بهترین انتخاب برای رنگ خانه با نکاتی که حال‌وهوای اتاق‌هایتان را عوض می‌کند

0

امروزه بحث روانشناسی رنگها داغ‌تر شده و دیگر همه می‌دانیم که رنگ‌ها می‌توانند حال‌وهوای ما را تغییر بدهند. یکی از سریع‌ترین و کم‌خرج‌ترین ابزارها برای تغییر فضای خانه، دمیدن روح تازه به آن و ایجاد برورویی که در بازار ملک ناامیدتان نکند، رنگ خانه است. در این مطلب نکته‌هایی سودمند را برای نقاشی خانه‌تان به شما ارائه می‌کنیم.

چه نوع رنگ نقاشی انتخاب کنیم؟

رنگ‌ها با درجه‌ی درخشندگی متفاوت و در دو نوع رنگ روغن و رنگ پلاستیک عرضه می‌شوند. رنگ پلاستیک به‌دلیل سادگی کار با آن و ماندگاری بالا طرفداران زیادی دارد. همچنین در برابر رنگ‌پریدگی مقاوم‌تر است، بهتر از رنگ روغن تنفس و در نتیجه کمتر طبله می‌کند. برای بیشتر دیوارها و قسمت‌های خانه رنگ پلاستیک مناسب‌تر است. رنگ روغن برای سطوح چوبی مناسب‌تر است و لکه‌های این سطوح را بهتر می‌پوشاند، زیرا بهتر از رنگ پلاستیک روی چوب می‌نشیند. این را درنظر داشته باشید که خشک‌شدن رنگ روغن به زمان بیشتری نیاز دارد. یک گزینه‌ی خوب استفاده از لاک الکل (شلاک) برپایه‌ی روغن به‌عنوان آستر و سپس رنگ پلاستیک برای رویه‌ی کار است.

رونیکس

حتما بخوانید: طراحی دکوراسیون اتاق کودک با ۱۰ نکته‌ای که به شما ایده می‌دهد

چه میزان درخشندگی برای رنگ خانه مناسب است؟

چه میزان درخشندگی برای رنگ خانه مناسب است

هر چه رنگ درخشنده‌تر باشد، تمیزکردن آن آسان‌تر است. اگر بچه‌ی کوچک دارید، رفت‌وآمد در محل زیاد است یا مانند آشپزخانه امکان پاشیدن روغن به دیوارها زیاد است، به‌سراغ رنگ‌های با درخشندگی بالا بروید که به‌سادگی با یک اسفنج خیس تمیز می‌شوند. درمقابل درخشندگی بالا باعث می‌شود کوچک‌ترین نقص دیوارها به‌چشم بیاید و همچنین این اندازه درخشش در فضایی مانند نشیمن و پذیرایی ناخوشایند است. رنگ‌های با درخشندگی بالا برای نقش و طرح‌های روی دیوار مناسب‌اند و در کنار رنگ اصلی دیوارتان جلوه‌ی زیبایی ایجاد می‌کنند.

رنگ‌های نیمه‌درخشان هم گزینه‌ی خوبی برای آشپزخانه، حمام و دست‌شویی هستند. این رنگ‌ها آستر خوبی هستند، امکان شست‌وشو دارند و درخشش کمتری هم دارند، همچنین ارزان‌تر هستند. درخشنده‌های ساتَنی هم با نمای ساتنیِ یک‌دست‌شان برای آشپزخانه، حمام و دست‌شویی و راهروها مناسب هستند.

اگر دیوارهایتان چندان یک‌نواخت نیستند و به‌قولی زخمی هستند، بهتر است رنگ‌های مات به‌کار ببرید. رنگ‌های مات معمولا نیازی به آستر ندارند. در مقابل به‌آسانی تمیز نمی‌شوند و اثر غبار و لکه‌ها روی‌شان باقی می‌ماند، بنابراین بهتر است در مکان‌هایی که دیوارها خیلی دست نمی‌خورند و گردوغبار زیادی ندارند، استفاده شوند.

در میان رنگ‌های درخشنده، پوست‌تخم‌مرغی از پرطرفدارترین‌هاست که مانند رنگ‌های مات نقص‌ها را می‌پوشاند، تمیزکردن آن ساده‌تر است و بنابراین ماندگاری بیشتری دارد. این رنگی است که هم‌زمان خاصیت رنگ‌های مات و درخشنده را دارد و برای بیشتر مکان‌ها مناسب است.


حتما بخوانید: ایده‌‌هایی نو برای طراحی دکوراسیون اتاق نوجوانان

چه رنگی را انتخاب کنیم؟

برای رنگ خانه چه رنگی مناسب است

اگر می‌خواهید خانه‌تان را بفروشید، بهتر است رنگ سفید یا روشن را انتخاب کنید، زیرا به خریدار امکان می‌دهد به‌سادگی فضا را مطابق میل و رنگ انتخابی خودش نقاشی کند، همچنین باعث می‌شود خانه‌تان روشن و تمیز جلوه کند. هرچند نباید از صحبت با مشاور املاک و بهره‌بردن از انبوه انتخاب‌هایتان غافل شوید. می‌توانید اتمسفر اتاق‌ها را با طرح‌های ساده و مقداری رنگ و ایجاد پرده‌هایی در طیف‌های مختلف تغییر بدهید.

استفاده از چرخه‌ی رنگ‌ها کمک خوبی است. همه‌ی ما می‌دانیم قرمز، زرد و آبی ۳ رنگ اصلی هستند و با ترکیب آنها رنگ‌های دیگر خلق می‌شوند. رنگ‌هایی مانند آبی و بنفش که در چرخه‌ی رنگ نزدیک یکدیگر قرار دارند باعث می‌شوند دیگری برجسته‌تر شود. رنگ‌های متضاد مانند سبز و قرمز مکمل یکدیگرند و به‌خوبی در کنار هم می‌نشینند. رنگ‌هایی مثل انواع سبز که در یک طیف قرار می‌گیرند نمایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند. رنگ‌های سرد مانند طیف‌های مختلف آبی، بنفش یا سبز باعث می‌شوند اتاق‌های کوچک بزرگ‌تر جلوه کنند و رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد و نارنجی فضا را سرزنده‌تر می‌کنند. می‌توانید میزان گرمای رنگ را با انتخاب طیفی خاموش از این رنگ‌ها مانند صورتی، گل‌بهی یا زرد روشن تغییر بدهید. برخی رنگ‌های گرم مکمل رنگ‌های سرد هستند و بالعکس. رنگ‌های مختلف در طیف‌های گوناگون از نمونه‌های سرزنده تا خاموش و تیره در اختیارتان هستند.

فضای آرامش‌بخش

طیفی از پرده‌های مختلف تک‌رنگ مانند انواع آبی به فضا آرامش می‌دهد. محیط تک‌رنگ برای حمام، اتاق‌خواب و به‌طورکلی فضاهایی که در آنها به‌دنبال آرامش هستیم مناسب است. رنگ موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و پرده‌های مختلف آن را به‌گونه‌ای که هم‌پوشانی داشته باشند به‌کار بگیرید. مثلا آبی تیره را برای دیوارها استفاده کنید سپس آبی روشن را در لوازم و ابزار یا قسمت‌های خاصی از دیوارها به‌کار بگیرید.

رنگ‌های روشن مانند آبی، صورتی، یاسی و زرد روشن برای‌تان آسایش و آرامشی دلبرانه به‌ارمغان می‌آورند. اگر به‌دنبال فضای آرامش‌بخش در اتاق‌ خواب هستید، پرده‌های روشن‌تر رنگ‌ها (گرم یا سرد) را انتخاب کنید. مواد گوناگون و ابزاری از جنس‌های متنوع را به‌کار بگیرید تا فضا چشمگیرتر شود. کاربردِ یک‌نواخت تنها یک رنگ بدون پرده‌های گوناگون در فضایی که جنس و بافت همه‌چیز یکسان است، قدیمی شده است.

رنگی مانند سبز سدری به‌سادگی راحتی را به آشپزخانه منتقل می‌کند، درحالی‌که زرد روشن حس دلپذیر انتظار برای شیرینی‌های خوشمزه را به‌همراه دارد. آبی آسمانی هم برای‌تان حس آرامش به‌ارمغان می‌آورد.


حتما بخوانید: طراحی دکوراسیون اتاق خواب دخترانه با ۱۶ نکته خلاقانه

فضای سرزنده

رنگ خانه برای ایجاد فضایی سرزنده

اگر فضایی بانشاط و سرزنده می‌خواهید، رنگ‌های سرزنده مانند نارنجی و طلایی، قرمز و بنفش تیره برای‌تان مناسب است. با انتخاب رنگ‌های مجاور در چرخه‌ی رنگ مانند نارنجی و طلایی، رنگ‌های مکمل را به‌کار بگیرید. همچنین می‌توانید رنگ‌های متضاد مانند نارنجی و بنفش را استفاده کنید. ترکیب مشکی و قرمز تضاد چشمگیری ایجاد می‌کند یادآور طرح‌های شرقی‌ست. رنگ‌های متضاد یا مکمل باعث برجستگی یکی نسبت‌به دیگری می‌شوند.

فضای شیک و باوقار

رنگ‌های خنثی وقار و انعطاف‌پذیری را به‌ارمغان می‌آورند. این‌روزها دیگر فقط سفید و بژ به‌عنوان رنگ‌های خنثی شناخته نمی‌شوند. می‌توانید با انتخاب پرده‌های گوناگون قهوه‌ای بادامی همراه با رگه‌هایی (پرده‌ها، کمد، قاب‌عکس و…) از قهوه‌ایِ سرخ به‌سادگی فضایی شیک و باوقار خلق کنید. همچنین می‌توانید با اضافه‌کردن رنگ توسط ابزار مختلف مانند بالشتک یا گلدان حالت خنثی فضا را تلطیف کنید. از استفاده از ابزار زینتی نهراسید. رنگ‌های ختثی به شما امکان می‌دهند به‌سرعت و به‌سادگی حس‌وحال محیط را تغییر بدهید. مثلا خیلی راحت می‌توانید با افزودن چند تابلو یا ابزار زینتی در رنگ‌های مختلف حالت خنثیِ محیط را تغییر دهید. می‌توانید از رنگ‌های روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ پایه‌تان استفاده کنید. به‌یاد داشته باشید رنگ‌های روشن‌تر فضا را بزرگ‌تر و بازتر جلوه می‌دهند. پرده‌های مختلف آجری، ماهگونی و دانه‌اناری حس وقار و شکوه را منتقل می‌کنند.

سقف‌ها

در رنگ خانه سقفها را چه رنگی کنیم

با انتخاب رنگی یک پرده تیره‌تر از دیوارها، می‌توانید سقف‌های بلند را کوتاه‌تر جلوه بدهید. انتخاب رنگی روشن‌تر از دیوارها برای سقف‌ها اثر عکس دارد. از به‌کارگیری کمی رنگ متفاوت در نقاشی سقف نترسید. اگر نمی‌خواهید رنگ‌های گوناگونی استفاده کنید، شاید بد نباشد، سقف، قاب درها و کف‌پوش‌ها یک رنگ داشته باشند، رنگی مثل عاجی کرمی. این کار وقار خاصی به‌همراه دارد و تحول زیبایی خواهی بود.

نقطه‌ی تمرکز

هنگام نقاشی خانه از نقطه‌های تمرکز غافل نشوید. با افزودن رنگ به دیوارها و قسمت‌های خاص یا انتخاب رنگی تیره‌تر برای یک دیوار خاص، می‌توانید به‌سرعت فضا را تغییر بدهید. کافی‌ست یکی از دیوارها را کمی تیره‌تر کنید تا اتاق کوچک‌تر به‌نظر برسد. همچنین می‌توانید با انتخاب رنگی روشن‌تر از رنگ دیوارها اما از همان خانواده برای برجستگی‌ها و گچ‌بری‌ها، کاری کنید تا فضا وسیع‌تر به‌چشم بیاید. این‌ کار باعث می‌شود فضا بیشتر توی چشم و از نظر دیداری خوشایندتر باشد. اگر پوشش دیوارها متفاوت است، از دو پرده‌ی متفاوتِ یک‌رنگ برای ایجاد تضاد دیداری استفاده کنید. با انتخاب رنگ مکمل تیره‌تر برای قسمت‌های ویژه‌ی اتاق، کاری می‌کنید این قسمت‌ها برجسته‌تر شوند. نرده‌های راه‌پله، به‌ویژه اگر در مرکز باشند، با رنگی تیره‌تر از رنگ اصلی دیوارها چشمگیرتر خواهند بود.

با کمی زیرکی برای تغییر فضای خانه‌تان نیازی به طراح داخلی نخواهید داشت. با کمی رنگ و مقدار قابل‌توجهی خلاقیت از عهده‌ی تغییر نما و حس‌وحال خانه‌تان برمی‌آیید. از بخش‌های خاص غافل نشوید و به‌شکلی آنها را برجسته‌ کنید. به این فکر کنید که دوست دارید درون خانه چه احساسی داشته باشید! اگر فضایی رمانتیک یا آرامش‌بخش می‌خواهید از رنگ‌های سرد یا گرم‌های روشن استفاده کنید. اگر به‌دنبال محیطی دنج و راحت هستید، زرد روشن برای آشپزخانه‌تان مناسب است. برای داشتن فضایی آرام و متوازن پرده‌های روشن از سبز خزه‌ای یا سدری را به‌کار بگیرید. رنگ‌های سرزنده خانه‌تان را پرنشاط می‌کنند. برای وقار و شکوه رنگ‌های خنثی یا سبز روشن مناسب است. می‌توانید به‌راحتی با چند قوطی رنگ، قلم‌مو و کمی خلاقیت حس‌وحالی را که می‌خواهید در فضای زندگی‌تان ایجاد کنید.


در ادامه بخوانید: طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک با ۸ نکته‌ ظریف و هنرمندانه
منبع diynetwork
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.