چگونه به رژیم غذایی‌مان پایبند بمانیم؟

0

برای کاهش وزن، باید بتوانید به رژیم غذایی خود پایبند بمانید. اما پایبندی به رژیم همیشه هم آسان نیست. در واقع بسیاری از افرادی که رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنند، گاهی در برابر وسوسه‌ی خوردن فست فود، شیرینی، نوشابه و … تسلیم می‌شوند و رژیم خود را رها می‌کنند. اما آیا این مسئله راه‌حلی هم دارد؟ البته که دارد! همراه ما باشید، در این مقاله به شما می‌گوییم چطور می‌توانید وسوسه‌ها را کنار بگذارید و به رژیم‌تان پایبند بمانید.

۱. قبل از یادگیری مهارت‌های لازم، رژیم خود را تغییر ندهید؛ مهارت‌هایی مثل «چطور هر روز به خود انگیزه بدهید»، «چطور به رژیم غذای عادت کنید»، «چطور در برابر گرسنگی و میل به غذا خوردن مقاومت کنید» و «چطور وقتی مرتکب اشتباه شدید، دوباره به برنامه اولیه بازگردید؟»

رونیکس

۲. هر روز، صبح خود را با خواندن یک فهرست بلند از دلایلِ کاهش وزن‌تان شروع کنید. این فهرست را در مواقعی که میل به خوردن در شما افزایش پیدا می‌کند، همراه خود داشته باشید.

۳. به‌صورت نشسته و آرام غذا بخورید. از هر لقمه غذا لذت ببرید وگرنه چیزی متوجه نمی‌شوید. تخطی از برنامه‌ی غذایی در این شرایط خیلی سخت‌تر خواهد بود.

۴. همچنان پاسخ‌گو باشید. وضعیت روزانه خود را از قبیل برنامه‌ی غذایی و… با شخصی دیگر از طریق ایمیل، پیامک، تماس صوتی و… در میان بگذارید. با وزن کردن روزانه، به خودتان پاسخ‌گو باشید.

۵. منتظر یک برنامه‌ی غذایی کامل یا ترکیبی ایده‌آل برای مواد غذایی نمانید. هر طور شده سالم غذا بخورید اما به خودتان اجازه بدهید گاهی‌اوقات مواد غذایی موردعلاقه‌تان را مصرف کنید. اگر وسوسه می‌شوید که بیشتر از این ماده غذایی بخورید، مقداری از آن را قبل از خواب مصرف کنید و بعد از مسواک زدن بخوابید.

۶. ذهنیت خود را در مورد غذا و خوردن تغییر بدهید. شما یا هر چیزی را هر زمانی که دل‌تان خواست می‌خورید یا اینکه لاغر می‌شوید. نمی‌توانید هر دوی این روش‌ها را دنبال کنید.

میل ناگهانی به غذا باعث افزایش وزن می شود

۷. به خودتان ثابت کنید که گرسنگی مشکلی جدی و تحمل‌ناپذیر نیست (البته اگر مشکل پزشکی نداشته باشید). اگر یک روز نهار نخورید و فقط یک میان‌وعده مصرف کنید، متوجه می‌شوید که گرسنگی در مقایسه با دردهای دیگر زندگی فقط اندکی عذاب‌آور است. گرسنگی موقتی است و فقط ۵-۱۰ دقیقه باقی می‌ماند. گرسنگی را می‌شود تحمل کرد.

۸. به خودتان یاد بدهید که بین گرسنگی (دردی که به‌خاطر خالی بودن معده حس می‌کنید) و میل موقتی به غذا (که آن را درون گلو و دهان‌تان حس می‌کنید) تفاوت وجود دارد. البته شما برای هر حسی نامی می‌گذارید اما هدف‌تان باید این باشد که کمتر غذا بخورید. فهرستی از عواملی را تهیه کنید که حواس شما را پرت می‌کنند.

۹. برنامه‌ی غذایی خود را با فهرستی از مواد غذایی و میان‌وعده‌ها مشخص کنید. بعضی‌ها بدون میان‌وعده نیز می‌توانند ادامه بدهند. بعضی دیگر باید بعد از هر وعده‌ی غذایی یک میان‌وعده مصرف کنند. فقط در زمانی که مشخص شده غذا بخورید؛ نه زمانی که احساس می‌کنید گرسنه هستید.

۱۰. به خودتان بگویید که هر لحظه اهمیت دارد. همه‌چیز کالری نیست؛ مهم‌تر از آن عادت‌های شماست. هر وقت چیزی می‌خورید که نباید آن را مصرف می‌کردید، اراده‌ی خود را ضعیف می‌کنید که باعث می‌شود دفعه‌ی بعد هم دوباره این اشتباه را تکرار کنید. اما وقتی وسوسه می‌شوید اما همچنان به برنامه‌ی غذایی خود متعهد می‌مانید، اراده خود را تقویت می‌کنید که باعث می‌شود دفعه‌ی بعد هم مقاومت کنید.


در ادامه بخوانید: چرا همیشه احساس گرسنگی می‌کنید؟
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع psychologytoday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.