برداشتن خال؛ روش‌های صحیح و راهکارهای خطرناک

0

وجود خال روی بدن و صورت کاملا طبیعی است. رشد سلول‌های پوستی باعث به‌وجود آمدن خال‌ها روی پوست ما می‌شود. هر فردی تقریباً بین ۱۰ تا ۴۰ عدد خال روی پوست خود دارد. خبر خوش این است که وجود چنین چیزی روی پوست، در بیشتر اوقات بی‌خطر است و لازم نیست که دربارهٔ آن نگران باشیم. در واقع، برداشتن خال تا زمانی که ما را آزار ندهد، لزومی ندارد؛ اما اگر وجود آن باعث می‌شود که زیبایی‌مان تحت تأثیر قرار بگیرد یا تماس آن با لباس و… آزاردهنده است، برداشتن خال یک انتخاب خواهد بود.

در این میان، باید نسبت به حضور برخی خال‌ها حساس بود و به تغییرات آنها توجه کرد. در اصل، این خال‌ها به‌مرور زمان تغییر شکل و وضعیت می‌دهند. هر گونه تغییر در شکل، رنگ و اندازه خال می‌تواند نشانه‌ای از وقوع سرطان پوست باشد. بنابراین، اگر چنین خالی روی پوست‌مان وجود دارد باید سریع به متخصص پوست مراجعه کنیم. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که خال‌ها را در منزل و به کمک قیچی یا کِرِم‌هایی بردارند که در فروشگاه‌ها به‌منظور از بین بردن خال به فروش می‌رسد. اما این تصمیم اشتباه چه عوارض و خطرهایی دارد؟ در این مقاله درباره برداشتن خال، توضیحاتی داده شده که مطالعه آنها خالی از لطف نیست.

آیا راه‌هایی مؤثر برای برداشتن خال در منزل وجود دارد؟

برخی از وبسایت‌ها و منابع غیرمعتبر علمی، درباره برداشتن خال در منزل پیشنهاداتی ارائه می‌کنند. اما هیچ‌یک از روش‌ها و پیشنهادهایی که گفته می‌شود، ریشهٔ علمی و اثبات‌شده ندارند و می‌توانند به‌شدت خطرناک باشند. قبل از هر گونه اقدامی برای برداشتن خال در منزل باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برخی از روش‌های اثبات‌نشده و غیرعلمی برای برداشتن خال در منزل به شرح زیر است:

رونیکس
  • سوزاندن خال به کمک سرکه سیب؛
  • مالیدن سیر روی خال؛
  • استفاه از بِتادین برای کشتن سلول‌های خال از درون؛
  • بریدن خال با تیغ یا قیچی.

برداشتن خال - خال گوشتی

برخی دیگر از روش‌های اشتباهی که برای برداشتن خال در منزل پیشنهاد می‌شود هم از این قرار هستند:

داروخانه‌ها و برخی از فروشگاه‌های مختلف هم کِرِم‌هایی برای برداشتن خال می‌فروشند. برای استفاده از این کرم‌ها، ابتدا باید سطح رویین خال تراشیده و بعد کرم روی لایه بعدی مالیده شود. ادعا می‌شود که این کرم‌ها در طول یک روز اثر خود را نشان می‌دهند و حالتی پوسته‌پوسته روی خال ایجاد می‌کنند که بعد از افتادن این پوسته‌ها، خال هم از بین می‌رود.

روشی امن و ساده

راهی امن و ساده هم برای پوشاندن خال‌ها وجود دارد؛ به جای استفاده از روش‌های خطرناکی که ریشه علمی ندارند، بهتر است روی خال‌ها را با مواد و لوازم آرایشی بپوشانیم. اگر موی ناخوشایند و آزاردهنده‌ای هم روی خال درآمده است، خیلی ساده با یک عدد موچین می‌توان آن را برداشت.

چرا روش‌های برداشتن خال در منزل خطرناک هستند؟

روش‌های برداشتن خال در منزل عموماً ساده‌تر و آسان‌تر از مراجعه به پزشک هستند و همین باعث می‌شود تا برای امتحان کردن آنها وسوسه شویم. اما هیچ تضمینی برای مؤثر بودن این روش‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه ممکن است، بسیار خطرناک باشند. برخی از مطالعات حاکی از آن است که استفاده از کرم‌های برداشتن خالی که در داروخانه‌ها و… موجود است، عوارض جانبی به همراه دارد. مثلا امکان دارد که این کرم‌ها منجر به ایجاد زخم‌هایی عمیق در ناحیه خال‌دار پوست شوند. یعنی زخم‌هایی به‌وجود بیاورند که جای آنها روی پوست می‌ماند و بهبود پیدا نمی‌کند.

برداشتن خال با تیغ و قیچی هم خطراتی به همراه دارد؛ مخصوصا اگر از تیغه‌ای استفاده شود که به‌خوبی ضدعفونی و تمیز نشده باشد، احتمال وقوع عفونت هم دور از انتظار نخواهد بود. علاوه‌براین‌ها، امکان دارد که در جای خال، زخمی دائمی روی پوست ایجاد شود.

بعضی از خال‌ها نشانه سرطان هستند و برداشتن آنها در منزل کار درستی نیست. شاید این خال‌ها که ملانوما یا تومور پوستی هستند، در قسمت‌های مختلف بدن پخش شوند و سلامت و زندگی‌مان را به‌خطر بیندازند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

برداشتن خال - مراجعه به پزشک

اگر خالی روی بدن وجود دارد که ما را به هر دلیل آزار می‌دهد، باید به پزشک مراجعه کنیم. درصورتی‌که، خال‌های روی پوست‌مان تغییر حالت می‌دهند هم برای مراجعه به پزشک هیچ جای تردیدی باقی نمی‌ماند، زیرا ممکن است که پای سرطان در میان باشد. برای تشخیص سرطانی بودن خال، پزشکان اقدام به بیوپسی یا نمونه‌برداری می‌کنند و با بررسی بخشی از سلول‌های خال زیر میکروسکوپ، سرطانی بودن آن را تشخیص می‌دهند.

متخصصان پوست از روش‌های امن و مؤثری برای برداشتن خال استفاده می‌کنند. آنها با بی‌حس کردن موضع خال، اقدام به جراحی و برداشتن آن می‌کنند. بعد از برداشتن خال هم به کمک بخیه زدن، ناحیه تحت جراحی بسته می‌شود. روش دیگری هم وجود دارد که به تراشیدن و اصلاح جراحی (surgical shave) موسوم است و در آن با بی‌حسی موضعی و به کمک یک تیغه، خال برداشته می‌شود. در این روش، نیازی به استفاده از بخیه نیست. در هر دو روش، پزشک، خال را از نظر سرطانی‌بودن بررسی می‌کند.

در آخر

اگر خالی روی صورت یا بدن دارید که آزارتان نمی‌دهد، بهتر است آن را به حال خود رها کنید. اما اگر از نظر ظاهری با خال مشکل دارید یا تماس آن با لباس و… اذیت‌تان می‌کند، برای جراحی باید به متخصص پوست مراجعه کنید. در مواردی هم که خال‌های بدن تغییر شکل، اندازه و رنگ می‌دهند، مراجعه به دکتر ضروری است. زیرا احتمال وجود سرطان پوست و ملانوما وجود دارد که بدترین و کشنده‌ترین نوع سرطان پوست است. بررسی وضعیت خال‌های بدن و برداشتن آنها می‌تواند، زندگی‌تان را نجات بدهد.


در ادامه بخوانید: ۱۰ تکنیک ماساژ صورت با قاشق برای جوان سازی پوست
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.