هنگام تغییر مکان شغلی، چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

0

دو مورد از کارهای استرس زا که می‌توانید انجام دهید کدامند؟ اسباب‌کشی منزل و تغییر شغل احتمالا در بالای فهرست اکثر افراد هستند. هم‌زمان انجام دادن این کارها، حتی می‌تواند بسیار هولناک باشد. اما گاهی باید شهر، استان یا حتی کشور خود را برای حفظ شغل و گرفتن ترفیع شغلی تغییر بدهید. پس نقل مکان برای کار، چیزی است که احتمالا با آن سروکار خواهید داشت.

در این مقاله خواهیم گفت که چرا مردم برای پُستی جدید نقل مکان می‌کنند. نگاهی هم خواهیم داشت به عواملی که باید هنگام تصمیم گیری در مورد نقل مکان در نظر بگیریم.

رونیکس

چرا مردم برای کار نقل مکان می‌کنند

با توجه به مطالعه‌ای که توسط اداره‌ی آمار آمریکا انجام شده، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، حدود ۲۰ میلیون نفر آمریکایی به دلایل شغلی محل زندگی خود را تغییر دادند. دلایل نقل مکان افراد متفاوت است. شاید سازمان شما برای اینکه کسب‌وکار ارزان‌تری داشته باشد، دفترش را به شهر دیگری منتقل کند و شما هم باید تصمیم بگیرید که با آنها همراه بشوید یا نه.

اگر نقش خود را تغییر دهید، شاید فرصتی برای ترفیع گرفتن داشته باشید. شاید نقل مکان به شما امکان دهد تا منصبی که یک بار در زندگی به سراغ‌تان می‌آید و حقوق شما را افزایش می‌دهد و رتبه‌تان را بالا می‌برد را قبول کنید. یا شاید همیشه می‌خواستید در شهر یا کشور دیگری زندگی کنید یا به دنبال تغییری در سبک زندگی هستید و اکنون بهترین زمان برای این نقل مکان هیجان‌انگیز است. شاید دلایل شما برای نقل مکان شخصی باشند. شاید می‌خواهید به اعضای خانواده نزدیک‌تر شوید یا قصد ازدواج با کسی را دارید که خانواده‌اش در جایی دیگر زندگی می‌کنند. اگر فرزند دارید، شاید می‌خواهید که نزدیک پدربزرگ و مادربزرگ‌شان باشند یا در نظام آموزشی متفاوتی تحصیل کنند.

مواردی که باید قبل از نقل مکان در نظر بگیرید

نقل مکان به معنی جهشی بزرگ به سمت اوضاعی ناشناخته است. پس این احتمال را بدهید که این موقعیت باعث ایجاد شغل رؤیایی‌تان نباشد. شاید احساس غربت کنید و برای دوستان و خانواده‌ی خود دلتنگ شوید. یا شاید با رئیس و همکاران جدیدتان به خوبی کنار نیایید. اگر به دلایل شخصی به محلی جدید نقل مکان می‌کنید و بیکار هستید، پیدا کردن کار جدید برای‌تان سخت می‌شود و این احتمال وجود دارد که شبکه‌ای از افرادی که از شما حمایت کنند را نداشته باشید.

پس هنگامی که در مورد نقل مکان تصمیم می‌گیرید، گزینه‌هایتان را به دقت بررسی کنید. در ادامه برخی چیزهایی که قبل از نقل مکان باید به آنها فکر کنید را مطرح می‌کنیم.


نکته:

برای مرور گزینه‌های مختلف استفاده از ابزارهای تصمیم‌گیری‌ای مثل ماتریس تصمیم‌گیری چندمعیاره مفید خواهد بود.

دوستان و خانواده

زمانی که مجرد هستید، اینکه زندگی خود را بردارید و به شهر و کشوری جدید نقل مکان کنید آسان‌تر است. اما زمانی که صاحب خانواده یا گروهی از دوستان نزدیک و صمیمی هستید، این تصمیم سخت‌تر خواهد بود.

اگر همسر دارید، آینده‌ی شغلی او را در نظر بگیرید. وضعیت شغلیِ فعلی او چگونه است؟ اگر شغلی خوب با مزایایی عالی و شانس ترفیع داشته باشد، زمان مناسبی برای رفتن شما نیست. به این هم فکر کنید که چقدر هر دوی شما می‌توانید به خوبی با تغییر کنار بیایید و این نقل مکان چه تأثیری بر رابطه‌ی شما خواهد گذاشت.

نقل مکان می‌تواند برای فرزندان‌تان هم مختل‌کننده باشد، به ویژه اگر در حال تحصیل باشند. مدرسه‌های محلی را بررسی کنید و از اعتبار آنها اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، شاید لازم باشد به مدارس خصوصی فکر کنید. گزینه‌های مراقبت از کودکان را هم باید در نظر داشته باشید. اگر نزدیک خانواده زندگی می‌کنید و آنها از کودکان شما هنگامی که سر کار هستید مراقبت می‌کنند، احتمالا دل‌تان برای این اوضاعِ راحت تنگ خواهد شد.

هزینه‌های نقل مکان

آیا فکر کرده‌اید که نقل مکان چقدر هزینه دارد؟ حتما این تجربه را داشته‌اید که هنگام جابه‌جایی محل زندگی‌تان دستمزدِ کارگران برای اسباب‌کشی، ارسال اثاثیه یا اجاره‌ی کامیون‌، بیشتر از حد انتظارتان شده باشند.

بسیاری از سازمان‌ها در صورتی که لازم باشد افرادشان به دفاتر جدیدی نقل مکان کنند، بسته‌های نقل مکان ارائه می‌دهند. معمولا این بسته‌ها هزینه‌ی کارگران حرفه‌ای برای بسته‌بندی و باز کردن متعلقات شما را پوشش می‌دهند و برخی کارفرمایان هم در صورت لزوم، هزینه‌ی ارسال و انبار کردن اقلام را می‌پردازند.

شاید سازمان‌تان هزینه‌های رفت‌وآمد برای پیدا کردن خانه را بپردازند. حتما از این امکان استفاده کنید چرا که باعث می‌شود با محل جدید خود آشنا شوید. در زمان‌های مختلفی از شبانه روز محل جدید زندگی را بررسی کنید تا مطمئن شوید همان جایی است که انتظارش را داشتید.

شاید صلاحیت دریافت مزایای دیگری از سوی کارفرمای خود را داشته باشید. برای مثال ممکن است هزینه‌های زندگی شما را تا زمانی که خانه‌ای دائمی پیدا کنید بپردازد. همسر شما نیز می‌تواند از این مسئله سود ببرد چرا که برخی سازمان‌ها خدمات شغل‌یابی برای همسران را هم ارائه می‌کنند.

اگر به خارج از کشور می‌روید، شاید سازمان‌تان هزینه‌های امور اداریِ مهاجرت یا گرفتن ویزای کاری و انتخاب وکیل را بپردازد. همچنین ممکن است دوره‌های آموزشیِ فرهنگی برای‌تان برگزار کند تا زندگی در محیط جدید برای‌تان آسان‌تر شود.

نکته:

اگر سازمان مزایایی برای نقل مکان ارائه نمی‌دهد، درخواست برای اینکه برخی از هزینه‌های نقل مکان را پوشش دهد ضرری ندارد.

هزینه‌ی زندگی

شاید زندگی با حقوق فعلی برای‌تان راحت باشد، اما اوضاع مالی شما در مکان بعدی چگونه خواهد بود؟ حتی اگر حقوق‌تان افزایش یابد، شاید باز هم نتوانید از پس هزینه‌های زندگی در محلی گران‌تر برآیید. پس باید درباره‌ی این تفاوت هم فکر کنید. زمانی که هزینه‌ی زندگی را محاسبه می‌کنید، همه‌ی هزینه‌های بالقوه را در نظر بگیرید. برای مثال مسکن. چه خانه بخرید و چه اجاره کنید، هزینه‌های ماهیانه‌ به مکان زندگی‌تان بستگی دارد.

توصیه

بهتر است تا زمانی که درک بهتری از مکان جدید به دست آورید، یا اینکه تصمیم بگیرید که قصد اقامت بلندمدت دارید یا خیر، حداقل برای یک سال به صورت اجاره‌ای خانه‌ای را در اختیار بگیرید.

هزینه‌های دیگر مرتبط با مسکن نیز می‌تواند بالا باشد. هزینه‌های خدماتی نیز بسیار متفاوتند به ویژه اگر آن محل دارای فصل‌های اوج مصرف باشد و به گرما یا تهویه‌ی بیشتری نیاز داشته باشید. یا شاید مجبور باشید بیمه‌ی گران‌تری بخرید. در برخی مناطق نیازمند پوشش خاصی برای مقابله با بلایای طبیعی مثل سیل، طوفان و گردباد هستید.

در مورد هزینه‌های روزمره‌ای مثل هزینه‌ی حمل و نقل هم باید فکر کنید. چقدر از دفتر خود دور خواهید بود؟ چگونه به آنجا خواهید رسید؟ اگر با خودرو می‌روید، هزینه‌ی بنزین را حساب کنید. اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید، کرایه‌ی روزانه را حساب کنید. هزینه‌های دیگری که باید لحاظ شوند عبارتند از خورد و خوراک، فعالیت‌های اوقات فراغت و مراقبت از کودک.

نکته‌ی دیگر اینکه اگر اوضاع خوب پیش نرفت، آیا استطاعت مالی برای برگشتن به محل قبلی خود یا به جای دیگری را دارید یا خیر. عاقلانه این است که به اندازه‌ی چند ماه در بانک پس‌انداز داشته باشید تا اگر لازم شد، به طور غیرمنتظره‌ای به خانه برگردید یا موردی اضطراری برای‌تان پیش آمد، از آن استفاده کنید.

برای اینکه درک بهتری از هزینه‌های بالقوه‌ی خود داشته باشید، از اطلاعات موجود در اینترنت برای هزینه‌ی زندگی در محل مورد نظر استفاده کنید. اگر کسی را می‌شناسید که در آن منطقه زندگی می‌کند، می‌توانید از او درباره هزینه‌ها و الزامات زندگی در آن منطقه کمک بگیرید.

محل سکونت، محل سکونت، محل سکونت

قبل از نقل مکان، در مورد این فکر کنید که از چیزهایی در محل زندگی فعلی خود خوش‌تان می‌آید و از چه چیزی بدتان می‌آید. آیا مقصد بالقوه‌ی شما همان مزایا را دارد؟ آیا هیچ یک از مشکلات‌تان را رفع می‌کند؟

یکی از معیارهای مهم برای بسیاری از افراد، امنیت است. آیا در محل‌های آینده زندگی و کارتان، می‌توانید به‌راحتی رفت‌وآمد کنید؟ باید در مورد میزان جرم و جنایت و سایر آمار مربوطه هم تحقیق کنید.

آب و هوا را هم باید در نظر بگیرید. ببینید آب و هوا در آنجا چگونه است و یا آیا متناسب با علاقه‌مندی شما به دماهای گرم یا سرد هست؟ باید تحقیق کنید که نسبت روزهای آفتابی به روزهای بارانی چند روز است، چرا که این مسئله، در صورتی که به فعالیت‌های بیرون از منزل علاقه‌مند باشید، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

عامل دیگر، فرهنگ مکان مورد نظر است. گزینه‌های سرگرمی شما کدامند؟ آیا در آنجا به اندازه‌ی کافی امکانات تفریحی وجود دارد؟ اگر به ورزش علاقه‌مندید، آیا فرصت‌هایی برای بازی کردن یا تماشای مسابقات تیم‌های حرفه‌ای وجود دارد؟ اگر اهل شکم‌گردی هستید، آیا تنوع رستوران در آن محل وجود دارد؟ آیا موزه و تئاتر هست؟ آیا می‌توانید سرگرمی‌های خود را در آنجا دنبال کنید؟ آیا مکان جدید برای کودکان مناسب است؟

در نهایت، زندگی اجتماعی خود را مد نظر داشته باشید. اگر دوست دارید شبکه‌ی بزرگی از دوستان پیرامون خود داشته باشید، آیا فرصت‌هایی برای ملاقات با افراد جدید وجود دارد؟ برای مثال آیا کالج یا دانشگاه شما شبکه‌ی قدرتمندی برای فارغ‌التحصیلان دارد؟ آیا برقراری ارتباط و پیدا کردن دوست برای‌تان آسان است؟

کارفرمای آینده‌ی شما

در مورد سازمانی که ممکن است به آنجا منتقل شوید فکر کنید. لازم است مطمئن شوید که این سازمان متناسب با وضعیت شماست، پس با افرادی که در آنجا کار می‌کنند صحبت کنید تا در مورد فرهنگ سازمانی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

آیا فرد دیگری که از جایی دیگر به این سازمان منتقل شده وجود دارد تا شما بتوانید با او صحبت کنید؟ این کار کمک می‌کند تا از فردی که غیرمتعصب است، «روایتی داخلی» به دست آورید تا بهتر تصمیم‌گیری کنید.

امور مالی کارفرمای آینده‌ی خود را هم باید بررسی کنید. اگر سازمان تازه تأسیس است یا به تازگی سازمان‌دهی شده، آیا مطمئنید که در آینده امنیت شغلی خواهید داشت؟ به طور کلی، چشم‌انداز حرفه‌ای‌ شما و به‌ویژه، در مکانی که ممکن است به آنجا بروید چگونه است؟

توصیه:

می‌توانید از یک فرد قدیمی‌تر و البته قابل اعتماد برای اطمینان از وضعیت آینده شرکت، اطلاعات کسب کنید و کمک بگیرید. این کار بینش خوبی نسبت به ثبات کسب‌وکار و آنچه که در صورت کار کردن در آنجا نیاز دارید مد نظر داشته باشید به شما می‌دهد.

آینده‌ی شغلی

باید این را در نظر داشته باشید که اگر جایگاه جدیدی که به آن منتقل می‌شوید مناسب و آن‌گونه که انتظارش را داشتید نبود، یافتن شغلی دیگر در مکان جدید چقدر برای‌تان آسان است. آیا قادر خواهید بود در محل جدیدتان نقش دیگری بر عهده بگیرید، یا مجبورید به خانه بازگردید تا کار مشابهی بیابید؟ در صورت لزوم، آیا می‌توانید یک کار از راه دور را انجام دهید؟

تصمیم‌تان باید به احتمال یافتن شغلی مشابه در جایی که زندگی می‌کنید هم بستگی داشته باشد. اگر نقش شما در شرایط فعلی خاص است و فرصت‌هایی که در زمینه‌ی حرفه‌ی خودتان برای‌تان پیش می‌آید کم‌یاب هستند، نقل مکان می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. به این هم فکر کنید که چیزهای جدیدی خواهید آموخت و مهارت خود را گسترش خواهید داد به گونه‌ای که می‌توانید در آینده در حرفه‌ی خود پیشرفت کنید.

اگر قصد دارید با همسرتان نقل مکان کنید، لازم است گزینه‌های او را نیز مد نظر داشته باشید. بازار کار چگونه است؟ آیا نرخ بیکاری بالا است یا پایین؟ شانس او برای یافتن منصبی جدید در آنجا چگونه است؟

الزامات زبانی

اگر شغل جدید در کشور دیگری است، به الزامات زبانی فکر کنید. اگر می‌توانید به زبان کشور مقصد صحبت کنید، چقدر به آن تسلط دارید؟ اگر تسلط ندارید، چقدر طول می‌کشد تا آن را بهتر کنید؟

اگر به زبان آن کشور صحبت نمی‌کنید، در نظر داشته باشید که این امر چگونه بر توانایی شما برای برقراری ارتباط با همکاران تأثیر می‌گذارد؟ آیا مایلید قبل از رفتن به کشور جدید، برای یادگیری زبان آنجا وقت بگذارید و تلاش کنید و اگر با خانواده‌ی خود به آنجا سفر می‌کنید، در مورد تأثیر این مسئله بر آنها نیز فکر کنید.

تفاوت‌های فرهنگی

اگر به خارج از کشور رفتید، شاید مجبور شوید با تفاوت‌های فرهنگی کنار بیایید. مثلا اگر به کشوری مانند ژاپن بروید، مجبورید با ساعات کاری بیشتری سازگار شوید.

قبل از سفر، زمانی را به تحقیق در مورد مسائل مهم اختصاص دهید؛ مانند آداب اولیه‌ی ملاقات، احوال‌پرسی و غذا خوردن و در مورد نحوه‌ی اجتناب از لغزش‌های خجالت‌آور اطلاعات کسب کنید.

باید در مورد میزان محافظه‌کاری جامعه و نقش زنان در آن هم تحقیق کنید. برای مثال شاید شما و همسرتان از زندگی در جامعه‌ای «سنتی» که در آن احترام مردم در برخی از گروه‌ها کمتر از سایرین است، ناراضی باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.