همکاری با کسب‌وکارهای کوچک چه مزایا و معایبی دارد؟

0

آخرین باری که با مدیر عامل شرکت‌ در مورد عملکرد کسب‌وکارتان صحبت کردید، کِی بود؟ آخرین باری که صراحتا نظرتان را در مورد اهداف شرکت بیان کردید یا روز کاری خود را به جای انجام یک کار، صرف چند کار کردید کِی بود؟

اگر برای کسب‌وکاری کوچک کار می‌کنید، احتمالا پاسخ‌تان به هر سه پرسش بالا، عبارت «همین تازگی‌ها» است؛ اما اگر برای سازمان بزرگی کار می‌کنید، شاید هرگز نتوانید هیچ یک از این کارها را انجام دهید.

رونیکس

شکی وجود ندارد که محیط کسب‌وکارهای کوچک، با شرکت‌های بزرگ کاملا متفاوت است. برخی افراد معتقدند که شرکت‌های کوچک‌تر، برای کار کردن هیجان‌انگیز هستند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند در سازمان باثبات‌تر و معتبرتری کار کنند.

در این مقاله، مزایا و معایب کار کردن برای کسب‌وکارهای کوچک را بررسی می‌کنیم. البته ممکن است که هر شخص نگاه متفاوتی به این عوامل داشته باشد، یعنی شاید مزیتی که یک نفر عنوان می‌کند، در نظر دیگری، عیب محسوب شود. اما اگر می‌خواهید در مورد اینکه آیا کار در شرکتی کوچک‌ برای‌تان مناسب است یا خیر، تصمیم‌گیری کنید، این مقاله را مطالعه نمایید.

مزایای همکاری با کسب‌وکارهای کوچک

شاید داستان‌هایی درباره‌ی جذابیت کار در استارت‌آپ‌های خلاقانه شنیده باشید، پوشیدن لباس‌های غیررسمی، سرگرمی‌های جالب و دکوراسیونی با طرح‌هایی عجیب برای دفتر کار، فقط تعدادی از مزیت‌های کار در این شرکت‌ها هستند! البته همه‌ی کسب‌وکارهای کوچک شامل این موارد نمی‌شوند، اما حتی همین سازمان‌های کوچک نیز از مزیت‌های دیگری برخوردارند. اینها تعدادی از مزیت‌های معمول هستند:

  • می‌توانید تأثیر بیشتری بگذارید. کار در کسب‌وکارهای کوچک اغلب به معنای این است که شما واقعا توان ایجاد تغییر را دارید. سلسله مراتب مدیریتی عموما بسیار کم‌رنگ است (یا اصلا وجود ندارد) و این یعنی افراد بیشتری به مدیر عامل دسترسی دارند. اگر ایده‌ی خوبی داشته باشید، احتمالا کسی هست که به آن توجه کند و شاید هم بدون اینکه از فرآیندهای طولانی و ملال‌آور دریافت تأییدیه گذر کنید، برای پیاده‌سازی آن چراغ سبز دریافت کنید. اگر دوست دارید که سرنوشت خودتان را در دست داشته باشید، احتمالا در سازمان‌های کوچک‌تر، فرصت بیشتری برای شکل دادن به آینده خواهید داشت.
  • تنوع بیشتری در کارتان وجود دارد. در شرکت‌های کوچک، احتمالا نقش‌های متفاوتی خواهید داشت. شاید رسما مسئول بازاریابی باشید، اما فرصت کمک به بخش خدمات مشتریان، تحقیقات یا حتی آموزش را نیز داشته باشید. نکته‌ی جالب درباره‌ی انجام چندین شغل متفاوت، این است که مهارت‌های مختلف زیادی را در خودتان ایجاد و تقویت می‌کنید. اگر از انجام وظایف مشابه روزمره کسل می‌شوید، کار در کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند برای‌تان جالب باشد. اگر هم روزی تصمیم گرفتید که به شرکت‌های بزرگتر بروید می‌توانید برای سمت‌های مختلفی درخواست کار بدهید.
  • می‌توانید مؤثرتر کار کنید. کسب‌وکارهای کوچک‌ معمولا بسیار کارآمدتر هستند، به‌ویژه از نظر زمان تصمیم‌گیری. برای نمونه، اگر در حال حاضر برای سازمان بزرگی کار می‌کنید، چقدر طول می‌کشد تا برای حضور در کنفرانسی صنعتی مجوز بگیرید؟ اول باید از رئیس‌تان بپرسید، او هم باید از رئیسش که مسئول بودجه است بپرسد و بعد هم با منابع انسانی مشورت کند. ممکن است چند هفته طول بکشد تا جوابی بگیرید. در شرکت‌های کوچک‌تر، خیلی ساده از صاحب شرکت می‌پرسید و او هم احتمالا بلافاصله جواب خواهد داد.
    معمولا بروکراسی در این شرکت‌ها یا وجود ندارد یا بسیار کم‌رنگ است. این امر می‌تواند تغییر جالبی برای خیلی‌ از افراد محسوب شود، چون به این معناست که به جای آنکه وقت خود را صرف کاغذبازی کنید، می‌توانید به انجام وظایف ارزش‌آفرین بپردازید.
  • جو صمیمی‌تر و راحت‌تر است. کسب‌وکارهای کوچک اغلب محیط غیررسمی‌تری دارند. گروه کوچک‌تر است و همه در موفقیت شرکت نقش دارند و همین مسئله می‌تواند منجر به حس وفاداری و غرور شود.
  • شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند امکان ایجاد تعادل بین کار و زندگی به شما ارائه دهند. وقتی مجبورید تا یک روز را برای نگهداری از کودک مریض‌تان مرخصی بگیرید، این شرکت‌ها انعطاف‌پذیرتر عمل می‌کنند، یا نسبت به ایده‌هایی هم‌چون ساعت کاری انعطاف‌پذیر و حتی دورکاری با دید بازتری نگاه می‌کنند.

معایب همکاری با کسب‌وکارهای کوچک

اگرچه کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند جذاب باشند، اما دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود این کسب‌وکارها برای همه مناسب نباشند.

  • ممکن است حقوق و مزایای کمتری داشته باشید. شرکت‌های کوچک اغلب نمی‌توانند مانند شرکت‌های بزرگ‌تر حقوق و مزایا بدهند. بنابراین احتمالا درآمد پایین‌تر، مرخصی کمتر و بیمه‌‌ای با پوشش کمتر خواهید داشت.
  • ممکن است زیرساخت قوی وجود نداشته باشد. اگر برای کسب‌وکار کوچکی کار کنید، ممکن است اکثر زیرساخت‌هایی که معمولا در شرکت‌های بزرگ یافت می‌شوند، وجود نداشته باشند. برای مثال، زمانی که مشتریان احتمالی فهرست منابع طرح پیشنهادی شما را بخواهند، چه می‌شود اگر شرکت‌تان چنین چیزی نداشته باشد؟ یا چه می‌شود اگر به شدت به نرم‌افزار جدیدی نیاز داشته باشید و اعتبار کافی در حساب شرکت وجود نداشته باشد؟ این مسائل می‌توانند کاری که می‌خواهید انجام دهید را به تأخیر انداخته یا حتی متوقف کنند.
  • تغییرات ممکن است به صورت مستمر رخ دهند. کسب‌وکارهای کوچک همیشه کوچک نمی‌مانند؛ بسیاری از آنها به دنبال رشد هستند. برای شاد بودن در این محیط، باید با تغییرات کنار بیایید. مسئولیت‌های شغلی، بازار هدف، همکاران، دفتر کار و حتی خود شرکت‌ ممکن است دستخوش این تغییرات شوند و شاید حتی بیش از یک بار تغییر کنند. اگر تنظیم مجدد افکار و انتظارات برای‌تان سخت است، پس شرکت‌های بزرگ‌تر برای شما بهتر هستند.
    اگر واقعا از کار با تعداد محدودی از افراد لذت می‌برید و البته کسب‌وکار کوچک‌تان استراتژی رشد تهاجمی دارد، ممکن است خیلی زود خودتان را در سازمان متفاوتی ببینید. برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد تغییرات استراتژیک و مدیریتی که در هنگام رشد سازمان با آنها مواجه می‌شوید، منحنی گرینر را مطالعه کنید.
  • کسب تخصص ممکن است سخت باشد. اینکه در کسب‌وکارهای کوچک می‌توانید چندین کار مختلف را انجام دهید، هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی. اگر ترجیح می‌دهید که مهارت‌هایتان را با چشم‌انداز کسب تخصص در حوزه‌ی فعالیت خودتان، در یک بازار گوشه‌ (بازار کوچکتر اما با پتانسیل بالا) متمرکز کنید، شرکت کوچک‌تر جای چندان مناسبی برای‌ شما نخواهد بود.
  • دسترسی به آموزش و توسعه کمتر خواهد بود. شرکت‌های کوچک دسترسی کمتری به سمینارها و کارگاه‌های بهبود شغلی دارند. شرکت‌های بزرگ‌تر اغلب مشاوران و سخنران‌هایی را برای آموزش و تقویت کارمندان‌شان دعوت می‌کنند، اما شاید این کار برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر مقدور نباشد.
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.