غذاهای محلی ترکیه؛ ۳۷ غذای خوشمزه که مزه‌شان زیر زبان می‌ماند

9

یکی از تفریحاتی که هنگام سفر به شهرها و کشورهای مختلف می‌توان از آن لذت بسیار برد، امتحان‌کردن غذاهای محلی آن سرزمین است. به‌خصوص اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتما غذاهای محلی ترکیه را هم امتحان کنید، چون غذاهای ترکیه ای علاوه‌بر تنوع زیاد، با ذائقه‌ ایرانی‌ها هم سازگاری دارند و سفر خاطره‌انگیزتری برایتان رقم خواهند زد. با ما همراه باشید تا با غذاهای محلی ترکیه بیشتر آشنا شوید.

۱. دونر

دونر؛ از غذاهای ترکیه ای

رونیکس

دونر یکی از غذاهای محلی ترکیه و البته از غذاهای ملی آلمان است که به شکل‌های مختلف سرو می‌شود. گوشت این ساندویچ خوشمزه به‌آرامی پخته و معمولا برای تهیه‌ آن از گوشت بره، گوساله و مرغ استفاده می‌شود.

شما می‌توانید این غذا را به‌صورت دوروم (کباب پیچیده‌شده در نان لواش) یا اسکندر کباب (دونر به همراه نان پیده و ماست و سس گوجه و کره) میل کنید. این غذا بسیار خوشمزه‌تر از ساندویچ‌های مک دونالد است!

۲. ایچلی کوفته (کوفته مغزدار)

این غذای خوشمزه و ترد از بلغور درست می‌شود و مواد میانی آن را گوشت چرخ‌کرده، پیاز، جعفری و بلوط تشکیل می‌دهند.

۳. لاهماجون

لاهماجون-غذاهای محلی ترکیه

لاهماجون که برخی آن را به‌اشتباه پیتزای ترکی می‌نامند، شباهت چندانی به پیتزای کلاسیک ایتالیایی ندارد. برای تهیه‌ لاهماجون گوشت چرخ‌کرده و طعم‌دارشده را روی لایه‌ نازکی از خمیر پخش می‌کنند و قبل پیچیدن خمیر، مقداری آب‌لیموی تازه و جعفری خردشده به آن اضافه می‌کنند. این غذای معروف ترکیه را می‌توانید با قیمت کم در اکثر رستوران‌های شهر پیدا کنید. در حین گشت‌وگذار در شهر، لاهماجون گزینه‌ خوبی برای ناهار یا میان‌وعده است.

۴. مزه

مزه‌ها (پیش‌غذاها) تنوع زیادی دارند. از بین مزه‌های موجود می‌توان به فاوا (لوبیای پخته و له‌شده)، کوپوگلو (بادمجان سرخ‌شده به همراه ماست و سس گوجه فرنگی)، موهامارا (سسی شامل فلفل قرمز، گردو، آب‌لیمو وعصاره‌ انار) و انواع سالادها اشاره کرد.

۵. کباب‌ها

کباب از غذاهای معروف ترکیه است که می‌توانید در این کشور از خوردن انواع مختلف آن لذت ببرید. انواع کباب‌های ترک عبارت‌اند از:

  • آدانا و اورفا: گوشت بره‌ طعم‌دارشده که به دو صورت تند و معمولی و روی سیخ مخصوص گریل می‌شود.
  • بیتی بیف: گوشت بره‌ کباب‌شده که داخل نان لواش پیچیده و با ترکیب ماست و سس گوجه‌فرنگی سرو می‌شود.
  • شیش کباب: تکه‌های گوشت مرغ یا بره که بعد از طعم‌دارشدن روی سیخ کباب می‌شوند.
  • اسکندر کباب: یکی از کباب‌های معروف ترکیه است که می‌توانید آن را در اکثر خانه‌های کباب سفارش دهید. برای تهیه‌ این کباب، فیله‌ گوشت بره در سس گوجه‌فرنگی پخته و به‌همراه برنج یا نان پیتا و ماست سرو می‌شود.

۶. مانتی

به مکعب‌های بسیار کوچک خمیر که با گوشت چرخ‌کرده پر می‌شوند و بعد از جوشاندن در آب، همراه ماست و سسی متشکل از روغن، پاپریکا، سیر و نعناع سرو می‌شوند، مانتی می‌گویند. مانتی از غذاهای محلی ترکیه است که ظاهر و طعم منحصربه‌فردی دارد.

۷. بالیک اکمک (ساندویچ ماهی)

این ساندویچ یکی از بهترین ساندویچ‌های استانبول است که با ماهی گریل‌شده، پیاز و سالاد تهیه می‌شود.

۸. کارنی یاریک

کارنی یاریک یکی از غذاهای بسیار رایج در رستوران‌های بازاری استانبول است. برای تهیه‌ این غذای محلی ترکیه بعد از سرخ‌کردن بادمجان، داخل آن را با گوشت مزه‌دارشده و جعفری پر می‌کنند (تقریبا مثل دلمه‌بادمجان ایرانی) و سس گوجه را روی سطح مواد پخش می‌کنند. این غذا همراه برنج و گوجه‌فرنگی هم بسیار خوشمزه است.

۹. کادین بودوکوفته

این غذا نوعی کوفته است که برای تهیه‌ آن گلوله‌های کوچک گوشت را داخل تخم‌مرغ و آرد می‌غلتانند و سپس سرخ می‌کنند.

۱۰. هونکار بَیَندی

هونکار بَیَندی یکی از غذا های ترکیه و غذایی خوشمزه و کامل است که شامل تکه‌های گوشت بره می‌شود که روی مخلوطی از پوره‌ بادمجان، کره و پنیرِ کاشار ذوب‌شده سرو می‌شود.

۱۱. کوزو تَندیر

کوزوتندیر-غذاهای محلی ترکیه

یکی از غذاهای محلی ترکیه است که برای تهیه آن بره‌ درسته را داخل تنور آویزان می‌کنند تا به‌‌آرامی بپزد. این غذا با گوشت بسیار لطیف تهیه و به‌همراه ایچ پیلاو (برنج همراه تکه‌های جگر، آجیل و نوعی کشمش) یا سیب‌زمینی و ماست سرو می‌شود.

۱۲. ایزگارا بالیک (ماهی تنوری)

اگر به استانبول سفر کنید و این غذا را امتحان نکنید، سفر شما ناقص است! بالیک در زبان ترکی به‌معنای ماهی است. ایزگارا بالیک از کبابی‌کردن ماهی‌های فصل مثل هامسی (ماهی کولی)، لِورِک (ماهی خاردار)، چوپرا (ماهی سیم)، ایستاوریت (اردک‌ماهی)، پالاموت (ماهی ماکرل) و لوفِر (ماهی آبی رنگ) تهیه می‌شود.

۱۳. پیده

پیده-غذاهای محلی ترکیه

پیده خمیر قایقی‌شکل تنوری است که با مواد مختلف مثل گوشت طعم‌دارشده، اسفناج، تخم‌مرغ و سوجوک (سوسیس مخصوص و تند ترکی) یا کوش‌باشی (تکه‌های کوچک گوشت گوساله‌ طعم‌دارشده) پر می‌شود.

۱۴. یاپراک سارما (دلمه‌ برگ)

برگ‌ درخت انگور، کلم یا برگ چغندر پخته و سپس با گوشت طعم‌دارشده، برنج و مغزهای خوراکی و کشمش پر و بعد پیچیده می‌شوند. علاوه‌بر برگ، فلفل‌دلمه‌ای، کدو حلوایی و بادمجان نیز برای تهیه‌ دلمه استفاده می‌شود.

۱۵. سوبورکی

سوبورگی-غذاهای محلی ترکیه

بورک از لایه‌های خمیر بسیار نازک که با مواد مختلف مثل اسفناج، گوشت و سیب‌زمینی پرشده تهیه می‌شود. لایه‌های خمیر در بورَک معمولی بعد از سرخ‌شدن بسیار ترد می‌شوند. برای تهیه‌ سوبورکی ابتدا لایه‌های خمیر جوشانده می‌شوند و همین باعث می‌شود که بورک بعد از پختن نرم باشد.

۱۶. مِنِمِن

مِنِمِن یکی از صبحانه‌های سنتی ترکیه است. این املت از مخلوط تخم‌مرغ و سبزیجات تهیه و گرم و همراه نان سرو می‌شود.

۱۷. باقلوا

باقلوا نوعی دسر شیرین و پر از مغزهای روغنی است که خوشمزه‌ترین نوع آن را باید در ترکیه امتحان کنید. این دسر اغلب با مقدار زیادی پسته تزئین می‌شود. توصیه می‌کنیم که حتما باقلوا را تازه میل کنید.

۱۸. گوللاچ

گوللاچ-غذاهای محلی ترکیه

گوللاچ یکی از دسرهای سنتی و از غذاهای محلی ترکیه است که بیشتر در ماه رمضان مصرف می‌شود. این دسر از خمیر، شیر، گلاب، آجیل و دانه‌های انار تهیه می‌شود. البته ممکن است در انواع مختلف این دسر، از سایر میوه‌ها و حتی حبوبات نیز استفاده شود.

۱۹. لوکوم

این دسرِ پر از بادام طعم‌های مختلفی دارد. معمولا مقدار زیادی پودر شکر روی آن پاشیده می‌شود. سعی کنید به‌جای لوکوم بسته‌بندی‌شده، لوکوم تازه بخرید، چراکه لوکوم‌های بسته‌بندی‌شده به‌دلیل قرارگرفتن درمعرض نور و داشتن مقدار زیاد شکر معمولا از لوکوم تازه خشک‌ترند.

۲۰. پیلاو (پلو)

برنج‌های ترکیه بسیار خوشمزه‌اند. در تهیه‌ این پلوها از کره استفاده می‌شود و چرب و برشته‌بودن پلو آن را به یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ترکیه تبدیل می‌کند. می‌توانید پیلاو را همراه با ماست بخورید و طعم لذیذ و منحصربه‌فرد آن را بچشید.

۲۱. کاییسی تاتلیسی (شیرینی قیصی)

برگه‌‌های زردآلوی خشک‌شده که با آجیل و خامه پر می‌شوند، یکی از بهترین و خوش‌طعم‌ترین دسرهای ترکیه محسوب می‌شوند.

۲۲. باکلالی اِنگینار

باکلالی انگینار-غذاهای محلی ترکیه

برای تهیه‌ این غذای ترکیه ای کنگر فرنگی با سسی از روغن و آب‌لیمو پوشیده و به‌همراه جعفری و لوبیای تازه، سرد سرو می‌شود. باکلالی انگینار یک وعده‌ غذایی سبک و خوشمزه به‌ویژه برای فصل تابستان است.

۲۳. موزاییک پاستا (کیک موزاییکی)

نوعی کیک شکلاتی که از سس شکلات و بیسکویت خردشده تهیه می‌شود. این کیک ظاهر اشتهابرانگیز و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. موزاییک پاستا را می‌توانید در اکثر کافه‌ها و قنادی‌های ترکیه پیدا کنید.

۲۴. مرجیمک کوفتسی (کوفته‌ی عدس)

غذایی مناسب برای گیاه‌خواران است که با عدس، بلغور و سبزیجات خردشده تهیه و معمولا به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

۲۵. ایمام باییلدی

ایمام باییلدی-غذاهای محلی ترکیه

این غذا که با بادمجان تهیه می‌شود، بسیار خوش‌طعم، خوش‌ظاهر و مقوی است و غذایی اصلی به‌ حساب می‌آید. برای تهیه‌ این غذا داخل بادمجان را با گوشت چرخ‌کرده، بلغور و برنج و یا سبزیجات پر و سطح بادمجان را با کره یا روغن چرب می‌کنند. سپس بادمجان‌ها داخل فر یا تنور پخته می‌شوند.

۲۶. کونَفه

کونَفه یکی از دسرهای خاص و معروف ترکیه است. برای تهیه‌ این دسر رشته‌های خمیر به‌همراه پنیر مخصوص پخته می‌شوند و مقدار زیادی پودر پسته روی آن پاشیده می‌شود. ازآنجاکه تهیه‌ این دسر در خانه سخت و وقت‌گیر است، می‌توانید آن‌ را از بیرون تهیه کنید.

۲۷. دوروم

دوروم که با گوشت مرغ، بره و گوساله تهیه و داخل نان پیچیده می‌شود، نوعی فست‌فود و غذایی حاضری با طعمی بسیار لذیذ است.

نوشیدنی‌های ترکیه نیز در خوشمزگی و طعم متفاوت دست‌کمی از غذاهای ترکیه ندارند. حتی برخی از این نوشیدنی‌ها شهرت جهانی دارند. در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

۲۸. ثعلب

ثعلب نوشیدنی‌ای گرم با بافتی نرم و روان است که از ثعلب تهیه و با دارچین تزئین می‌شود. صادرات ثعلب خالص، به‌دلیل محدودبودن و اتمام منابع ثعلب غیرقانونی است و تنها راه دسترسی به آن سفارش این نوشیدنی در کافه‌های ترکیه است.

۲۹. قهوه ترک

نوعی قهوه‌ غلیط و تند که معمولا به همراه باقلوا و یا موزاییک کیک سرو می‌شود تا طعم تند و تلخ آن ملایم‌تر شود.

۳۰. شربت لوهوسا

غذاهای محلی ترکیه - شربت لوهوسا

این شربت با جوشاندن میخک، شکر، شکر لوهوسا و دارچین در آب تهیه می‌شود. شکر لوهوسا در واقع نوعی قند است که رنگی بین صورتی و قرمز دارد. شربت لوهوسا رنگ زیبای خود را مدیون قند لوهوساست. ترجمه دقیق نام این شربت «شربت بعد از زایمان» است. همان‌طور که احتمالا خودتان حدس زده‌اید، در کشور ترکیه این شربت معمولا برای خانم‌هایی که به‌تازگی وضع حمل کرده‌اند آماده می‌شود و مهمان‌هایی که به عیادت او می‌آیند نیز با این شربت پذیرایی می‌شوند.

۳۱. آب ترشی

این نوشیدنی ترکی همان مایع شورترشی خودمان است. ترک‌ها سبزیجاتی مثل هویج، کلم، چغندر، سیر، فلفل، پیاز و خیار را در آب‌نمک قرار می‌دهند و مایع حاصل از این ترکیب را به‌عنوان نوشیدنی استفاده می‌کنند. این نوشینی طعم شور و تند دارد و رنگ آن صورتی روشن است.

این نوشیدنی معمولا همراه ساندویچ ماهی (بالیک اَکمک) و سایر غذاهای خیابانی ترکیه فروخته می‌شود.

۳۲. آب شلغم

آب شلغم نوشیدنی شهرهای جنوبی آدانا و مرسین در ترکیه است. در ترکیب این نوشیدنی از هویج بنفش، نمک، بلغور، مخمر و آب استفاده می‌شود. آب شلغم سرد در لیوان‌های شیشه‌ای بزرگ و با قطعات هویج سرو می‌شود. گاهی قبل از سرو نوشیدنی، یک قاشق سس فلفل قرمز تند روی آب شلغم می‌ریزند. این نوشیدنی اغلب در کنار آدانا کباب طرف‌دار دارد.

۳۳. بوزا

بوزا غذاهای محلی ترکیه

بوزا نوعی نوشیدنی تخمیرشده و باستانی ترکی است و از گندم، بلغور، ارزن، جو و جو دوسر تهیه می‌شود. به‌اعتقاد ترک‌ها، قدمت این نوشیدنی بیشتر از ۸۰۰۰ سال است و انواع مختلف آن در آسیای شرقی و بالکان وجود دارد. با توجه به اینکه گونه اولیه این نوشیدنی مقدار کمی الکل داشته، در قرن ۱۷ سلطان محمد چهارم مصرف آن را ممنوع کرد. سپس نوع بدون الکل بوزا در قرن ۱۹ پدید آمد. پیش‌تر این نوشیدنی را فروشندگان خیابانی می‌فروختند، اما امروزه این نوشیدنی کلاسیک زمستانی بسته‌بندی‌شده در سوپرمارکت‌ها نیز موجود است.

۳۴. چای ترکی

چای تا قبل از دهه ۱۹۵۰ نوشیدنی چندان رایجی در ترکیه نبود. در طول جنگ جهانی دوم، قیمت دانه قهوه در ترکیه سر به فلک کشید. ترک‌ها که به‌شدت به کافئین علاقه داشتند، به چای سیاه روی آوردند چراکه چای سیاه در ترکیه قابل‌کشت بود و کافئین زیادی داشت.

چای ترکی در فنجان‌های کمر باریک سرو می‌شود. ترک‌ها به مصرف چای در طول روز و به‌ویژه در وعده صبحانه علاقه دارند. چای هرچه سرخ‌رنگ‌تر، پرکافئین‌تر و گس‌تر باشد، مقبول‌تر است. ترک‌ها به چایی که همه این ویژگی‌های خوب را یکجا داشته باشد «توشان کانی» می‌گویند. توشان کانی به‌معنی «خون خرگوش» است و به رنگ سرخ چای اشاره دارد.

۳۵. آیران (دوغ)

برای ما ایرانی‌ها نیازی به توضیح نیست که دوغ نوشیدنی خنک با ترکیبی از طعم‌های ترش و شور است که از ماست تهیه می‌شود. ترک‌ها هم مثل ما این نوشیدنی سالم و سنتی را دوست دارند و موقع خوردن کباب‌ها آن را می‌نوشند، از جمله:

  • لاهماجون؛
  • پیده؛
  • بورک؛
  • غذاهای گوشتی دوغ.

دوغ یا آیران در رستوران‌های ترکیه بسته‌بندی و کارخانه‌ای سرو می‌شود، اما اگر دوست دارید از طعم واقعی این نوشیدنی لذت ببرید، باید «یاییک آیران» را امتحان کنید. یاییک آیران دوغی است که به‌شیوه سنتی و خانگی تهیه می‌شود.

۳۶. آب انار

در افسانه‌های ترکی انار نماد زیبایی، باروری و فراوانی است. این میوه زیبا در همه‌جای ترکیه به چشم می‌خورد. آب انار نوشیدنی بی‌نظیری است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که این نوشیدنی در ترکیه طرف‌دار دارد و بسیاری از دکه‌های اغذیه‌فروشی در استانبول آب آنار تازه دارند.

۳۷. نعناع لیمو

نعناع لیمو هم یکی دیگر از نوشیدنی‌های سنتی ترکیه است که با جوشاندن قطعات لیمو همراه با نعنای خشک در آب تهیه می‌شود. این نوشیدنی مقوی زمستانی بدن را در برابر سرماخوردگی مقاوم می‌کند و به‌عقیده مادران ترک جلوی زکام و عطسه را می‌گیرد. برای اثرگذاری هرچه بیشتر نعناع لیمو گاهی به آن عسل و برگ تازه فلفل نیز اضافه می‌کنند. مزه این نوشیدنی برای بسیاری از گردشگران جدید است.

سؤالات رایج درباره غذاهای معروف ترکیه

۱. بهترین غذای ترکیه ای با بادمجان چیست؟

کارنی یاریک، هونکار بَیَندی و ایمام باییلدی سه تا از غذاهای معروف ترکیه هستند که غذای ترکیه ای با بادمجان محسوب می‌شوند.

۲. کدام غذای ترکیه ای با گوشت چرخ کرده درست می‌شود؟

لاهماجون، مانتی، ایچلی کوفته (کوفته مغزدار) و ایمام باییلدی چهار تا از غذاهای معروف ترکیه هستند که با گوشت چرخ‌کرده درست می‌شوند.

۳. غذاهای خیابانی استانبول کدام‌ها هستند؟

بسیاری از غذاهای محلی ترکیه که در این مقاله معرفی شده‌اند، جزو غذاهای خیابانی استانبول هم هستند، از جمله:

  • لاهماجون؛
  • دونر؛
  • دوروم؛
  • ایچلی کوفته (کوفته مغزدار).


در ادامه بخوانید: کوش آداسی و ۱۳ جاذبه‌ای که در قلب خود جای داده است

منابع دیگر: tasteatlas.com

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع theculturetrip buzzfeed istanbulonfood
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. نبی زاده می‌گوید

    من برای یک هفته میشه آمدم ترکیه ولی تا هنوز هیچ یک از غذا های ترکی رو امتحان نکردم و میخام هفته آینده بوروم رو تست کنم ببینم چطوره !!😙
    و سپاس از سایت چطور 😊

    عبدالله نبی زاده

    1. نگار آذری نمین می‌گوید

      سلام.
      حتما غذاهای خوشمزه ترکیه رو امتحان کنید.
      امیدوارم این مطلب به شما کمک کنه تا از بین انواع و اقسام غذاهای محلی ترکیه، گزینه‌هایی که باب میلتون هست رو پیدا کنید.

  2. بنیامین می‌گوید

    خیلی ممنون
    به نظر که غذا های لذیذی هستن😋😋

  3. علیرضا می‌گوید

    سلام کشور خیلی خوبی نیست ارمنستان به دلیل جمعیت کمش هزار ترلیارد برابر از ترکیه بهتره ازهرجهت غذایی فرهنگی هنری و….

    1. Amin mehri می‌گوید

      گزینه دو اشتباه ایچلی کوفته نیست (چی کوفته ) (کوفته خام )ترکیه معروفه و درست کردنش خیلی سخته و تیازی به پختن و گرم کردن نداره