چگونه برای کوله گردی یا بک پکینگ آماده شویم؟

0

چادری که در دل بیابان زده می‌شود و جاده‌ای که مسافری آن را پی می‌گیرد، تنها بخشی از کوله گردی است؛ در اصل کوله گردی تجربه‌ی عمیقی را رقم می‌زند که به درک ما از طبیعت غنا می‌بخشد. اما فراموش نکنید که برای دل‌سپردن به جاده، باید نکاتی را نیز رعایت کرد. اگر شما هم قصد این کار را دارید، توصیه می‌کنیم با چطور همراه باشید تا مراحل بک پکینگ را باهم مرور کنیم.

مرحله‌ی اول: یک همسفر باتجربه پیدا کنید

اگر در جمع دوستان خود چند نفر تجربه‌ی کوله‌گردی دارند، خیلی خوب است. از آنها بخواهید شما را در یک کوله گردی کوتاه یکی‌دو روزه همراهی کنند. آنها احتمالا از راهنمایی‌ دادن به شما خوشحال می‌شوند و می‌توانند به شما بگویند که چه چیزهایی همراه‌تان ببرید. از این گذشته می‌توانند لوازم ضروری را هم همراه خودشان بیاورند.

اگر هیچ کوله گردی را نمی‌شناسید، یک نفر را پیدا کنید تا حاضر باشد با شما به کوله‌گردی بیاید یا در یک کلاس کوله گردی ثبت‌نام کند. اگر بتوانید در اولین سفر کوله‌ گردی خود یک همسفر خوب داشته باشید، به‌مراتب لذت بیشتری خواهید برد.

رونیکس

حتما بخوانید: چگونه با هیچهایک کردن سفر ارزان و بی‌خطری داشته باشیم؟

مرحله‌ی دوم: یک مسیر برای بک پکینگ انتخاب کنید

چند کوله‌گرد

انتخاب مسیر کوله گردی به چند عامل بستگی دارد. ازجمله:

  • میزان زمانی‌که در اختیار دارید: ممکن است فقط آخر هفته‌ها بتوانید به کوله‌گردی بروید؛ این مقدار زمان البته برای اولین سفرتان کافی است.
  • سطح آمادگی جسمانی‌تان: تناسب اندام و آمادگی بدنی خودتان را ارزیابی کنید و قبل از کوله گردی حتما تمرین کنید.
  • فاصله: ببینید طی یک روز چند کیلومتر و چند ساعت می‌توانید بک پکینگ کنید؛ به‌ویژه وقتی کوله‌ای سنگین‌تر از حد معمول بر دوش‌تان است. اگر تازه‌کار هستید، برای شروع بین پنج تا دوازده کیلومتر خوب است (اگر همراه بچه‌ها به کوله گردی می‌پردازید یا کوله‌تان سنگین است، مسافت‌های کوتاه‌تر را انتخاب کنید).
  • بلندی و ارتفاع جاده: تا چه حد می‌توانید سنگینی کوله را روی شیب جاده‌ها تحمل کنید؟ اگر قبلا کوله گردی کرده‌اید، حتما این را می‌دانید. فقط یادتان باشد که اگر وزنی زیادتر از معمول را در جاده‌های پرفرازونشیب بر دوش بکشید، سرعت‌تان کند می‌شود. اگر هم تجربه‌ی کوله گردی ندارید بهتر است مسیر مسطحی را انتخاب کنید.
  • فصل و آب‌و‌هوا: اگر در زمانی از سال، مثل پاییز، به کوله گردی می‌پردازید که خورشید زود غروب می‌کند از قبل مسیر را تعین کنید یا قبل از غروب راه بیفتید که در تاریکی نمانید. همیشه قبل از راه‌افتادن وضعیت آب‌و‌هوا را بررسی کنید و اگر طوفانی در راه بود حتما سفرتان را به روز دیگری موکول کنید.
  • لجستیک: حتما مشخص کنید که چه مسیری را می‌خواهید طی کنید، و آیا قرار است مقداری از این مسیر را بروید و دوباره به نقطه‌ی شروع برگردید؟ یا دوست دارید به‌صورت نقطه‌به‌نقطه مسیر را طی کنید؛ بدین معنی که مقداری از راه را کوله‌گردی کرده، کمی استراحت کنید و دوباره به راه ادامه دهید. اگر روش نقطه‌به‌نقطه را انتخاب کنید، می‌بایست برای رفتن به نقاط شروع و پایان ماشین بگیرید. همچنین باید زمانی که صرف رفتن به نقطه‌ی شروع مسیر می‌شود را درنظر داشته باشید تا قبل از تاریکی در آنجا چادر بزنید.

حتما بخوانید: ۱۲ نکته برای افرادی که تازه سفر رفتن را شروع کرده‌اند

مرحله‌ی سوم: لوازم کوله‌پشتی‌تان را انتخاب کنید

حتما لوازم ضروری برای کوله گردی را بشناسید و همراه خود ببرید. حتما با همسفران خود راجع‌به اینکه چه کسی چه چیزی به‌همراه می‌آورد، گفت‌وگو کنید و به توافق برسید. قبل از اینکه خانه را ترک کنید، یک بار دیگر وسایل‌تان را بررسی کنید. به این فکر کنید که در نیمه‌های راه می‌خواهید برای دم‌کردن چای، آتش روشن کنید، چه حسی خواهید داشت اگر ببینید هیچ‌کس فندک نیاورده یا همه‌تان فیلتر آب را فراموش کرده‌اید؟

لوازم مورد نیاز برای کوله گردی گروهی

لوازم مورد نیاز برای کوله‌گردی

یکی از مزایای اصلی کوله گردی همراه با کوله‌گرد یا کوله‌گردان باتجربه این است که آنها به‌احتمال زیاد لوازم ضروری را برای کوله گردی گروهی، نظیر لوازم پخت‌و‌پز و چادر (دو یا سه نفره) همراه خود خواهند آورد (اگر گروه‌تان بزرگ‌تر از سه نفر است، بهتر است چند تا اجاق و البته چادر با خود داشته باشید).

علاوه‌بر‌این، همسفران باتجربه‌ می‌توانند به شما بگویند که آوردن چه چیزهایی لازم نیست تا بدین‌ترتیب بار دوش‌تان سبک‌تر شود. چند تا نکته برای کوله گردی گروهی را باید رعایت کنید که عبارت‌اند از:

چادر: چادرهای کوله گردی بسیار سبک‌تر از چادرهای کمپ ماشینی هستند؛ به این دلیل که فشرده‌تر هستند و از مواد و ستون‌های بسیار سبکی ساخته شده‌اند. البته این مزایا قیمت آنها را هم افزایش داده است. مثلا به این نکته توجه کنید: یک چادر سه‌نفره نسبت به سه چادر تک‌نفره سبک‌تر و البته ارزان‌تر است. اگر گروه شما تصمیم دارد که چند روز چادر بزند، چادر بزرگ‌تر با ارتفاع بیشتر ارزش حمل کردن وزن ‌بیشتر را هم دارد.

اجاق گاز:‌ یک اجاق گاز فشرده، آب را زودتر به جوش می‌آورد و برای تهیه‌ی غذا برای یک گروه کوله‌گرد عالی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب جوش را به غذاهای فریزشده‌ اضافه کنید و ده دقیقه منتظر بمانید. اگر گروه شما بیشتر از سه نفر است، دو تا اجاق گاز بیاورید. این‌گونه کسی برای جوش آمدن ظرف غذا، در گرسنگی انتظار نمی‌کشد.

تصفیه‌ی آب: برخی از کوله‌گردان آب موردنیاز چند روز خود را همراه خود می‌برند و البته کوله‌ی خود را خیلی سنگین می‌کنند، اما می‌توان با همراه بردن فیلتر تصفیه‌ی آب، آب رودخانه‌ها و برکه‌ها را تصفیه کرد تا کوله سنگین نشود. بسته به نوع فیلتری که استفاده می‌کنید، احتمالا باید بطری‌های آب یا مخزن آب، همراه با لوله‌های نوشیدن را همراه خود بیاورید.

لوازم پخت‌و‌پز: اگر از سیستم اجاق منسجم استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به کتری ندارید چراکه کتری در این اجاق‌ها تعبیه شده ‌است. در غیراین‌صورت، حداقل به یک کتری یا ظرف برای جوشاندن آب نیاز خواهید داشت. هر نفر به یک ماگ، ظرف و قاشق و چنگال نیاز خواهد داشت. می‌توانید یک ظرف بسازید که تمام لوازم ضروری را داشته باشد: یک اسپاتول (یا قاشقک آزمایشگاهی ابزاری کوچک با دراختیار داشتن یک تیغه‌ی انعطاف‌پذیر، هموار و گسترده است که به‌منظور مخلوط کردن، پخش کردن و بلند کردن مواد به‌کار گرفته می‌شود.) برای سرخ کردن کتلت و پن‌کیک و نظیر آنها، یک چاقو، نمک و فلفل و سایر ادویه‌جات در بسته‌ها یا بطری‌های کوچک، یک لگن، مایع ظرف‌شویی و اسفنج هم برای شستن ظرف‌ها به دور از رودخانه و کمپ همراه داشته باشید.


حتما بخوانید: تغذیه در سفر؛ نکاتی که مسافرت شما را دلچسب‌تر می‌کند

لوازم شخصی برای بک پکینگ

در ادامه چند تا از لوازم ضروری برای کوله گردی ذکر می‌شوند که باید آنها را همراه داشته باشید؛ خواه تنها یک شب به کوله گردی می‌پردازید یا یک هفته (برای کوله گردی اول می‌توانید چند تا از لوازم نظیر کیسه‌خواب، کوله‌پشتی و بالش را کرایه کنید یا قرض بگیرید تا ببینید به چه چیزهایی بیشتری نیاز دارید و دفعات بعدی همان‌ها را بخرید).

لباس‌های مخصوص کوله گردی: لباس‌هایی را انتخاب کنید که زود خشک می‌شود. از بردن لباس‌های کتان خودداری کنید، چراکه وقتی خیس شدند، به‌مدت زمان زیادی برای خشک شدن نیاز خواهند داشت. حساب لباس‌هایتان از سایر لوازم بک پکینگ شما جداست؛ برای آماده کردن آنها موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • زیرپوش‌ها: در دماهای خنک تا سرد اهمیت زیادی دارند؛
  • لباس‌های پیاده‌روی:شلوارهای نایلونی (حتما زیپ داشته باشند)، تی‌شرت، عرق‌گیر و کلاه لبه‌دار؛
  • لباس‌های عایق:ژاکت پف‌دار، پلیور پشمی سبک، کلاه و دست‌کش گرم؛
  • لباس‌های ضد آب برای هوای بارانی: حتما همراه خود ژاکت ضدآب بیاورید؛ اینکه شلوار ضدآب هم همراه بیاورید به پیش‌بینی هواشناسی بستگی دارد (لباس‌های ضدآب همچنین برای جلوگیری از نیش پشه مفید هستند)؛
  • لباس‌های خواب: برای خواب یک جفت جوراب و زیرانداز تمیز داشته باشید.

کفش‌های مخصوص کوله گردی: ازآنجایی که پاها برای یک سفر موفقیت‌آمیز اهمیت زیادی دارند، باید کفش مناسبی را، البته به سلیقه‌ی خود انتخاب کنید. برخی از کوله‌گردها بوت‌هایی را ترجیح می‌دهند که تا روی قوزک پاها را می‌پوشاند و برخی دیگر کفش‌های سبک مخصوص دویدن را انتخاب می‌کنند. البته انتخاب کفش به نوع جاده‌ هم بستگی دارد؛ مثلا باید بسته به اینکه آیا جاده‌ هموار است یا سنگلاخ، کفش را انتخاب کنید.

به‌هرحال هر کفشی که انتخاب می‌کنید باید برای طی مسافت‌های طولانی راحت باشد. جوراب‌های پشمی به پا کنید و در نیمه‌ی روز توقف کنید و پاهایتان را از کفش درآورید و بگذارید هوا بخورند و جوراب‌هایتان را هم عوض کنید. برخی از کوله‌گردها با خود صندل هم می‌آورند تا اطرف چادر یا برای رد شدن از رودخانه به پا کنند.

کوله‌پشتی: وقتی برای اولین کوله گردی خود کوله قرض می‌گیرید، حتما از راحتی‌اش مطمئن شوید. کوله باید ظرفیت ۴۵ تا ۶۰ لیتر را داشته باشد. آن را پر از بطری‌های آب کنید و تا ۱۳ کیلوگرم لوازم در آن قرار دهید. سپس برای امتحان، دل به جاده‌ای طولانی دهید و کوله گردی کنید. اگر روی شانه‌هایتان احساس راحتی کردید، دفعات بعدی هم از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید کوله بخرید، یک متخصص کوله تنه‌ی شما را اندازه‌گیری و کوله‌ای متناسب با تنه‌ی شما به شما پیشنهاد کند.

بالش: یک بالش خوب، که داخل آن به خوبی عایق‌بندی شده، برای داشتن خوابی آسوده ضروری است. اگر می‌خواهید بالش بخرید، سه نوع بالش را می‌توانید انتخاب کنید: بالش ساخته شده از فوم سلول بسته، بالش‌هایی که خودشان باد می‌شوند و بالش‌های هوایی. برای اینکه ببینید چه نوع بالشی برای‌تان مناسب است، اندازه‌ی بسته‌بندی‌شده و وزن عایق بالش را بررسی کنید (عایق بالش در تابستان بسیار اهمیت دارد).

غذا: بسیاری از کوله‌گردان برای اینکه وزن کوله‌‌ی خود را سبک نگه دارند، غذا را به‌صورت فریز‌شده و خشک همراه خود می‌آورند تا فقط با افزودن آب جوش از آنها استفاده کنند. اگر وزن زیادی برای‌تان مسئله‌ای نیست، می‌توانید مواد اولیه‌ را برای طبخ غذا همراه خود بیاورید. اسنک‌هایی با کالری و پروتئین زیاد همراه خود بیاورید تا سطح انرژی‌تان در طول مسیر بالا بماند.

کیسه‌‌خواب: حتما یک کیسه خواب سبک و قابل تا کردن همراه خود داشته باشید. البته می‌توانید آن را قرض هم بگیرید. اما اگر می‌خواهید کیسه‌خواب بخرید، خوب تحقیق کنید و مزایا و محاسن کیسه‌خواب‌های مختلف را، به ویژه در آب‌و‌هوا و دماهای مختلف جاده بررسی کنید.

ایمنی و سلامت شخصی

برای حفظ ایمنی و سلامت، فقط به آوردن جعبه کمک‌های اولیه بسنده نکنید. بخشی از حفظ ایمنی و سلامت خود در طول مسیر، تمیز نگه‌داشتن دست‌ها هنگام دست زدن به مواد غذایی است. حداقل می‌توانید یک ژل ضدعفونی‌کننده (یا دستمال‌کاغذی‌های مرطوب و تمیز‌کننده) همراه خود داشته باشید تا بعد از قضای حاجت و قبل از غذا خوردن از آنها استفاده کنید.

خانم‌های کوله‌گرد هم به لوازم بهداشتی مختص خود نیاز خواهند داشت. اگر درحال قاعدگی به کوله گردی می‌روند، باید نوار بهداشتی همراه خود داشته باشند و به‌طور کارآمد از آن‌ استفاده کنند.

کوله گردی همراه با بچه‌‌ها و سگ‌ها

چند بچه‌ی کوله گرد همراه با مادر

بچه‌ها: اگر همراه خود بچه‌های قد و نیم‌قد می‌برید، تجربه‌ی منحصر‌به‌فردی برای آنها فراهم کرده‌اید. به این ترتیب هم بچه‌ها با کوله گردی عاشق طبیعت می‌شوند و هم شما از تجهیزات و لوازم مورد نیاز بچه‌ها برای کوله گردی آگاه می‌شوید.

نکات:

  • مسیر کوتاهی را انتخاب کنید (مثل سه کیلومتر) و بعد از آن بایستید و به گل‌ها، صخره‌ها، حیوانات و… نگاه کنید.
  • با دادن کوله به بچه، خوداتکایی را به او بیاموزید.
  • چند اسباب‌بازی که در کوله جا می‌شوند، برای بازی بچه‌ها بیاورید.

سگ‌: اگر سگ دارید می‌توانید او را هم به کوله گردی ببرید. سگ در این مسیرها هم یار باوفایی است. ولی قبل از اینکه او را همراه خود ببرید، ببینید مسیر موردنظر، اجازه‌ی همراه‌آوردن سگ‌ها را می‌دهد یا نه. فقط یادتان باشد که اگر سگ بخواهد از چادر بیرون برود، هر لحظه امکان این وجود دارد که پنجه‌هایش به در مشبک چادر بگیرد و آن را پاره کند.

نکات:

  • در یک کوله‌ی مجزا، آب و غذای سگ خود را تعبیه کنید و بگذارید خودش کوله را حمل کند؛
  • هر از چند گاهی برای صرف آب و غذا توقف کنید؛
  • مدفوع سگ را در طول مسیر دفن کنید.

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع rei
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.