معرفی کتاب سیزده دلیل برای اینکه

2

چقدر با دنیای نوجوانان و دوره‌ی بحرانی که در آن قرار دارند، آشنایی دارید؟ با توجه به آنچه در نوجوانی‌تان پشت‌ سر گذاشته‌اید، به‌نظر شما چگونه می‌توان به این گروه سنی کمک کرد تا بهتر از پس بحران‌ها و چالش‌هایشان بربیایند؟ رمان جذابی که امروز معرفی می‌کنیم، ما را به دنیای نوجوانان می‌برد و در قالب یک داستان، با حال‌وهوای این دوران بیشتر آشنا می‌کند. اگر به نزدیکی به شرایط روحی نوجوان‌تان در این دوره علاقه‌مند هستید، در ادامه همراه ما باشید تا شما را با این کتاب آشنا کنیم. این کتاب با توجه به روایت و موضوعی که دارد، نشان‌دهنده دوران پرفرازونشیب نوجوانی است و دیدی وسیع به والدین و نزدیکان یک نوجوان می‌دهد.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: سیزده دلیل برای اینکه… ( 13reason why)
  • نویسنده: جی اشر (Jay Asher)
  • تعداد صفحات: ۳۰۰

درباره کتاب

بال زدن یک پروانه در نقطه‌ای از جهان می‌تواند باعث طوفانی در نقطه‌ای دیگر شود. این جمله که به نظریه‌ی اثر پروانه‌ای شهرت دارد، بن‌مایه‌ی رمانی است که در ادامه معرفی خواهیم کرد. «سیزده دلیل برای اینکه…» روایتی از زندگی دختری دبیرستانی به اسم هانا بیکر است. او که از دانش‌آموزان تازه‌وارد مدرسه است، برای ارتباط برقرارکردن با همکلاسی‌هایش و پیداکردن دوست با چالش‌هایی روبه‌رو است و در طی تلاش‌هایش در این راستا با تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه آشنا می‌شود. هر کدام از این روابط به‌نحوی به شکست منجر می‌شود، هانا که از این اوضاع افسرده شده، تصمیم می‌گیرد که خودکشی کند و به زندگی‌اش پایان دهد، اما قبل از آن، دلایل این تصمیم را در۱۳ کاست می‌گوید و ضبط می‌کند. هر کاست مربوط به یک نفر است و قرار است بعد از مرگش به دست آن افراد برسد.

نویسنده در قالب این داستان اهمیت تأثیری را که هر فرد بر زندگی افراد دیگر می‌گذارد، نشان می‌دهد. داستان هانا بیکر به‌قدری تأمل‌برانگیز است که در پایان، مخاطب خود را بیش از پیش در برابر دیگران مسئول می‌داند. علاوه‌براین، این کتاب آیینه تمام‌نمای فرهنگ آمریکایی و مسئله فردیت و تنهایی در بین مردمان آنجاست.

رونیکس

افسردگی، نوجوانان و بحران‌های نوجوانی و حس مسئولیت در برابر دیگران، موضوعات محوری کتاب هستند که نشان می‌دهد، آگاهی ما از این مسائل تا چه حد می‌تواند کمک‌کننده و البته تأثیرگذار باشد.

از ویژگی‌های کتاب می‌توان به روایت خوب و ملموس فضا و حال‌وهوای دوران نوجوانی و بحران‌هایش اشاره کرد که نویسنده به‌خوبی از پس آن برآمده است؛ تا جایی که مخاطب بزرگسال به‌خوبی با آن هم‌ذات‌پنداری می‌کند و این نشان‌دهنده‌ی ارتباط مؤثر مخاطب با اثر است.

جالب است بدانید فیلم این رمان با همین عنوان در سال ۲۰۱۷ منتشر شد که مخاطبان بسیاری از آن استقبال کردند.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر در خانواده یا اطرافیان‌تان نوجوانی دارید که از درک دنیای آنها عاجز هستید و به‌دنبال راهی برای نزدیک شدن به دنیای او و حال‌وهوایش هستید، این کتاب شما را با دنیای یک نوجوان آشنا می‌کند.

همچنین اگر به‌دنبال رمانی سرگرم‌کننده با موضوعی اجتماعی هستید که نشان‌دهنده فرهنگ ملتی دیگر است، مطالعه‌ی کتاب «سیزده دلیل برای اینکه…» را از دست ندهید.

بخش‌هایی از کتاب

با همه‌ی ماهیچه‌های بدنم که التماسم می‌کنند از حال بروم مقابله می‌کنم. چون اگر به مدرسه نروم، اگر بروم جایی دیگر و تا فردا پنهان شوم، نمی‌توانم به چیزی جز فردا فکر کنم. هر موقع که برگردم، حقیقت باقی می‌ماند: بالاخره مجبور می‌شوم با بقیه‌ی آدم‌های توی نوارها رودررو شوم. به ورودی پارکینگ می‌رسم، یک تکه پیچک با تکه‌سنگی بزرگ که رویش حکاکی شده به همه خوشامدگویی می‌کند…


در ادامه بخوانید: کتاب بیشعوری اثر خاویر کرمنت؛ پدیده بیشعوری را بیشتر بشناسید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. Hesam Mirahmadian می‌گوید

    این کتاب فوق العاده ست؛ همچنین سریالی با این عنوان و داستان ساخته شده که بنظره من شاهکاره!
    پیشنهاد میکنم حتما نگاه کنید.

  2. کرم کتاب می‌گوید

    از نظر من این کتاب برای افرادی که به آسانی دوستان یا آشنایان رو مورد تمسخر قرار میگیرند خیلی مناسبه چون اگر این کتاب رو بخونند میتونید بفهمند حرفاشون چقدر روی زندگی ما ها تاثیر داره اگر امکانش وجود داشتم این کتاب رو به والدین سخت گیر پیشنهاد میکردم