مهم‌ترین بیماری های مغز و اعصاب که باید بشناسید

0

سیستم عصبی یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن شماست. هر گونه اختلال در این سیستم ممکن است عملکرد بدن را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل شناخت بیماری‌های مرتبط با آن تا حدی ضروری است. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر بررسی مهم‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب، روشی را برای پیدا کردن بهترین پزشکان این حوزه به شما معرفی کنیم.

تومور مغزی

تومور مغزی توده‌ای غیرعادی از یک بافت است که به دلیل رشد و تکثیر شدن غیرقابل کنترل سلول‌ها در مغز ایجاد می‌شود. تومورهای مغزی به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. تا به حال بیش از ۱۵۰ نوع تومور مغزی شناخته شده است.رشد این تومورها یا در خود مغز شروع می‌شود یا در سایر قسمت‌های بدن ایجاد، و سپس به سمت مغز گسترش پیدا می‌کنند. انواع مختلف تومورها عبارت‌اند از:مننژبوم، نوروم آکوستیک، متاستاز مغزی، گلیوما، مدولوبلاستوما، استروسیتوما، منینگیوما، امبریونال، گلیوبلاستوما، مغزی کودکان، تومورهای امبریونال و هیپوفیز. میزان خطر یک تومور مغزی به عوامل مختلفی مانند محل و اندازهٔ تومور، نوع تومور و نحوهٔ گسترش آن بستگی دارد.

از آنجا که مغز به‌وسیله‌‌ٔ جمجمه پوشیده شده است، بهترین جراح تومور مغزی کسی است که با ابزار پاراکلینیکی و تشخیصی مناسب، به سرعت تشخیص و برای درمان اقدام کند. یکی از خطرناک‌ترین صدمه‌ها به مغز انسان، خونریزی مغز است. به‌محض خونریزی، فشار داخل مغز بالا می‌رود و این عامل باعث وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیری به مغز می‌شود. خونریزی مغز به دو نوع تقسیم می‌شود. اولین نوع آن که شایع‌تر است به دلیل تصادف، برخورد جمجمه با اجسام خیلی سنگین و سقوط از بلندی اتفاق می‌افتد. نوع دوم که کمتر اتفاق می‌افتد خونریزی خودبه‌خودی مغز به دلیل پارگی عروق کوچک است و آنوریسم مغزی نام دارد.

رونیکس

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاعی یعنی کاهش فضایی که نخاع در آن وجود دارد و به دو صورت مادرزادی یا اکتسابی به‌وجود می‌آید. در حالت مادرزادی قطر نخاع به‌صورت اولیه کم است و باعث کمر درد و گردن درد می‌شود. دلیل این دردها کمبود فضا برای نخاع است که این کمبود فضا باعث فشار به نخاع و ریشه‌های عصبی در کنار دیسک کمر و دیسک گردن می‌شود.

تنگی کانال نخاع در خیلی از موارد به صورت غیرجراحی قابل درمان است. تنگی کانال نخاع دارای علائمی از قبیل دردهای تیرکشندهٔ پا، خواب رفتگی انگشتان دست و پا، بی‌حسی، گزگز و… است. درمان این بیماری به شدت بیماری بستگی دارد اگر شدت بیماری خفیف باشد با روش‌هایی مانند کاهش وزن، رعایت مسائل تغذیه‌ای، درمان پوکی استخوان و… بهبود پیدا می‌کند. در غیر اینصورت برای درمان آن از فیزیوتراپی، کشش ستون مهره، دارو‌های ضد التهاب و تزریق کورتیکوستروئید استفاده می‌کنند.

دیسک کمر و گردن

دیسک کمر و گردن

ستون فقرات از مهره‌ها که مجموعه‌ای از استخوان‌های متصل به هم هستند تشکیل شده‌است که نخاع در داخل این مهره‌ها قرار گرفته و این مهره‌ها مانع از آسیب رسیدن به نخاع می‌شوند. عصب‌های منشعب شده از نخاع از تمام بدن می‌گذرند و انتقال پیام بین مغز و بدن را امکانپذیر می‌سازند. عصب‌ها اطلاعاتی مانند درد و دما را از بدن به سمت مغز می‌برند، و مغز از طریق عصب‌ها فرمان حرکت کردن را به سمت عضله‌ها می‌برد، اگر فردی دارای بیماری دیسک گردن باشد این عصب‌ها پیغام درد گردن را به مغز مخابره می‌کنند.

دیسک کمر ممکن است در سنین مختلف به وجود بیاید و تمام فعالیت‌های بدنی را به دلیل مرکزیت کمر مختل کند. آسیب یا پارگی دیسک کمری موجب ناراحتی در قسمت پایینی پا می‌شود و درمان آن بسته به نوع، میزان آسیب و ناحیهٔ آسیب‌دیده ممکن است متفاوت باشد.

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یکی از تخصص‌های رشتهٔ پزشکی است که مواردی از قبیل پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی اختلالات مربوط به هر بخش از دستگاه عصبی شامل مغز، نخاع، اعصاب پیرامونی و دستگاه عروق مغزی را شامل می‌شود.

بیماری‌های دیگری که توسط یک جراح مغز و اعصاب درمان می‌شود عبارت‌اند از: وجود آب در مغز، خونریزی مغزی، شکستگی جمجمه، دیسک کمر و گردن، تنگی کانال نخاع، آسیب به طناب عصبی، تومور مغزی، عفونت، فتق دیسک بین مهره‌ای و… .

بهترین جراح مغز و اعصاب بستگی به نوع بیماری و زمان و مکانی است که در آن قرار دارید. برای مثال بیماری که در اثر سانحه تصادف دچار خونریزی مغزی شده است ملاک تعیین جراح مغز و اعصاب خوب برای این بیمار، در دسترس بودن آن جراح در آن زمان و مکان است. یک جراح خوب باید دارای یکسری ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی باشد مثلا دارای صبر، حوصله، جرئت و جسارت زیادی باشد و چیزی که باعث به اوج رسیدن یک جراح می‌شود تجربه او در طبابت است که با گذر زمان این ویژگی کسب می‌شود.

نحوهٔ انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب

دکتریاب، با بیش از ۵ سال سابقهٔ کاری در حوزهٔ سلامت و پزشکی، سعی کرده بر اساس بازخورد بیماران، فهرستی از بهترین متخصصان کشور را را فراهم کند که بیماران عزیز، برای انتخاب و مراجعه به پزشک بدون دغدغه به دکتریاب مراجعه و پزشک خود را بر اساس محبوبیت، تعداد رأی پیشنهادی و همچنین نظرات بیماران انتخاب کنند. پس برای انتخاب یک جراح مغز و اعصاب خوب در شهر خود کافی است به سایت دکتریاب مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.