عید ۹۸ زبان ترکی را مثل بلبل صحبت کنید

0

برای عده‌ای، یادگرفتن یک زبان جدید خیلی عادی و طبیعی و برای عده‌‌ای دیگر کل فرآیند با چنگ و دندان جنگیدن است. با این حال، اگر زمانی یادگیری زبان ترکی استانبولی را شروع کردید و تجربه خوبی نداشتید، اجازه ندهید این تجربه بد شما را ناامید کند و باز هم تلاش کنید.

حقیقت این است که مکالمه به زبان ترکی استانبولی (یا هر زبان خارجی دیگر) آسان نیست، اما ممکن است. گاهی اوقات فرق بین موفقیت و شکست ربطی به توانایی‌ها و استعداد‌‌‌‌‌های شما نداشته باشد و بیشتر به دیدگاه شما درباره مسائل بستگی دارد.

در این مقاله از موسسه زبان ایرانمهر، یاد می‌گیریم چطور پنج اشتباه رایج و جدی که زبان‌آموزان مبتدی ترکی استانبولی مرتکب می‌شوند را بشناسیم و رفع کنیم.

رونیکس

۱. قبل از حرف زدن فکر کنید

چه در حال یادگیری زبان باشید یا نه، آرام صحبت کردن و سریع گوش دادن همیشه یکی از توصیه‌های مفید و سازنده در زندگی است. شنیدن موثر برای ارتباط برقرار کردن ضروری است. به عنوان یک مبتدی، روی چیزی که می‌خواهید بگویید یا اینکه چطور می‌خواهید آن را بیان کنید تمرکز می‌کنید. گاهی این تمرکز به حدی زیاد است که باعث می‌شود معنی و مفهوم چیزی که دیگران برای ارتباط برقرار کردن با شما می‌گویند را از دست بدهید.

این مسئله نه تنها باعث می‌شود توانایی و مهارت شما در شنیدن زبان ترکی کاهش پیدا کند، بلکه باعث می‌شود خیلی کم با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ چون هیچکس نمی‌خواهد با کسی صحبت کند که به حرف هایش گوش نمی‌دهد. یادتان باشد مکالمه یک خیابان دوطرفه است. اگر بیشتر از اینکه گوش بدهید، حرف بزنید، گفت و گو به جای دیالوگ، بیشتر شبیه یک مونولوگ می‌شود.

ورودی‌های یادگیری زبان (شنیدن و خواندن) به اندازه خروجی‌های آن (صحبت کردن و نوشتن) مهم هستند. برای یک مبتدی، ورودی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند، چون با شنیدن و خواندن است که کلمات جدید یاد می‌گیرید. حتی می‌خواهم کمی فراتر بروم و بگویم بهترین روش آموزش زبان ترکی استانبولی برای مبتدیان، گوش دادن بیشتر است و نه صحبت کردن. این نسبت می‌تواند با پیشرفت سطح دانش زبان آموزان تغییر کند، زمانی می‌رسد که برای یادگیری زبان ترکی باید بیشتر صحبت کنید.

۲. از حرف زدن خجالت نکشید

در فرآیند یادگیری زبان ترکی استانبولی عده‌ای از آن طرف بام می‌افتند و به حدی از صحبت کردن می‌ترسند یا خجالت می‌کشند که نمی‌توانند حتی یک مکالمه ساده با دیگران داشته باشند. ترس از اشتباه کردن و خجالت کشیدن می‌تواند یادگیری زبان ترکی را به طور کامل مختل کند.

باید به این مسئله ایمان بیاورید که اشتباه کردن طبیعی است و همه اشتباه می‌کنند. حتی بومیان ترکی زبان هم وقتی کودک بودند موقع حرف زدن اشتباه می‌کردند. وقتی در حال یادگیری زبان ترکی استانبولی یا هر زبان خارجی دیگر هستید، اشتباه کردن اجتناب ناپذیر است. اشتباه کردن خوب است، چون نشان می‌دهد شما در حال یادگیری هستید. هرچه بیشتر اشتباه کنید، زودتر می‌توانید آن ها را اصلاح کنید و زودتر می‌توانید یاد بگیرید.

پس به جای ترسیدن از اشتباه کردن، سعی کنید به آن به چشم قدم‌هایی به سمت پیشرفت نگاه کنید. در واقع اشتباهات دقیقا قدم‌هایی به سوی حرفه‌ای شدن و پیشرفت کردن هستند.

۳. مسائل کم اهمیت را بزرگ نکنید

اگر بخواهید تمام مباحث زبان ترکی استانبولی را یکجا یاد بگیرید، این فرآیند می‌تواند ناامیدکننده باشد. اگر به اشتباهات کوچکتان بیش از حد بها بدهید و ایرادهای مکالمه را بیش از حد بزرگ کنید، نمی‌توانید روند پیشرفتتان را درست ببینید.

علاوه بر اشتباهات، می‌توانید دچار یکنواختی شوید. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که مدتی طولانی و به طور مدوام مطالعه و تمرین کنید ولی از کارتان نتیجه نگیرید و حس کنید پیشرفت نکردید. ولی هروقت احساس ناامیدی و یکنواختی کردید یا با اشتباهات زیادی مواجه شدید، یادتان نرود این‌ها موانع کوچکی هستند که نباید شما را از راه اصلی یادگیری و تسلط در زبان ترکی استانبولی منحرف کنند. مانع اصلی این است که جا بزنید و به هدفتان نچسبید.

اگر در این راه ثابت قدم باشید، می توانید اشتباهاتتان را تصحیح کنید تا توانایی‌های شما تقویت شود، اما اگر سرعت یادگیریتان را کم کنید یا تسلیم شوید، روند یادگیری کند می شود و ممکن است اصلا چیزی یاد نگیرید. پس یادتان باشد تا زمانی که مطالعه می‌کنید و زبان را یاد می‌گیرید، شکست نمی‌خورید. ممکن است گاهی حس کنید دارید می‌بازید، اما محکم باشید و جا نزنید.

یکی از راه‌های کاربردی برای اینکه انگیزه‌تان را از دست ندهید این است که اهداف هفتگی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است، هدف داشتن تاثیر قابل توجهی روی یادگیری دارد. یک مبحث گرامر به زبان ترکی استانبولی یا چند کلمه جدید را در نظر داشته باشید و هدفتان این باشد که در هفت روز آینده آن‌ها را یاد بگیرید. آخر هفته پیشرفتتان را بررسی کنید. این معیارهای کوچک می توانند به شما حس موفقیت و کمال بدهد.

۴. یادتان باشد یادگیری به روش غوطه وری معجزه نمی کند

بسیاری از مردم فکر می‌کنند با رفتن به یک کشور خارجی می توانند با روش اسمز (خاصیت نفوذ در ماده) زبان یاد بگیرند! چه زبان ترکی را در ترکیه یاد بگیرید چه در کشور خودتان و در خانه، باید زبان را مطالعه و تمرین کنید تا نتیجه بدهد. البته انکار نمی‌کنیم که یادگیری زبان ترکی استانبولی در ترکیه موقعیت‌های بیشتری برای تمرین و یادگیری در اختیار شما قرار می‌دهد تا اینکه در خانه باشید و روی مبل لم بدهید و بخواهید ترکی یاد بگیرید. اما اگر نتوانید از موقعیت‌هایی که در اختیارتان قرار گرفته به درستی استفاده کنید، زندگی در خارج از کشور هم کمکی به فرآیند یادگیری نمی‌کند.

اگر مهاجری هستید که در یک کشور خارجی زندگی می‌کنید، طبیعتا تمایل دارید بیشتر با مهاجران دیگر در ارتباط باشید. یادگیری یک زبان و زندگی کردن در یک فرهنگ خارجی سخت و ناراحت کننده است. خوب یا بد، ما معمولا راه ساده‌‌تر را انتخاب می‌کنیم. اگر تصمیم گرفتید زبان ترکی استانبولی را در ترکیه یاد بگیرید، باید تا جایی که می‌توانید با بومیان ترکی زبان وقت بگذرانید. تمام عمر وقت دارید با انگلیسی زبان‌ها یا فارسی زبان‌ها در ارتباط باشید؛ اما اگر هدفتان یادگیری زبان ترکی استانبولی است، باید برای مدتی انگلیسی و فارسی را رها کنید. این حرف به این معنی نیست که مهاجران یا دوستان هم زبانتان را فراموش کنید. فقط به این مسئله دقت کنید که یادگیری زبان به باید در اولویت شما باشد.

۵. روشن‌فکر باشید

بهتر‌‌ است به جای اینکه زبانی را یاد بگیرید، با آن زندگی کنید. وقتی در حال یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید، مغز انگلیسی یا فارسی زبانتان می‌خواهد گرامر و واژگان ترکی را با گرامر و قواعد زبان خودتان تطبیق بدهد. در این یک مورد مغزتان را نادیده بگیرید. اوایل ممکن است حس کنید جمله ای را کاملا غلط می‌گویید؛ در حالیکه آن جمله از نظر قواعدگرامری زبان ترکی استانبولی کاملا درست است.

مغز شما بالاخره می‌فهمد که شما دیگر انگلیسی یا فارسی صحبت نمی‌کنید و در حال یادگیری یک زبان دیگر هستید. البته ممکن است این فرآیند مدتی طول بکشد، به ویژه اگر زبان ترکی اولین زبان خارجی‌ای باشد که یاد می‌گیرید. تا آن موقع هر کاری که فکر می‌کنید در زبان ترکی درست است، انجام بدهید حتی اگر شنا کردن خلاف جهت آب باشد.

این مسئله برای فرهنگ ترکی هم صدق می‌کند. همانطور که قرار است تفاوت‌های زبانی را بپذیرید، برای پذیرش تفاوت‌های فرهنگی هم آماده و روشن‌فکر باشید.

سخن آخر

زبان ترکی استانبولی، زبانی زیبا و فوق العاده است. امیدوارم این مقاله دیدگاه و تفکرات شما را نسبت به زبان ترکی تغییر بدهد و به شما کمک کند یادگیری و تسلط در این زبان برایتان راحت‌تر شود. همچنین امیدوارم از سفر به یادگیری و تسلط در زبان ترکی لذت ببرید و زبان را برای علاقه خودتان و زیبایی‌های زبان یاد بگیرید (احتمالا این بزرگ‌ترین راز یادگیری یک زبان است).

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.