کتاب تسلی بخشی های فلسفه اثر آلن دوباتن؛ با کمک فیلسوفان از سختی‌ها عبور کنید

0

آیا تابه‌حال به تأثیرگذاری فلسفه در زندگی عادی دقت کرده‌اید؟ آلن دوباتن، فیلسوف و نویسنده‌ی معروف انگلیسی، سعی کرده‌ است تا این علم پیچیده را به‌ساده‌ترین زبان ممکن، در زندگی ما پیاده‌سازی کند. «کتاب تسلی بخشی های فلسفه»، یکی از مهم‌ترین آثار این نویسنده، طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارد. در این نوشته، با این کتاب بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب به زبان اصلی: The consolations of philosophy
  • عنوان کتاب: تسلی بخشی های فلسفه
  • نویسنده‌ی کتاب: آلن دوباتن
  • سال انتشار: ۲۰۰۰

درباره‌ی کتاب تسلی بخشی های فلسفه

معمولا کسانی که با فلسفه آشنایی ندارند، برای نزدیک شدن به این حوزه‌ی مطالعاتی هم علاقه‌‌ی چندانی از خودشان نشان نمی‌دهند. به‌نظر آنها، فلسفه، یکی از سنگین‌ترین و احتمالا به‌دردنخورترین شاخه‌های علم است که بیشتر به‌درد پزهای روشن‌فکری می‌خورد تا جریان زندگی‌ عادی. اما امروز، می‌خواهم به شما کتابی معرفی کنم که شاید بتواند شما را با فلسفه آشتی دهد. کتاب تسلی بخشی های فلسفه، نوشته‌ی آلن دوباتن، تلاش تحسین‌برانگیز این نویسنده درراستای برقراری ارتباط عامه‌ی مردم با فلاسفه‌ی بزرگ تاریخ است.

رونیکس

تسلی بخشی های فلسفه، درواقع یک راهنمای کاربردی برای تسلی و حل شدن مصائبی است که احتمال دارد در زندگی‌مان با آنها برخورد کنیم. این کتاب از شش بخش تشکیل شده‌ و هر بخش به یک مشکل اختصاص دارد. عدم محبوبیت، یأس و ناامیدی، بی‌پولی، ناکارایی و ناکامی، شکست عشقی و مصائب زندگی هر یک از این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند. دوباتن تلاش کرده‌ است که برای هر فصل، از اندیشه‌ها و جملات یک فیلسوف کمک بگیرد تا از دریچه‌ی دید او، به راهی برای تسلی‌بخشی این مصائب برسد؛ سقراط، سنکا، مونتنی، شوپنهاور، اپیکور و نیچه.

در مقدمه‌ی این کتاب می‌خوانیم: «این کتاب می‌کوشد تا با استناد به آثار شش فیلسوف بزرگ راه‌حل‌هایی برای مشکلات روزمره‌ی ما ارائه کند. با خواندن این کتاب از «سقراط» می‌آموزیم که عدم محبوبیت را نادیده انگاریم؛ «سنکا» به ما کمک می‌کند تا بر احساس یأس و ناامیدی غلبه کنیم؛ و «اپیکور» بی‌پولی ما را چاره می‌کند. «مونتی» راهنمای مناسبی برای درمان ناکارایی ماست؛ عشاق دل‌شکسته می‌توانند با خواندن آثار «شوپنهاور» تسلی خاطر یابند؛ و کسانی که در زندگی با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند با «نیچه» هم‌ذات‌پنداری خواهند‌ کرد.»

درواقع دوباتن تلاش کرده‌ است با شناخت و تسلطی که بر آثار و اندیشه‌های این فلاسفه‌ی بزرگ داشته‌، از آنها در مقام یک مشاور، در کتاب خود استفاده کند. می‌توان گفت که او در این کار موفق هم بوده‌ است؛ چراکه کتاب‌ تسلی بخشی های فلسفه، با استقبال گسترده‌ای از طرف خوانندگان مواجه و به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های فلسفه‌ی عامه‌پسند در جهان مبدل شد. برای آشنایی با نثر روان و زیبای دوباتن در این کتاب، قسمتی از تسلی ‌بخشی های فلسفه را با هم می‌خوانیم:

«وقتی عشق ما را درهم شکسته، تسلی‌بخش است که بشنویم خوشبختی هرگز جزئی از برنامه نبوده است. فقط یک اشتباه مادرزادی وجود دارد، و آن این است که می‌پنداریم زندگی می‌کنیم تا خوشبخت باشیم؛ تا زمانی‌که بر این اشتباه مادرزادی پافشاری کنیم، جهان پر از تناقض به‌نظرمان می‌رسد؛ زیرا در هر قدمی، در مسائل کوچک و بزرگ، مجبوریم این امر را تجربه کنیم که جهان و زندگی قطعا به‌منظور حفظ زندگی سرشار از خوشبختی آرایش نیافته‌اند. به‌همین‌دلیل سیمای تقریبا همه‌ی افراد سال‌خورده حاکی از احساسی است که ناامیدی خوانده می‌شود.»

«اپیکور به‌ویژه این دغدغه را داشت که خود و دوستانش بیاموزند که اضطراب‌‌ها و نگرانی‌‌های خود درباره‌ی پول، بیماری، مرگ و امور فراطبیعی را تحلیل کنند. اگر کسی به‌‌طور عقلانی به میرایی و فناپذیر بودن بیندیشد، به‌نظر اپیکور، درمی‌‌یابد که پس از مرگ چیزی جز فراموشی و نسیان وجود ندارد، و بیهوده است که از قبل نگران چیزی باشیم که چون فرا می‌رسد مشکلی نمی‌‌آفریند. بی‌‌معناست اگر پیشاپیش از حالتی بترسیم که هرگز تجربه نخواهیم کرد. برای کسی که واقعا دریافته باشد که در مرگ هیچ‌چیز هولناکی وجود ندارد، هیچ‌چیز هراسناکی در زندگی هم وجود ندارد.»

درحاشیه

دوباتن، نویسنده، فیلسوف و مجری سوئیسی‌الاصل است که در انگلستان زندگی می‌کند. او تابه‌حال کتاب‌های بسیاری در باب فلسفه‌ی عامه‌پسند نوشته‌ است که کتاب «جستارهایی در باب عشق»، «تسلی بخشی های فلسفه» و «هنر سیر و سفر» از معروف‌ترین و موفق‌ترین آنهاست. عمده‌تلاش‌های دوباتن، کاربردی کردن فلسفه در زندگی و پیوند تفکرات و آراء فلاسفه با عامه‌ی مردم است. او شناخته‌شده‌ترین نویسنده‌ی فلسفه‌ی عامه‌پسند به‌شمار می‌آید.

از کتاب تسلی بخشی های فلسفه، در تهیه‌ی برنامه‌ای ۶ قسمتی به‌نام «فلسفه‌ی راهنمایی برای خوشحالی» برای شبکه‌ی ۴ تلویزیون انگلستان استفاده شده‌ است. هر قسمت برنامه به یک فصل این کتاب اختصاص دارد و راجع‌به آن بحث می‌شود.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی تسلی بخشی های فلسفه را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

آیا این کتاب برای شماست؟

بی‌شک، آثار آلن دوباتن یکی از تأثیرگذارترین آثار فلسفی برای مخاطب عام به‌شمار می‌روند. کافی‌ست یک بار خواندن این کتاب‌ها را امتحان کنید تا تأثیرگذاری قلم این نویسنده‌ی شهیر را به‌چشم خود ببینید. بیان ساده‌ی سخت‌ترین مفاهیم فلسفی، هنری است که از کمتر کسی برمی‌آید و دوباتن، یکی از بهترین نویسندگان این سبک است. با خواندن این کتاب، می‌توانید احساس بهتری نسبت به مسائل اطراف زندگی خود داشته‌ باشید.

تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.