جزایر هاوایی؛ ۲۲ مکان شگفت‌انگیز در زیباترین جزایر دنیا

1

جزایر هاوایی ایالت پنجاهم کشور آمریکا در اقیانوس آرام که دارای هشت جزیره هستند و بزرگترین آن‌ها جزیره هاوایی است. این جزایر پرطرفدار تجربه‌های شگفت‌انگیزی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. این جزایر زیباترین سواحل دنیا را در خود جای داده‌اند و به قدری منحصربفرد هستند که لقب زیباترین جزایر جهان و بهشت اقیانوس آرام را به خود اختصاص داده‌اند. در این مقاله، گوشه‌ای از زیبایی‌های جزایر هاوایی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. وایکیکی

وایکیکی (Waikiki) با ساحل زیبایش که رو به اقیانوس است، بزرگترین جاذبه‌ی گردشگری جزایر هاوایی محسوب می‌شود. دسترسی به وایکیکی که در حومه‌ی هونولولو واقع شده، بسیار راحت است.

رونیکس

وایکیکی در جزایر هاوایی

این پهنه‌ی ساحلی چشم‌نواز، همه‌ی امکانات و سرگرمی‌های یک شهر مدرن را هم در دل خود جای داده است. در انتهای این ساحل هلالی‌شکل، آتش‌فشان خاموشی به‌نام «دایاموند هد کریتر» (Diamond Head Crater) قرار گرفته که پشت‌صحنه‌ی باشکوهی به این ساحل آفتابی دیدنی اضافه می‌کند.

۲. پارک ملی آتش‌فشان‌ها

پارک ملی آتش‌فشان‌ها در جزایر هاوایی

پارک ملی آتش‌فشان‌ها (Volcanoes National Park) که در جزیره‌ی بزرگ هاوایی واقع شده، چشم‌انداز منحصربه‌فرد و نزدیکی ارائه می‌دهد از یک آتش‌فشان فعال و منظره‌ای که به‌واسطه‌ی این آتش‌فشان ایجاد شده است. گدازه‌‌های داغ از کوه سرازیر می‌شوند و گدازه‌‌های خشک هم سطح جاده را می‌پوشانند و این‌گونه قدرت انکارناپذیر خود را به رخ بازدیدکنندگان جزایر هاوایی می‌کشند.

۳. پرل هاربر و یادبود یواس‌اس آریزونا

پرل هاربر و یادبود یواس‌اس آریزونا در جزایر هاوایی

این یادبود کسانی که با «یواس‌اس آریزونا» (USS Arizona) غرق شدند، بالای بقایای این کشتی غرق‌شده قرار گرفته است. بعضی از قسمت‌های کشتی سر از آب بیرون آورده‌اند. مرکز بازدیدکنندگانِ این یادبود اطلاعات تاریخی پیرامون این بندر و حمله‌ی ژاپنی‌ها ارائه می‌کند و یک کشتی هم بازدیدکنندگان را به خودِ بنای یادبود منتقل می‌کند. «نبردناو یواس‌اس میزوری» (Battleship USS Missouri) هم در همین اسکله، پهلو گرفته و بازدیدکنندگان می‌توانند روی عرشه‌ی این کشتی به گشت‌وگذار بپردازند.

۴. وایپیو ولی

وایپیو ولی در جزایر هاوایی

«وایپیو ولی» (Waipio Valley) یا دره‌ی وایپیو یکی از زیباترین نقاط جزیره‌ی بزرگ از جزایر هاوایی است. این دره که با دیوارهای صخره‌ای احاطه شده رو به اقیانوس است و در انتهای آن، ساحل شنی سیاه، با آب و موج‌های سفید در هم می‌آمیزند. از بالای این دره چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را می‌توان تماشا نمود.

۵. پارک ملی هالیاکالا

پارک ملی هالیاکالا در جزایر هاوایی

در پارک ملی «هالیاکالا» (Haleakala National Park) که در جزیره‌ی مائوئی قرار گرفته، می‌توان آتش‌فشان خاموش «هالیاکالا» را که در ارتفاع ۳۰۰۰ متری واقع شده را دید. از بالای این قله، تمام جزیره پیش چشم بازدیدکننده گسترده شده و به‌ویژه هنگام طلوع خورشید بسیار زیباست. دهانه‌ی این آتش‌فشان هم قابل دسترسی بوده و چشم‌انداز هلالی‌شکلی را به نمایش می‌گذارد.

۶. مرکز اقیانوسی مائوئی

مرکز اقیانوسی مائوئی در جزایر هاوایی

مرکز اقیانوسی «مائوئی» (Maui Ocean Center) فرصت تماشای آنچه را در اعماق اقیانوس وجود دارد، برای بازدیدکنندگان خود فراهم کرده است. کوسه‌ها، سفره‌ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و سایر انواع جالب زندگی دریایی جزایر هاوایی در آکواریوم‌های بسیار بزرگی به نماش گذاشته شده‌اند. قدم‌زدن در میان تونل شیشه‌ای، از جاذبه‌های پرطرفدار این مرکز است.

۷. مائونا کیا

مائونا کیا در جزایر هاوایی

مائونا کیا (Mauna Kea) بلندترین کوه در جزایر هاوایی است که چشم‌اندازهای منحصربه‌فردی به این بهشت گرمسیری افزوده است. برف و اسکی در ماه‌های زمستان هم در این منطقه عجیب نیستند! از طریق جاده‌ی ناهمواری که مناسب خودروهای چهارچرخ محرک است، می‌توان به قله‌ی این کوه رسید. رصدخانه‌ی «مائونا کیا» (Mauna Kea Observatory) هم در همین محل قرار گرفته است.

۸. جاده‌ی هانا

جاده‌ی هانا در جزایر هاوایی

جاده‌ی «هانا» (Hana Road) در مائوئی، جاده‌ای با مناظر زیباست که از «پایا» (Paia) آغاز شده، از میان جنگل‌های سرسبز و از کنار اقیانوس می‌گذرد و در نهایت به شهر «هانا» (Hana) می‌رسد. این سفر هم فال است و هم تماشا؛ هم می‌توان رانندگی فوق‌العاده‌ای را در این جاده تجربه کرد و هم از شهر بازدید کرد. محل قرارگیری هانا که نسبتا از بقیه‌ی جزیره جدا افتاده، باعث شده فرهنگ سنتی مردم آن بیش از دیگر شهرها حفظ شود.

۹. مرکز فرهنگی پلینزی

مرکز فرهنگی پلینزی در جزایر هاوایی

مرکز فرهنگی «پلینزی» (Polynesian Cultural Center) در «اوآهو» (Oahu) واقع شده و از «هونولولو» کمتر از یک ساعت فاصله دارد. این مرکز فرهنگ و زندگی روزمره‌ی جزیره‌نشین‌های «پلینزی» در هاوایی، تاهیتی، مارکیز، تونگا، ساموآ و فیجی و همین‌طور مائوری‌های نیوزلند را از طریق موسیقی، رقص، صنایع دستی و بازی‌های محل به نمایش می‌گذارد. این مرکز به بخش‌هایی تقسیم شده که هرکدام فرهنگ یکی از این مناطق را به نمایش می‌گذارند. بسیاری از اجراکنندگان از همان جزیره‌ای می‌آیند که نماینده‌ی فرهنگش هستند و در نتیجه اجرای آنها از اعتبار زیادی برخوردار است. بازدیدکنندگان می‌توانند طی روز از همه‌ی این مرکز بازدید نموده و یا شب‌ها برای تماشای نمایش به آنجا مراجعه نمایند.

۱۰. ساحل ناپالی

ساحل نا پالی در جزایر هاوایی

ساحل «ناپالی» (Na Pali Coast) محدوده‌ی ساحلی فوق‌العاده‌ای است که فقط با پای پیاده، قایق یا هلیکوپتر می‌توان به آن رسید. همه «ناپالی» را به عنوان یکی از زیباترین نقاط جزایر هاوایی می‌شناسند. «ناپالی» که در امتداد کرانه‌ی شمالی «کائوآئی» (Kauai) واقع شده، قله‌های زیبا و به رنگ زمردی دارد که با صخره‌های سبز مخملی و آبشارهای باشکوه‌شان که به دره‌های عمیق و باریک سرازیر می‌شوند، در امتداد خط ساحلی به امتداد ۲۷ کیلومتر کشیده شده‌اند. این ناحیه بسیار شبیه به قرن‌ها پیش‌مانده، همان وقتی که ساکنان اولیه‌ی هاوایی کم‌کم در میان دره‌ها جای می‌گرفتند و با گرفتن ماهی از دریا و کاشت گیاهان خوراکی روزگار می‌گذراندند.

ماجراجویانی که تجربه‌ی کافی دارند، می‌توانند این منطقه را از طریق بهترین مسیر طبیعت‌گردیِ این ایالت زیر پا بگذارند؛ مسیری ۳۵ کیلومتری با دره‌های عمیق و راه‌های باریک و پیچ‌وخم‌های صخره‌ای. اگر هم اهل چنین پیاده‌روی‌هایی نباشند، می‌توانند با استفاده از تورهای هوایی، بر فراز این مسیر حرکت کرده و یا سوار قایق شوند و از داخل آب این مسیر را تماشا کنند.

۱۱. آبشار وایلوا

آبشار وایلوا در جزایر هاوایی

آبشار «وایلوا» (Wailua Falls) یکی از قابل‌دسترس‌ترین و زیباترین آبشارهای «کائوآئی» است. این آبشار با دو ریزشگاه، تقریبا ۲۵ متر طول دارد و در حوضی به عمق حدود ۱۰ متر می‌ریزد. تماشای این آبشار از بالای آن بسیار شگفت‌انگیز است. افسانه‌ها می‌گویند: در دوران قدیم، جنگجویان هاوائی شجاعت خودشان را با پریدن از بالای این آبشار نشان می‌دادند، البته این نمایش گاهی اوقات هم به قیمت جان آن جنگجو تمام می‌شد. بنابراین اگر گذرتان به آبشار «وایلوا» افتاد، اصلا هوس این کار را نکنید. اگر خوش‌شانس باشید و خورشید در زاویه‌ی مناسبی قرار بگیرد، حتی می‌توانید رنگین‌کمانی را که از پائین این آبشار شروع شده و به درون مه کشیده می‌شود، نیز تماشا کنید.

۱۲. ژرف‌دره‌ی وایمیا

ژرف‌دره‌ی وایمیا در جزایر هاوایی

ژرف‌دره‌ی «وایمیا» (Waimea Canyon) آن‌قدر شگفت‌انگیز است که اگر آنجا باشید، اصلا دوست ندارید آن را ترک کنید، فرقی هم ندارد چه برنامه‌ای برای ادامه‌ی روزتان داشته باشید. این معجزه‌ی طبیعی که در سمت غربیِ «کائوآئی» در جزایر هاوایی واقع شده، حدود ۲۰ کیلومتر طول، بیشتر از ۲ کیلومتر عرض و ۸۴۰ متر عمق دارد و صخره‌های ناهمواری به رنگ‌های قرمز، سبز، قهوه‌ای و نارنجی آن را زینت داده‌اند. می‌توانید عظمت این معجزه‌ی طبیعت را در مسیر ژرف‌دره‌ی «وایمیا» (Waimea Canyon Drive) به سوی این ژرف‌دره و چشم‌اندازهای «پو هیناهینا» (Puu Hinahina Lookouts) تجربه کنید یا در عمق این دره‌ی تنگ و در مسیر ۴ کیلومتری «کوکوئی» پیاده‌روی کنید. این مسیر شیب‌دار که سطحش حدودا ۶۷۰ متر با سطح ژرف‌دره فاصله دارد، در امتداد مسیر رودخانه‌ی وایمیا کشیده شده و پوشیده از درخت‌های جمبو (java plum)، آدم‌نما (monkeypod) و ویلی‌ویلی (wiliwili) است.

۱۳. قصر آیولانی

قصر آیولانی در جزایر هاوایی

قصر «آیولانی» (Iolani Palace) یک اثر تاریخیِ ملی و تنها محل اقامت رسمی خانواده‌ی سلطنتی در ایالات متحده است. این قصر محل اقامت رسمیِ دو پادشاه آخرِ پادشاهی هاوایی، یعنی شاه «کالاکائوآ» (King Kalakaua) و همین‌طور خواهر و جانشین وی، ملکه «لیلیوکالانی» (Queen Liliuokalani) بوده که بین سال‌های ۱۸۸۲ تا ۱۸۹۳ حکمرانی کردند.

این قصر که از سبک‌های معماری اروپایی الهام گرفته، نخستین سیستم روشنایی الکتریکی، توالت‌های دارای سیفون و تلفن‌های داخل خانه را در خود جای داده بود. حین قدم‌زدن در راهروها می‌توانید مهمانی‌های سلطنتی را که همراه با رقص و موسیقی در تالار شاهنشاهی برگزار می‌شده‌اند، در ذهن خود به تصویر بکشید. از اتاق‌های خصوصیِ خانواده‌ی سلطنتی، راه‌پله‌ی حیرت‌انگیزی از جنس چوب کوآ، پرتره‌های جالب خانوادگی، مبلمان‌های زینتی و خیلی چیزهای دیگر هم می‌توانید بازدید کنید. یکی از برجسته‌ترین دیدنی‌های این قصر «اتاق حبس» است، اتاقی که ملکه به مدت پنج ماه در آن تحت بازداشت خانگی بود. ملکه در طی این مدت لباسی دوخته که آن هم در اتاق قابل بازدید است.

۱۴. آبشار راز جزایر هاوایی

آبشار راز در جزایر هاوایی

آبشار راز (Secret Falls) دیگر یک راز نیست، طی دو دهه‌ی گذشته هم نبوده است، یعنی از همان زمانی که به مقصد طرفداران تورهای «کایاک‌سواری» تبدیل شد. البته این مسئله چیزی از جذابیت‌های آبشار راز کم نمی‌کند. این آبشار که به نام‌های آبشار مقدس (Sacred Falls) و آبشار «اولووهی» (Uluwehi Falls) نیز معروف است، حدود ۳۳ متر طول دارد و به حوضی می‌رسد که می‌توانید آنجا تنی هم به آب بزنید.

برای رسیدن به این آبشار باید از تورهای آبشار راز استفاده کنید که شرکت‌های بسیاری در جزایر هاوایی برگزار می‌کنند. اگر پاروزن حرفه‌ای هستید، می‌توانید کایاکی کرایه کنید و در جهت جریان رودخانه‌ی وایلوا حرکت کنید تا به یک دوراهی برسید؛ از آنجا می‌توانید به سمت راست پیچیده و به نقطه‌ای برسید که پر از کایاک است. از آنجا، مسیری تقریبا یک‌ونیم کیلومتری تا آبشار دارید. این مسیر معمولا بسیار گل‌آلود بوده و چندین معبر پرخروش دارد که در یکی از آنها طناب راهنمایی برای کمک به کایاک‌سواران در عرض رود کشیده شده است. هرچند رسیدن به این نقطه چندان آسان نیست، اما مسلما ارزش تلاش را دارد.

۱۵. دهانه‌ی آتش‌فشان مولوکینی

دهانه‌ی آتش‌فشان مولوکینی در جزایر هاوایی

دهانه‌ی آتش‌فشان «مولوکینی» (Molokini Crater) یک مخروط آتش‌فشانی کوچک است که چند کیلومتر دورتر از سواحل مائوئی واقع شده و تنها پناهگاه دریایی در جزایر هاوایی محسوب می‌شود. این دهانه فرصتی برای یک ماجراجویی جذاب در اعماق آب با قابلیت تماشای زیر آب را بهتر از هر جای دیگری فراهم آورده است. به معنای واقعی کلمه، هزاران ماهی گرمسیری و حیوان دریایی در اینجا یافت می‌شوند و همین‌طور یک صخره‌ی مرجانی سرسبز هم دارد. بکری و انزوا هم به جذابیت این تجربه می‌افزایند. اگر دوست ندارید به آب بزنید، می‌توانید برای تماشای درخشندگی دنیای زیر آب، از تور قایق زیرشیشه‌ای استفاده کنید.

۱۶. پارک ملی یائو ولی

پارک ملی یائو ولی در جزایر هاوایی

پارک ملی «یائو ولی» (Iao Valley State Park) طبیعت را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد، با قله‌های زمردی سربه‌ فلک‌کشیده که از سطح دره‌ی سرسبز در «مائوئی» مرکزی، واقع در غرب «وایلوکو» (Wailuku) محافظت می‌کنند. این پارک آرام ۱۶ کیلومتری، محل جنگ‌های مهم بوده و مکان مقدسی است که خانواده‌ی سلطنتی در آن دفن شده‌اند. محل قرارگیریِ «یائو نیدل» (Iao Needle) معروف هم هست، بقایای گدازه‌ای پوشیده از گیاهی که ۳۶۵ متر نسبت به سطح دره و ۶۸۵ متر نسبت به سطح دریا ارتفاع دارد. این قله نتیجه‌ی سایش سنگ‌های آتش‌فشانی توسط فشار آب طی هزاران سال است و صحنه‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی در خود دارد. اگر ۱۳۳ قدم به سوی قله‌ی لوک‌اوت (The Lookout) بالا بروید، می‌توانید از مناظر ۳۶۰ درجه‌ی این دره و وایلوکو هم لذت ببرید.

۱۷. پارک ملی ماکنا بیچ

پارک ملی ماکنا بیچ در جزایر هاوایی

اگر به دنبال جایی برای تماشای غروب خورشید هستید، هیچ‌ کجا بهتر از روی شن‌های طلایی و نرم ابریشمیِ پارک ملی «ماکنا بیچ» (Makena Beach State Park) نیست. غروب خورشید در کناره‌ی آب‌های کریستالی اینجا، یکی از معروف‌ترین غروب‌های روی زمین است. این پارک ملی به دو بخش مجزا تقسیم شده است: «ساحل بزرگ» (Big Beach) و «ساحل کوچک» (Little Beach). ساحل بزرگ تقریبا یک کیلومتر طول دارد و از آب ایده‌آلی برای موج‌سواری برخوردار است. از آنجایی که صخره‌های زیرآبی کمی در این ناحیه وجود دارند، کف شنیِ آن از میان آب می‌درخشد و صحنه‌های نفس‌گیری به وجود می‌آورد. در ساحل کوچک به احتمال زیاد با کسانی روبه‌رو می‌شوید که حمام آفتاب می‌گیرند، دور هم طبل می‌زنند و یا حتی ممکن است با رقصنده‌های آتش حرفه‌ای روبه‌رو شوید.

۱۸. جشن سنتی لاهاینا

جشن سنتی لاهاینا در جزایر هاوایی

جشن‌های زیادی در جزایر هاوایی برگزار می‌شوند، اما جشن سنتی «لاهاینا» (Old Lahaina Luau) در مائوئی یکی از بهترین‌هاست، یک جشن سنتی بسیار اصیل. این جشن شبی است سرشار از غذاها، موسیقی رقص و هنرهای دستی هاوایی در فضایی صمیمی که سلیقه‌ها و سنت‌های فرهنگ و تاریخ غنی جزایر هاوایی را به تصویر می‌کشند و همه‌ی اینها با منظره‌ی چشمگیر اقیانوس.

۱۹. شنا با دلفین‌ها در پونا

شنا با دلفین‌ها در پونا در جزایر هاوایی

اگر دوست دارید با دلفین‌ها شنا کنید، سری به «پونا» (Puna) بزنید. اگرچه باید شناگر بسیار ماهری باشید، اما در کناره‌ی شرقیِ جزیره‌ی بزرگ، در ساحلی معروف به «کهنا» (Kehena) می‌توانید روی صخره‌ها بایستید و دسته‌های بزرگ دلفین‌ها را که گاهی‌اوقات در کناره‌ی صخره‌ها شنا می‌کنند تماشا کنید. سراشیبی را به‌سوی ساحل شنی پائین بروید و از همان‌جا شیرجه بزنید داخل آب. این احتمال هست که در این ناحیه به دلفین‌ها بربخورید، البته به شرط اینکه آمادگی بدنی خوبی داشته باشید، چون موج‌های اینجا بسیار شدید هستند.

۲۰. مزرعه‌ی قهوه‌ی کونا

مزرعه‌ی قهوه‌ی کونا در جزایر هاوایی

قهوه خالص کونا نسبتا کمیاب است، چون صرفا در کونای شمالی و جنوبی در جزیره‌ی بزرگ می‌روید. شرایط زمین و آب‌وهوای این منطقه محیط ایده‌آلی برای کشت این دانه‌ی منحصربه‌فرد قهوه فراهم کرده است. اگرچه صدها مزرعه‌ی قهوه در جزایر هاوایی وجود دارند، اما مزرعه‌ی قهوه‌ی کونا (Kona Coffee Living History Farm) تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای برای بازدیدکنندگانش فراهم می‌کند. در این مزرعه که درست روبه‌روی روستای «کاپیتان کوک» (Captain Cook) واقع شده، می‌توانید درباره‌ی قهوه‌ی محلی و همین‌طور میوه‌های ویژه‌ی هاوایی همچون گواوا (guava)، میوه‌ی گل‌ساعتی (passion fruit) و پرتقال کونا (Kona orange) چیزهای زیادی بیاموزید. کشاورزان این منطقه هنوز هم مانند قرن‌ها پیش، قهوه را کاشته، برداشته، بو داده و می‌فروشند. این مزرعه خانه‌ای متعلق به سال ۱۹۱۳ میلادی را هم در خود جای داده که دورتادور آن را درختان قهوه پوشانده‌اند. یک حمام ژاپنی هم دارد.

۲۱. بازار کشاورزان هیلو

بازار کشاورزان هیلو در جزایر هاوایی

بازار کشاورزان هیلو (Hilo Farmers Market) یکی از بهترین بازارهای آزاد در هاوایی است که بیش از ۲۰۰ فروشنده را در خود جای داده است. این فروشنده‌ها هر هفته در این محل جمع شده و محصولات دریایی، تولیدات پوشاک، صنایع دستی و چیزهای دیگری را به فروش می‌رسانند. هم‌محلی‌ها و هم بازدیدکنندگان برای یافتن هر چیزی، از محصولات معمول هاوایی همچون موز و آناناس و پاپایا گرفته تا اقلام منحصربه‌فردتری همچون طبل بانگو (bongo drum) و انگور برزیلی (jaboticaba)، به این بازار می‌آیند. میوه‌ها و سبزی‌های محلی رنگارنگ و همین‌طور ماکادمیا (macadamia)، مرباهای محصول جزیره، محصولات پختنی لذیذ، سطل‌های بزگ ارکیده و درفش‌گیاه هم در این بازار یافت می‌شوند. البته برای اینکه بهترین محصولات را تهیه کنید، باید صبح زود به بازار بروید و درضمن چانه‌زدن را هم فراموش نکنید.

۲۲. پارک تاریخی کالائوپاپا

پارک تاریخی کالائوپاپا در جزایر هاوایی

پارک تاریخی «کالائوپاپا» (Kalaupapa Historic Park) بین سال‌های ۱۸۶۶ تا ۱۸۶۹ پناهگاه بیش از ۸۰۰۰ نفر از مبتلایان به جذام بود. مبتلایان به جذام را مجبور می‌کردند، خانواده‌هایشان را ترک و در این محل دوردست و در تبعید زندگی کنند. بهترین راه برای رسیدن به این محل سوار قاطرشدن و پائین‌آمدن از صخره‌های دریایی کناره‌ی شمالی به ارتفاع تقریبا ۵۰۰ متر، طی مسیر خاکی تقریبا ۵ کیلومتری با ۲۶ پیچ‌وخم تند است که همگی با پلاک نشانه‌گذاری شده‌اند. از این ساحل شنی، تورهایی هستند که گردشگران را با یک اتوبوس مدرسه‌ی زرد قدیمی به مکان‌های دیدنی همچون کلیسای «سنت فیلومنا» (St. Philomena Church) می‌برند؛ آرامگاهی که در مجاورت این کلیسا قرار دارد، آرامگاه «پدر دیمیان» (Father Damien) است که به جذامی‌ها کمک می‌کرد و درنهایت خودش هم به این بیماری مبتلا شد.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی مالدیو؛ ۱۵ جاذبه گردشگری جزایر رویایی آسیا

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع tripstodiscover planetware
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. تورنگ می‌گوید

    هاوایی زیبا! ?