سفر به ارمنستان؛ ۱۰ دلیل برای سفر به موزه‌ای زیر سقف آسمان

0

هروقت فرصتی برای مسافرت به دست می‌آید، مانند ایام تعطیلات نوروز یا تابستان‌ها، به دنبال یک مکان تفریحی زیبا و لذت‌بخش هستیم. اما آیا هنگام انتخاب مکان سفر برای سفرهای خارجی به ارزان‌بودن هزینه‌های مقصدتان فکر کرده‌اید؟ باید بگوییم با سفر به ارمنستان می‌توانید از دیدن میراث فرهنگی غنی با قدمت ۳۰۰۰ سال، مناظر باستانی، جاهای دیدنی ارمنستان و در عین‌حال یک سفر ارزان بهره‌مند شوید. در ادامه مقاله ۱۰ دلیل آورده‌ایم که شما را قانع ‌می‌کند سفر به ارمنستان را حتما تجربه کنید.

۱. به سیاحت اولین کشوری که مسیحی شد، بروید

آیا می‌دانستید ارمنستان، اولین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود بیان کرد؟ این اتفاق، سال ۳۱۰ پس از میلاد مسیح به کمک «گریگور روشنگر» و «تیرداد سوم» ارمنستان رخ داد. در این زمان آنها شروع به تخریب معابد کفار و بت‌پرستان کردند و به‌جای آن معابد و کلیساهایی برای عبادت مسیحیان ساختند.

رونیکس

صومعه گغارد

اولین کلیسای جامع با نام کلیسای جامع «اچمیادزین» در این کشور ساخته شد که اولین کلیسای جامع دنیا نیز محسوب می‌شد. این بنای مجلل در شهر «اچمیادزین»، شهری که مرکز مذهبی ارامنه است، قرار دارد. امروزه، در سراسر این کشور می‌توانید شاهد بناهای مذهبی مسیحیت باشید.

معماری قرون وسطایی باشکوه که دقیقا در کنار مناظر بسیار دیدنی قرار گرفته، چشم‌اندازهای بی‌نظیری خلق کرده که می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. همچنین در سفر به ارمنستان دیدن صومعه‌ی اسرارآمیز «گغارد» را که نیمی از آن در دل کوه، حکاکی شده و بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد، توصیه می‌کنیم. همچنین می‌توانید به دیدن صومعه‌ی «تاتو»، که همچون مروارید معماری قرون وسطایی ارمنستان در دره‌ای تنگ می‌درخشد، بروید. انتخاب دیگر بازدید از زندانی در صومعه‌ی «خورویراپ» است که «گریگور روشنگر» دوران سختی را در آن گذراند.

۲. به تماشای منظره کوه آرارات بروید

کوه آرارات

امکان ندارد در سفر به ارمنستان قدم به ایروان، پایتخت ارمنستان بگذارید و توجه‌تان به مکان دیدنی طبیعی این شهر، یعنی کوه آرارات، جلب نشود. این کوه پرابهت شگفت‌انگیز در هر فصلی زیباست. کوه آرارات از قدیم تا به امروز، نماد سرزمین مادری ارامنه محسوب می‌شود. در ضمن آرارات به عنوان کوه مقدس در کتاب انجیل نیز معرفی شده و در داستان توفان بزرگ از این کوه یاد شده است.

طبق این داستان، کشتی نوح دقیقا روی کوه آرارات نشست و نوح در دره آرارات به همراه خانواده‌اش ساکن شد. با وجود اینکه آرارات از بسیاری از قسمت‌های ایروان به خوبی مشاهده می‌شود، برای دیدن زیباترین چشم‌اندازهای آن بهتر است به بالای آبشار آن منطقه بروید یا به پارک ویکتوری بروید. البته برای دیدن منظره‌ی نفس‌گیر این کوه باابهت، از ایروان به سمت صومعه «خورویراپ»، باید با یک وسیله‌‌ی نقلیه بروید. در آنجا آنقدر نزدیک کوه می‌شوید که احساس می‌کنید، آن را لمس خواهید کرد.

۳. طولانی‌ترین مسیر کابلی دنیا را تجربه کنید

مسیرکابلی

برای رسیدن به «تاتو»، مجلل‌ترین صومعه‌ی دوران معماری قرون وسطای ارمنستان، می‌توانید از طولانی‌ترین مسیر کابلی دنیا با ۵۷۵۲ متر طول، استفاده کنید. البته این مسیر مناسب برای کسانی که از ارتفاع می‌ترسند، نخواهد بود؛ چراکه به مدت ۱۲ دقیقه در ارتفاع ۳۲۰ متری بر فراز دره‌ی خوش‌منظره‌ی رود «وروتان» حرکت خواهید کرد. در پایان این مسیر، قدم به صومعه‌ی منحصربه‌فردی می‌گذارید که در قرون ۹ تا ۱۳‌ام ساخته شده است.

۴. در آسمان معکوس غرق شوید

دریاچه سوان

دریاچه‌ی «سوان» در ارتفاعات یک منطقه‌ی کوهستانی قرار دارد و وقتی کنار آن می‌نشینید، به نظر می‌رسد که سطح دریاچه با سقف آسمان یکی شده است. این دریاچه‌ی حیرت‌انگیز، بزرگترین و زیباترین دریاچه‌ی قفقاز است. آب شیرین و تمیز این دریاچه، فقط اواسط تابستان گرم می‌شود و به همین دلیل این نقطه در یک روز داغ تابستانی بهترین مکان برای خنک‌شدن است. این دریاچه که محلی‌ها، آن را «دریای ارمنستان» می‌نامند، در میان کوه‌ها واقع شده است. وقتی یک بعدازظهر کامل را کنار این دریاچه بگذرانید، متوجه می‌شوید که آب ساعت به ساعت، تغییر رنگ می‌دهد و از لاجوردی به فیروزه‌ای و سپس به رنگ آبی دریا درمی‌آید. همچنین در سفر به ارمنستان می‌توانید از مجموعه‌ی رهبانی «سواناوانک»، که در سال ۸۷۴ میلادی ساخته شده است، دیدن کنید.

۵. قدیمی‌ترین غذای قفقاز جنوبی را امتحان کنید

غذای ارمنی

در سفر به ارمنستان غذاهای قفقاز جنوبی را فراموش نکنید. غذاهای ارمنستان از قدیمی‌ترین غذاهای اروپا و قفقاز جنوبی به حساب می‌آیند. خوراکی‌های این سرزمین به لطف استفاده از انواع ادویه‌ها، گیاهان و گل‌های وحشی متنوع و خوشمزه هستند.

در ارمنستان، به‌ویژه در ایروان، رستوران‌های سنتی متعددی وجود دارد که انواع غذاهای مختلف محلی را ارائه می‌دهند. برای شروع می‌توانید با اسپاس (spas) که یک نوع سوپ کم‌کالری کرم رنگ است و با ماست تخمیر شده (ماتسون) درست می شود، شروع کنید. سپس غذای کوفته‌ی ارمنی (گوشت‌های قلقلی شده) و یا دلمه (برگ‌های مو پرشده از گوشت قیمه‌شده) را امتحان کنید. البته از خوردن کباب آبدار یا به زبان محلی‌ها، «خورواتس» نیز غافل نشوید. آماده‌سازی این غذا با تشریفاتی خاص انجام می‌شود و بنابر سنت، فقط مردها در آن شرکت دارند.

برای میان‌وعده هم بهتر است، پنیر سفید ارمنی و بستورما را (گوشت خشک‌شده به همراه ادویه) امتحان کنید. می‌توانید این خوراکی را درون نان لواش، نان پیتای ارمنی که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار دارد، گذاشته و میل کنید. بهترین انتخاب برای دسر هم گاتای ارمنی است. گاتا، نوعی شیرینی پفی است که در دهان به سرعت آب می‌شود.

۶. از میوه و سبزیجات رنگارنگ لذت ببرید

میوه و سبزیجات

آب‌وهوای مطلوب و تشعشعات گرم نور خورشید، سرزمین ارمنستان را به مکانی عالی برای تولید حجم فراوانی میوه‌های آبدار و سبزیجات سالم برای ساکنان خود تبدیل کرده است. هر سال تابستان و پاییز، قفسه‌های فروشگاه‌ها لبریز از انواع متفاوتی میوه، توت‌ و سبزیجات هستند. هر زمان که به این کشور سفر کردید، حتما زردآلوی طلایی ارمنستان را امتحان کنید. این میوه اشعه‌ی روشن خورشید ارمنستان را به خود جذب کرده و موقع خوردن بدون شک می‌توانید از طعم ملایم و عطر خوش آن لذت ببرید. چشیدن طعم خوشمزه‌ی زردآلو در ارمنستان بسیار عالی است.

۷. فرشی زیبا بخرید

فرش های ارمنستان

بسیاری از مورخان، ارتفاعات ارمنستان را زادگاه فرش شرقی می‌دانند. اما با وجود اینکه حقیقت و درستی این گفته کاملا مشخص نیست، باید گفت، رسم فرش‌بافی با کیفیتی بسیار عالی و منحصربه‌فرد، نه تنها در این سرزمین بلکه خارج از کشور مشهور و شناخته شده است.

اگر می‌خواهید با فرش‌بافی ارمنستان آشنا شوید، از گالری و کارخانه‌ی فرش «مگریان»، دیدن کنید. در این گالری فرش‌های قدیمی مربوط به قرون ۱۶ تا ۱۹ به نمایش گذاشته می‌شود و می‌توانید هر کدام از فرش‌هایی را که دوست دارید، خریداری کنید. البته اگر می‌خواهید خرید خوبی داشته باشید، می‌توانید از بازار سوغاتی سنتی در فضای باز «ورنیساج» دیدن کنید که نزدیک میدان جمهوری ایروان است. در این بازار، انواع متفاوتی از کالاها مانند عتیقه‌ها، فرش‌های قدیمی، سرامیک‌های نقره‌‌ای، ظروف سفالی، آلات موسیقی ملی، گلدان‌های تزئینی از جنس عقیق و کالاهای متعدد دیگر وجود دارد.

۸. گواراترین آب جهان را بنوشید

آب تمیز

آیا می‌دانستید که آب ارمنستان، یکی از مطمئن‌ترین و گواراترین آب جهان است؟ راز آن در این است که از طبیعی‌ترین منابع بهره‌برداری می‌شود. درواقع یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایروان این است که تقریبا در هر گوشه از آن می‌توانید فواره‌های چشمه‌های کوچک آب شرب بیابید. ارمنستان هر سال به افتخار سالگرد تأسیس خود، صاحب یک فواره از چشمه‌های آب می‌شد و با وجود اینکه این رسم سال‌هاست از میان رفته است، فواره‌ها همچنان باقی مانده‌اند و هرکس می‌تواند به‌طور رایگان از آب خنک و تمیز این چشمه‌ها بنوشد.

۹. در سفر به ارمنستان آدرنالین حقیقی را تجربه کنید

پاراگلایدر

سرزمین کوهستانی و آب‌وهوای مطلوب ارمنستان، این کشور را به مکانی عالی برای انجام ورزش‌های بسیار هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. در سال‌های اخیر، این کشور به مکانی محبوب برای ورزش پاراگلایدر تبدیل شده است.

مکان‌های مناسب پرواز در ارمنستان، متنوع و خوش‌منظره و از نظر هواشناسی قابل پیش‌بینی هستند. همچنین تابستان‌ها می‌توانید از پیاده روی و کوهپیمایی لذت ببرید. گردشگران معمولا ترجیح می‌دهند از کوه «آراگاتس»، بلندترین کوه ارمنستان، بالا بروند. زمستان‌ها هم این کشور مناطقی عالی برای طرفداران اسکی و اسنوبرد دارد. محبوب‌ترین منطقه‌ی مناسب ورزش اسکی، «تساغکادزور» است که بیش از دوازده پیست اسکی کاملا مجهز به فناوری ایمن و مدرن و همچنین تله‌سی‌یژ ۴ سرعته دارد. ارمنستان در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی، به دلیل وجود این تجهیزات با قیمت‌های مناسب، بهترین انتخاب برای اسکی‌بازی است.

۱۰. با محلی‌های مهربان و مهمان‌نواز دوست شوید

ارمنی‌ها یک مثل قدیمی دارند که می‌گوید: «مهمان، حبیب خداست». آنها هنگام شادی‌ و جشن‌ها، به سرعت سفره‌هایی از غذا برای اقوام و دوستان خود پهن می‌کنند. ارمنی‌ها همچنین به خارجی‌ها با گرمی خوش‌آمد می‌گویند و هرکاری می‌کنند تا آنها احساس کنند در وطن خود هستند. بسیاری از خارجی‌هایی که از نقاط مختلف این کشور دیدن کرده‌اند، می‌گویند: هیچ کجا به اندازه‌ی مردم ارمنستان، مهمان‌نواز نیستند. در سفر به ارمنستان از اینکه افراد کاملا غریبه شما را به خانه‌ها‌یشان دعوت و از شما با انواع خوراکی و شیرینی‌ها پذیرایی کنند، تعجب نکنید. بسیار احتمال دارد که در پایان سفرتان چند دوست ارمنی خوب پیدا کنید که منتظر بازگشت شما به سرزمین محبوب‌شان باشند.


در ادامه بخوانید: سفر به نخجوان؛ ۴ مکان دیدنی شهری به قدمت دوران نوح

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع theculturetrip
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.