راهنمای دریافت ویزای تحصیلی سوئد

0

برای تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سوئد، داشتن ویزا الزامی است. درواقع شما برای تحصیل بلندمدت در این کشور، باید ویزای دانشجویی دریافت کنید و این ویزای دانشجویی به‌صورت یک ساله صادر می‌شود و هر سال براساس دروسی که گذرانده‌اید و موافقت دانشگاه، تمدید خواهد شد و این تمدید بستگی به رشتهٔ شما و حد مجاز سنوات دارد. در ادامه شما را با شرایط و نحوه دریافت ویزای تحصیلی سوئد آشنا خواهیم کرد.

اگر خواهان تحصیل در سوئد و دریافت روادید دانشجویی این کشور هستید، این مقاله تلاش می‌کند تا شما را با فرصت‌های تحصیلی و شیوهٔ دریافت روادید سوئد در تهران آشنا کند. حتما گزارش مربوط به راهنمای دریافت کامل روادید گردشگری سوئد را مطالعه کنید. اگر سؤالی داشتید، از طریق بخش کامنت با ما کارشناسان چطور در ارتباط باشید.

رونیکس

با ما همراه باشید.

چرا تحصیل در سوئد؟

سؤال بسیار خوبی است. چرا تحصیل در سوئد به تحصیل در بسیاری از نقاط اروپا ترجیح داده می‌شود؟ چرا برخی از دانشجویان آمریکایی و کانادایی و حتی ژاپنی،‌ دانشگاه‌‌های سوئدی را برای ادامهٔ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و حتی پسادکترا انتخاب می‌کنند؟ چرا دانشگاه‌های سوئد برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رایگان نیستند؟ آیا فرصتی برای تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟

در پاسخ به سؤالات بالا که سؤالات بسیاری از شما عزیزان است، باید به اختصار بگوییم که سوئد، یکی از کشورهای توسعه‌یافتهٔ اروپا و پایتخت اسکاندیناوی است. این کشور یکی از بهترین کشورها با سطح رفاه مطلوب برای زندگی است و از قطب‌های اقتصاد، فناوری و مدیریت خلاقیت شمال اروپا به حساب می‌آید.

بیش از ۲۰۰ سال است که دانشگاه‌های مطرحی در سوئد تأسیس شده‌اند و این کشور پایه‌گذار بسیاری از رشته‌ها به‌خصوص در حوزهٔ مهندسی و علوم پایه در قارهٔ سبز بوده است. دانشگاه اوپسالا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپاست که نقش بسیاری در توسعهٔ علم و دانش در سوئد و قارهٔ سبز داشته است. این دانشگاه هم‌اکنون در فهرست ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد، یعنی هم‌سطح آکسفورد انگلستان و هاروارد آمریکا.

نکتهٔ دیگری که باید دربارهٔ تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بدانید، این است که برنامهٔ تحصیلی سوئد، امکان تحصیل رایگان در قالب برنامهٔ دانشجوی تبادلی (exchange student) را به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تا دکترا می‌دهد و شما قادر خواهید بود تا یک ترم تحصیلی را در هر دانشگاهی که موردتوافق دانشگاه‌تان در سوئد باشد، بگذرانید و به کشورهای دیگر بروید. به همین خاطر است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، به‌عنوان دانشجوی تبادلی، دانشگاه‌های این کشور را برای ادامهٔ تحصیل انتخاب می‌کنند.

نکتهٔ دیگری که باید دربارهٔ سوئد بدانیم، این است که در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، دروس مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و پسادکترا، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. آموزش به زبان انگلیسی در مؤسسات آموزش عالی این کشور سبب خواهد شد تا بتوانید به‌راحتی در دانشگاه‌های سوئد تحصیل کنید و برای ادامهٔ تحصیل به دانشگاه‌های کانادا یا آمریکای شمالی بروید، تحصیل به زبان انگیلسی در دانشگاه‌های این کشور دیگر رایگان نیست و شما باید به‌منظور تحصیل در سوئد، شهریه پرداخت کنید که با توجه به نوسانات ارزی، این رقم اکنون ده‌ها میلیون تومان است.

اما تحصیل به زبان سوئدی در برخی از دانشگاه‌های این کشور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رایگان است و شرط پذیرش نیز، تسلط به زبان سوئدی و ارائهٔ مدرکی دال‌بر تسلط شما به این زبان خواهد بود. دانشگاه‌های سوئد همچون دانشگاه‌های فنلاند، در مقاطع ارشد و کارشناسی، تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارج از اتحادیهٔ اروپا ممنوع کرده‌اند.

پس برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های سوئد، باید مدرکی دال‌بر تسلط‌تان به زبان سوئدی ارائه کنید. اما برای پذیرش در مقطع ارشد و دکترا، داشتن مدرک IELTS آکادمیک با نمرهٔ ۶.۵ از ۹ یا نمرهٔ ۸۵ از ۱۲۰ تافل اینترنتی (TOFEL IBT) الزامی خواهد بود. البته استثنائاتی هم وجود دارد که از حوصلهٔ این بحث خارج است.

در سوئد می‌توان در مقطع کارشناسی ارشد نیز به‌صورت رایگان تحصیل کرد که البته این امر شروطی دارد. یکی از شروط این است که شما رزومهٔ خوبی داشته و بتوانید دانشگاه مقصد را درمورد صلاحیت خود برای تحصیل رایگان یا نیم‌بها قانع کنید. معمولا در هر ترم، فرصت تحصیل رایگان در اختیار شماری از دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند از فرصت شهریهٔ رایگان (TUITION FEE WAIVER) استفاده کنند. این موضوع را با مسئول پذیرش رشتهٔ موردنظر خود در دانشگاه مقصد هماهنگ کنید.

بااین‌حال شما می‌توانید برای مقطع ارشد و دکترا، از طریق بورسیه تحصیلی (SCHOLARSHIP) یا کمک هزینه (FINANCIAL AIDS) نسبت به ادامهٔ تحصیل ارزان یا رایگان اقدام کنید. معمولا این بورس، کلیهٔ هزینه‌های معقول زندگی دانشجویی ازجمله غذا و مکان زندگی را پوشش می‌دهد. در مقطع دکترا، بورسیهٔ تحصیلی سبب می‌شود شما کارمند دانشگاه شوید و بتوانید پس از دانش‌آموختگی برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید که به کسب گذرنامه‌ی سوئدی منجر خواهد شد.

موضوع دیگری که باید برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بدانید، این است که رقابت برای اخذ بورس‌های تحصیلی در این کشور زیاد است و شرایط کاملا رقابتی است. گاها برای یک فرصت بورسیه، ۲۰ تا ۴۰ دانشجو از سراسر جهان اپلای می‌کنند و شما باید در گردونه‌ٔ رقابت، رزومه‌‌ٔ جذاب و هیجان‌انگیزی داشته باشید تا در SHORT LIST قرار بگیرید و از شما برای مصاحبه دعوت شود. اگر قصد اقدام برای بورسیهٔ تحصیلی را دارید، به بخش VACANCY سایت دانشگاه‌های سوئدی بروید، با هماهنگ‌کنندهٔ بورسیه (PROGRAM COORDINATOR) رایزنی کنید و اطلاعات تکمیلی را کسب نمایید.

بسیار مهم است که پیش از اپلای با اساتید تعامل کنید و در جریان چند و چون رشته و شرایط بورسیه و انتظاراتی که از دانشجوی دکترا دارند قرار بگیرید. چگونه؟ مثلا:

  • رزومهٔ خود را برای استاد ارسال کنید و به ایشان نسبت به مشارکت در فعالیت‌های تحقیقاتی جاری دانشکده اطلاع دهید.
  • بیانیهٔ هدف خود را برای استاد موردنظر در دانشکدهٔ مقصد ارسال و با ایشان رایزنی کنید.
  • اگر مقاله‌ای از یک استاد سوئدی را مطالعه کردید٬ از او درمورد سؤالاتی که برای‌تان پیش‌آمده، جزئیات بیشتری را درخواست کنید.
  • به اساتید کارهای تحقیقاتی مشترک کیفی یا کمی (qualitative OR quantitative) را پیشنهاد بدهید که درمورد حوزه‌های موردعلاقه‌ی آنهاست.
  • اگر استاد موردنظر شما درحال نگارش فصلی از کتاب یا مقاله برای نشریه یا کنفرانسی خاص است٬ با ایشان مشارکت اینترنتی کنید.
  • اگر استاد یا اساتید موردنظر شما جهت اپلای٬ صفحه‌ی توییتر یا یوتیوب دارند٬ فایل‌های سخنرانی آنها را گوش دهید.
  • مقالات قابل‌دسترس اساتید موردنظر را دانلود و مطالعه کنید.
  • اگر در مقالات منتشرشده توسط این اساتید، بخشی به معرفی فرصت‌های تحقیقاتی بعدی (FURTHER RESEARCHES) اختصاص داده شده است، آن بخش‌ها را خوب بخوانید و برای مشارکت در تحقیقات بیشتر، به آ‌ن‌ها پیشنهادات علمی مستند و مستدل (با ارائه طرح تحقیقاتی) بدهید.

چگونه پذیرش تحصیلی دریافت کنیم؟

برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی، باید به زبان سوئدی مسلط باشید. اگر مسلط نباشید، باید در دوره‌های آمادگی زبان سوئدی که معمولا ۹ تا ۱۲ ماهه هستند، شرکت کنید و حد نصاب لازم را به دست آورید. درغیراین‌صورت، نامهٔ پذیرش (ADMISSION LETTER) برای شما صادر نخواهد شد.

برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، باید آیلتس و تافل داشته باشید و حداقل ۲ توصیه‌نامه و یک بیانیهٔ هدف ارائه کنید. این اطلاعات باید به‌گونه‌ای باشند که CV شما را برای دانشگاه مقصد، جذاب نشان دهند و فرصت تحصیل را برایتان فراهم کنند. همچنین پرداخت شهریهٔ ترم اول معمولا اجباری است.

برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا و پسادکترا، شرط زبان وجود ندارد. اما داشتن ۳ توصیه‌نامه، بیانیهٔ هدف و رزومه‌ای قوی که شامل مقالات منتشرشده در ژورنال‌های ISI باشد، توصیه می‌شود. مصاحبهٔ علمی با واجدان شرایط مقوله‌ای است که باید در نظر داشته باشید. اگر نظر دانشگاه را جلب کنید، برای شما نامهٔ پذیرش صادر خواهد شد که در آن طول دوره و مبلغ بورسیه ماهانه تشریح شده است و برمبنای آن می‌توانید برای بورسیه اقدام کنید.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی سوئد

مدارک زیر برای دریافت ویزای تحصیلی سوئد الزامی هستند:

  • اصل گذرنامه که حداقل ۱ سال اعتبار داشته باشد و ۲ صفحهٔ خالی از آن موجود باشد.
  • ۲ قطعه عکس شش در چهار
  • حضور متقاضی در زمان اخذ روادید
  • تکمیل فرم تقاضا (APPLICATION FORM)
  • ارائهٔ کپی یا اصل نامهٔ پذیرش دانشگاه سوئدی
  • کپی تأییدیه محل اقامت دانشجویی
  • بیمهٔ دانشجویی مسافرتی
  • گواهی پرداخت شهریه
  • رونوشت ویزاهای قبلی
  • ترجمهٔ رسمی کلیهٔ صفحات شناسنامه
  • بلیط رفت و برگشت رزروشده

سفارت سوئد معمولا هزینه‌ای بابت ارائهٔ وقت به دانشجویان پذیرفته‌شده، دریافت نمی‌کند. همچنین می‌توان خارج از نوبت برای درخواست وقت مصاحبه و تسلیم مدارک اقدام کرد. اما اگر از طریق سایت ادارهٔ مهاجرت سوئد هم اقدام کنید، مشکلی نیست و می‌توانید با ثبت‌نام و دریافت کد کاربری و رمز عبور، نسبت به آپلود مدارک و ارسال آن به سفارت سوئد در تهران اقدام نمایید.

چگونه پذیرش تحصیلی سوئد را دریافت کنیم؟

از کلیهٔ متقاضیان تحصیل در سوئد خواسته شده است که با مراجعه به سایت studyinsweden.se نسبت به آشنایی با رشته‌ها، دانشگاه‌ها و مدارک موردنیاز پذیرش (ADMISSION’S REQUIREMENTS DOCUMENTS) اقدام کنند. درادامه به توضیح این سایت خواهیم پرداخت. می‌توان بیش از ۱۰۰۰ رشته در بیش از ۵۰ دانشگاه سوئد را از طریق این رسایت رسمی مشاهده و به‌صورت متمرکز برای آن در سایت پذیرش سوئد، اپلای کرد.

ویزای تحصیلی سوئد

به سایت تحصیل در سوئد که عکس ایندکس آن را در بالا مشاهده می‌کنید، وارد شوید. در این پرتال رسمی، با ۶ موضوع مهم مواجه هستید که در ادامه توضیح داده شده است:

  • بخش WHY SWEDEN که دلایل جالبی برای تحصیل در سوئد را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • بخش PLAN YOUR STUDIES که به شما شیوهٔ برنامه‌ریزی برای تحصیل و زندگی در سوئد را یاد می‌دهد.
  • بخش UNIVERSITIES که شما را با ده‌ها دانشگاه این کشور آشنا خواهد کرد.
  • بخش PROGRAMS که شما را با هزاران برنامهٔ تحصیلی، از کارشناسی تا پسادکترا آشنا می‌کند.
  • بخش LIFE IN SWEDEN‌ که معرف همهٔ اطلاعات موردنیاز دانشجویان بین‌المللی برای زندگی در این کشور است.
  • بخش SEARCH که به شما امکان می‌دهد تا در بانک اطلاعات بزرگ این سایت به جست‌وجوی اطلاعات مشغول شوید.

زمان اپلای دانشگاه سوئد در سال ۲۰۱۹

فرصت برای اپلای در رشته‌های دانشگاه‌های سوئد برای پاییز ۲۰۱۹ میلادی (مصادف با شهریور ۱۳۹۸)، از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی آغاز می‌شود و تا چند هفتهٔ بعد ادامه خواهد یافت. برای تحصیل در ترم بهار ۲۰۲۰ میلادی نیز باید مدارک خود را از مهر تا اوایل آبان ۱۳۹۸ در این سایت ثبت کنید.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، با مراجعه به بخش PROGRAMS در سایت تحصیل در سوئد، می‌توانید اطلاعات مربوط به بیش از ۷۷۸ برنامهٔ تحصیلی را با اطلاعات دقیق پیدا کنید و برای هر کدام که دوست دارید اپلای کنید. دورهٔ هر برنامه و اسم دانشگاه و مشخصات رشته و همچنین جزئیات برنامهٔ تحصیلی به‌ تفکیک و به زبان انگلیسی در دسترس شما خواهد بود.

یکی از سایت‌هایی که باید برای اپلای رسمی دانشگاه‌های سوئد از آن استفاده کنید، سایت universityadmissions.se است. تمام اطلاعات این وب‌سایت به زبان انگلیسی است.

ویزای تحصیلی سوئد

همانطور که در سایت رسمی پذیرش دانشگاه‌های سوئد آمده است، ضرب‌الاجل پذیرش ترم بهار ۲۰۱۹ میلادی به شرح زیر خواهد بود که باید به آن توجه کنید:

  • اول ژوئن: بازگشایی برای پذیرش
  • ۱۵ اوت: اتمام زمان پذیرش
  • ۳ سپتامبر: آخرین فرصت برای ارسال مدارک و پرداخت هزینهٔ ثبت‌نام
  • ‍۱۱ اکتبر: نتایج پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی
  • ۱۸ اکتبر: نتایج پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد

شما برای اپلای رشته‌ها و انتخاب آنها مجبور هستید که در این سایت ثبت‌نام کنید و کد کاربری و رمز عبور داشته باشید. به این منظور به بخش LOGIN رجوع کنید.

ویزای تحصیلی سوئد
از طریق بخش CREATE ACCOUNT در سایت ADMISSIONS.SE ثبت‌نام کرده و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنید تا بتوانید مدارک موردنظر را آپلود و رشته‌های موردعلاقهٔ خود را در دانشگاه‌های سوئد انتخاب کنید.

در این سایت، رشته‌هایی که ۶۰ امتیاز دارند، یک ساله، ۱۲۰ امتیاز، ۲ ساله و ۱۸۰ امتیاز، سه سال به بالا هستند. دورهٔ دکترا نیز معمولا ۲۴۰ امتیاز است. دوره‌های یک سالهٔ دانشگاه‌های سوئد در ایران ارزشیابی نخواهند شد.

شهریهٔ دانشگاه‌های سوئد برای مقطع کارشناسی ارشد، متغیر است و به دانشگاه بستگی دارد. مثلا برای تحصیل در رشته مهندسی هوانوردی (AERONAUTICAL ENGINEERING)، باید ترمی ۶۳ هزار کرون سوئد پرداخت کنید. یا مثلا برای تحصیل در رشتهٔ علوم اطلاعات کاربردی (APPLIED DATA SCIENCE) در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه گوتنبرگ، باید هر ترم، بیش از ۷۰ هزار کرون پرداخت کنید.

ویزای تحصیلی سوئد
همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، هر رشته در سایت پذیرش رسمی دانشگاه‌های سوئد، دارای جزئیات فنی مثل مبلغ شهریهٔ هر ترم و طول دوره و زبان تدریس است.

رشته‌ها در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های این کشور، تماما به زبان سوئدی نیستند و رشته‌های انگلیسی شهریه‌ای نیز بسیار است. هنگامی که از طریق گزینهٔ ADD، نسبت به انتخاب رشتهٔ موردنظر اقدام می‌کنید، اطلاعات رشتهٔ موردنظرتان در بخش MY SELECTION که در تصویر زیر مشاهده می‌فرمایید، درج خواهد شد؛ برای ثبت‌نام نهایی باید روی گزینهٔ TO APPLICATION کلیک کنید.

ویزای تحصیلی سوئد
هنگامی که رشته‌های منتخب‌تان را در سایت رسمی پذیرش دانشگاه‌های سوئد انتخاب می‌کنید٫ باید با کلیک روی گزینهٔ MY SELECTION، آنها را وارد پروفایل کنید تا در فهرست رشته‌های موردنظر شما برای پذیرش سال ۲۰۱۹ قرار بگیرند.

پس از ثبت پروفایل و دریافت کد کاربری و رمز عبور و انتخاب رشته، از شما خواسته می‌شود تا مدارک دانشجویی و هویتی خود را آپلود کنید. در مرحلهٔ آخر، باید ۱۰۰۰ کرون سوئد بابت هزینهٔ درخواست (APPLICATION FEE) پرداخت کنید. از دوستان و آشنایان بخواهید این مبلغ را برای شما پرداخت کنند. پس از اتمام مراحل، برای شما ایمیل تأیید (EMAIL CONFIRMATION) صادر خواهد شد.

معمولا ۲ ماه پس از ثبت‌نام، به شما اطلاع داده خواهد شد که وضعیت درخواست شما چگونه است و آیا در رشته‌ٔ موردنظرتان قبول شده‌اید یا خیر. اگر قبول شده باشید، برای گرفتن پذیرش، باید شهریهٔ یک ترم رشته را پرداخت کنید؛ مگر اینکه از پرداخت شهریه معاف یا در مقطع دکترا پذیرفته شده باشد.

توصیه‌هایی برای دریافت ویزا تحصیلی دانشجویی سوئد

  • اول به سایت STUDY IN SWEDEN مراجعه کنید و دربارهٔ فرصت‌های تحصیلی و بورسیه اطلاعات کسب کنید.
  • سپس به سایت UNIVERSITY ADMISSIONS بروید و پس از ایجاد پروفایل، رشتهٔ موردنظر را انتخاب کنید.
  • هزینه را پرداخت کنید و منتظر نتایج پذیرش باشید.
  • اگر نامهٔ پذیرش (ADMISSION LETTER‌) دریافت کردید، به سفارت سوئد مراجعه و با مدارکی که درابتدا به آن اشاره کردیم،‌ برای ویزا اقدام کنید.
  • حتما بخشی از شهریه را پرداخت کنید تا سفارت نسبت به اعطای روادید به شما متقاعد شود.
  • ویزای تحصیلی سوئد معمولا ۱ ساله و قابل‌تمدید است.
  • با ویزای تحصیلی سوئد قادر به دریافت «پرشون نومر» کد ملی ۱۲ رقمی سوئد هستید.
  • با ویزای تحصیلی سوئد امکان افتتاح حساب بانکی خواهید داشت.
  • با ویزای تحصیلی سوئد امکان ۲۰ ساعت کار در هفته برای شما وجود خواهد داشت.
  • با ویزای تحصیلی سوئد می‌توانید به ۲۷ کشور اروپا سفر کنید.
  • شانس تحصیل رایگان برای دانشجویان ایرانی در مقطع دکترا بسیار است.
  • امکان دریافت اقامت دائم سوئد برای دانشجویان دکترا بیش از سایرین است.
  • تجربهٔ دریافت‌کنندگان ویزای سوئد را در کانال‌های‌ تلگرامی و اینستاگرامی دنبال کنید.
  • با دانشجویان ایرانی موفق در این کشور از طریق LINKEDIN تعامل کنید.
  • دریافت پذیرش از دانشگاه‌های سوئدی در سال ۲۰۱۹ میلادی٬ شرط لازم برای دریافت ویزای سوئد است؛ اما شرط کافی نیست.
  • شرط کافی برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور، ارائهٔ کلیهٔ مدارکی است که سفارت از شما درخواست کرده است و در این گفتار به بخش اعظمی از آن اشاره کردیم.
  • ویزای تحصیلی سوئد، امکان دریافت اقامت دائم را در زمانی که به‌صورت قانونی در این کشور مشغول به کار شوید و مالیات پرداخت کنید فراهم می‌کند.
  • مراقب آگهی‌های اغوا‌کنندهٔ اخذ ویزای سوئد به‌صورت تضمینی برای دانشجویان و خانواده‌ها بدون مدراک دانشگاهی باشید.
  • سفارت سوئد برخلاف سفارت ایتالیا، آلمان یا فرانسه که کارگزار رسمی دارند٬ نماینده یا کارگزار رسمی در تهران ندارد.

مخاطب گرامی

امیدواریم که اطلاعات جامع ارائه‌شده و لینک‌های مربوطه، راهنمای خوبی برای اپلای کردن شما برای ویزای تحصیلی سوئد باشند. اگر با سؤالی روبه‌رو شدید، می‌توانید آن را از طریق نظرات با ما درمیان بگذارید.

هر روز دنیای فرصت‌های تحصیل و بورسیه و مهاجرت را در چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.