کتاب چرا ملت ها شکست می خورند: ریشه‌های قدرت، شکوفایی و فقر

1

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند، اثر دارون عاجم اوغلو و جیمز رابینسون از آن کتاب‌هایی است که ستایش و تحسین دانشمندان حوزه‌ی اقتصاد را برانگیخته است. این کتاب قرن بیستمی با ارائه‌ی مدل های اقتصادی سعی می‌کند ملت‌های گوناگون را با هم مقایسه کند. اگر به دانستن بهترین راهکار برای برون‌رفت از مخمصه‌ها و رکود اقتصادی البته با زبانی ساده و به‌دور از پیچیدگی علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty
  • عنوان کتاب به فارسی: چرا ملت ها شکست می خورند: ریشه‌های قدرت، شکوفایی و فقر
  • نویسنده: دارون عاجم اوغلو و جیمز رابینسون
  • سال انتشار: ۲۰۱۲

درباره‌‌‌ی کتاب چرا ملت ها شکست می خورند

نقش اثرگذار اقتصاد و سیاست در زندگی مردم جوامع گوناگون انکارناپذیر است؛ این موضوع در طول تاریخ، اندیشمندان حوزه‌های مختلف را به ارائه‌ی راهکار و پیشنهادهای مختلف برای بهبود وضعیت اقتصادی، وادار کرده است.

رونیکس

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند نتیجه‌ی تلاش دو اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه‌های ام‌آی‌تی و هاروارد است. این کتاب پیشرفت اقتصادی را در گرو فعالیت مؤسسات سیاسی و اقتصادی‌ای که از دل مردم برخاسته‌اند می‌داند و مردم را به شرکت در این‌گونه کارها تشویق می‌کند.

این نویسندگان به‌خوبی شرح می‌دهند که مشارکت قشری خاص در امور تجاری و سیاسی، باعث منفعت‌طلبی گروهی محدود می‌شود و درنتیجه، به‌ضرر منافع اکثریت جامعه خواهد بود. کتاب در ۱۵ فصل به بررسی تاریخی و اجتماعی ملل مختلف و رفتار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها می‌پردازد و دلایل رشد یا افت اقتصادی آنها را با ارائه‌ی مثال‌ و شواهد بررسی می‌کند.

نویسندگان کتاب به شما می‌گویند هرچند بحران در یک جامعه، ناگهانی و طی مدت کوتاهی به‌وقوع می‌پیوندند، اما نتیجه‌ی یک یا مجموعه‌ای از اقدامات اشتباه در طولانی‌مدت است که آشکار می‌شود. البته در این برهه تنها یک عامل برای برون‌رفت از وضعیت مؤثر است و آن چیزی نیست جز آگاهی و دانش مردم نسبت به حقوق خود.

با مطالعه‌ی این کتاب متوجه می‌شویم انحصارگرایی و در رأس قرارگرفتن نخبگان یا افراد بدون دانش و تجربه‌ی کافی در امور مختلف سیاسی و اقتصادی، زمینه‌ی به‌ قهقرا کشاندن یک جامعه را مهیا می‌کند؛ پایه‌های چنین جامعه‌ای چنان سست خواهد شد که با کوچک‌ترین ضربه، دست‌خوش اتفاقات جبران‌ناپذیری چون جنگ داخلی، رکود و افت شدید اقتصادی می‌شود.

بنابراین حرکت از انحصارگرایی به کثرت‌گرایی توصیه‌ی اکید نویسندگان است که البته مدت‌زمانی طولانی برای بنیان نهادن و تغییر به این رویه نیاز است. در این راه سیاستمداران برای رسیدن به توسعه باید بین حفظ کارایی یا حفظ حکومت گروهی خاص، یکی را انتخاب کنند و نحوه‌ی ارتباط دولت و ملت هم سرنوشت توسعه را مشخص خواهد کرد.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر از خوانندگان و علاقه‌مندان به مباحث مرتبط با حوزه‌ی علوم‌سیاسی، اقتصادی، روابط بین‌الملل و .. هستید یا در این رشته‌های دانشگاهی تحصیل می‌کنید، خواندن این اثر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین اگر به فعالیت در این حوزه‌ها مشتاقید، برای افزایش سطح سواد و گسترش دامنه‌ی نگرش‌تان، زمانی را به مطالعه‌ی این کتاب اختصاص بدهید. مطمئن باشید، لذت خواهید برد.

در حاشیه

این کتاب طرفداران بسیاری دارد و برخی صاحب‌نظران آن را در رده‌ی کتاب‌های تأثیرگذار و البته مشهور قرن بیستم می‌دانند، اما برخی منتقدان نیز ایراداتی به آن وارد کرده‌اند. برای مثال بیل گیتس که حرف‌های بسیاری در زمینه‌ی اقتصادی برای گفتن دارد، کتاب را در عین سادگی، مبهم می‌داند و می‌گوید کتاب از تعریف کامل برخی اصطلاحات سر باز زده و مقایسه‌ی برخی کشورها را با یکدیگر درواقع قیاس مع‌الفارغ است.گیتس بعضی از تحلیل‌های ارائه‌شده را هم ساده‌سازی موضوع قلمداد می‌کند.

هرچند در این میان، هستند کسانی که نقدهای بیل گیتس را به‌دلیل نابغه بودن و نه اقتصاددان بودن، وارد نمی‌دانند و به پشتوانه‌ی علمی نویسندگان اکتفا می‌کنند. بالاخره نباید فراموش کرد که در کنار انتقادات، شش اقتصاددان برنده‌ی جایزه نوبل (کنت. جی. ارو – نوبل ۱۹۷۲، رابرت سولو – نوبل ۱۹۸۷، بکر – نوبل ۱۹۹۲، میشل اسپنس و جورج آکرلوف – برندگان نوبل ۲۰۰۱، و پیتر دیاموند – نوبل سال ۲۰۱۰) و شماری از اندیشمندان این کتاب را تحسین کرده‌اند.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی چرا ملت ها شکست می خورند را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخش‌هایی از کتاب

بازتوزیع بار مالیاتی تنها اقدام پارلمان در جهت حمایت از تولیدکنندگان نبود. منظومه‌ی کاملی از قوانین و مقررات که باعث گسترش بازار و سودآوری تولید منسوجات پشمی می‌شد، به تصویب رسید. تمامی این حمایت‌ها معنایی سیاسی داشتند، زیرا بسیاری از اعضای پارلمان که با جیمز مخالفت می‌کردند سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این بنگاه‌های تولیدی کرده بودند.

وسپاسیان نگران بود که اگر مردم را خشنود و تحت اداره خویش نگه ندارد، از لحاظ سیاسی، بی‌ثباتی به وجود خواهد آمد. مردم رُم باید مشغول و رام نگه داشته می‌شدند، لذا واداشتن آنان به مشاغلی چون حمل ستون‌ها به این سو و آن سو، اقدامی مناسب بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Sara می‌گوید

    ممنون عالیییییییی