معرفی کتاب مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد

0

حتما تابه‌حال آدم‌هایی را دیده‌اید که ورد زبان‌شان این جمله است که «حتی وقت نمی‌کنم سرم را بخارانم». زمان به سرعت درحال گذر است و آدم‌های عصر ما، با یک دست، چند هندوانه برمی‌دارند. وسط همه‌ٔ وظایفی که زندگی ما را پر کرده‌اند، آنچه اهمیت دارد، مدیریت زمان است تا بتوانیم به همهٔ وجوه زندگی‌مان برسیم. اما نحوه‌ٔ مدیریت زمان، خود یک هنر است. با ما همراه باشید تا شما را با کتاب مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد، یکی از به‌دردبخورترین کتاب‌های آموزش‌ مهارت های زندگی آشنا کنیم.

شناسنامه‌ٔ کتاب

  • نام کتاب: مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد
  • ترجمه و تألیف: تیم تحریریه‌ٔ آکادمی نبضی نو

درباره‌ٔ کتاب مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد

وقت طلاست! این ضرب‌المثل قدیمی را کسانی خوب درک می‌کنند که هیچ‌وقت برای هیچ‌کاری وقت ندارند! حتما شما هم از این دست آدم‌ها دیده‌اید که برای هر پیشنهادی، اعم از مهمانی، خرید، کار، قرارهای دوستانه و …، هیچ‌وقت «وقت» ندارند. وقتی هم از آنها می‌پرسیم دقیقا مشغول چه‌کاری هستند که همه‌ٔ وقت‌شان را می‌گیرد، جواب مشخصی ندارند. این مشکل از کجا آب می‌خورد؟

سردرگمی! شاید بهترین کلمه برای توصیف این وضعیت، سردرگمی باشد. گاهی ما آن‌قدر در مشغله‌ها و وظایف‌مان غرق می‌شویم که یادمان می‌رود چه وقتی، باید چه کاری انجام بدهیم. اما چاره چیست؟

رونیکس

داشتن برنامهٔ درست و آموختن مهارت مدیریت زمان، بهترین روش برای حل این مشکل است. کتاب «مدیریت زمان به روش اساتید هاروراد»، برای آموزش همین مهارت مهم نوشته شده‌است. این کتاب که در تیم تحریریه‌ٔ آکادمی نبضی نو تهیه شده از دو کتاب «Getting the right work done» و «Meaning time»، الهام گرفته‌ است. کتاب مدیریت زمان به روش اساتید هاروراد، در سه فصل به شما می‌آموزد که چطور از زمان باارزش خودتان استفاده کنید تا بتوانید به کارهای مهم و جاری زندگی‌تان برسید. نکته‌ٔ جالبی که در این کتاب می‌آموزید، این است که گاهی نیاز نیست که همه‌ٔ کارهای زندگی را بپذیریم و انجام بدهیم. دقیقا مدیریت این است که در رتبه‌بندی فعالیت‌ها و اعمال روزانه، گاهی بعضی از کارها، جزو زواید و حواشی به‌ حساب می‌آیند و بهتر است به‌جای پذیرفتن آنها، حذف‌شان کنیم.

اما این حواشی چطور شناسایی می‌شوند؟ با خواندن بخش اول این کتاب، به جواب سؤال‌تان خواهید رسید. بخش‌های این کتاب به صورت زیر هستند:

  • بخش اول: انجام‌دادن کارهای درست؛
  • بخش دوم: یادگیری مهارت مدیریت زمان؛
  • بخش سوم: به‌کارگیری تکنولوژی در افزایش بهره‌وری.

بخش‌هایی از کتاب

وقتی هدفی را تعیین می‌کنید، حتما در خصوص احتمال دستیابی به آن هدف، خوش‌بینانه فکر کنید. ایمان داشتن به توانایی‌تان برای رسیدن به موفقیت و نیز ایجاد و حفظ انگیزه، بسیار مفید است، اما زمان، برنامه‌ریزی، تلاش و پشتکار را که لازمه‌ٔ رسیدن به هدف است، دست کم نگیرید. اگر فکر کنید راحت و بدون زحمت می‌توانید به موفقیت برسید، پس آمادگی لازم برای سفر پیش‌رو را ندارید و با این نگرش، احتمال شکست شما به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

تفاوت بین خوش‌بینِ واقع‌بین و خوش‌بینِ غیرواقع‌بین این است:

خوش‌بین‌های واقع‌بین باور دارند که موفق می‌شوند، اما باید از طریق برنامه‌ریزی، پشتکار و انتخاب استراتژی‌های درست، زمینهٔ موفقیت خود را فراهم کنند. آنها ضرورت آمادگی رویارویی با موانع را درک می‌کنند.

خوش‌بین‌های غیرواقع‌بین باور دارند که موفق می‌شوند و به‌خاطر تفکر مثبتی که دارند، دنیا به آنها پاداش خواهد داد. نگرش مثبت و ارزیابی چالش‌های آینده، به شما کمک می‌کنند خوش‌بینی واقع‌بینانه‌ٔ خود را تقویت کنید. تنها موفقیت را تجسم نکنید، بلکه گام‌های لازم برای رسیدن به آن را هم تجسم کنید. اگر استراتژی اول شما جواب نداد، برنامه‌ٔ بعدی شما چیست؟ فراموش نکنید فکرکردن به مشکلاتی که ممکن است با آنها مواجه شوید، منفی‌نگری نیست، برعکس احمقانه است اگر به آنها فکر نکنید.

تهیه کتاب «مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد»


در ادامه بخوانید: کتاب قدرت عادت؛ کتابی برای تغییر در عادات و رهایی از روزمرگی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.