‌ها و آرام‌کردن صورت است. بخور سبب بازشدن منافذ و شادابی پوست می‌شود و پوست‌تان را لطیف‌تر و تمیزتر می‌کند. در این مطلب دو روش برای انجام بخور صورت آورده شده است، برای آشنایی با این روش‌ها با ما همراه باشید.

روش اول: بخور صورت با استفاده از روغن‌ها و گیاهان معطر

۱. یک ظرف را پر از آب کنید و بجوشانید. فقط چند لیوان آب برای تهیه یک بخور مناسب کافی است.

رونیکس

۲. قبل از استفاده از بخور، به‌خوبی صورت خود را با صابون‌های مناسب و آب گرم بشورید تا آلودگی و آرایش از صورت‌تان پاک شود. بخار باعث بازشدن منافذ پوست‌تان می‌شود. بنابراین آرایش یا آلودگی روی صورت به‌راحتی می‌تواند با ورود به این منافذ پوستی، به یکی از علل ایجاد جوش و آکنه تبدیل شود.

  • پس از شست‌وشوی صورت، با یک حوله‌ی نرم به‌آرامی پوست‌تان‌ را خشک کنید.

۳. آب را درون یک کاسه بریزید. توجه مداوم به پوست صورت می‌تواند شما را زیباتر کند (جلوه دهد). می‌توانید مقداری آب را درون یک لیوان یا کاسه‌ی سفالی بریزید و درصورتی‌که عجله داشید، از آب جوشیده‌ی درون کاسه برای تمیزکردن صورت‌تان استفاده کنید.


حتما بخوانید: آبرسانی به پوست با ۱۰ روشی که پوست شما را از خشکی در می‌آورد

بخور صورت - استفاده از گیاهان یا روغن

۴. در صورت تمایل مقداری گیاه تازه یا خشک‌شده یا روغن‌های مناسب را به آب اضافه کنید. این کار می‌تواند عطر خوبی به بخور شما بدهد و خاصیت آن را بیشتر کند. برای نمونه می‌توانید از گیاهانی که در زیر گفته شده استفاده کنید.

  • اضافه‌کردن مقداری چای سبز یا نعناع به بخور سبب انرژی‌بخشی آن می‌شود.
  • اضافه‌کردن مقداری بابونه یا اسطوخدوس به بخور، به شما احساس آرامش خواهد داد.
  • اضافه‌کردن مقداری نعناع یا اکالیپتوس به بخور، حس خنکی را ایجاد می‌کند.
  • اضافه‌کردن مقداری ترنج به بخور موجب کاهش استرس می‌شود.

۵. صورت خود را مقابل بخار آب قرار دهید. برای اثربخشی بیشتر بخار آب می‌توانید یک حوله نیز روی سر خود بیندازید. حدود ده دقیقه در این حالت بمانید. چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. اجازه دهید تا حرارت، صورت‌تان را تازه کند و منافذ پوست‌تان باز شود.

  • برای مدت زمان طولانی از بخور استفاده نکنید یا صورت‌تان را خیلی به آب داغ نزدیک نکنید. این کار می‌تواند سبب التهاب پوست شما شود.

بخور صورت - ماسک خاک رس

۶. از یک ماسک مناسب برای پوست خود استفاده کنید. حال که منافذ پوست‌تان باز شده است، می‌توانید برای ازبین‌بردن کامل آلودگی‌های روی منافذ از ماسک صورت استفاده کنید. استفاده از ماسک خاک ‌رس بسیار مناسب است. خاک رس را با آب مخلوط کنید و به‌آرامی روی پوست خود بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

  • به‌جای استفاده از ماسک خاک رس می‌توانید از عسل طبیعی هم استفاده کنید و همان نتیجه را به‌دست آورید. (فواید عسل برای پوست بسیار زیادند.)
  • درصورتی‌که به استفاده از ماسک تمایلی ندارید، فقط کافی است بعد از استفاده از بخور، صورت خود را بشویید.

۷. از پاک‌کننده‌ها (تونر) برای بستن منافذ استفاده کنید. بستن مجدد منافذ باعث می‌شود که آلودگی وارد پوست صورت‌تان نشود. برای این کار از تونری استفاده کنید تا علاوه‌بر بسته‌شدن منافذ، پوست زیباتر و تازه‌تری داشته باشید. برای این کار مقداری پنبه را به تونر آغشته کنید و آن را به بینی، پیشانی، چانه و گونه‌های خود بزنید.

  • سرکه سیب تونری طبیعی است؛ می‌توانید آن را امتحان کنید و نتیجه را ببینید.
  • همچنین می‌توانید از آب‌لیمو به‌عنوان تونر استفاده کنید. حتما ابتدا آب‌لیمو را روی قسمتی از پوست صورت‌تان امتحان کنید. پوست بعضی از افراد ممکن است نسبت به آب‌لیمو حساسیت داشته باشد.

۸. از مرطوب‌کننده برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید. مرطوب‌کننده موجب جلوگیری از خشکی پوست می‌شود به همین دلیل استفاده از آن بسیار مهم است. برای این کار از مرطوب‌کننده‌ی دلخواه خود یا از روغن نارگیل، روغن جوجوبا یا روغن آرگان استفاده کنید. دقت کنید که حتما از روغن‌های طبیعی استفاده کنید و هیچ ماده‌ی شیمیایی مضری در آن وجود نداشته باشد.


حتما بخوانید: روشن شدن پوست صورت با ۱۵ روش خانگی

روش دوم: بخور صورت و بدن با تولید سریع بخار

۱. از بخار حمام استفاده کنید. شیر آب داغ حمام را باز کرده و اجازه دهید تا محیط پر از بخار شود. این روش نه فقط برای پوست صورت، بلکه برای بخور کل بدن مناسب است.

۲. قبل از استفاده از بخار بهتر است که آلودگی و آرایش روی صورت‌تان را پاک کنید.

بخور صورت - دوش بخار

۳. به مدت ۵ دقیقه در محیط بخار قرار بگیرید. در اینجا دیگر نیازی نیست که حوله‌ای روی سرتان بگذارید، چون بخار در تمام محیط حمام وجود دارد. به‌مدت ۵ دقیقه در محیط بخار قرار بگیرید و بعد دوش را ببندید.

۴. بعد از اتمام دوش از یک ماسک برای صورت‌ خود استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از ماسک‌های موجود در داروخانه‌ها یا عسل طبیعی استفاده کنید و منافذ پوست‌تان را تمیز کنید. بعد از بخور، ماسک را روی صورت‌تان بمالید و بعد از اتمام حمام آن را بشویید.

۵. از تونر و مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای جلوگیری از خشک‌شدن پوست می‌توانید بعد از حمام از تونر و مرطوب‌کننده برای صورت یا حتی برای کل بدن‌تان استفاده کنید.


در ادامه بخوانید: ۱۰ عادت روزانه که پوست شما را زودتر پیر می‌کند
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع wikihow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. fateme ss می‌گوید

    عاولیی مثل همیشه:)

    1. فرناز تاج بخش می‌گوید

      ممنون دوست عزیز

  2. سهیل فتحی می‌گوید

    خیلی ممنونم. مفید بود برای من.

    1. فرناز تاج بخش می‌گوید

      باسلام، از لطف شما ممنونم

  3. مریم می‌گوید

    5 دقیقه کامل شیر آب باز بذاریم برای بخور ؟متوجه اید چطوری آب اصراف میشه ؟
    بجاش میشه رفت از سونا استخر استفاده کرد چند وقت یک بار

    1. م می‌گوید

      واااا 😳😳