مقایسه ام جی ۳۶۰ توربو و چری آریزو ۵ توربو، نبرد توربوهای چینی

0

مدتی می‌شود که سدان‌ها (Sedan) و کراس اوورهای (Crossover) اقتصادیِ چینی بازار خودرو ایران را به تسخیر خود در‌آورده‌اند اما با وجود ظاهر جذاب، مصرف سوخت مناسب، امکانات خوب و دوام قابل قبول، همواره کم‌شتابی ایرادشان محسوب می‌شود. ایران خودرو و سایپا همیشه در این رِنج قیمتی خودروهای پرفروشی داشته‌اند، اما این بار به سراغ دو خودرو دیگری از خودروسازان خصوصی کشور رفته‌ایم. به همین دلیل همکاران دو برند چری و ام جی، یعنی مدیران خودرو و آذویکو، اقدام به عرضه نسخه‌های توربوشارژر سدان‌های اقتصادی خود کردند تا بتوانند این ضعف را برطرف سازند. این محصولات، درصورتی‌که در ماه‌های اخیر قیمت خودرو افزایش نمی‌یافت، شانس این را داشتند که به محصولاتی پرفروش در بازار تبدیل شوند، اما متأسفانه به‌دلیل شرایط فعلی بازار، خیلی از خریداران قادر به خرید این محصولات نیستند.

هر دو خودرو از محصولات جدید شرکت‌های سازنده خود محسوب می‌شوند. از همین رو، با اصول خاصی طراحی شده‌اند. طراحی ام جی ۳۶۰ توربو متین و باوقار است و به‌جز نمای جلو که در آن رگه‌هایی از خشونت و جوان‌گرایی دیده می‌شود، در سایر بخش‌ها از سبکی آرام و به‌دور از هیجان پیروی کرده است. از سوی دیگر، چری آریزو ۵ توربو، کاملا جوان‌گرا و خشن است و با خطوط تند و تیزی که در ظاهرش به‌کار رفته، رقبا را به چالش دعوت می‌کند. طراحی ظاهری امری سلیقه‌ای محسوب می‌شود، ولی اگر به‌دنبال متانت بیشتر باشید، ام جی ۳۶۰ و اگر طرفدار هیجان و خلاقیت باشید، چری آریزو 5 بیشتر نظرتان را به خود جلب خواهد کرد.

نمایی از داخل خودرو

رونیکس

مطابق ظاهر خارجی، در کابین خودروها نیز چری موفق‌تر بوده و فضایی جالب‌تر خلق کرده است؛ به‌خصوص که طراحی خاص و متفاوت پشت آمپر ام جی، به‌هیچ‌عنوان جالب از کار در نیامده و بخشی از زحمات تیم طراحی، فضای داشبورد را به هدر داده است و خواندن اعداد دور موتور به‌صورت دیجیتالی برای راننده چندان جذاب و راحت نخواهد بود. هر دو خودرو از نظر ظرفیت کابین، فضای مناسبی برای سرنشینان دارند، اما ام جی ۳۶۰ صندوق عقب بهتری دارد، چراکه ۵۲ لیتر بیشتر از صندوق چری آریزو ۵، فضا در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در زمینه امکانات و آپشن‌های رفاهی، چری آریزو ۵ توربو طیف وسیع‌تری از امکانات و آپشن‌ها را به مشتری ارائه می‌‌کند و ارزش بیشتری در مقابل وجه پرداختی دارد؛ درحالی‌که ام جی ۳۶۰ توربو فاقد امکاناتی همچون کروز کنترل است، اما ام جی نیز می‌تواند انتخابی مناسب برای مصرف‌کننده‌ای باشد که به این خودرو علاقه دارد. در مورد ایمنی خودروها باید گفت که هر دو خودرو توانسته‌اند، ۵ ستاره مؤسسه C-NCAP را به‌دست آورند.

در پایان، شرایط کلی، مشابه هم به‌نظر می‌رسد، اما با دقت به اینکه ام جی ۳۶۰ در نسخه‌های عرضه‌شده در کشور، ایربگ‌های جانبی خود را ندارد، باید امتیاز برتر این قسمت را هم به چری آریزو ۵ توربو بدهیم.

در بخش قوای فنی، ام جی ۳۶۰ توربو و چری آریزو ۵ توربو مشابهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. پیشرانه هر دو خودرو ۴ سیلندر و 1.5 لیتری و 16 سوپاپ هستند و گشتاور تولیدی آنها یکسان است. اما تفاوت‌های آنها نیز به‌اندازه شباهت‌ها محسوس است. برای مثال، موتور آریزو ۱۷ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند، اما در عوض، پیشرانه ۳۶۰ قادر است در دور موتور بسیار پایین‌تری به حداکثر گشتاور دست یابد. همچنین گیربکس آریزو ۵ از نوع CVT است؛ درحالی‌که جعبه دنده ام جی ۳۶۰ از نوع شش سرعته اتوماتیک است.

ام جی 360 توربو و چری آریزو 5 توربو

به‌طور خلاصه، در شتاب‌گیری اولیه، ام جی برتر است؛ اما در شتاب ثانویه هر دو ماشین شرایط مشابهی دارند و به‌سختی می‌توان یکی را برتر از دیگری دانست. اگر علاقه دارید که در هنگام رانندگی به‌صورت ناگهانی پدال گاز را فشار دهید، باید بدانید که واکنش ام جی ۳۶۰ توربو بهتر از چری آریزو 5 توربو خواهد بود و دلیل آن نیز نوع گیربکس نصب‌شده روی این خودرو است. آریزو ۵ خودرویی مناسب برای سفرهای شهری و برون‌شهری است، اما اگر به‌دنبال هیجان و لذت بیشتر در رانندگی هستید، ام جی ۳۶۰ توربو گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

آریزو ۵ طراحی داخلی مدرن‌تری دارد و در نسخه عرضه‌شده در کشور، آپشن‌های رفاهی و ایمنی بیشتری دارد. به‌غیر از اینها، مدیران خودرو با گارانتی طولانی‌تر و گستردگی بیشتر نمایندگی‌های خدماتی، خیال مشتری را از بابت مشکلات فنی راحت نگه می‌دارند. در سوی دیگر، ام جی ۳۶۰ توربو که کمتر شناخته شده است، خودرویی مناسب ماشین بازهاست؛ یعنی افرادی که به ویژگی‌های دینامیکی خودرو اهمیت بیشتری می‌دهند و به‌دنبال پارامترهایی مثل شتاب اولیه مناسب، لذت رانندگی و واکنش‌های دقیق‌تر فرمان و گیربکس هستند.

برای مشاهده عکس‌های بیشتر این خودرو و مقایسه دیگر خودروهای بازار می‌توانید به سایت خودروبانک مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.