علت در گوشت فرو رفتن ناخن و درمان آن

8

فرورفتگی ناخن در گوشت فقط برای انگشتان پا اتفاق نمی‌افتد. انگشتان دست نیز ممکن است دچار این مشکل بشوند. علت شایع‌تر بودن فرورفتگی ناخن در گوشت پا تنگی کفش و جوراب است که این ناحیه را معمولا تحت تأثیر قرار می‌دهد. شکل ناخن‌های دست هم به‌گونه‌ای است که کمتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. در هر حال در گوشت فرو رفتن ناخن در انگشتان دست و پا احتمال وقوع دارد و ممکن است عفونت ناخن نیز اتفاق بیفتد. اگر این مسئله برای انگشتان پیش آید، انجام کارهای ساده و روزانه مانند: نوشتن، ظرف شستن و … دشوار می‌شود. همراه ما باشید، در این مقاله درباره‌ی درمان فرورفتگی ناخن در گوشت اطلاعات مفیدی برای‌تان آماده کرده‌ایم.

علت فرورفتگی ناخن در گوشت چیست؟

ناخن‌ها و پوست از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. ناخن زمانی شکل می‌گیرد که لایه‌های فشرده از سلول‌های کراتینه‌شده به سطح انگشت بروند. خطوط روی ناخن، با خطوط زیر آن متناسب هستند. این تطابق باعث حفظ ناخن روی بستر انگشت می‌شود.

رونیکس

وقتی شکل ناخن‌ها تغییر می‌کند، ارتباط میان خطوط ناخن با بستر خود از دست می‌رود و همین باعث فرورفتگی ناخن در گوشت کناره‌ها و اطراف ناخن می‌شود. به این مشکل «در گوشت فرو رفتن ناخن» یا «فرورفتگی ناخن در گوشت» می‌گوییم. دلایل ایجاد این مشکل از این قرار است:

پای گوشت ناخن شده کودک - فرورفتگی ناخن در گوشت

  • جراحت؛
  • عفونت قارچی؛
  • رشد خیلی سریع یا خیلی آرام ناخن؛
  • کوتاه کردن نامنظم ناخن، مثلا وقتی یک گوشه آن تیز می‌ماند؛
  • جویدن ناخن‌ها.

پارونشیا یا عقربک چیست؟

پارونشیا نوعی عفونت در اطراف بافت ناخن انگشتان دست و پاست. در بیشتر موارد، عفونت به‌خاطر استافیلوکوک اورئوس است. نوعی باکتری استافیلوکوک یا علت می‌تواند قارچ کاندیدا نیز باشد. عفونت‌ها می‌توانند آبسه دردناک و التهاب ایجاد کنند. اگر عفونت به‌طور جدی پیگیری نشود احتمال تشدید آن و تخریب ناخن وجود خواهد داشت.

درمان خانگی فرورفتگی ناخن در گوشت

اگر دچار مشکلات دیابتی یا سایر وضعیت‌های ویژه‌ی درمانی نباشید، امکان درمان عفونت در خانه وجود دارد. گام‌های درمان ساده هستند:

  • استفاده از کمپرس آب گرم یا قرار دادن ناخن در آب گرم توأم با صابون به‌مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه. حداقل دو مرتبه در طول روز.
  • استفاده از پماد ضدقارچ یا آنتی‌بیوتیک؛
  • پوشاندن ناحیه عفونی با باند استریل؛

دیگر روش‌های درمان فرورفتگی ناخن در گوشت

وقتی فرورفتگی ناخن در گوشت باعث ایجاد عفونت شدید می‌شود، به ویژه در قالب تورم و آبسه، پزشک یکی از درمان‌های زیر را توصیه می‌کند:

۱. گوه نخی

خود فرد یا پزشک معالج می‌تواند به‌آرامی ناخن را بلند کند و یک گُوه نخی پزشکی بهداشتی را بین ناخن و پوست متورم قرار بدهد این کار درد را کاهش می‌دهد و امکان رشد صحیح را در اختیار ناخن می‌گذارد.

۲. از بین بردن تورم

اگر ناخن فرو رفته در گوشت باعث ایجاد تورم و آبسه شده باشد، پزشک باید این تورم را از بین ببرد. برای کشیدن چرک و آب ایجادشده باید قبل از ایجاد شکاف و برش برای کشیدن چرک و آب، بیهوشی موضعی و بی‌حسی در ناحیه‌ی انگشت صورت بگیرد. اگر نیاز به کشیدن مقدار زیادی چرک وجود داشته باشد، احتمالا پزشک از گاز پانسمان برای جذب چرک و آب برای ۱ تا ۲ روز استفاده خواهد کرد.

۳. جراحی

فرورفتگی ناخن در گوشت به‌ندرت به جراحی نیاز پیدا می‌کند. این مورد بیشتر برای ناخن‌های پا صورت می‌گیرد. اما اگر این مشکل به‌خودی‌خود حل نشد، لازم است به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید. روش متداولی نیز وجود دارد که طی آن، پزشک بخشی از ناخن را برمی‌دارد تا ناحیه‌ی عفونی خشک و درمان بشود. برای این عمل می‌توان به مطب پزشک رفت و با بی‌حسی موضعی ناخن، کار را تمام کرد.

پارونشیا و سایر خطرات

پا روی حصیر

معمولا لازم نیست برای درمان فرورفتگی ناخن در گوشت به پزشک مراجعه بشود اما در مراقبت از این مشکل باید دقت زیادی به خرج بدهید. اگر مراقبت جدی صورت نگیرد، مشکلی ساده منجر به مسئله‌ای حاد می‌شود. پارونشیا یا عقربک نوعی عفونت است که به عمق نوک ناخن راه پیدا می‌کند. در برخی موارد نادر نیز بی‌توجهی به این مشکل می‌تواند باعث تورم اساسی استخوان‌ها بشود. به این حالت، عفونت استخوان گفته می‌شود. چنین عفونتی نیازمند توجه پزشکی شدید است.

اگر دچار علائم زیر هستید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

  • شدید و وخیم‌تر شدن درد؛
  • قرمزی تمام نوک ناخن؛
  • گسترش التهاب از محل اصلی عفونت به سایر بخش‌ها؛
  • وجود مشکل در خم کردن مفصل انگشتان؛
  • تب.

در ادامه بخوانید: ۱۳ مشکل سلامتی که از روی ماهک ناخن قابل تشخیص است
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 8 دیدگاه)
  1. حمیدرضا می‌گوید

    باسلام حدود 20 سال مشکل ناخن انگشت شصت پا در گوشت داشتتم و چون هربار که رشد میکرد تا ته ناخن را میگرفتم تا حدود سه ماه بعد مشکلی نداشتم و اصلا هم قصد جراحی نداشتم تااینکه از پنیه استریل استفاده کردم و گوشه ناخن را به بالای گوشت انگشت هدایت کردم و الان هم سر ناخن آمده بالای گوشت و الحمدالله مشکلم حل شد. دقت شود کارباخن بعد از حمام راحتتر است و پنبه را هم بصورت قطعه گلوله ای کوچک زیر ناخن با توجه به انگشت پایتان هدایت کنید .

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام حمیدرضای عزیز.
      خوش‌حالیم مشکلت برطرف شده.
      و ممنون که تجربه‌ت رو با «چطور» در میون گذاشتی. 🙂

  2. نوش آفرین می‌گوید

    سلام این سومین باره که ناخن شصت پام توی گوشت فرو میره. دوبار جراحی کردم اما این بار خیلی بدتره. نوک ناخنم قرمز شده و از زیر ناخنم خون بیرون میاد در حالی که ناخنم از کنار توی گوشت فرو رفته
    با اینکه ضربه هم نمیخوره اما هم از زیرش هم از قسمتی که توی گوشت فرو رفته خون میاد
    ممکنه این یه بیماری باشه؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      نوش‌آفرین عزیز باید به پزشک مراجعه کنی و مشورت بگیری. نگران نباش و مشکل را به‌طور تخصصی پیگیری کن.

  3. محمدرضا می‌گوید

    سلام،معمولا حدود ۱۴رساعت در روز جوارب به پا دارم،وهمیشه بین ناخن های پا قارچ زده،ومفصلهای انگشتان پا درد میکنه،وتقریبا بیشتر ناخنهام توی گوشت میره،میخواستم بدونم،اگه ی مدت جوراب پا نکنم و به جای کفش کار،صندل بپوشم بهتر میشه یا نه

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام محمدرضا جان؛
      بله اگه مدت زمان زیادی از روز کفش میپوشید انگشتهای پاتون تحت فشار قرار میگیره. بهتون پیشنهاد میکنم بسته به شغلتون و در صورتی که به ظاهر کاریتون آسیب نمیزنه از صندل استفاده کنید تا راحتی بیشتری داشته باشید. همینطور سعی کنید کفش هایی رو انتخاب کنید که خیلی به انگشت های پاتون فشار ندارن