کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم؛ زندگی چند شخصیت در بستر تاریخ

0

آیا شما منچستر یونایتد را دوست دارید؟ بله؟ نه؟ جواب شما مثبت باشد یا منفی، فرقی ندارد. چراکه باید به شما اطلاع بدهم این کتاب هیچ ربطی به تیم منچستر یونایتد ندارد! لابد دوست دارید بدانید موضوع کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم چیست! اگر می‌خواهید از زیروبم این کتاب «مهدی یزدانی خرم» سر دربیاورید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب: من منچستر یونایتد را دوست دارم
  • نویسنده‌ی کتاب: مهدی یزدانی خرم
  • سال انتشار: ۱۳۸۹

درباره‌ی کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم

اشتباه نکنید! عنوان فوتبالی کتاب هیچ ربطی به موضوع آن ندارد. اصلا قرار نیست در کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم، با موضوعات فوتبالی سروکار داشته باشید. این رمان فارسی که به‌قلم مهدی یزدانی خرم نوشته شده است، روایتگر دهه‌ی بیست و سی ایران است. درواقع شما در «من منچستر یونایتد را دوست دارم» با یک رمان معمولی طرف نیستید.

رونیکس

یزدانی خرم، سعی کرده است تا با تکنیک‌های داستان‌نویسی خود، روایتی متفاوت از اوضاع اجتماعی آن دو دهه بازگو کند؛ تکنیک‌هایی که من را به‌یاد نویسندگانی مانند هوشنگ گلشیری می‌اندازد. بخش اول داستان با سرطان خون و خون بالا آوردن یک دانشجوی تاریخ شروع می‌شود. هرچه که بیشتر در داستان پیش می‌رویم، روایات مختلف از شخصیت‌های مختلف مانند تکه‌های پازل، در کنار هم قرار می‌گیرند. در این بخش از داستان به قسمت‌هایی از تاریخ که به جنگ جهانی دوم گره خورده‌، می‌رسیم. انگار یزدانی خرم، تکه‌های بریده‌شده‌ی یک روزنامه را کنار هم قرار داده‌ است؛ کاری که البته بی‌ارتباط با شغل اول او یعنی روزنامه‌نگاری نیست!

در همین بخش اول کتاب، یزدانی خرم با نثری که مختص خودش است، این‌طور توصیف می‌کند: «روح خبیث تابه‌حال این‌قدر به خون فکر نکرده بوده و هیچ‌وقت به فکرش نرسیده بوده که می‌تواند خون توی آدم‌ها را هم ببیند و با همین کشف، شروع کرده به نگاه کردن جماعت ریزودرشتی که از روبه‌رویش رد می‌شده‌اند.»

«کشتی‌گیر که اصولاً حوصله‌ی پهلوان بودن و این چیزها را نداشته، بعد از سقوط شاه و آمدن متفقین چند باری توی اردوگاه‌های آمریکایی، برای پول، با گردن‌کلفت‌هایشان مسابقه می‌داده و حتی دست یکی‌شان را هم از کتف درآورده که همین قضیه باعث شده تبدیل شود به یکی از نمادهای ملی آن روزها و پهلوان‌های قدیمی اجبارش کنند برای بدبخت‌بیچاره‌ها پول و آذوقه بگیرد از اغنیا»

در بخش دوم داستان، خط سیر داستان به‌گونه‌ای روایت می‌شود که ارتباط تکه‌های پازل بخش اول، کم‌کم خود را نشان می‌دهد. یزدانی خرم سرتاسر داستان از زبان نماد و استعاره کمک گرفته‌است. هر نماد، هر شخصیت و هر عنصری که در داستان روایت شده‌اند، متبادرکننده‌ی یک شخصیت واقعی در تاریخ هستند. نویسنده، خودش هم در ابتدای داستان به این مسئله اشاره‌ می‌کند: «تمام شخصیت‌ها، اشیا، ماجراها، خرده‌ریزها و فضاهای این رمان واقعی هستند، ولی هر گونه تشابه از هر نوعش ربطی به چیزهایی که دوروبرمان است ندارد، مگر مرده‌ها که آنها هم زبان‌بسته هستند تا روز حشر. آمین.»

در حاشیه

محمد یزدانی خرم، روزنامه‌نگار مشهور، نویسنده‌ و فعال در حوزه‌ی ادبیات داستانی‌ است. او دبیر سرویس ادبی ماهنامه‌ی مهرنامه و مسئول انتخاب داستان‌های ایرانی در نشر چشمه است. او در سال ۹۵، موفق به دریافت «جایزه‌ی ادبی چهل» به‌عنوان یکی از پنج امید آینده‌ی ادبیات داستانی ایران شد.

یزدانی خرم در سال ۹۱، جایزه‌ی بهترین رمان جشنواره‌ی کتاب سال هفت اقلیم را برای نوشتن رمان من منچستر را دوست دارم، از آن خود کرد. همچنین، جایزه‌ی بهترین رمان سال ۹۰ و ۹۱ در دوسالانه جایزه‌ی ادبی بوشهر، به کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم، رسید.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی من منچستر یونایتد را دوست دارم را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

آیا این کتاب برای شما مناسب است؟

احتمالا از توضیحاتم متوجه شده‌اید که این کتاب، یک رمان معمولی نیست. سبک خاص نویسنده، که با فضای سوررئال داستان گره خورده‌ است، باب طبع آن دسته از مخاطبانی است که آثار متفاوت‌تر را می‌پسندند.

روایت متفاوت از فضای جامعه‌ی ایرانی در بستر تاریخ سال‌های جنگ جهانی، جمع‌بندی و تعریف من از این کتاب است. روایتی که نویسنده در آن، با زبان استعاره و نماد، سعی در رساندن منظور خود به خواننده‌اش دارد. او با روایت‌های تکه‌تکه از شخصیت‌های داستان، سعی در درگیری ذهنی شما دارد و شما تا انتهای داستان درگیر پیدا کردن ارتباط خط داستان و شخصیت‌های داستان هستید. اگر به این سبک از نوشته‌ها علاقه دارید، من منچستر را دوست دارم، می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای شما باشد. میرطاهر مظلومی، این روایت داستانی را برای علاقه‌مندان به کتاب صوتی، خوانده‌ است. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت نوار، نسخه‌ی صوتی این کتاب را تهیه کنید و از شنیدن آن لذت ببرید.

تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.