سفر به صربستان؛ ۱۵ مکان دیدنی بهشت شبه جزیره بالکان

0

جمهوری صربستان که در مرکز جنوب خاوری اروپا قرار دارد یکی از زیباترین مناطق شبه جزیره بالکان است و قطعا سفر به صربستان هر سلیقه‌ای را برای گشت و گذار و تفریح راضی نگه می‌دارد. اگر طرفدار شلوغی در شهرهای بزرگ هستید، در این کشور تجربه‌های خوبی به دست خواهید آورد؛ البته دهکده‌های آرام و فضاهای بیرون شهر هم برای دوستداران استراحت و آرامش، فراوان است. حتی افرادی که اهل سفر هستند درباره کوهستان های‌منحصر به‌فرد، مناطق بکر و تاریخی صربستان کمتر شنیده‌اند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مناطق دیدنی، شهرهای زیبای صربستان و تاریخ کهن آن آشنا کنیم.

۱. بلگراد

«بلگراد»، پایتخت صربستان است. «بلگراد» در تقاطع رود دانوب و رودخانه‌های ساوا قرار دارد و بناهای آن تلفیقی از گذشته و مدرنتیه است. برخی از آثار و ساختمان‌های موجود در آن قدمتی بسیار زیاد، از قرن ۱۹ میلادی، دارند. هرچه بخواهید در «بلگراد» هست. قلعه‌های «کیلمگدان» در پارکی به همین نام قرار دارند. در این پارک، موزه‌ای نظامی نیز وجود دارد که بقایای بمب آمریکایی «استیلث» را نگه می‌دارد و برای کسانی که به دنبال تاریخ و سرگذشت این منطقه هستند، جالب خواهد بود.

رونیکس

سفر به صربستان - بلگراد

علاوه بر قلعه‌ها، کلیساهای ارتودوکس نیز با نماهای رنگی و میدان‌های عجیب و جالب توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. اما اگر به دنبال غافل‌گیری بیشتر هستید باید حتما سری به جزیره‌ی کولی‌ها یا جزیره‌ی «سین‌گانلیا» بزنید. این جزیره در جنوب «بلگراد» است و سواحل آن در امتداد رودخانه ساوا قرار دارند، آنجا به راحتی می‌توانید از شناکردن لذت ببرید، ورزش‌های آبی مثل اسکی روی آب را تجربه کنید و اگر علاقه‌مند به گیاهان و حیات‌وحش هستید، با بازدید از پارک‌های وسیع طبیعی سرگرم خواهید شد.

۲. کوهستان فروسکا گورا و پارک ملی

سفر به صربستان - کوهستان فروسکا

این کوهستان در ناحیه‌ی «سیرمیا» و در همسایگی کرواسی واقع شده است. کوهستان «فروسکا» با عنوان جواهر صربستان مشهور است. در این ناحیه، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ای موسوم به پارک «فروسکا گورا» وجود دارد که در آن درختان انگور و باغ‌های مو برای علاقه‌مندان فراوان است. در این ناحیه می‌توانید با کوه‌نوردی، گشت‌وگذار، صخره‌نوردی و پیک‌نیک از طبیعت لذت ببرید. اما شاید جالب توجه‌ترین بخش این کوهستان و منطقه، خانقاه‌های ارتودکسی باشد که در هر نقطه دیده می‌شود. قدمت برخی از این خانقاه‌ها به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد و تاکنون از آنها حفاظت به عمل آمده است. مناظر این کوهستان و ناحیه‌ی صربستان بسیار زیبا و ویژه هستند. بسیاری از افراد در سفر به صربستان به این منطقه زیبا می‌آیند و از مناظر بی‌نظیر آن استفاده می‌کنند و اوقات فراغت خود را در آنجا می گذرانند.

۳. سوکوبانیا

سفر به صربستان - سوکوبانیا

صربستان به خاطر، مراکز اسپای مختلفی که دارد بسیار مشهور است. به همین خاطر در گذشته از انتخاب‌های مورد علاقه امپراتورهای رومی برای استراحت بوده است. معروف‌ترین شهر صربستان در این مورد، «سوکوبانیا» در شرق این کشور است. افراد معروف و سایر مردم برای استفاده از آب‌های گرم این منطقه که خاصیتی درمانی دارند به «سوکوبانیا» می‌روند. «سوکوبانیا» حمامی عمومی دارد که قدمت آن به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد. علاوه‌بر چشمه‌های آب گرم، هوای پاک و عاری از آلودگی این منطقه که گفته می‌شود حاوی یون‌های منفی زیاد است؛ باعث می‌شود تا افراد زیادی خواهان سرزدن به این مکان خوش‌ آب‌وهوا باشند و بخواهند از این منطقه خوش‌ آب‌وهوا دیدن کنند.

۴. وینکا

سفر به صربستان - وینکا

«وینکا» منطقه‌ای خارج از «بلگراد» و یکی از مهم‌ترین مناطق در تاریخ صربستان است. «بِلو بردو» که به معنای تپه‌سفید است، نیز در این منطقه قرار دارد. شهرت «وینکا» به خاطر آثار باستانی مختلفی نظیر: مجسمه‌ها، اشیای زینتی، ظروفی مانند جام‌ها و … است که از سنگ و استخوان تهیه شده‌اند. گردشگران می‌توانند این آثار را در کنار آثار موجود در موزه‌ی «وینکا» مشاهده کنند و با آثاری آشنا بشوند که فرهنگ «نئولیتیک» را بازنمایی می‌کنند و تقریبا به ۴ تا ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردند. علاوه‌بر اینها، «وینکا» برای لنگرانداختن کشتی‌هایی که در کنار «دانوب» توقف می‌کنند، نیز شهره است. در کنار «دانوب» نیز رستوران‌های مختلفی با غذاهای دریایی قرار دارد که امکان تجربه‌ی غذاهای دریایی را در اختیار گردشگران می‌گذارد.

۵. کوپائنیک

سفر به صربستان - کوپائنیک

اگر به ورزش‌های زمستانی علاقه دارید و در فصول سرد، از دسامبر تا آوریل، به صربستان سفر می‌کنید، حتما از کوهستان «کوپائنیک» دیدن کنید و با هر میزان تجربه‌ای که از اسکی و کوهنوردی دارید، حتما ورزش‌های زمستانی را در این کوهستان تجربه کنید. حدود ۲۴ مسیر اسکی و اسنوبُرد و … در این منطقه وجود دارد که هر شخص با توانایی‌ها و مهارت‌های مختلف می‌تواند به راحتی مسیر مناسب خود را انتخاب کند و از این تجربه لذت ببرد. اگر در فصل زمستان نیز به «کوپائنیک» نمی‌روید و در سایر فصول به آنجا سر می‌زنید، همچنان موارد مختلفی برای تفریح و بازدید وجود دارد؛ برای مثال می‌توانید به کوهنوردی و صخره‌نوردی بروید و به تماشای پرندگان زیبا بنشینید. علاوه‌بر آن جنگل‌های زیبا و کلیساها و مقبره‌های معروفی نیز در «کوپائنیک» وجود دارد.

۶. لِپِنسکی‌ویر

سفر به صربستان - لپنسکی ویر

این منطقه‌ی معروف در «پنینسولای بالکان مرکزی» است و قدمت آن به ۶ تا ۹ هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. «لپنسکی ویر»، مناطق و آثاری دارد که باستان‌شناسان را شیفته‌ی خود می‌کند. در این منطقه از مجسمه‌ها و بناهایی حفاظت می‌شود که دارای نشان‌هایی چون ماهی، معابد و سنگ‌های رودخانه‌ها هستند و نمادهایی از خدایان باستانی به شمار می‌روند. علاوه‌بر اینها، مجسمه‌هایی از زنان و مردان ماقبل تاریخ به سبک «اکسپرسیونیستی» نیز وجود دارد که تاریخ آنها به ۷ هزار سال پیش قبل از میلاد بازمی‌گردد.

۷. نیس

سفر به صربستان - نیس

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در سفر به صربستان، سومین شهر بزرگ این کشور یعنی «نیس» است. «نیس» در جنوب کشور واقع شده و شهرت آن به دلیل محیط دانشگاهی‌اش است. ضمن اینکه زادگاه امپراتور رومی، «کنستانتین»، نیز بوده و علاوه‌بر آثار تاریخی مانند مقبره‌ی «کنستانتین کبیر» و … جو و فضایی شاد و مفرح دارد. قلعه و دژ «نیس» نیز که در قرن ۱۸ میلادی بنا شده است. این بنا دور شهر را دربرمی‌گیرد و در قسمت جلوی آن نیز انواع کافه‌هایی وجود دارد که دانشجویان برای استراحت و تفریح به آنجا می‌روند.

۸. زلاتار

سفر به صربستان - زلاتار

کوه‌های «زلاتار» با قله‌ی «گُولو برودو» نیز از سایر دیدنی‌های صربستان است. علاوه‌بر گردشگرانی که در سفر به صربستان به این منطقه می‌روند، بومیان نیز برای بازدید از دیدنی‌های این منطقه، زیاد به «زلاتار» می‌روند. این منطقه پر است از دشت‌ها، دریاچه‌ها و جنگل‌های زیبایی که به خاطر آب‌وهوای بسیار عالی بهترین انتخاب برای کسانی است که به دنبال کسب آرامش و تمدد اعصاب خارج از شهرهای شلوغ هستند. در فصول سرد و زمستانی نیز علاقه‌مندان می‌توانند برای اسکی و دیدن منظره‌های برفی زیبا به «زلاتار» بروند و از امکاناتی که برای اسکی در صخره‌ها و کوه‌ها و … فراهم می‌شود، بهره ببرند. در «زلاتار» می‌توانید به ماهیگیری، قایق‌رانی و رفتینگ بپردازید و ضمن استفاده از طبیعت زیبا، شاهد خانقاه‌ها و کلیساهای مختلف هم باشید.

۹. لِسکوواچ

سفر به صربستان - لسکوواچ

شهر «لسکوواچ» در جنوب صربستان نیز از دیدنی‌های سفر به صربستان خواهد بود. در این شهر جشنواره‌های جالبی درباره‌ی کباب‌پزی و آشپزی با گوشت صورت می‌گیرد که حضور در آن قطعا خالی از لطف نیست. سالانه تعداد زیادی از افراد برای شرکت در هفته‌ی «روستیل‌جیجادا» یا «باربِکو» در سپتامبر به «لسکوواچ» می‌روند و در طول ۵ روز شاهد طبخ غذاهای مختلف گوشتی در این شهر هستند. در این مقطع زمانی از سال، شهر بسیار شلوغ می‌شود و گروه‌های مختلف در گوشه‌وکنار شهر اقدام به راه‌اندازی غرفه‌های مختلف برای آشپزی و شرکت در جشنواره می‌کنند. علاوه‌بر غذا، اجراهای هنری، موسیقی و… نیز دیده می‌شود.

۱۰. اوپلناک

سفر به صربستان - اوپلناک

در سفر به صربستان حتما به «اوپلناک» هم بروید. این شهر که در غرب صربستان قرار دارد، نمایی کاملا متفاوت از کشور ارائه می‌کند. «اوپلناک» از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار مهم است؛ زیرا کلیسای جورج مقدس و «اوپلناک موسولم» در آن واقع است. کلیسای جورج که به کلیسای «اوپلناک» نیز مشهور است و کلیسایی اورتودکس به شمار می‌رود، در سال‌های دهه ۱۹۰۰ بنا شده و محل دفن شاه پیتر اول هم هست. مقبره‌ی موجود در این مکان، ۲۶ تن از اعضای خانواده‌ی سلطنتی «کارادوردویک» را نیز در خود جای داده است. مقبره و کلیسی مذکور از زیباترین بناهای تاریخی صربستان است که به خاطر طراحی، تزئینات و موزاییک‌های زیبایی که در آن به کار رفته است، چشم‌نواز و قابل توجه شده است.

۱۱. نوی‌ساد

سفر به صربستان - نوی‌ساد

دومین شهر بزرگ صربستان، «نوی‌ساد» است. «نوی‌ساد» مرکز استان «وُجوُدینیا» است و به عنوان گردشگر هرگز نباید دیدن آن را از دست بدهید. شهرت این شهر به خاطر دژ معروف «پترووارادین» است. قلعه‌ای که قدمت آن به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد و از آن نمای زیبایی از شهر را می‌توان مشاهده کرد. جشنواره‌ی موسیقی «اگزیت» نیز سالانه در ماه جولای در این شهر برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سالانه است که از سراسر اروپا در آن شرکت می‌کنند. دیدنی‌های «نوی‌ساد» بسیار است. برای مثال «پُل وارادین» که روی رودخانه‌ی دانوب قرار گرفته و امکان قایق‌سواری بسیار لذت‌بخش را دارد. علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ هم می‌توانند از ناحیه‌ی «ستاری‌گراد» دیدن کنند. در این قسمت از شهر، موزه‌ها، آثار و یادمان‌های جنگ، گالری‌های هنری و انواع کافه‌ها برای آشنایی و درک فضای موجود در شهر وجود دارد.

۱۲. مُکرا گورا

سفر به صربستان - مکراگورا

«مکرا گورا» نام دره‌ای زیبا است که در آن روستایی زیبا قرار دارد و راه‌آهن معروفی از میان آن می‌گذرد. یکی از واجبات در سفر به صربستان، بازدید از این منطقه‌ی زیبا و سوارشدن بر قطاری است که خط ریل آن به شکل ۸ انگلیسی طراحی شده و پس از گرداندن شما در این دهکده و دره‌ی زیبا دوباره به مقصد بازمی‌گردد.

۱۳. درِوِنگراد

سفر به صربستان - درونگراد

اگر به دنبال انجام کارهایی کمی متفاوت در سفر به صربستان هستید، نباید «درونگراد» در «مکراگورا» را از دست بدهید. این دهکده‌ی زیبا نخستین بار برای فیلمی با نام «زندگی معجزه است» بنا شد. کارگردان این فیلم، «امیر کوستوریکای» مشهور و فوق‌العاده، خود، اهل صربستان است. بعد از فیلم‌برداری، این لوکیشن همچنان برجای مانده است و سالانه در آن، انواع جشنواره‌های فیلم، کنسرت‌های موسیقی، کلاس‌های هنری، کارگاه‌ها و … برگزار می‌شود.

۱۴. سیروگوجینو

سفر به صربستان - سیروگوجینو

در نزدیکی «مکراگورا»، دهکده‌ی زیبای «سیروگوجینو» واقع شده است. این دهکده‌ی بومی نمایی زیبا از صربستان به نمایش می‌گذارد. در آن، مسافرخانه‌ای قدیمی، نانوایی و … دیده می‌شود. بومیان این منطقه نیز آثار و صنایع دستی، هنری و محلی را ارائه می‌کنند. «سیروجینگو» مکانی فوق‌العاده برای عرضه‌ی نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی است. دستور غذاهای این منطقه از سالیان دور، نسل به نسل منتقل شده است.

۱۵. رودخانه‌ی دِرینا

سفر به صربستان - رودخانه درینا

اگر در سفر به صربستان طالب کمی هیجان و افزایش میزان آدرنالین در بدن‌تان هستید، حتما سری به رودخانه «درینا» در غرب صربستان بزنید. شرکت‌ها و مؤسسات مختلفی در صربستان وجود دارند که می‌توانید با ثبت‌نام در آنها برای یادگیری رفتینگ و قایق‌سواری در این رودخانه اقدام کنید و ضمن تجربه‌ی هیجان قایق‌سواری و رفتینگ، درباره‌ی حیات‌وحش و گیاهان این ناحیه هم اطلاعات کسب کنید.


در ادامه بخوانید: زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع thecrazytourist
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.