رژیم شیک پروتئین و تاثیر آن در کاهش وزن

به همراه یک نمونه برنامه غذایی برای آن

0

رژیم شیک پروتئین یک از رژیم‌هایی است که در آن وعده‌های غذایی را با شیک پروتئین جایگزین می‌کنید. دنبال کردن این رژیم باعث افزایش سوخت‌و‌ساز و کاهش وزن در میان‌مدت می‌شود. با ما باشید تا با نحوه گرفتن این رژیم آشنا شوید.

مفهوم رژیم شیک پروتئین خیلی ساده است. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند که با مصرف روزانه دو وعده شیک پروتئین، در طی چند هفته با افزایش سوخت‌وساز، شاهد کاهش وزن خواهید بود. جایگزینی وعده‌های غذایی با شیک پروتئین باعث ایجاد فرایندی به نام ترموژنز می‌شود. وقتی این اتفاق رخ دهد، بدن شروع به سوزاندن کالری می‌کند.

رونیکس

پروتئین‌هایی که میزان چربی یا کربوهیدرات پایینی دارند، باعث کاهش کالری دریافتی می‌شوند و شما را سیر نگه می‌دارند. رژيم پروتئین شیک نباید بیشتر از یک هفته طول بکشد؛ مگر اینکه بخشی از یک رژیم غذایی پزشکی باشد.

هر نوع کاهش وزنی ناشی از این نوع رژیم می‌تواند موقتی باشد و حفظ آن هم مشکل است.

وعده‌های غذایی

این رژیم را می‌توان سه روز یا یک هفته کامل ادامه داد. هر نوع رژیم شیک پروتئینی که بخواهد بیشتر از این طول بکشد، باید دارای تعدادی وعده‌ی غذایی باشد. در غیر این صورت، بدن وارد حالت خواب زمستانی می‌شود که روش سالمی برای کاهش وزن نیست.

در طول این رژیم، فقط مواد غذایی سالم و پرفیبر را انتخاب کنید. مواد غذایی سرشار از پروتئین که شما را کمتر گرسنه می‌کند، شامل:

  • غلات کامل؛
  • سبزیجات برگ‌دار؛
  • حبوبات؛
  • تخم‌مرغ؛
  • ماهی.

وقتی این رژیم را دنبال می‌کنید مصرف الکل، غذاهای چرب، غلات فراوری‌شده، شکرهای مصنوعی و آردهای تصفیه‌شده را قطع کنید. این غذاها می‌توانند اثرات مثبت رژیم شیک پروتئین را خنثی کنند.

نمونه‌ی برنامه‌ی غذایی

رژیم شیک پروتئین برای کاهش وزن مفید است

حتما در طی رژیم، آب زیادی مصرف کنید. بعضی از انواع این رژیم، شامل روزهایی برای تخلیه‌ی چربی یا سم‌زدایی هستند.

ساعت ۸ صبح: در روز مصرفِ شیک پروتئین، برنامه‌ی غذایی شامل جایگزینی صبحانه با شیک پروتئین است. این شیک از مکمل وی یا کربوهیدرات و مخلوط پودر پروتئین همراه با آب و یخ است. گاهی‌اوقات چربی هم به این ترکیب اضافه می‌شود.

ساعت ۱۰ صبح: می‌توانید بین وعده‌ی صبحانه و نهار یک میان‌وعده داشته باشید. میوه‌ی تازه، سبزیجات خام همراه با حمص یا آجیل و دانه از گزینه‌های توصیه شده است.

۱۲ ظهر: اغلب برنامه‌‌های غذایی توصیه می‌کنند، نهار کاملی بخورید تا انرژی خود را به‌دست آورید. سالاد همراه با اسفناج، آواکادو، بادام، نخود، کرن‌بری و تکه‌های مرغ یا ماهی سالمون همراه با سرکه بالزامیک از دیگر انتخاب‌های شما هستند.

۳ بعدازظهر: می‌توانید از خوردن یک میان‌وعده‌ی دیگر لذت ببرید. کمی بادام، ماست بدون قند یا تخم‌مرغ آب‌پز هم انتخاب‌های خوبی هستند.

۶ بعدازظهر: اغلب توصیه می‌شود که یک وعده را با شیک پروتئین جایگزین کنید. این وعده را با یک میان‌وعده‌ی کم‌شکر و پرفیبر مثل سیب، کمی تمشک و لوبیا ترکیب کنید. این گزینه می‌تواند گرسنگی شما را برطرف کند و به بهبود کیفیت خواب کمک کند. چراکه کربوهیدرات‌ها باعث تولید سروتونین و ملاتونین می‌شوند. این هورمون‌ها برای یک خواب شبانه ضروری هستند.

عوارض جانبی

بهتر است شیکی را انتخاب کنید که عوارض جانبی ناخواسته‌ای نداشته باشند. وقتی این رژیم را می‌گیرید ممکن است این عوارض را حس کنید:

اگر شما از مکمل وی خالص استفاده کنید، ممکن است دچار سنگ‌کلیه شوید؛ هر چند احتمال آن خیلی کم است.

شیک پروتئین حاوی ترکیبات مختلفی است و بعضی‌ها از آنها نگه‌دارنده‌های مصنوعی، مشتقات شیر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند.

پودرهای گیاهی پروتئینی از نخود، برنج و کنف تهیه می‌شوند. این مکمل‌ها برای افرادی که به پروتئین وی حساسیت دارند، مناسب است.

نقاط مثبت و منفی

رژیم شیک پروتئین باعث افزایش سوخت و ساز شود

محققان شواهدی را درمورد مفید بودن این رژیم ارائه می‌کنند. در سال ۲۰۰۵ تحقیقی مشخص کرد که رژیم با پروتئین بالا و کم‌کربوهیدرات در برابر شیک‌های کم‌پروتئین و با کربوهیدرات بالا بهتر عمل می‌کنند. سایر تحقیقات هم نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی سویا از انواع تهیه‌شده از شیر تأثیرگذارتر هستند.

اگر می‌خواهید وزن از دست بدهید و در آماده کردن مواد غذایی سالم مشکل دارید یا می‌خواهید باشگاه بروید، شیک پروتئین می‌تواند راهکاری آسان باشد. البته کاهش وزن از طریق این رژیم نمی‌تواند پایدار باشد. پایدار بودن این کاهش وزن به تیپ بدنی، برنامه‌ی تمرینی و هدف شما برای کاهش وزن بستگی دارد. اگر خیلی گرسنه باشید و در کنار این رژیم، مواد غذایی همیشگی خود را نیز مصرف کنید ممکن است وزن اضافه کنید.

عارضه‌ی جانبی مثل سرگیجه و افزایش ادرار می‌تواند شما را در موقعیت بدی قرار بدهد.

اگر به‌جای یک وعده در روز، چند وعده را با شیک پروتئین جایگزین کنید ممکن است از دریافت مواد مغذی لازم مثل فیبر و آنتی‌اکسیدان محروم شوید. این مواد در غلات کامل وجود دارند و می‌توانند جلوی کمبود مواد مغذی را بگیرند و شما را در برابر ریسک ابتلا به بیماری محافظت کنند.

نتیجه‌گیری

شیک پروتئین برای کاهش وزن به‌صورت موقتی مفید است؛ البته این را درمورد ورزش کردن و رژیم غذایی هم می‌توان گفت. یک رژیم سختگیرانه فقط باید زیرنظر پزشک و کارشناس تغذیه اجرا شود.

قبل از شروع هر برنامه و دانستن عوارض جانبی و حساسیت‌های احتمالی، بهتر است برچسب روی هر مکمل کاهش وزنی را بخوانید. اگر به‌شدت احساس سرگیجه یا حالت تهوع می‌کنید یا دیدتان تار شده است، بهتر است برنامه را متوقف کنید. در این حالت بهتر است نوشیدنی پرکربوهیدراتی مثل آب‌میوه یا مقداری میوه مصرف و سپس با پزشک خود مشورت کنید.


در ادامه بخوانید: ۱۰ دلیل پنهان که می‌گوید چرا رژیم لاغری شما جواب نمی‌دهد
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.