لیفت مژه چیست؛ شیوه انجام، روش‌های جایگزین و عوارض لیفت مژه

0

شما هم از داشتن مژه‌هایی بی‌حالت، کوتاه و صاف شکایت دارید؟ حتما تمام فِرمژه‌های خوب بازار را هم امتحان کرده‌اید و هنوز نتیجه خوبی نگرفته‌اید و با هر بار ریمل زدن و آرایش چشم حسابی اعصاب‌تان خُرد می‌شود. روش‌های مختلفی برای زیباترکردن و خوش حالت کردن مژه‌ها از جمله اکستنشن مژه ها و لیفت مژه نیز وجود دارد. در این مقاله شما را با مراحل و شیوه انجام لیفت مژه، نکات آرایشی مرتبط با آن، روش‌های جایگزین لیفت مژه و عوارض لیفت مژه آشنا خواهیم کرد.

اولین مرحله برای لیفت مژه را بشناسید

اگر مژه‌هایی زیبا داشته باشید و از مژه‌فرکن مناسب استفاده کنید، بی‌شک زیبایی مژه‌هایتان دوچندان خواهد شد. اما اگر شما مژه‌هایی پرپشت و بلند ندارید، هیچ‌ جای نگرانی نیست، چون لیفت مژه دقیقا همان کاری را با مژه‌هایتان می‌کند که اگر مژه‌هایی زیبا داشتید، فرمژه برای‌تان انجام می‌داد. لیفت مژه برای هر نوع مژه‌ای مناسب و امکان‌پذیر است و انجام آن نیاز به هیچ‌گونه آمادگی قبلی ندارد. اما اگر دوست دارید که مژه‌هایتان حسابی بلند و زیبا بشود، بد نیست قبل از لیفت از سرم تقویتی استفاده کنید.

متخصصانی که کار لیفت انجام می‌دهند، قبل از شروع کار از فرد درباره عادات و سلایقش درزمینه آرایش مژه، سؤالاتی می‌کنند. مثلا اینکه آیا فرد هر روز از ریمل استفاده می‌کند؟ آرایش مژه‌های او بیشتر رو به بالا و سمت ابروها است یا دوست دارد که مژه‌ها حالت حجیم‌تری داشته باشند؟ بنا به این پاسخ‌ها است که متخصص، اندازه فر و ابزارهای مناسب را انتخاب می‌کند.

رونیکس

با شیوه انجام لیفت مژه آشنا شوید

شیوه انجام لیفت مژه

در گام بعدی، مژه‌ها به یک پوشش سیلیکونی چسبانده می‌شوند. درواقع، بعد از اینکه مژه‌ها تمیز و مژه‌های پایینی از بالایی تفکیک شدند، پوششی سیلیکونی با چسبی مخصوص (مثل چسب لازم برای چسباندن مژه مصنوعی) به پوست پشت چشم چسبانده می‌شود. مژه‌ها نیز به سمت و حالتی که فرد دوست دارد، شانه می‌شوند. در مرحله بعد هم باید از لوسیونی برای نرم کردن مژه‌ها استفاده شود تا امکان شکل و حالت دادن به آنها به‌وجود بیاید. این لوسیون حاوی مواد ارگانیکی مانند اسید تیوگلیکولیک (thioglycolic acid) و رابینگ الکل (اِماکول) است. این مواد به انعطاف و حالت گرفتن مژه‌ها کمک می‌کنند.

لوسیون باید به‌مدت شِش تا دوازده دقیقه روی مژه‌ها قرار بگیرد. البته همه‌چیز به نوع موهای‌ مژه‌تان هم بستگی دارد. مثلا اگر برای فِر کردن و حالت دادن موهای سرتان هم به زمان زیادی احتیاج دارید، باید این موضوع را به تکنسین لیفت مژه بگویید. اگر موهایتان ضخیم و صاف باشد و دیر حالت بگیرد، احتمالا مژه‌هایتان هم همین‌طور خواهد بود.

در مرحله بعدی هم از یک محلول و روغن برای ادامه کار استفاده می‌شود. محلول باعث سفت شدن و تغییر ساختار مژه به حالت جدید می‌شود. درواقع به کمک این محلول است که می‌توان حالت جدید مژه‌ها را ثابت کرد. استفاده از محلول باید با یک لوسیون مغذی حاوی کِراتین و سدیم PCA همراه باشد. لوسیون به بازگشت رطوبت به مژه‌ها کمک می‌کند و آنها را از سخت و زبر شدن دور نگه می‌دارد. لوسیونی که استفاده می‌شود علاوه‌بر مواد نام‌برده دارای آلوئه‌ورا، روغن دانه انگور و گلیسیرین هم هست. این مواد باعث جذب رطوبت و دور نگه داشتن مژه‌ها از خشکی می‌شوند. روند کار در این قسمت تا حدودی شبیه رنگ کردن مو است؛ همان‌طور که بعد از انجام عملیات رنگ، نیاز به استفاده از نرم‌کننده وجود دارد.

لفیت مژه فقط یک ساعت طول می‌کشد

ماندگاری لیفت مژه از شِش تا هشت هفته متغیر است. بعد از هشت هفته بهتر است که مجددا لیفت مژه انجام شود. زیرا بعد از این مدت، مژه‌هایی تازه شروع به جوانه زدن و رشد می‌کنند که حالت‌شان با مژه‌های لیفت‌شده کاملا متفاوت است. البته بنا به نوع مژه‌های هر فرد، زمان لیفت مجدد می‌تواند زودتر یا دیرتر هم باشد. هزینه انجام لیفت از اکستنشن ارزان‌تر است.

لیفت کردن مژه‌ها برای استفاده از ریمل محدودیتی به‌وجود نمی‌آورد. زیرا مژه‌های طبیعی هر فرد است که حالت می‌گیرد و آرایش کردن آنها مشکلی نخواهد داشت. فقط بعد از لیفت باید ۲۴ ساعت صبر کرد و بعد از آن، مژه‌ها را آرایش کرد. مژه آرایش‌شده با ریمل را دو روز بعد از انجام لیفت در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

لیفت مژه - یک ساعت

به نکاتی درباره آرایش مژه‌های لیفت‌شده دقت کنید

اگر هر روز از ریمل استفاده می‌کنید، نیازی به رنگ کردن مژه‌ وجود ندارد، اما برای کسانی که هر روز آرایش نمی‌کنند یا در سفر هستند، رنگ کردن مژه‌ها باعث حجیم‌تر و تیره‌تر شدن آنها می‌شود. ماندگاری رنگ روی مژه حدودا سه هفته است. در ۲۴ ساعت اولیه انجام لیفت نباید از هیچ ماده آرایشی برای مژه‌ها استفاده کنید. علاوه بر پرهیز از آرایش، مژه‌ها را مرطوب نکنید، از بخار (مثلا بخار حمام) دور نگه دارید و اجازه نفوذ هیچ‌گونه رطوبت را به آنها ندهید.

روش‌های دیگر زیباسازی مژه مانند اکستنشن نیاز به مراقبت بسیار دارند. مثلا باید با زاویه‌ای خاص بخوابید، صورت‌تان را با دقت بشویید، در آرایش کردن دقت کنید و… . اما با وجود لیفت، دیگر نیازی به مراقبت‌های ویژه نیست. خیلی ساده، صبح‌ها از خواب برخیزید، صورت‌تان را بشویید، ریمل بزنید و به کارهایتان برسید. اما بهتر است که شب‌ها از نرم‌کننده بهره ببرید و مژه‌هایتان را با روغن نارگیل یا روغن‌های مخصوص دیگر مرطوب کنید. نرم نگه داشتن و تغذیه مناسب مژه‌ها تنها کاری است که می‌توانید برای تقویت آن انجام بدهید و نیازی به رسیدگی‌های دیگر نیست. لیفت مژه واقعا به مراقبت خاصی نیاز ندارد. با لیفت مژه از آرایش بی‌نیاز می‌شوید و اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید از انواع ریمل‌های حجم‌دهنده و بلندکننده و… استفاده کنید. مطمئن باشید که همه از مژه‌های زیبا و طبیعی‌تان تعریف خواهند کرد.

فرمژه یا لیفت؛ گزینه بهتر را انتخاب کن

لیفت مژه عملی است که نیاز به هیچ دستگاه، وسیله، ماده مصنوعی و… ندارد. بنابراین با روشی آسان می‌توانید مژه‌هایی بلند و زیبا داشته باشید که هفته‌ها برای‌تان دوام خواهند داشت و می‌توانید آن را بعد از حدود ۸ هفته مجددا تمدید کنید. همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، در لیفت کردن از محلول‌ها و مواد کراتینه هم برای پرحجم کردن مژه‌ها استفاده می‌شود. با تکرار لیفت طی چند ماه تقریبا حالت مژه‌هایتان به شکل دلخواهی درمی‌آید.

مانند هر کار دیگری در زمینه آرایش و پیرایش، لیفت مژه هم می‌تواند همراه با خطرات و مشکلاتی باشد. پس لازم است نکات مراقبتی و بهداشتی را به‌خوبی رعایت کنید. اگر شخصی که این کار را برای‌تان انجام می‌دهد هم مهارت کافی نداشته باشد، احتمال ایجاد مشکل بیشتر خواهد شد.

با عوارض جانبی لیفت مژه آشنا بشوید

عوارض جانبی لیفت مژه

ازآنجایی‌که لیفت مژه کار تقریبا جدید و تازه‌ای است، هنوز عوارض جانبی ناشی از آن چندان مشخص نشده‌اند. گزارشات و مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است. تحریک پوست، بزرگ‌ترین عارضه جانبی لیفت است. استفاده از پَدهای محافظ در حین چسب‌کاری کافی نیست و سرایت چسب به پوست مشکلاتی ایجاد می‌کند. اگر سابقه خشکی چشم و حساسیت پوست و چشم داشته باشید، امکان دارد که مواد شیمیایی محلول‌ها و لوسیون‌ها آزارتان بدهد.

عوارض جانبی محلول‌ها به قرار زیر است:

اگر سابقه مشکلات پوستی یا چشمی خاصی دارید، موادی که در لیفت استفاده می‌شوند باعث حساسیت خواهند شد. مشکلات و واکنش‌هایی نظیر:

اگر محلولی که هنگام لیفت استفاده می‌شود به درون چشم برود، امکان ایجاد آزردگی شدید، زخم شدن و سوزش چشم وجود خواهد داشت. با مالیدن چشم‌ها هم احتمال خراش قرنیه یا ضرب دیدن چشم پیش می‌آید. به‌طور کلی، هم محلول می‌تواند به شما آسیب بزند و هم تکنسینی که کارش را به‌خوبی بلد نیست. یادتان باشد که محلول‌ها و مواد شیمیایی نامناسب می‌توانند موجب از دست دادن موقتی مژه‌های شما شود.

به این نکات توجه کنید

لیفت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. قبل از انجام لیفت، اگر از لنز استفاده می‌کنید، حتما آن را دربیاورید و به جایش عینک بزنید. پلک چشم‌ها و مژه‌ها باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه ماده آرایشی یا روغن پس‌مانده از مواد آرایشی باشند. در تبلیغات لیفت مژه از بی‌خطر بودن آن صحبت می‌شود. یادتان باشد که در هر حال پای ماده‌ای شیمیایی برای فرم دادن مژه‌ها در کار است. پس به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • برای قرار دادن پوشش سیلیکونی روی پلک و حالت دادن به مژه‌ها از چسب استفاده می‌شود؛
  • مواد شیمیایی باعث دی‌سولفید شدن مژه‌ها می‌شوند و امکان تغییر حالت را در مژه‌ها به‌وجود می‌آورند؛
  • با وجود محلولی دیگر، شکل و حالت جدید مژه ثابت می‌شود؛
  • معمولا بعد از لیفت، مژه‌ها نیز رنگ می‌شوند که یعنی ماده شیمیایی بیشتری با بدن‌تان در ارتباط خواهد بود.

دقت کنید که ممکن است، نتیجه لیفت دقیقا همان چیزی نباشد که انتظار دارید. در هر حال شکل و جنس مژه‌هایتان در نتیجه نهایی اثر دارند. بنابراین، ممکن است شما انتظار مژه‌هایی بلند و پر داشته باشید، اما به‌خاطر فِر شدن مژه‌ها، اندازه‌شان کوتاه‌تر شود و موردپسندتان قرار نگیرد.

چه کسی برای انجام لیفت مناسب‌ است؟

بهترین گزینه برای انجام لیفت، کسی است که مدرک معتبر این دوره و مجوزهای بهداشتی لازم را داشته باشد. سالن‌های زیبایی معتبر یا متخصصان پوست و زیبایی از جمله کسانی هستند که می‌توانید به آنها مراجعه کنید. قبل از انتخاب مرکزی که لیفت را انجام می‌دهد، بهتر است کمی تحقیق کنید. مثلا نمونه کارهای قبلی‌شان را مرور کنید و از کیفیت مطمئن بشوید.

یکی از نشانه‌های تخصص برای چنین کاری، این است که از شما درباره حساسیت‌های چشم و پوست‌تان پرسیده شود و قبل از شروع لیفت، مواد را روی بخشی از پوست مانند پوست آرنج‌تان امتحان کنند. با مشاهده هر گونه مورد مشکوک یا غیربهداشتی هرگز سلامت خود را فدا نکنید و از خیر لیفت کردن در مرکز نامناسب بگذرید.

جز لیفت مژه چه روش‌هایی وجود دارد؟

روش های جایگزین لیفت مژه

لیفت مژه به‌شکل دائمی حالت مژه‌ها را تغییر نمی‌دهد و برای انجام مجدد آن باید پس از ۶ تا ۸ هفته به مرکز لیفت مراجعه شود. ضمن اینکه اگر در همان بار نخست، مشکلاتی نظیر حساسیت به‌وجود آید، احتمال بروز مشکلات در دفعات بعدی همچنان زیاد است. اگر از عوارض جانبی می‌ترسید یا آنها را تجربه کرده‌اید و دیگر حاضر به تحمل آنها نیستید، بهتر است به‌دنبال جایگزینی برای لیفت باشید:

فرمژه

اگر لیفت مژه به دلایل مختلف برای‌تان مقدور نیست، از فرمژه کمک بگیرید. با آن می‌توانید به‌طور موقتی مژه‌ها را خوش‌حالت کنید، ریمل بزنید و البته بعد از هر دوش گرفتن، حالت مژه‌هایتان را به شکل سابق برگردانید.

استفاده از ریمل فرکُننده

مانند فرمژه، ریمل‌های فرکننده هم همیشه در دسترس هستند و می‌توانید با انتخاب ریملی با برس مناسب و رنگی هماهنگ با مژه‌های واقعی‌تان (مثلا قهوه‌ای تیره یا مشکی) به چشمان‌تان حالتی زیبا بدهید و مژه‌هایی فر و قشنگ داشته باشید. ضمن اینکه ریمل‌های ضدآب در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند.

رسیدگی پیرایشی

این گزینه بسیار جالب است: کافی است هر شب آرایش چشم‌ها را کاملا پاک کنید و فواصل لیفت کردن را افزایش بدهید تا مژه‌هایتان استراحت کنند و سالم و طبیعی بمانند.

در هر حال، لیفت مژه یک روش آرایشی جدید است و می‌تواند مشکلات و اثرات جانبی به‌همراه داشته باشد. در صورت حساسیت و واهمه از خطرات محتمل بهتر است به سراغ گزینه‌های مطمئن‌تری مثل فرمژه و ریمل و… بروید.


در ادامه بخوانید: طرز تهیه یک سرم تقویت مژه برای داشتن مژه‌های پرپشت
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline.com elle
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.