آلرژی به گربه؛ دلایل، علائم و راه‌های درمان

2

آلرژی به گربه جزو آلرژی‌های رایج است و علائم مختلفی دارد؛ از جمله مشکلات خفیف در دستگاه تنفسی، سرفه، عطسه، التهاب چشم و… در ادامه این مطلب به شرح علل، علائم و راه‌های درمان آلرژی گربه می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما همراه باشید.

افرادی که به گربه آلرژی دارند، به برخی از مواد خاصی که گربه‌ها تولید می‌کنند، مثلا بزاق دهان، پوست‌های مرده یا ادرار واکنش آلرژیک نشان می‌دهند.

موادی که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، آلرژن نام دارند. آلرژی به گربه علائم مختلفی ایجاد می‌کند، ازجمله مشکلات خفیف در دستگاه تنفسی تا سندرم‌های خطرناکی مثل آنافیلاکسی (anaphylaxis) که حتی ممکن است منجر به مرگ شود. طبق نتایج به‌دست‌آمده از یک تحقیق، حدود ۱۲ درصد از آمریکایی‌ها به گربه حساسیت دارند؛ درحالی‌که این آمار در اروپا بیشتر است و به ۲۶ درصد می‌رسد.

رونیکس

چند نکته در مورد آلرژی به گربه:

  • بیشتر افراد، علائم این آلرژی را از خفیف تا متوسط تجربه می‌کنند.
  • بعضی از افرادی که به گربه آلرژی دارند، با رعایت برخی نکات می‌توانند گربه نگه دارند.
  • تحقیقات انجام‌شده هنوز نتوانسته است ثابت کند که چرا بعضی از افراد به گربه آلرژی دارند و بعضی دیگر هرگز واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهند.

علائم آلرژی به گربه

آلرژی به گربه - علائم

آلرژی‌ها معمولا بر اثر تماس با موادی ایجاد می‌شوند که به موی گربه‌ها می‌چسبند و خود موی گربه به‌تنهایی آلرژن نیست.

علائم آلرژی به گربه، به پروتئینی که فرد نسبت به آن حساسیت دارد و نحوه‌ی تماس با آنها بستگی دارد. مثلا آلرژن‌هایی که به بینی یا چشم افراد تماس پیدا کنند، باعث ایجاد علائمی مثل سوزش یا خارش می‌شوند.

رایج‌ترین علائم آلرژی به گربه شامل موارد زیر است:

  • حملات آسمی در افراد مبتلا به آسم؛
  • علائم تنفسی مثل سرفه، عطسه، گرفتگی بینی؛
  • چشم قرمز و ملتهب؛
  • خارش پوست؛
  • تماس بثورات پوستی با آلرژن تولیدشده توسط گربه‌ها در برخی مناطق.

کسانی که به گربه آلرژی دارند، به‌ندرت واکنش‌های آلرژیک شدید نشان می‌دهند که این واکنش‌های شدید را آنافیلاکسی می‌نامند. آنافیلاکسی، تنفس را دچار مشکل می‌کند، باعث کاهش شدید فشار خون تا مراحل خطرناکی می‌شود و ممکن است شوک شدیدی در بدن ایجاد کند.

افرادی که مشکلات زیادی در تنفس دارند یا احساس می‌کنند که بر اثر تماس با گربه، شوکی به بدن آنها وارد شده، باید سریعا تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرند. آنافیلاکسی واکنش شدید و خطرناک آلرژیک است که جان بیمار را تهدید می‌کند.

فردی که به گربه آلرژی دارد ممکن است علائم را حتی بعد از اینکه از گربه فاصله گرفت، تجربه کند. چراکه آلرژن‌های تولیدشده توسط گربه ممکن است در فرش، وسایل منزل، لباس‌های شسته‌نشده و سایر پارچه‌ها و ملحفه‌های منزل باقی بماند.

درمان آلرژی گربه

افرادی که به گربه آلرژی دارند و می‌خواهند گربه نگه دارند یا جایی بروند که در آن گربه نگهداری می‌شود، می‌توانند با رعایت این چند نکته، علائم آلرژی را مدیریت کنند. با رعایت این نکات، شدت آلرژی، کمتر می‌شود.

با یک پزشک در مورد درمان آلرژی مشورت کنید

اسپری‌های مخصوص می‌توانند احتمال بروز حملات آسم را کاهش دهند. بعضی از اسپری‌های بینی می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. در بعضی از افراد، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها علائم آلرژی را کاهش می‌دهد.

شات‌های آلرژی دریافت کنید

دریافت شات‌های آلرژی که گاهی ایمونوتراپی هم نامیده می‌شود، به‌تدریج، سیستم ایمنی بدن را با بعضی از آلرژن‌ها هماهنگ و میزان حساسیت آن را کمتر می‌کند. با قرار گرفتن بدن در معرض مقدار کمی از آلرژن‌ها، به‌مرور زمان، این شات‌های آلرژی می‌توانند میزان شدت واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهند.

از فرش و موکت استفاده نکنید

فرش و موکت می‌تواند مقدار زیادی آلرژن جذب کند. اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، فرش‌ها و موکت‌هایی که پرز کمتری دارند انتخاب کنید، چون مقدار کمتری آلرژن را در خود نگه می‌دارند.

حیوانات را خارج از محدوده‌ای خاص نگهداری کنید

این مکان‌های ممنوع برای ورورد حیوانات می‌تواند اتاق خواب، یا وسایلی مثل مبل و تخت‌خواب باشد.

شانه کردن مو و تمیز کردن حیوانات

آلرژی به گربه - تمیز کردن گربه

به‌طور مرتب، حیوانات خانگی را تمیز کنید و موهای بدن آنها را شانه کنید. البته بدیهی است که برای این کار باید از فردی کمک بگیرید که آلرژی نداشته باشد.

از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنید

با کمک دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا که فیلتر هپا دارند، می‌توانید به مقدار زیادی، میزان آلرژن در هوای منزل را کاهش دهید.

از کیسه‌های فیلتردار جاروبرقی استفاده کنید

برای جلوگیری از ورود مجدد آلرژن‌ها به هوا، هنگام جارو کردن منزل، از کیسه‌های مخصوص که میکروفیلتر دارند استفاده کنید.

از بغل کردن و بوسیدن گربه‌ها اجتناب کنید

تا حد امکان از بغل کردن و بوسیدن گربه‌ها احتناب کنید و بعد از نوازش کردن آنها، حتما دست‌های خود را بشویید.

فرش و مبل را با جاروبرقی تمیز کنید و زمین را مرتب جارو کنید

برای انجام این کار، اگر برایتان مقدور است از کسی کمک بگیرید که آلرژی نداشته باشد.

قلم اپینفرین (epinephrine injection pen) همراه داشته باشید

قلم‌های تزریقی اپینفرین برای کسانی مناسب است که واکنش‌های شدیدتری به گربه نشان می‌دهند. قبل از استفاده از آن با پزشک خود در مورد نحوه و مقدار مصرف مشورت کنید. این دارو برای درمان واکنش‌های آلرژیک شدید استفاده قرار می‌شود؛ به‌خصوص برای افرادی که به‌طور غیرمنتظره در معرض آلرژن‌ها قرار می‌گیرند.

هیچ داروی خاص یا اقدام پیشگیرانه‌ای نمی‌تواند به‌طور صددرصد مانع ایجاد آلرژی به گربه و واکنش‌های آلرژیک شود.

چرا افراد به گربه آلرژی پیدا می‌کنند؟

آلرژی به گربه - چرا دچار آلرژی به گربه می شویم

آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به بعضی از مواد که در حالت عادی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، واکنش غیرمعمول داشته باشد. در واقع، سیستم ایمنی بدن با آلرژن‌های بی‌خطر مثل ویروس، باکتری یا سایر عوامل مهاجم، رفتار می‌کند. بیشتر افراد به موادی واکنش نشان می‌دهند که در عرق، بزاق دهان و غدد مقعدی گربه وجود دارند.

بعضی از افرادی که به گربه‌ها واکنش‌های ناخوشایند دارند، تصور می‌کنند که موی گربه باعث آلرژی می‌شود. آنچه که واکنش‌های آلرژیک را ایجاد می‌کند، موی گربه نیست بلکه آلرژن‌هایی است که ممکن است لابه‌لای موهای گربه مخفی شده باشند. درواقع، مشکل از جای دیگری است و مواد دیگری مثل پوست مرده بدن گربه، ادرار، بزاق دهان و سایر موادی که ممکن است به موهای گربه چسبیده باشند، عامل اصلی ابتلا به آلرژی هستند. این مواد ممکن است حاوی پروتئین‌هایی باشند که واکنش‌های آلرژیک را ایجاد می‌کنند.

طبق یک نظریه، تماس با حیوانات در سال‌های اولیه‌ی زندگی ممکن است افرادی را که نسبت به آلرژی‌ها آسیب‌پذیرتر هستند، در آینده در برابر گربه‌ها و سایر حیوانات حساس‌تر کند و باعث شود که آلرژی به گربه در آینده علائم خود را نشان دهد. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نیز در ارتباط با تماس با حیوانات در آغاز زندگی و تأثیر آن بر ابتلا به آلرژی در سال‌های آتی انجام شد و این ارتباط را نشان داد.

تحقیقات دیگر، نتایج متضادی نشان داده‌اند. طبق نتایج تحقیقات جدید، تماس با حیوانات در ابتدای زندگی، می‌تواند احتمال ابتلا به آسم و آلرژی را کاهش دهد.

افرادی که دچار آلرژی‌های دیگر هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که به گربه آلرژی داشته باشند. همچنین، آلرژی به گربه ارتباط تنگاتنگی با آلرژی به سگ دارد. افرادی که نسبت به گاو، خوک و اسب آلرژی دارند، ممکن است به گربه هم آلرژی داشته باشند. بعضی از افراد نسبت به پوست مرده بدن حیوانات بیشتر از سایر آلرژن‌ها حساسیت دارند.

چطور بفهمیم که به گربه آلرژی داریم؟

بیشتر افراد بر اساس علائمی که هنگام حضور در اطراف گربه تجربه می کنند، حدس می‌زنند که آلرژی دارند. علائم آلرژی به‌تنهایی نمی‌تواند مشخص کند که یک فرد به کدام نوع از پروتئین‌ها و آلرژن‌ها حساس است. تست‌های مخصوص آلرژی از جمله آزمایش خون یا آزمایش‌های مخصوص حسایت‌های پوستی، می‌تواند به‌طور دقیق مشخص کند که آیا به گربه حساسیت دارید یا خیر.

آزمایش‌ پوستی آلرژی عبارت است از قرار دادن مقدار کمی آلرژن زیر پوست و منتظر ماندن برای بروز علائم. آزمایش خون برای بررسی وجود برخی عناصر ایمنی خاص که با آلرژی به گربه یا سایر آلرژی‌ها در ارتباط است، انجام می‌شود.

اگر فرد بداند که دقیقا به کدام نوع پروتئین حساسیت دارد، می‌تواند برای پیدا کردن بهترین درمان، تصمیم بگیرد. افرادی که به گربه آلرژی دارند و با این وجود قصد دارند در خانه گربه نگه دارند، باید با متخصص آلرژی مشورت کنند.

آلرژی به گربه در اطفال و نوزادان

آلرژی به گربه در نوزادان و اطفال

نوزادان نمی‌توانند در مورد علائم آلرژی به دیگران خبر دهند. بنابراین ممکن است آلرژی به گربه در نوزادان، مخفی باقی بماند. نوزادان و اطفالی که دائما مریض می‌شوند و مشکلاتی مثل خواب ناآرام، مشکل در تنفس، بثورات پوستی یا علائم بی‌دلیل دستگاه تنفس دارند، ممکن است مبتلا به آلرژی باشند.

اگر گربه یا حیوانات خانگی دیگر در منزل دارید، نوزادان و اطفال را برای تشخیص و درمان آلرژی پیش متخصص آلرژی ببرید.

آیا با وجود آلرژی به گربه، می‌توانیم گربه نگه داریم؟

آلرژی به گربه - نگهداری گربه با وجود آلرژی

راحت‌ترین روش برای درمان آلرژی به گربه این است که هیچ گربه‌ای در خانه نگه ندارید و اگر گربه دارید، آن را به فرد دیگری بسپارید. ولی این کار، برای کسانی که حیوان خانگی خود را دوست دارند و آن را مثل یکی از اعضای خانواده‌ی خود می‌دانند، کاری سخت و غیرقابل‌تصور است.

بسته به شدت آلرژی، ممکن است بتوانید زندگی با گربه را ادامه دهید. این کار، نیازمند پیگیری مجموعه‌ای از درمان‌های مرتبط با آلرژی و رعایت دقیق بهداشت گربه است. اگر بدانید که کدام نوع پروتئین در شما واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کند، بهتر می‌توانید علائم مرتبط با آن را مدیریت کنید و کاهش دهید.

افرادی که سابقه‌ی واکنش‌های آنافیلاکسیک دارند یا در تماس با گربه‌ها، دچار حملات شدید آسم می‌شوند، نباید با گربه‌ها یا در اطراف آنها زندگی کنند. این دسته از واکنش‌های آلرژیک شدید می‌تواند، جان‌تان را تهدید ‌کند.

خلاصه

آلرژی به گربه می‌تواند عارضه‌ای خفیف یا تهدیدی جدی برای سلامتی افراد مبتلا باشد. با وجود آلرژی می‌توان با گربه‌ها زندگی کرد، ولی برای این منظور باید با پزشک مشورت و پیگیر درمان‌های لازم باشید. اگر علائم آلرژی به گربه در شما بسیار شدید است، در خانه گربه نگه ندارید و به اقوامی که گربه دارند، در مورد آلرژی خود اطلاع دهید.


در ادامه بخوانید: بیماری های گربه؛ ۶ بیماری رایج گربه ها، علائم و درمان آن‌ها
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع medicalnewstoday.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. mehrad می‌گوید

    سلام روز یا شبتون بخیر من کمی تنگی نفس گرفتم و میخوام گربه رو نگه دارم از چه دارو ای استفاده کنم؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. یحیی صرامی می‌گوید

      سلام. وقت به‌خیر. با پزشک مشورت کنین.