کشورهای مهاجر پذیر در جهان را بشناسید

0

آیا شما هم آمادهٔ مهاجرت هستید و می‌خواهید زندگی جدید را در جای دیگری آغاز کنید، اما نمی‌دانید کدام کشور بهترین مقصد برای شماست؟ در این مقاله کشورهای مهاجر پذیر جهان را به شما معرفی می‌کنیم؛ کشورهایی که اقتصادشان پُررونق است و مترقی‌ترین سیاست‌های مهاجرپذیری و خدمات حمایتی از مهاجران را دارند. پس به‌جای آنکه با چشم بسته کشوری را انتخاب کنید، یا از بستگان و آشنایان تقلید کنید، این مقاله را بخوانید، اولویت‌های خودتان را مشخص کنید، و کشوری را به‌عنوان مقصد انتخاب کنید که بهترین گزینه برای شخص شماست.

استرالیا

استرالیا - کشورهای مهاجر پذیر

رونیکس

پایگاه خبری یو‌اس نیوز ۸۰ کشور از بهترین کشورهای جهان را بر اساس معیارهای مختلف رده‌بندی کرده است که در این میان استرالیا با نزدیک به ۲۵ میلیون نفر جمعیت، رتبهٔ هفتم را در اختیار دارد. استرالیا کشور ثروتمندی است که حضور پرقدرتی در سازمان‌های بین‌المللی دارد، کیفیت زندگی در آنجا بالاست و حقوق شهروندی، فرصت‌های کارآفرینی، ثبات اقتصادی و خدمات عمومی گسترده‌ای را به شهروندانش ارائه می‌دهد. استرالیایی‌ها علاوه بر اینکه فرصت‌های شغلی فراوانی دارند، اکثرا انگلیسی صحبت می‌کنند، محیط زندگی امنی دارند، و سطح رضایت‌شان از زندگی بسیار بالاست.

استرالیا از کشورهای مهاجر پذیر است و در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون نفر مهاجر دارد. بیش از یک میلیون نفر از این مهاجران، از انگلستان، و حدود نیم میلیون نفر از نیوزلند به این کشور رفته‌اند. سایر مهاجران استرالیا از کشورهایی همچون هند، چین، یونان، ویتنام و آفریقای جنوبی هستند.

استرالیایی‌ها برای ارزش‌های فرهنگی خودشان احترام زیادی قائل‌اند، به همین خاطر مهاجرانی که تمایلی به تبعیت از این فرهنگ ندارند ممکن است با برخوردهای منفی استرالیایی‌ها روبه‌رو شوند. با این حال شرایط مهاجرت به استرالیا طوری طراحی شده‌اند که مهاجرانی را بپذیرند که حداقل چیزی برای ارائه داشته باشند. همچنین طبق سیستم کنونی، از ۱۹۰ هزار مهاجری که هر سال اجازهٔ ورود به این کشور را پیدا می‌کنند، حدود ۶۶ درصد باید از طریق ویزای کار اقامت گرفته باشند. در لینک زیر می‌توانید انواع این ویزا و شرایط اخذ هریک را مطالعه کنید.

ویزای کار

اما مهاجر ماهر و متخصص چگونه مشخص می‌شود؟ داوطلبان باید امتیاز مهاجرت به استرالیا را دریافت کنند . این امتیازها قابلیت‌های افراد را نشان می‌دهند و بر اساس سن، تسلط به زبان انگلیسی، تحصیلات، تجربهٔ کاری، مهارت‌های سایر افراد خانواده، و هرگونه مدرک استخدامی داده می‌شوند. البته مهاجرانی هم هستند که طبق این سیستم بررسی نمی‌شوند؛ آن‌ها افرادی هستند که کارفرمایان استرالیایی خواهان استخدام‌شان هستند. دولت این کشور همچنین شرایط ویژه‌ای برای کارآفرینانی در نظر گرفته که قصد سرمایه گذاری در استرالیا را دارند. برای مطالعه مراحل مهاجرت از این طریق می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

در حال حاضر سیستم مهاجرتی استرالیا در دست بررسی است و ممکن است در آیندهٔ نزدیک تغییراتی داشته باشد. اما روی‌هم‌رفته، اگر چیزی برای ارائه دارید و نمی‌خواهید صرفا باری بر دوش اقتصاد استرالیا باشید، این کشور مقصد زیبا و مهاجرپذیری است.

آمار بیشترین مهاجران به استرالیا بر اساس کشور مبدأ، از مجموع ۵۵۲۲۴۰۸ مهاجر

کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر
انگلستان ۲۱/۸۷ درصد ویتنام ۳/۵۸ درصد
نیوزلند ۸/۸۲ درصد فیلیپین ۲/۷۵ درصد
چین ۵/۳۵ درصد یونان ۲/۵۴ درصد
ایتالیا ۴/۲۸ درصد آفریقای جنوبی ۲/۴ درصد
هند ۳/۸ درصد آلمان ۲/۳۹ درصد

کانادا

کانادا کشوری مهاجر پذیر

کانادا یکی از کشورهای مهاجر پذیر در دنیاست؛ کشور پهناوری است، تنوع فرهنگی و نژادی دارد، و نسبتا بدون هیچ آسیبی، از رکود جهانی جان سالم به در برده است. جالب است بدانید که دو شهر از شش شهری که لقب چندفرهنگی‌ترین شهرهای جهان را گرفته‌اند، در این کشور هستند، یعنی ونکوور و تورنتو. البته در بعضی مواقع سال حسابی سرد می‌شود، و شاید در نگاه اول نخواهید به سراغ مناطق حومه و روستایی آن بروید، اما کانادا خدمات اجتماعی فوق‌العاده‌ای دارد و سطح استاندارد زندگی در آن بالاست.

پایگاه یو‌اس نیوز، میان ۸۰ کشور از بهترین کشورهای جهان، کانادا را در ردهٔ سوم قرار داده است. کانادا یکی از پراکنده‌ترین جمعیت‌ها در دنیا را دارد. این دسترس‌پذیری زمین و رویکرد مهاجرپذیر بودن کانادایی‌هاست که هرساله مهاجران زیادی را به خود جلب می‌کند. البته حقوق بشر، حقوق مالکیت، کیفیت زندگی، آزادی دینی، و سیستم‌های بهداشت عمومی و آموزش پیشرفتهٔ این کشور هم نقش مهمی را در مهاجرت به کانادا ایفا می‌کنند.

جمعیت کانادا نزدیک به ۳۷ میلیون نفر است که از این تعداد بیش از ۷ میلیون نفر مهاجرانی از کشورهای مختلف هستند. کانادا علاوه بر جذب مهاجرانی از انگلستان و ایالات متحده، مقصد پرطرفداری هم برای بسیاری از کشورهای آسیایی است. از کشورهای انگلستان و چین به ترتیب حدود ۷۰۰ هزار و ۵۰۰ هزار نفر به کانادا مهاجرت کرده‌اند؛ پس از این دو، بیشترین مهاجران از کشورهای هند، فیلیپین، ایتالیا، ایالات متحده، هنگ کنگ، آلمان، لهستان و ویتنام به کانادا آمده‌اند.

خیلی از کشورهای دنیا مهاجران را در خود نمی‌پذیرند، اما کانادا از این منظر کشور منحصربه‌فردی است. جمعیت‌شناسی کنونی کانادا نشان می‌دهد که جمعیت کانادایی‌ها، بدون مهاجران، در سال‌های آتی کاهش خواهد یافت. جمعیت مهاجران به حفظ اقتصاد این کشور کمک می‌کنند. به همین خاطر، بیشتر کانادایی‌ها از پذیرفتن مهاجران راضی هستند. اما یک نگرانی کانادایی‌ها، تمرکز مهاجران در شهرهای بزرگ صنعتی است. هجوم مهاجران در جست‌وجوی کار و مشغولیت‌های فرهنگی، به‌سوی این مناطق توسعه‌یافته می‌روند، و اتفاقا این‌ها همان مناطقی هستند که بیشترین فرصت‌ها را در اختیار خود کانادایی‌ها هم قرار می‌دهند.

حالا نظرتان درمورد مهاجرت به کانادا چیست؟ واجد شرایط شدن برای مهاجرت به این کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد. دولت کانادا چند ویزای مختلف ارائه می‌دهد، برای مثال، ویزای کار برای کارگران ماهر، ویزای سرمایه گذاری مهاجران، ویزای حمایت خانواده، ویزای پناه‌جویی و ویزای آزمایشی مهاجرت آتلانتیک و غیره.

آمار بیشترین مهاجران به کانادا بر اساس کشور مبدأ، از مجموع ۷۲۰۲۳۴۰ مهاجر

کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر
انگلستان ۹/۳۷ درصد ایالات متحده آمریکا ۴/۰۵ درصد
چین ۷/۵۵ درصد هنگ کنگ ۳/۴۸ درصد
هند ۷/۱۷ درصد آلمان ۲/۷۷ درصد
فیلیپین ۴/۹ درصد لهستان ۲/۷۶ درصد
ایتالیا ۴/۸ درصد ویتنام ۲/۵۹ درصد

آلمان

آلمان از مهاجر پذیرترین کشورهای جهان

یو‌اس نیوز، رتبهٔ چهارم را میان ۸۰ کشور به آلمان داده است. آلمان پرجمعیت‌ترین کشور در اتحادیهٔ اروپاست. آلمان با نُه کشور مرز مشترک دارد و جای تعجب نیست که مهاجران فراوانی به‌دنبال اقتصاد پایدار و توسعه‌یافتهٔ آلمان، پا به این کشور بگذارند.

آلمان نزدیک به ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۱۱ میلیون نفر از این تعداد، مهاجرانی از کشورهای مختلف هستند. درصد بالایی از این مهاجران، از سایر کشورهای اروپای مرکزی به آلمان رفته‌اند. نرخ پایین بیکاری، اقتصاد قدرتمند و مهاجرپذیری، مهم‌ترین دلایل انتخاب آلمان به‌عنوان مقصد مهاجرت هستند. بیشترین تعداد مهاجران آلمان، یعنی نزدیک به ۳ میلیون نفر، از ترکیه هستند. بعد از ترکیه، ایتالیا با نزدیک به یک میلیون نفر، بیشترین تعداد مهاجران ساکن آلمان را دارد. سومین کشور لهستان است که بیش از ۵۰۰ هزار نفر مهاجر برای آلمان داشته است. بعد از این سه کشور، یونان، کرواسی، روسیه، اتریش، بوسنی و هرزگوین، هلند و اوکراین، بیشترین تعداد مهاجران به آلمان را دارند.

اما خود آلمانی‌ها دربارهٔ این تعداد مهاجر به کشورشان چه نظری دارند؟ سیاست‌مداران آلمانی بر اساس مفهوم ایجاد فرهنگ مهاجرپذیری پیش می‌روند که درهایش را به روی دیگران باز می‌کند. این سیاست درهای باز باعث شده تعداد قابل‌توجهی پناه‌جو هم به این کشور بروند، که محل مجادلهٔ مردم این کشور شده است. خیلی از آلمانی‌ها احساس می‌کنند با این همه مهاجری که در کشورشان پذیرفته‌اند، دیگر سهم خود را ایفا نموده‌اند و فرهنگ خودشان کم‌کم دچار آسیب می‌شود. این احساس در انتخابات اخیر آلمان هم نمود پیدا کرد، جایی که حمایت از آنگلا مرکل، به‌خاطر سیاست درهای باز وی در قبال پناه‌جویان، تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد. همین مسئله باعث شد او اخیرا قول بدهد که پذیرش پناهجویان را کاهش بدهد.

بنابراین می‌توان گفت آلمانی‌ها از این تعداد زیاد مهاجر خسته شده‌اند… اما نسبت به کسانی که اکنون آنجا زندگی می‌کنند چه احساسی دارند؟ علی‌رغم اینکه مردم این کشور به فرهنگ مهاجرپذیری تشویق می‌شوند، نظرسنجی جدیدی حاکی از آن است که فقط ۵۹ درصد از آلمانی‌ها از حضور مهاجران در کشورشان استقبال می‌کنند. آن‌هایی که از حضور مهاجران استقبال نمی‌کنند، سیستم ضعیف اجتماعی را مقصر این احساس خود می‌دانند. این افراد معتقدند همین‌طور که این ضعف شدت می‌یابد، مهاجرپذیری هم کمتر می‌شود. به‌طور کلی با آنکه آلمان جزو کشورهای مهاجر پذیر است، اما احتمالا این ویژگی چندان ادامه نمی‌یابد.

با این اوصاف نظرتان در مورد مهاجرت به آلمان چیست؟ اگر الزامات اولیهٔ قانونی را داشته باشید، واجد شرایط مهاجرت به این کشور می‌شوید. این الزامات عبارت‌اند از: ثبات مالی، برخورداری از پوشش بیمهٔ سلامت، تسلط به زبان آلمانی و برای مهاجران برخی کشورها، دریافت ویزا.

آمار بیشترین مهاجران به آلمان بر اساس کشور مبدأ، از مجموع ۱۰۷۵۸۰۶۱ مهاجر

کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر
ترکیه ۲۵/۴۵ روسیه ۲/۷۸
ایتالیا ۷/۸۳ اتریش ۲/۶۱
لهستان ۵/۷ بوسنی و هرزگوین ۲/۳۴
یونان ۴/۳۷ هلند ۱/۹
کرواسی ۳/۳۴ اوکراین ۱/۸۸

روسیه

روسیه از کشورهای مهاجر پذیر

روسیه رتبهٔ بیست و چهارم را میان ۸۰ کشور جدول بهترین کشورهای یو‌اس نیوز دارد. فدراسیون روسیه پهناورترین کشور دنیاست. روسیه با یکی از پُررونق‌ترین اقتصادها و منابع طبیعی فراوان، کم‌کم به جاذبه‌ای برای مهاجران سرتاسر دنیا تبدیل می‌شود. علی‌رغم حقوق بشر ضعیف، سطح بالای فساد و چندان امن نبودن برای زندگی، از کشورهای مهاجر پذیر در جهان محسوب می‌شود و برای مهاجرانی که از کشورهای کوچک‌تر و فقیرتر همسایه به روسیه می‌روند، فرصت‌های خوبی فراهم می‌کند.

در حال حاضر فدراسیون روسیه بیش از ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد، بیش از ۱۲ میلیون نفر مهاجرانی از سایر کشورها هستند. تقریبا نصف این مهاجران از اوکراین و قزاقستان به روسیه رفته‌اند. سایر کشورهای مبدأ مهاجران به روسیه عبارت‌اند از: بلاروس، ازبکستان، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و مولداوی. بیشتر این مهاجران به‌دنبال استخدام در مشاغل ساده و بدون نیاز به مهارت، با مقداری امکانات رفاهی به این کشور می‌روند؛ اما همهٔ شغل‌ها مثل هم هستند.

روس‌ها نسبت به این تعداد مهاجران و جمعیت کنونی آن‌ها چه احساسی دارند؟ اگر این سؤال را از دولت روسیه بپرسید، می‌گوید از مهاجرانی که تمایل به کار با حقوق پایین (یا بدون حقوق) در ازای سقفی بالای سرشان دارند، با خوشحالی استقبال می‌کنند. برای دولت روسیه، مهاجرپذیری به‌معنای تضمین نیروی کار است. روس‌ها می‌دانند که انجام این کارها برای بازسازی کشورشان پس از رکودی بلندمدت واجب است. لزوم انجام این کارهاست که مردم روسیه را مجبور می‌کند از مهاجرپذیری دولت‌شان راضی باشند. دولت روسیه با افرادی که احساسات ضدمهاجران را بروز دهند، به‌خاطر ترویج ملی‌گرایی غیرقابل‌قبول برخورد می‌کند.

بنابراین مردم روسیه حرفی برای گفتن در قبال مهاجرپذیری ندارند. البته این بدان معنا نیست که مردم این کشور رفتار خوبی با مهاجران دارند. مطالعات نشان می‌دهند که ۶۷ درصد از روس‌ها احساس منفی نسبت به مهاجران دارند. این هجوم مهاجر، مانند حمله‌ای از سوی کشورهای فقیر است، که کم‌کم کل روسیه را در بر می‌گیرد. گروه‌های خاص ملی‌گرا که تحمل حضور روس‌های غیراسلاوی در شمال قفقاز را ندارند، احساسات منفی شدیدتری دارند.

در کل شهروندان کشورهای توسعه‌یافته‌تر، علاقهٔ کمتری به مهاجرت به روسیه دارند. حالا نظر شما چیست؟ همهٔ مهاجران برای ماندن همیشگی در روسیه، باید یک حامی روس داشته باشند که ضمانت‌شان را بکند. ثبت درخواست از دولت روسیه هم ضروری است. اگر این درخواست پذیرفته شود، ویزای موقت پنج‌ساله‌ای صادر خواهد شد. این ویزا مدام می‌تواند تمدید شود. باید بدانید که روسیه هر سال و از هر کشور، تعداد مشخصی مهاجر را می‌پذیرد.

شما هم اگر می‌خواهید شهروند روسیه شوید، باید ۷ سال در این کشور زندگی کنید، یا با یک روس ازدواج کنید و کارهای اداری معمول را هم انجام بدهید.

آمار بیشترین مهاجران به روسیه بر اساس کشور مبدأ، از مجموع ۱۲۲۷۹۳۸۸ مهاجر

کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر
اوکراین ۲۹/۷۲ گرجستان ۵/۲۵
قزاقستان ۲۱/۵۸ ارمنستان ۴/۰۲
بلاروس ۷/۸۱ قرقیزستان ۳/۸۷
ازبکستان ۷/۶۶ تاجیکستان ۳/۲
آذربایجان ۷/۰۶ مولداوی ۲/۳۲

ایالات متحده آمریکا

کشورهای مهاجر پذیر - آمریکا

رتبهٔ هشتم جدول بهترین کشورهای یواس نیوز به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. ایالات متحده پرنفوذترین نیروی نظامی و قدرت اقتصادی را در دنیا دارد. این کشور از منظر فرهنگی بسیار متنوع است و مهاجران زیادی را با وعدهٔ حقوق بشر، آزادی، آزادی دینی، کسب‌وکارهای پُررونق و فرصتی برای زندگی بهتر به این کشور می‌کشاند.

جمعیت ایالات متحده نزدیک به ۳۲۶ میلیون نفر است که از این تعداد، حدود ۴۳ میلیون نفر مهاجران هستند. بسیاری از این مهاجران از مکزیک آمده‌اند. حدود ۱۲ میلیون شهروند ایالات متحده، در مکزیک به دنیا آمده‌اند. درصد بالایی هم مهاجران آسیایی، از کشورهای چین، فیلیپین، هند، ویتنام و کرهٔ جنوبی در ایالات متحده حضور دارند. جذابیت این کشور، در جوامع فرهنگی متنوع از خیلی کشورهای دیگر و همین‌طور این باور نهفته است که ایالات متحده سرزمین فرصت‌هاست.

مردم ایالات متحده چه نظری دربارهٔ مهاجران دارند؟ پاسخ این سؤال به این بستگی دارد که آن را از چه کسی بپرسید. دیگر همه می‌دانند که رئیس‌جمهور این کشور، دونالد ترامپ، طرفدار مهاجران نیست، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حدود ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها با طرح ساخت دیوار مخالف هستند. تحقیق جدیدی هم حاکی از آن است که احساس سربار بودن مهاجران از سوی شهروندان این کشور، از سال ۱۹۹۴ تا کنون ۳۶ درصد کاهش یافته است. در واقع امروزه ۶۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که مهاجران کشور را تقویت می‌کنند. بنابراین روی‌هم‌رفته، اگرچه بعضی‌ها احساس می‌کنند مهاجران فرصت‌های شغلی آن‌ها را از دست‌شان می‌گیرند، اما این بعضی‌ها، خیلی کمتر از آن است که فکر کنید. در کل، ایالات متحده از کشورهای مهاجر پذیر در جهان به شمار می‌آید.

برای درخواست سکونت دائمی در این کشور، یا باید با یک شهروند ایالات متحده خویشاوندی داشته باشید، یا گرین‌کارت در دست‌تان باشد. توجه کنید که بعضی خویشاوندی‌ها، نسبت به بقیه دارای اولویت هستند. یا اینکه باید یک شرکت آمریکایی شما را استخدام کند. به‌عنوان پناه‌جو یا از طریق لاتاری گرین کارت هم می‌توانید اقدام کنید.

آمار بیشترین مهاجران به ایالات متحده بر اساس کشور مبدأ، از مجموع ۴۲۷۸۸۰۲۹ مهاجر

کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر کشور مبدأ درصد جمعیت مهاجر
مکزیک ۲۷/۱۹ ویتنام ۲/۷۱
چین ۴/۰۶ السالوادور ۲/۶۱
فیلیپین ۴/۰۲ کرهٔ جنوبی ۲/۴۶
هند ۳/۸۷ کوبا ۲/۳۲
پورتوریکو ۳/۸۶ کانادا ۱/۹۵

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.