معرفی کتاب گوگل چگونه کار می کند

0

شرکت گوگل، به شیوه‌های خاص مدیریتی و تفاوت در نحوه کار کارمندانش معروف است. دوست دارید بدانید در یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های دنیا چه می‌گذرد؟ زیر و بم مدیریت این شرکت بزرگ و جذاب در کتاب گوگل چگونه کار می‌کند نوشته شده‌ است. در ادامه معرفی مختصری از این کتاب را می‌خوانید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب: گوگل چگونه کار می‌کند؟
  • عنوان اصلی کتاب: How Google works
  • نویسنده: اریک اشمیت، جاناتان روزنبرگ
  • سال چاپ: ۲۰۱۴

درباره‌ی کتاب گوگل چگونه کار می کند

هر وقت اسم فناوری‌های اینترنتی و پیشگامان آن به‌میان می‌آید، گوگل، به‌عنوان یکی از پیشگامان و پیشروان این حوزه مطرح می‌شود. خلاقیت مدیران این شرکت بزرگ و پیشرفته در جذب سرمایه‌های انسانی و به‌کارگیری آن‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت گوگل به‌حساب می‌آید. نمی‌شود از شیوه مدیریتی گوگل صحبت کرد و از اریک اشمیت و جانات روزنبرگ صحبت نکرد. این دو مدیر موفق، از مؤثرترین مهره‌های گوگل هستند. به‌عقیده بسیاری از متخصصان، شیوه‌های مدیریتی این دو نفر، باعث تحولات شگرف در گوگل شد. همین تحولات بزرگ، به‌عنوان سنگ بنای شهرت و موفقیت گوگل به‌حساب می‌آید.

اما دقیقا با ورود آن‌ها به شرکت گوگل، چه اتفاقی افتاد؟ اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ، تجربه‌های مدیریتی خود را در قالب کتاب گوگل چگونه کار می‌کند، بیان کرده‌اند:

رونیکس

«آن‌وقت‌ها که برای اولین بار به آینده خودم فکر کردم، وقتی خیلی جوان بودم، تصمیم گرفتم یا استاد دانشگاه بشوم یا برای خودم شرکتی تأسیس کنم. احساس می‌کردم با هر یک از این دو انتخاب، تا حد زیادی استقلال خواهم داشت و آزاد خواهم بود که از ابتدا به اصول و قوانین دنیای واقعی فکر کنم تا این‌که مجبور باشم خرد متداول را بپذیرم. سعی ما بر این بود تا این استقلال فکری را تقریبا در تمام کارهایی که در شرکت گوگل انجام می‌دهیم، داشته باشیم.

همین امر، عامل اصلی بزرگ‌ترین دستاوردهای ما و البته، بعضی از شکست‌های بسیار بزرگ‌مان بود. درواقع، شروع از اصول پایه همان محرکی بود که گوگل را به‌حرکت در آورد… یک شب خوابی دیدم و وقتی بیدار شدم، به فکر فرو رفتم؛ چه می‌شد اگر می‌توانستیم تمام وب را دانلود کنیم و فقط لینک‌ها را نگه داریم؟

خیلی سریع یک قلم برداشتم و با عجله جزئیات را روی کاغذ آوردم تا ببینم آیا این کار واقعا امکان‌پذیر است یا نه. آن زمان، ایده‌ی ایجاد یک موتور جست‌وجو حتی در رادار ذهنی من هم نمی‌گنجید. تنها کمی بعد بود که دریافتیم رتبه‌بندی صفحه‌های وب بر اساس لینک‌هایشان می‌تواند، به نتایج بسیار بهتری برای جست‌وجو بینجامد.

در حاشیه

  • کتاب «گوگل چگونه کار می‌کند»، توانسته است در هفته‌های اول چاپ، عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز را به‌دست آورد.
  • اریک اشمیت، از تأثیرگذارترین مدیران گوگل، از سال ۲۰۰۱ وارد این شرکت شد و به گوگل کمک کرد تا تبدیل به شرکتی پیشگام شود.
  • جاناتان روزنبرگ، یکی از مدیران ارشد گوگل که از نویسندگان این کتاب هم هست، در سال ۲۰۰۲ وارد این شرکت شد.

آیا این کتاب برای شماست؟

استراتژی‌های مدیریتی و خلاقیت، فقط برای اداره و پیشرفت سازمان‌ها و یا استارتاپ‌ها نیستند. درواقع شما برای پیشبرد هر کاری در زندگی‌تان، به استراتژی‌هایی نیاز پیدا می‌کنید که همان اصول مدیریتی هستند. استفاده از تجربه شکست‌ها و موفقیت‌هایی مدیران، یکی از ترفندهای یادگیری این اصول است.

جدا از این، آشنایی با سازوکار پیشرفت شرکتی به بزرگی گوگل، می‌تواند برای هر فرد علاقه‌مند به دنیای جذاب فناوری اطلاعات، جالب باشد. سردرآوردن از اینکه گوگل، چطور به این جایگاه دست پیدا کرده‌ است، می‌تواند به موضوع جالبی برای هرکسی تبدیل شود.

اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید، خواندن کتاب «گوگل چگونه کار می‌کند» را از دست ندهید. نسخه صوتی این کتاب، در وبسایت فیدیبو در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌ است. اگر به کتاب‌های صوتی علاقه دارید، شنیدن این کتاب جذاب را از دست ندهید.


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب شغلی که زندگی‌ست
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.