ترفندهای فروش ملک که قبل از هر اقدامی باید بدانید

2

عوامل زیادی در فروش ملک تأثیرگذار هستند؛ مثلا تعیین زمان مناسب برای فروش و توجه به شرایط کلی ساختمان که تأثیر زیادی بر مشتریان خانه دارد و می‌تواند آنها را از خرید خانه منصرف یا به خرید ترغیب کند. در این مطلب، عواملی را که مانع فروش بهتر و سریع‌تر ملک می‌شوند (ترفندهای فروش ملک) را بررسی می‌کنیم.

اگر به‌دنبال فروش خانه‌ی خود هستید، باید زمان مناسب را برای این کار پیدا کنید. زمانی به فروش ملک اقدام کنید که تقاضا بالا و ظرفیت ملک‌های موجود کم باشد.

رونیکس

درمورد فروش ملک و خانه نباید خودسر و خودرأی باشید. اگر به بعضی نکات و ترفندها توجه نکنید، امکان دارد که به‌زودی نتوانید ملک خود را بفروشید و در رقابت با سایر ملک‌های مشابه شکست بخورید. ممکن است خانه‌ی فروشی شما بیشتر از حد معمول به‌عنوان موردفروش در بنگاه‌ها باقی بماند. به‌همین‌دلیل شاید نتوانید آن را در موقع مناسب و با بالاترین قیمت ممکن بفروشید.

به‌عنوان فروشنده، باید تمام تلاش خود را به‌کار ببندید تا ملک فروشی‌تان، تا جایی که ممکن است، خوشایند و جذاب به‌نظر برسد. بنابراین باید آستین‌های خود را بالا بزنید و زمان و پول کافی برای تمیز کردن، تعمیر کردن و آراستن ملک خود درنظر بگیرید.

این کار به علم و تحصیلات آکادمیک نیاز ندارد، چون بسیاری از مواردی که مانع فروش خانه می‌شوند، نکاتی بسیار معمولی و پیش‌پاافتاده هستند که هر صاحب‌خانه‌ای باید درنظر بگیرد. در ادامه، چند نمونه از دلایلی را که موجب منصرف‌شدن خریداران می‌شود عنوان می‌کنیم و با چند ترفند و مرحله آشنا می‌شویم که خود صاحبان ملک می‌توانند انجام دهند و خانه‌ی خود را چند قدم به فروش سریع‌تر نزدیک‌ کنند.

۱. رفع آلودگی‌ها و آثار اهمال ساکن قبلی ساختمان

ترفندهای فروش ملک - آلودگی‌ها و آثار اهمال ساکن قبلی ساختمان

بسیاری از خریداران ملک، به‌دنبال خانه‌ای می‌گردند که کاملا آماده‌ی سکونت باشد. مرتب کردن آلودگی‌های به‌جامانده از ساکنان قبلی ساختمان بسیار ناخوشایند است و ممکن است بیشتر خریداران را از خرید خانه منصرف کند. بنابراین با تمیز کردن و برق انداختن خانه، شانس فروش آن را بیشتر می‌کنید. بخش‌هایی از منزل که دچار شکستگی هستند تعمیر یا جایگزین کنید.

خانه‌ی خود را از دید یک خریدار ببینید و با توجه به تصویری که در ذهن دارید مراحل زیر را برای تمیز کردن ساختمان انجام دهید:

  • کابینت، کمدهای دیواری، درزها و شکاف‌ها را تمیز کنید. گردوغبار و چربی‌های درودیوار آشپزخانه و زیر وسایل را بزدایید.
  • کاشی‌ها و سرامیک‌ها را تمیز کنید و اگر نیاز به بندکشی دارند، با دقت آنها را بندکشی کنید.
  • طبقه‌ها و کشوهای کمد دیواری و کابینت‌ها را در صورت نیاز، مرتب، رنگ یا تعویض کنید.
  • دسته‌های قدیمی درب کابینت‌ها و کمدها را عوض کنید.

۲. از بین بردن بوهای ناخوشایند

ترفندهای فروش ملک - بوهای ناخوشایند

بوی ناخوشایند یکی از نقاط ضعف بسیار جدی‌ای است که هر خریداری را به‌راحتی منصرف می‌کند. بسیاری از آژانس‌های املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی به مشتریان خود توصیه می‌کنند که از پختن ماهی و غذاهای سرخ‌کردنی در زمانی که خانه را برای فروش گذاشته‌اند، اجتناب کنند.

بوی حیوانات خانگی یکی از آزاردهنده‌ترین رایحه‌هایی است که ممکن است به مشام برسد. مشاوران بنگاه‌های فروش املاک، معمولا به مردم توصیه می‌کنند که برای فروش خانه نه‌تنها جعبه‌ها و محفظه‌های نگهداری حیوانات را بیرون ببرند، بلکه هر نشانه‌ای از حضور حیوانات خانگی‌ای را هم از بین ببرند؛ حتی بهتر است خود حیوانات را نیز به جای دیگری منتقل کنند.

برای ازبین بردن بوهای نامطبوع محیط، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • هر جایی را که مرتبط با پخت‌و‌پز و نگهداری مواد غذایی است تمیز کنید، مثلا یخچال و فریزر، فر و اجاق گاز. فرش‌ها را بتکانید. سرویس بهداشتی را با مواد شوینده‌ی مناسب تمیز کنید. در لوله‌ها جوش شیرین بریزید. هر روز، زباله‌ها را بیرون ببرید و قبل از هر بازدید، سطل زباله را خالی کنید.
  • در دراورها و کمدها از بسته‌های اسطوخدوس برای معطر کردن فضا استفاده کنید و در گوشه‌وکنار خانه در گلدان‌ها گل تازه بگذارید و مرتب آنها را عوض کنید. سعی نکنید بوهای نامطبوع را با انواع اسپری پنهان کنید بلکه عامل اصلی آن را بیابید و ازبین ببرید. با کمک شوینده‌های آنزیم‌دار، منابع آلودگی و بوهای نامطبوع را تمیز کنید. از خوشبوکننده‌های شیمیایی استفاده نکنید، چون ممکن است باعث رنجش خریداران شود یا در بعضی از افراد آلرژی ایجاد کند.

۳. مرتب کردن به‌هم‌ریختگی‌ها

ترفندهای فروش ملک - به هم ریختگی‌ها

افرادی که برای خرید خانه به منزل شما می‌آیند، خودشان را درحال زندگی در این خانه تصور می‌کنند تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. هر چقدر که وسایل و لوازم منزل‌تان مرتب‌تر باشد، این کار راحت‌تر انجام می‌شود. هر چقدر وسایل محدود‌تر و ساده‌تری داشته باشید، منزل شما بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد.

برای اینکه خانه‌ای مرتب‌تر و خلوت‌تر داشته باشید، این نکات را رعایت کنید:

هر وسیله‌ی اضافی که روی کانتر آشپزخانه، روی زمین، روی میز و صندلی‌ها و حتی زیر تخت وجود دارد، جمع‌آوری کنید و در جای مناسب بگذارید. عکس‌ها و مجموعه‌های خود را از روی دیوار، قفسه‌ها و کتابخانه‌ها بردارید. دکور منزل‌تان را مرتب، خلوت و جذاب نگه دارید و وسایل شخصی را از دید خریداران پنهان کنید. طوری فضا را مرتب کنید که شبیه هتلی لوکس به‌نظر برسد.

۴. به فضای بیرونی منزل توجه کنید

ترفندهای فروش ملک - عدم توجه به فضای بیرونی منزل

فضای بیرونی منزل و هر آنچه که از خیابان یا کوچه در اولین بازدید به‌نظر خریداران می‌رسد، یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری افراد است و به‌اندازه‌ی خود خانه اهمیت دارد. اگر این مورد را درنظر نگیرید، بسیاری از خریداران ممکن است حتی برای دیدن داخل خانه ترغیب نشوند و از همان درب ورودی، از خرید منصرف شوند. به‌نقل از HouseLogic، با مرتب کردن و ایجاد فضای بیرونی جذاب، می‌توانید قیمت خانه‌ی خود را ۶ تا ۲۸ درصد افزایش دهید.

برای مرتب کردن فضای بیرون یا حیاط خانه، کارهای زیر را انجام دهید:

  • چمن‌ها را بزنید، علف‌های هرز را بچینید، در نزدیکی در ورودی درخت یا درختچه‌های همیشه‌سبز بکارید، ایوان را تمیز کنید و گلدان یا سبدهای گل کاشته‌شده در آن قرار دهید. مسیر جدیدی ایجاد و حاشیه‌ی باغچه‌ها را مرتب کنید. شن و ماسه‌ی تازه در مسیر رفت‌و‌آمد بریزید. اگر موزاییک یا بتن‌های کف مسیر خراب شده، آنها را تعمیر کنید. در صورت لزوم در ورودی را رنگ کنید.
  • این مرحله ممکن است هزینه‌ی بیشتری نسبت‌به سایر مراحل داشته باشد، ولی بدون تردید تأثیری چشمگیر در فروش ساختمان دارد. خرید گلدان، مرتب کردن مسیرهای عبور، تعمیر نرده‌ها و… ممکن است هزینه‌ی زیادی داشته باشد و شاید فکر کنید وقتی قرار است خانه را ترک کنید، ارزش هزینه کردن ندارد، اما همین نکات باعث می‌شوند که خانه‌ی شما بسیار زودتر از آنچه که فکر می‌کنید، به‌فروش برسد.

۵. حل مشکلات فنی منزل

ترفندهای فروش ملک - عدم بررسی مسکن

ممکن است فکر کنید که بررسی مسکن، کار خریدار است و با انجام این کار، بیهوده هزینه می‌کنید. درصورتی‌که مراجعه به یکی از کارشناسان بررسی مسکن به شما کمک می‌کند تا ایرادات احتمالی منزل را تشخیص دهید و از مشکلاتی که ممکن است خریدار متوجه آنها شود، پیش‌گیری کنید. علاوه‌براین، ارائه‌ی گزارشی مثبت از طرف کارشناسان بررسی مسکن، خریداران را برای خرید منزل شما بیش‌از‌پیش تشویق می‌کند.

پس، قبل از اینکه خانه را برای فروش به بنگاه‌های املاک معرفی کنید، از یک متخصص کمک بگیرید و گزارش وضعیت مسکن‌تان را تهیه و ایرادات احتمالی را برطرف کنید.

۶. تلاش برای نورگیر نشان دادن خانه

ترفندهای فروش ملک - ظاهری شبیه غار

خریداران یک خانه دوست دارند پرده‌ها را کنار بزنند و چراغ‌ها را روشن کنند. باید بتوانند بهترین ظاهر ممکن خانه را نظاره کنند. اگر فضای خانه تاریک و کم‌نور باشد، دل‌گیر و نامرتب به‌نظر می‌رسد.

برای پیشگیری از این شرایط:

  • شاخ و برگ اضافی درختان نزدیک پنجره‌ها را قطع کنید.
  • پرده‌ها و کرکره‌ها را گردگیری کنید و چه بهتر که آنها را خودتان بشویید یا به خشک‌شویی بسپارید تا حسابی تمیز شوند.
  • پنجره‌های کهنه و قدیمی را تعویض یا تعمیر کنید و روکش محافظ آنها را کنار بزنید.
  • پنجره‌ها و نورگیرها را هم از داخل و هم از بیرون تمیز کنید.
  • وسایل روشنایی مثلا لوسترها و لامپ‌ها را تمیز کنید و اگر به تعمیر یا تعویض نیاز دارند، آنها را اصلاح کنید.
  • لامپ‌ها، حباب‌ها و لوسترهای شکسته و کهنه را تعویض یا تعمیر کنید.
  • اگر فضایی به نور بیشتر نیاز دارد، لامپ‌های حباب‌ها و لوسترها را عوض کنید و لامپ پرنورتری به‌جای آنها استفاده کنید.
  • از سوئیچ‌های دیمر در اتاق خواب، اتاق نشیمن و سالن غذاخوری استفاده کنید.
  • قفل پنجره‌ها را تعمیر کنید تا به‌راحتی باز و بسته شوند.
  • توری‌های پاره‌شده‌ی پنجره‌ها را تعویض کنید.

۷. تعویض و تعمیر کف‌پوش‌های کهنه

ترفندهای فروش ملک - کف‌پوش‌های کهنه

تعویض و تعمیر کف‌پوش‌های خراب و کهنه یکی از مهم‌ترین توصیه‌های مشاوران املاک به کسانی است که قصد دارند خانه‌ی خود را بفروشند.

اگر نمی‌توانید کف‌پوش‌ها را تعویض کنید، آنها را با دقت تمیز کنید. درصورت تعویض، از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید. البته این کار هزینه‌ی زیادی دارد و بسته‌به نوع کف‌پوشی که انتخاب می‌کنید، متغیر است ولی تأثیر بسیار زیادی در جلب‌توجه خریداران خواهد داشت.

۸. اجتناب از رنگ نامناسب

ترفندهای فروش ملک - رنگ نامناسب

رنگ تیره و چرک یا پوسته‌پوسته شده، ممکن است کسی را از خرید خانه منصرف نکند، ولی خریدار بدون تردید هزینه‌ی رنگ‌آمیزی مجدد خانه را حساب می‌کند و توقع دارد که این هزینه را از قیمت کلی خانه کم کنید.

اگر برای‌تان امکان‌پذیر است، مجددا فضای داخلی و بیرونی منزل را رنگ کنید. برای اینکه سریعا بتوانید ظاهر بهتری به دیوارها بدهید، فضای بیرونی را با شوینده‌های پرفشار بشویید.

۹. انجام تعمیرات ضروری

ترفندهای فروش ملک - تعمیرات انجام نشده

خریداران خانه دوست دارند برق‌ها را روشن و شیرها را باز کنند تا مطمئن شوند که آب‌و‌برق اشکال و ایرادی ندارد. اگر این موارد پایه به‌درستی رعایت نشده باشند، خریدار یقین پیدا می‌کند که سایر بخش‌های منزل نیز با ایرادات کلی همراه است. خانه‌هایی که دچار چنین مشکلاتی هستند و به‌نظر می‌رسد که ساکنان آن نسبت‌به تعمیر و نگهداری، سستی و اهمال کرده‌اند، بسیار دیر و با قیمتی پایین به‌فروش می‌رسند.

برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشوید، قبل از اینکه خانه را برای فروش به مشاوران املاک معرفی کنید، تعمیرات بخش‌های اساسی منزل را انجام دهید. مثلا اگر جایی نشتی آب دارد، در کمدها خراب است و به‌خوبی باز و بسته نمی‌شود، برخی قسمت‌های ضروری منزل مثل توالت یا کابینت‌ها خراب است، کاشی و موازییک شکسته وجود دارد، ایرادات موجود را برطرف کنید. اطمینان حاصل کنید که همه‌ی تأسیسات و وسایل منزل به‌درستی کار می‌کنند. دو مورد از چیزهایی که باید توجه کنید و موردتوجه ویژه‌ی خریداران قرار دارد، وضعیت لوله‌کشی و برق ساختمان است.

با توجه به حجم خرابی و ایرادات تأسیسات ساختمان، ممکن است هزینه‌ی کم یا زیادی بابت این تعمیرات بپردازید، ولی در هر صورت باید خانه را برای فروش و سکونت آماده کنید.

۱۰. تعیین قیمت مناسب

ترفندهای فروش ملک - قیمت بسیار بالا

تعیین قیمت بالا برای یک خانه، حتی در بازار داغ و پررونق، یکی از عواملی است که فروش خانه را به‌تأخیر می‌اندازد یا متوقف می‌کند.

اگر قیمت بسیار بالایی برای خانه‌ی خود درنظر بگیرید، کسانی که توانایی خرید خانه‌ی شما را داشته باشند، آن را در فهرست موارد موجود برای فروش نخواهند دید، چراکه با محدوده‌ی قیمت کمتر، گزینه‌های زیادی برایشان وجود دارد. حتی اگر مورد شما به‌چشم بیاید، به‌زودی از آن صرف‌نظر می‌کنند، چون با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوند که با همان قیمت، می‌توانند خانه‌ای با امکانات بیشتر یا مساحت بیشتر خریداری کنند.

برای اینکه قیمت مناسبی برای خانه ی خود درنظر بگیرید، به مشاوران املاک مراجعه کنید و خانه‌هایی با امکانات مشابه درنظر بگیرید. بازدید از این خانه‌ها و مقایسه‌ی قیمت‌ها، به شما کمک می‌کند که قیمت درست و منطقی را برای خانه‌ی خود پیدا کنید.

این کار هیچ هزینه‌ای ندارد، فقط چند آخر هفته را باید به جست‌وجو و تحقیق اختصاص دهید.

۱۱. تعویض پوشش‌های آزبستی سقف

ترفندهای فروش ملک - پوشش‌های آزبستی سقف

در بعضی از کشورهای دنیا به‌خصوص در خانه‌های قدیمی، استفاده از پوشش‌های سقفی آزبستی رواج داشته که امروزه مردم معمولا از این پوشش‌ها متنفر‌ند. البته جایگزین کردن این پوشش‌ها کار راحتی نیست و در بسیاری از موارد، حتی غیرممکن است. آژانس‌ها معمولا توصیه می‌کنند که تغییری در این پوشش‌ها ایجاد نکنید و حتی اگر آن را پوشاندید باید هنگام فروش به خریدار اطلاع دهید که در این خانه از پوشش‌های سقفی آزبستی استفاده شده است.

هزینه‌ی حذف و جایگزین کردن این پوشش‌ها بسیار بالا است. اینکه این هزینه را متحمل شوید یا نه، نکته‌ای است که باید از مشاوران املاک منطقه‌ی خود بپرسید.

سقف‌های سیمانی را که معمولا ظاهری ناخوشایند دارند و در بعضی از خانه‌های قدیمی دیده می‌شوند، می‌توانید به‌راحتی با سقف‌های کاذب بپوشانید و ظاهری خوشایندتر برای بخش‌های مختلف ساختمان ایجاد کنید.

۱۲. تعویض وسایل برنجی

ترفندهای فروش ملک - وسایل برنجی

زمانی استفاده از وسایل برنجی در خانه‌ها مد بود؛ مثلا دستگیره‌ی درب‌ها، لوازم نور و روشنایی، قاب آینه، بعضی از وسایل منزل. امروزه دیگر استفاده از این وسایل برنجی رواج ندارد و مردم تجهیزات مدرن را می‌پسندند. وجود این وسایل باعث می‌شود که خانه‌ی شما کهنه‌تر و قدیمی‌تر از آنچه که هست به‌نظر برسد. بهتر است تا جایی که برای‌تان مقدور است، لوازم و تجهیزات مدرن را جایگزین کنید. این کار معمولا راحت است و می‌توانید خودتان در روزهای آخر هفته ان را انجام دهید.

شما چه تجربه‌ای در مورد فروش یا خرید خانه دارید؟ چه عواملی باعث می‌شود که از خرید یک خانه صرف‌نظر کنید؟ به‌غیر از مواردی که عنوان کردیم، چه ویژگی‌هایی برای یک خانه‌ی مسکونی ضروری است؟

تجربیات خود را در کامنت‌ها با دیگر خوانندگان سایت درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چگونه فروشنده موفقی باشیم؟
اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



منبع moneytalksnews
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. آگهی می‌گوید

    با سلام
    خیلی ممنون بابت مطلب جالبتون …
    […]

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام دوست گرامی.
      خوش‌حالیم از «چطور» راضی هستی. 🙂