خرید لاستیک خودرو

0

لاستیک یا تایر یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است که از آن به عنوان آخرین بخش از سیستم انتقال قدرت یاد می‌شود. همان طور که می‌دانید، اصلی‌ترین وظیفه لاستیک در ماشین، حرکت است. به همین دلیل، انتخاب یک تایر مناسب برای ماشین امری حیاتی و مهم به شمار می‌رود. خرید لاستیک، مانند خرید لنت ترمز ساده نیست و به همین دلیل شما باید قبل از این کار به بسیاری از موارد توجه داشته باشید. با ما همراه شوید تا با برخی از فاکتورهای مهم و اصلی قبل از خرید خودرو آشنا شوید.

اعداد روی لاستیک

حتماً می‌دانید که بر روی لاستیک‌ها، یک سری اعداد چهار رقمی وجود دارد. بسیاری از افراد به این اعداد توجهی نمی‌کنند اما این در حالی است که این اعداد چهار رقمی اطلاعات بسیار مهمی در مورد تایر به ما می‌دهند. در واقع، این اعداد بیانگر تاریخ تولید تایر هستند. دو رقم اول به هفته تولید شدن اشاره دارند که در نهایت 52 را نشان می‌دهند. 2 عدد بعدی نیز به شما سال میلادی که تایر در آن تولید شده را بازگو می‌کنند. به عنوان مثال اگر بر روی لاستیک عدد 1415 نوشته شده باشد، بدین معنی است که تایر در هفته چهاردهم سال 2015 تولید شده است. کارشناسان باور دارند که تاریخ انقضا یک لاستیک در شرایط مطلوب بین 4 تا 6 سال است. به همین دلیل از خرید لاستیک‌هایی که بیش از 3 سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد، خودداری کنید.

سرعت مجاز

از دیگر ویژگی‌های یک تایر که قبل از خریدن باید به آن توجه کنید، سرعت مجاز می‌باشد. سرعت مجاز در واقع عبارت است از حداکثر میزان سرعتی که لاستیک می‌تواند در بالاترین سرعت به مدت 10 دقیقه تحمل کند. معمولاً این مؤلفه را در تایرها با شاخصه حروف لاتین از A تا Z نشان می‌دهند. به عنوان مثال بر روی لاستیک‌های پراید حرف H نوشته شده است. این بدان معنی می‌باشد که پراید می‌تواند با فشار باد مناسب، 210 کیلومتر سرعت را در طول ساعت تحمل کند.

رونیکس

سایر لاستیک

سایر لاستیک

بدون شک باید لاستیکی را بخریم که از نظر اندازه، مناسب با خودرو ما باشد. به غیر از عدد 4 رقمی و حروف، چیزهای دیگری نیز بر روی تایر درج شده‌اند که آشنایی با آنها می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال بر روی تایر پراید که پر تعدادترین ماشین موجود در بازار است، 165/65-R13 نوشته شده است. منظور از 165 پهنای لاستیک به میلی‌متر می‌باشد. 65 به معنای نسبت فاق لاستیک (همان ارتفاع) به پهنا است که برحسب درصد مشخص شده است. R به معنی رادیال و 13 هم قطر رینگ را برحسب اینچ نشان می‌دهد.

بار خودرو

بر روی هر لاستیکی می‌توان مقدار مشخصی وزن را وارد کرد اگر از این میزان تجاوز کنیم، امکان ترکیدن لاستیک به صورت قابل توجه‌ای افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است با توجه به میزان وزنی که تایر می‌تواند تحمل کند، اقدام به حمل بار کنیم. به طور معمول، لاستیک‌های مختلف حداکثر وزن مختلفی دارند اما این میزان را می‌توان تا 279 شاخص در نظر گرفت. به عنوان مثال لاستیک پراید دارای شاخص وزن 76 است که این بدان معنی می‌باشد که تایر خودرو می‌تواند تا 400 کیلوگرم وزن را تحمل کند.

حداکثر فشار باد

میزان فشار باد لاستیک خودرو نیز حد مشخصی دارد و به همین دلیل شما نمی‌توانید از آن میزان، فشار را بیشتر کنید. این حداکثر را معمولاً در دیواره کناری تایرها نشان می‌دهند. سه مورد از رایج‌ترین حداکثر فشار باد برای خودروها شامل 32psi، 44psi و 50psi است. البته شما می‌توانید تا psi4 میزان فشار باد تایرها را کاهش بدهید اما این مقدار نباید از 4 بیشتر شود چرا که در این صورت احتمال ترکیدن به صورت قابل توجه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

چسبندگی

چسبندگی

از دیگر نکات مهمی که باید قبل از خرید لاستیک به آن توجه کنید، چسبندگی است. در واقع چسبندگی به معنی قابلیت متوقف کردن خودرو در جاده‌های خیس می‌باشد. البته قابلیت متوقف کردن تا حد زیادی به لنت ترمز هم بستگی دارد. هر چه میزان چسبندگی بالاتر باشد، بدان معنی است که خودرو سریع‌تر بر روی سطح خیس جاده‌ها متوقف می‌شود. میزان چسبندگی را از بیشترین تا کمترین با AA، A، B و C نشان می‌دهند. اگر محل زندگی شما در بخش‌های سردسیر و برفی کشور است، بدون شک باید از لاستیک‌های استفاده کنید که میزان چسبندگی بالایی داشته باشند.

سایر نکات مهم در خرید لاستیک خودرو

  • ساییدگی
  • ترکیبات سازنده لاستیک
  • مقاومت حرارتی

 

چگونه عمر لاستیک را افزایش بدهیم؟

همان طور که می‌دانید لاستیک یکی از گران‌ترین اجزای خودرو است و به همین دلیل هیچ‌کس دوست ندارد که خیلی سریع مجبور به تعویض آنها شود. مسلماً راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آنها به صورت قابل توجه‌ای عمر لاستیک را بیشتر کنید. سرعت اصلی‌ترین فاکتوری است که بر روی عمر تایرها نقش دارد. هر چه شما با سرعت بیشتری رانندگی کنید، درجه حرارت تایرها افزایش پیدا کرده و در نتیجه عمر آنها کمتر می‌شود. به عنوان مثال عمر تایر تراکتور 5 سال است ولی خودروهای سواری که با سرعت 100 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنند، 80 هزار کیلومتر است.

یکی دیگر از موارد قابل توجه در طول عمر لاستیک به نحوه رانندگی بستگی دارد. به عنوان مثال رها کردن کلاچ به صورت ناگهانی و یا بالا بردن دور موتور در زمان حرکت، از جمله مواردی هستند که تأثیر منفی بر روی عمر تایرها می‌گذارند. از دیگر فاکتورها می‌توان به مواردی مانند ترمزهای ناگهانی، حرکت مارپیچ با سرعت زیاد، حرکت در مسیرهای ناهموار و یا به اصطلاح خاکی و برخورد تایر به جدول در هنگام پارک کردن اشاره کرد.

لاستیک ایرانی یا خارجی؟

لاستیک نقش کفش ماشین را دارد و به همین دلیل به صورت مستقیم بر روی کیفیت رانندگی تأثیر می‌گذارد. یکی از سؤال‌هایی که بیشتر افراد قبل از خرید تایر مد نظر دارند، ایرانی و یا خارجی بودن لاستیک است. بدون شک نمونه‌های ایرانی قیمت مناسب‌تری دارند و به همین دلیل مقرون به صرفه هستند. علاوه بر این، جالب است بدانید که بیشتر کارشناسان توصیه دارند که کیفیت لاستیک ایرانی تفاوتی با نمونه خارجی ندارد و حتی در بسیاری از موارد، لاستیک داخلی به دلیل نزدیک بودن زمان تولید، کیفیت بالاتری نسبت به لاستیک خارجی دارد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.