ری کراک چطور صاحب بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای جهان شد؟

0

ری کراک تاجری آمریکایی متولد پنجم اکتبر ۱۹۰۲ بود که در سال ۱۹۵۴ به کمپانی مک دونالدز ملحق شد. این کمپانی متعلق به دو برادر به‌نام‌های ریچارد و موریس مک دونالد بود که در سال ۱۹۴۰ آن را تأسیس کردند. شاید استفاده از کلمه کمپانی در این مورد چندان درست نباشد، زیرا برادران مک دونالد در سال ۱۹۴۰ و با سابقه قبلی، در واقع اولین رستوران درایو-این (Drive-In) خود را در شهرستان سن برناردینوی کالیفورنیا بنا کرده بودند. رستوران درایو-این به رستورانی گفته می شود که مشتریان بدون پیاده شدن از ماشین، می‌توانند سفارش‌های خود را تحویل بگیرند.

ری درست چند ماه بعد از اینکه برادران مک دونالد تصمیم به گسترش کار خود گرفتند، به گروه آنها ملحق شد. حضور کراک باعث شد که رستوران‌های مک دونالد به بزرگ‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور و در نهایت در سراسر دنیا تبدیل شوند. با وجود بحث‌های فراوران، کراک خود را به‌عنوان مؤسس مک دونالدز معرفی کرد که ادعایی جنجالی تلقی می‌شد.

رونیکس

در سال ۲۰۱۶، کمپانی فیلمسازی واینستین فیلمی تحت عنوان «The Founde6 / بنیان گذار» بر اساس زندگی واقعی ری کراک ساخت که مایکل کیتون نقش ری کراک را در آن ایفا کرد. شاید بتوان گفت که ایفای نقش در فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای آرزوی هر بازیگری است، چون از این طریق آن‌ها می‌توانند ویژگی و خصوصیات فردی افراد خاص و عمق شخصیتی آن‌ها را به‌تصویر بکشند و با این کار بدرخشند.

هر ساله، فیلم‌های مختلفی از زندگی افراد مشهور ساخته می‌شود. این فیلم‌ها موضوعات متنوعی دارند و معمولا زندگی دانشمندان، نابغه‌ها، اعضای خانواده سلطنتی، صاحبان کسب‌و‌کار، سیاستمداران، نظامیان، ورزشکاران و… را به‌تصویر می‌کشند. این فیلم‌ها معمولا جوایز زیادی را هم از آنِ خود می‌کنند. همین چند سال پیش بود که ادی ردمین برای ایفای نقش استیون هاوکینگ در فیلم زندگی‌نامه‌ای «تئوری همه‌چیز» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مرد شد. ردمین امسال در دومین فیلم از مجموعه جدید جی کی رولینگ یعنی «جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندل والد» بازی کرد. دانلود زیرنویس فارسی فیلم Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald 2018 یکی از موضوعات پربازدید این اواخر بود و ایرانیان زیادی که طرفداران پروپاقرص جی کی رولینگ بودند، زیرنویس فارسی آن را دانلود کردند و به‌تماشا نشستند.

در ایران، فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای طرفداران خاص خود را دارند. بااین‌حال، تنها روش برای تماشای فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای و حتی فیلم‌های دیگر، استفاده از سایت‌های دانلود فیلم و زیرنویس فارسی است. آشنایی با سایت‌های حرفه‌ای در این زمینه مانند سایت دانلود زیرنویس فارسی ایران زیرنویس یکی از الزامات کار و تماشای حرفه‌ای فیلم‌هاست، زیرا آشنایی با مرجعی مناسب برای دانلود فیلم و زیرنویس باعث می‌شود که وقت و انرژی کاربران هدر نرود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فیلم و زیرنویس‌های موردنظر خود دست پیدا کنند.

ازجمله بازیگران فیلم بنیان‌گذار می‌توان به لورا درن، نیک آفرمن، جان کارول لینچ، لیندا کاردلیانی و پاتریک ویلسون اشاره کرد. ویلسون قبلا در فیلم «تیم آ» در کنار بردلی کوپر هم به ایفای نقش پرداخته است که امسال بسیار خبرساز شد. جدیدترین فیلم بردلی کوپر «ستاره‌ای متولد شده است» است که وظیفه کارگردانی، نویسندگی و بازی در آن را بر عهده داشته است. با اینکه این اولین تجربه کارگردانی کوپر بود، اما او توانست به بهترین شکل ممکن کار خود را به‌انجام برساند. موفقیت او به‌قدری چشمگیر است که یکی از شانس‌های اصلی برای دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی محسوب می‌شود. «ستاره‌ای متولد شده است» فیلمی موزیکال محسوب می‌شود و بهتر است برای لذت هر چه بیشتر با زبان اصلی دیده شود. برای دانلود فیلم و دانلود زیرنویس فارسی فیلم A Star Is Born 2018 به سایت‌های مرجع سر بزنید؛ هر چند که فعلاً برای انتشار نسخه‌های بلوری باید همچنان صبر کنیم.

اما از بحث اصلی دور نشویم! فیلم بینان‌گذار روند ساخت رستوران مک دونالدز را از زبان ریچارد و موریس مک دونالد روایت می‌کند. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، مک دونالدز در سال ۱۹۴۰ شروع به کار کرد. در آن زمان، رستوران مک دونالدز طیف گسترده‌ای از غذاهای آماده را به‌فروش می‌رساند، اما بعد از ۸ سال فعالیت، ریچارد و موریس متوجه شدند که بیشترین سهم فروش آنها از طریق فروش همبرگر است. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتند که منوی خود را تغییر دهند و فقط همبرگر، چیزبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چند نوع نوشیدنی را در منوی خود قرار دهند. یکی دیگر از تغییرات بزرگ این رستوران در همان سال، تغییر رستوران از درایو-این به سلف سرویس بود. با‌این‌حال، مک دونالدها همواره به فکر بهتر کردن کسب‌وکار خود و بالا بردن فروش بودند.

در همین راستا، آنها در سال ۱۹۵۲ تصمیم به تغییر ساختمان رستوران گرفتند. آنها فضاهای داخلی رستوران را به‌گونه‌ای طراحی کردند که آشپزها بتوانند با بالاترین میزان بهره‌وری و کمترین میزان اتلاف وقت به کار خود مشغول شوند. آنها همچنین ظاهر و دکوراسیون بهتری برای رستوران خود رقم زدند. تا پایان همان سال، ریچارد و موریس سیستم و ساختمان جدید خود را ساختند و فعالیت خود را نیز مطابق برنامه‌های قبلی که تمرکز بر فروش همبرگر بود، از سر گرفتند. ریچارد و موریس در واقع مخترعان سیستم سرعتی تولید غذا به‌شمار می‌روند که امروز به‌عنوان فست‌فود شناخته می‌شود. برادران مک دونالد در بازاریابی همواره پیشتاز بودند. برای مثال آنها در اوج شلوغی از موسیقی‌هایی استفاده می‌کردند که ریتم تندی داشت. این موضوع باعث می‌شد که مشتریان سریع‌تر غذای خود را بخورند و جا برای مشتریان بعدی باز شود.

آنها حتی صندلی را به‌گونه‌ای طراحی کرده بودند که مشتریان کمترین برخورد را باهم داشته باشند. از دیگر ترفندهای آنها خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی بود تا مشتریان سریع‌تر از رستوران خارج شوند. آنها ترفند‌های زیاد دیگری هم داشتند که در آن زمان فقط یک نابغه می‌توانست آنها را اجرایی کند. اما سروکله ری کراک چه زمان پیدا شد؟ در دهه ۱۹۵۰ ری کراک فروشنده ناموفق در حوزه فروش مخلوط‌کن‌های میلک شیک بود. در سال ۱۹۵۴، درحالی‌که هیچ‌کس مشتاق به خریدن این مخلوط‌کن‌ها نبود، این دو برادر ۸ مخلوط‌کن سفارش می دهند و همین ری را شگفت‌زده می‌کند. به‌همین‌دلیل به دیدن آنها می‌رود.

این دو برادر داستان تأسیس و چگونگی شکل‌گیری مک دونالدز را برای ری تعریف می‌کنند. طولی نمی‌کشد که ری، حق امتیاز ساخت رستوران‌های مک دونالد بیشتری را از این دو برادر می‌خرد. تا پایان سال ۱۹۵۸ یعنی چهار سال بعد، ری موفق به راه‌اندازی 34 شعبه شد. در سال بعد و با راه‌اندازی 68 رستوران جدید، تعداد رستوران‌ها به ۱۰۲ رسید. کراک رفته‌رفته پیشرفت کرد و کم‌کم به این فکر افتاد که حق امتیاز کلی مک دونالدز را از چنگ برادران مک دونالد بیرون بیارود. در سال ۱۹۶۱ ری موفق به خرید مک دونالدز شد و یک سال بعد لوگوی منحنی‌شکل و طلایی معروف خود را معرفی کرد. در سال ۱۹۶۷، اولین شعبه از این رستوران در خارج از کشور و در کانادا افتتاح شد.

امروزه مک دونالدز به‌تنهایی غذای ۶۸ میلیون نفر از جمعیت کل جهان را تأمین می‌کند، بیش از ۳۶۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور جهان و بیشتر از ۱٫۵ میلیون کارمند دارد که از این جهت، در رده دوم بزرگ‌ترین کارفرمای خصوصی جهان قرار دارد.

با‌این‌همه، نقد‌هایی به فیلم بنیان‌گذار وارد است. بیشتر بخش‌های ناخوشایند زندگی ری کراک از فیلم حذف شده و فقط به روایت شکوه و جلال او و داستانش می‌پردازد. از طرفی برادران مک دونالد بیش‌از‌حد ساده‌لوح و به‌نوعی احمق به‌تصویر کشیده شده‌اند و مطمئنا با واقعیت بسیار تفاوت دارد. در طول فیلم، شاهد هیچ‌گونه تعلیقی هنگام مواجهه ری و برادران مک دونالد نیستیم و عملا تنش خاصی میان آنها وجود ندارد. با‌این‌همه، مایکل کیتون به‌خوبی توانسته نقش ری کراک را که فردی نسبتاً دغل‌باز و فریبکار است، بازی کند. اما به‌دلیل کارگردانی ضعیف این فیلم، شاهد بازی ماندگار این بازیگر نیستیم. او نتوانسته بسیاری از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های داستانی را به‌تصویر بکشد و یا در انجام آنها موفق نبوده است.

با وجود این به شما قول می‌دهیم که فیلم بنیان‌گذار شما را خسته نمی‌کند و برای‌تان جذابیت دارد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.