راهنمای سفر به یزد؛ سفر از پایتخت تا دیار زرتشتیان در ۳ روز

0

ایران سرزمین پهناوری است که برای هر آب‌وهوایی، مقصدی جذاب دارد و هر توریستی را به هیجان می‌آورد. مردمان هر اقلیم و فرهنگ، گوشه‌ای از خاک این سرزمین را به سبک‌وسیاق خود آراسته‌اند. این بار کوله‌بارمان را می‌بندیم و از تهران به سمت یزد راهی می‌شویم تا این سرزمین رازآلود و اصیل ایرانی را بشناسیم و زیبایی‌های آن را کندوکاو کنیم. ما در راهنمای سفر به یزد راه زمینی و سفر با خودروی شخصی را انتخاب کرده‌ایم تا لذت جاده و زیبایی‌های شهرهایی همچون کاشان و میبد را هم از دست ندهیم. در این سفر سه روزه با ما همسفر شوید.

یک برنامه‌ریزی جاده‌ای در راهنمای سفر به یزد

اولین نکته‌ای که پیش از سفر با اتومبیل باید به آن فکر کنید، سالم بودن سیستم فنی خودرو و محاسبه‌ی طول مسیر تا مقصد است. از تهران تا شهر یزد، حدود ۶۲۰ کیلومتر فاصله است که تقریباً زمانی برابر با ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه نیاز دارد. راندن بدون وقفه و استراحت، بدون شک غیرممکن و خسته‌کننده خواهد بود. در این جاده‌ی کویری، شهرهای دیدنی بسیاری همچون کاشان، اردکان و میبد وجود دارند که با توقف و گشت‌زنی در آن‌ها، علاوه بر رفع خستگی، لذت و ماجراجویی سفرتان نیز بیشتر می‌شود.

روز اول: حرکت به سمت دیدنی‌های مسیر

راهنمای سفر به یزد - خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان – عکس از فائزه میرسلطانی

در راهنمای سفر به یزد با اتومبیل، پیشنهاد می‌کنیم که صبح زود حرکت کنید و لذت تماشای طلوع خورشید را در جاده از دست ندهید. کم‌کم رنگ گرفتن آسمان از پشت کوه‌های قدونیم‌قد جاده، بسیار دیدنی است. بعد از تقریباً 3 ساعت راندن، نزدیک به 245 کیلومتر از تهران را پشت سر گذاشتید و شما اکنون در شهر تاریخی کاشان هستید. توقف در این شهر و خوردن صبحانه و گشت‌زنی در خانه‌های تاریخی آن، صبحی دل‌‌انگیز را برایتان خواهد ساخت. خانه‌ها و بناهای تاریخی همچو خانه عباسیان، طباطبایی‌ها، بروجردی‌ها و سلطان امیراحمد در نزدیکی هم قرار گرفته‌اند و می‌توانید بدون اتلاف وقت در مسیر، زیبایی‌های شگفت‌انگیز آن‌ها را ببینید.

رونیکس
راهنمای سفر به یزد - خانه طباطبایی‌ها در کاشان
خانه طباطبایی‌ها در کاشان – عکس از فائزه میرسلطانی

از نقشه‌ی هزارتو عباسیان شگفت‌زده شوید، از زیبایی و عظمت خانه طباطبایی‌ها به وجد بیایید و از هنر نقاشی‌های رنگارنگ خانه‌ی بروجردی‌ها غرق لذت شوید. می‌توانید ناهار را در سفره‌خانه‌ی سنتی عباسیان کاشان میل کنید و از طعم غذای سنتی در فضایی تاریخی لذت ببرید. در آخر، حضور در آرامش و صفای باغ فین و لذت تماشای حمام تاریخی و پررمز و راز آن را هم در برنامه‌ خود بگنجانید. اکنون زمان آن رسیده که با انرژی مضاعف حاصل از تماشای تاریخ به دل جاده بزنید و راه خود را ادامه دهید.

یک شب در شهرستان اردکان و زیبایی‌های بکر عقدا

راهنمای سفر به یزد - اقامتگاه انار عقدا
اقامتگاه انار عقدا – عکس از فائزه میرسلطانی

در این راهنمای سفر به یزد، ما از زیبایی‌ها و دیدنی‌های مسیر غافل نمی‌شویم و تنها به مقصد فکر نمی‌کنیم. در جاده کاشان به سمت یزد اگر حدود ۳۰۰ کیلومتر برانید، تقریباً بعد از 3 ساعت به روستای تاریخی عقدا که حدود ۴۰ کیلومتر با اردکان فاصله دارد، می‌رسید. این روستا بافت بکری دارد و اقامت در سکوت آن برایتان جذاب خواهد بود. در این روستا خبری از ساختمان‌های بلند و مزاحم نیست و بادهای خنک یزد بی‌پروا می‌وزند. ابرهای بزرگ و زیبایی، آسمان پاک و آبی عقدا را تزیین کرده‌اند.

راهنمای سفر به یزد - غذای محلی
عکس از فائزه میرسلطانی

ما در راهنمای سفر به یزد به شما اقامت در خانه‌های بوم گردی را پیشنهاد می‌کنیم. این نوع اقامتگاه‌ها علاوه بر قیمت مناسب، فضای سنتی خانه‌های استان یزد را برایتان تداعی خواهد کرد. در عقدا اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیبایی وجود دارد که می‌توانید شب را در بافت تاریخی و زیبای آن بگذرانید و یک شام خوشمزه‌ی محلی را با دست‌پخت اهالی عقدا صرف کنید. اقامتگاه سنتی انار عقدا یکی از خانه‌های بوم‌گردی است که بافت تاریخی آن به شکل فوق‌العاده زیبایی بازسازی شده و جلوه‌گر معماری چشم‌نواز یزد است.

این اقامتگاه، اتاق‌های تمیز و سنتی دارد و لذت غذا خوردن در حیاط و بام آن، در هوای پاک عقدا، انرژی‌تان را افزون می‌کند. در اینجا شام محلی خوشمزه‌ای مثل کشک بادمجان و کله‌جوش را روی تخت بام میل کنید و از هوای خنک شب و شیطنت ستاره‌های آسمان صاف عقدا لذت ببرید.

شروع روز دوم در راهنمای سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد - صبح در عقدا
صبح در عقدا – عکس از فائزه میرسلطانی

پرسنل مهربان انار عقدا با یک سینی صبحانه از خوشمزه‌هایی همچون نیمرو، حلوارده، پنیر و چای روی تخت‌های پشت بام این خانه‌ی سنتی پذیرایی می‌کنند و لذت‌بخش‌ترین خاطره‌ی عقدا، خوردن صبحانه زیر آسمان صاف و آفتاب طلایی با نوازش باد خنک صبحگاهی است. با هر لقمه‌ای که نوش جان می‌کنید، نگاهی به وسعت این خاک تاریخی بندازید و از چشم‌انداز وسیع پیش روی‌تان که در آن خبری از مزاحمت برج‌ها و ساختمان‌های بلند نیست، کیف کنید. آسمان آبی، آرامش، سکوت و بافت تاریخی و سنتی معماری عقدا را به‌خاطر بسپارید؛ این قاب یکی از زیباترین تصویرهای سفرتان خواهد شد.

اطراف این اقامتگاه آب انبار عقدا و کوچه‌های مسقف زیبایی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم، قبل از راهی شدن به‌سوی شهر یزد آن‌ها را ببینید.

دیدنی‌های میبد پیش از رسیدن به یزد

حدود ۵۰ کیلومتر که در جاده به سمت یزد برانید، به شهر میبد خواهید رسید. میبد به شهر خورشید معروف است و جاذبه های گردشگری تاریخی بسیاری دارد. دست‌سازهای سنتی و سرامیکی میبد، سوغات ارزشمندی از شهر خورشید هستند. کبوترخانه، نارین قلعه، چاپارخانه و یخچال میبد از جاهایی است که لازم است در این شهر توقف کنید تا کندوکاو آن‌ها را ازدست ندهید.

راهنمای سفر به یزد - نارین قلعه میبد
نارین قلعه میبد – عکس از فائزه میرسلطانی

نارین قلعه بنایی عظیم از شکوه تاریخ میبد است که کندوکاو پستی‌وبلندی آن، حس جذاب و ماجراجویانه‌ای به همراه دارد. از برج این قلعه، میبد زیر پایتان و آسمان در آغوش‌تان است. این بنا که در فلکه دوم شهرداری واقع شده، قدمتی زیادی دارد و به پیش از ساسانیان برمی‌گردد.

راهنمای سفر به یزد - برج کبوترخانه میبد
برج کبوترخانه میبد – عکس از فائزه میرسلطانی

برج کبوترخانه میبد، واقع در بلوار بسیج لانه‌های هزاران پرنده را با نظم خاصی پیش روی‌تان قرار می‌دهد. در گذشته کبوتران بسیاری را به بهانه‌ی آب و دانه، ساکن لانه‌های این برج می‌شدند تا از خاصیت اسیدی فضولات آن‌ها در صنعت دباغی و چرم‌سازی استفاده شود. نظم زیبای این برج کبوترنشین، بسیار چشم‌نواز و دیدنی است.

راهنمای سفر به یزد - چاپارخانه میبد
چاپارخانه میبد – عکس از فائزه میرسلطانی

چاپارخانه میبد در بلوار قاضی میرحسین، سیر رشد لوازم پست و تماس، همچون دستگاه مورس، تلگراف و هر آن‌چه که به ارتباطات مربوط می‌شود را به‌خوبی نشان می‌دهد. این موزه اهمیت ارتباطات در طول تاریخ را بیان می‌کند.

راهنمای سفر به یزد - یخچال میبد
یخچال میبد – عکس از فائزه میرسلطانی

یخچال میبد یکی از بناهایی است که باید حتما از آن دیدن کنید. داخل این یخچال شبیه دو مخروط است که از انتها به هم چسبیده‌اند. ظاهر این بنا اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما حس خاصی دارد؛ به‌خصوص وقتی که صدای پژواک قدم‌هایتان را در این بنا می‌شنوید. این بنا در نزدیکی چاپارخانه واقع شده است.

شوق رسیدن به مقصد در راهنمای سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد - بوم‌گردی خانه دوستانه یزد
بوم‌گردی خانه دوستانه یزد – عکس از فائزه میرسلطانی

از میبد با راندن حدود ۵۵ کیلومتر بالاخره به شهر تاریخی یزد می‌رسید. به محض رسیدن به یزد، به محل اقامت خود بروید و بعد از کمی استراحت برای یک گشت شبانه و عصرگاهی بیرون بیایید. اقامت در خانه‌های بوم‌گردی و هتل‌های سنتی که در بافت تاریخی شهر واقع شده‌اند، حس لذت‌بخش زندگی در خانه‌های قدیمی یزد با آن معماری کاهگلی‌رنگش را در وجودتان زنده می‌کند و همچنین بعضی از این خانه‌های بوم‌گردی، قیمت معقولی دارند و با اقامت در آن‌ها می‌توانید از هزینه اضافی جلوگیری کنید. از بهترین خانه‌های بوم‌گردی و هتل‌های سنتی شهر یزد می‌توان اقامتگاه دوستانه، خانه خشتی، طارونه، شعرباف و… را نام برد.

قرینگی دیدنی میدان امیرچخماق

راهنمای سفر به یزد - میدان امیرچخماق یزد
میدان امیرچخماق یزد – عکس از فائزه میرسلطانی

از میدان امیر چخماق یا به عبارتی امیر چقماق شروع کنید و از معماری قرینه و خوش‌قدوقامت و حوض بزرگ آن در وسط شهر لذت ببرید. بنای مسجد به همراه نور چراغ‌ها در شب بسیار دیدنی است. در مجموعه‌ی این میدان وسیع، مسجد، تکیه، آب انبار و بازار سنتی و ساده‌ای وجود دارد. اطراف میدان پر شده از مغازه‌‌هایی که سوغات سنتی یزد را می‌فروشند. این میدان با معماری خاص و چشمگیرش یکی از نمادهای معروف شهر یزد است و همچون مسجد جامع و بادگیرها، تصویری شناخته‌شده در گردشگری است.

شیرینی‌های کوچک خوشمزه‌ی یزدی، قندهای هل‌دار، پشمک، نقل‌های مغزدار، نبات مرغوب، حلوا ارده‌ درجه‌یک و هر خوشمزه‌ی شیرین یزدی را به‌راحتی در این میدان می‌توانید تهیه کنید. شعبه‌ی اصلی برند معروف حاج خلیفه نیز در این قسمت از یزد است که با خوشمزه‌های دلنشین و مرغوبش هوش از سرتان می‌برد.

درخشش باغ دولت آباد یزد در شب

راهنمای سفر به یزد - باغ دولت آباد یزد - عکس از محمدرضا دومیری گنجی
باغ دولت آباد یزد – عکس از محمدرضا دومیری گنجی

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری برای شب دوم در راهنمای سفر به یزد باغ دولت آباد است. این باغ عظیم در شب جلوه‌ی خاصی دارد و باد خنکی که در آن می‌وزد، روح‌تان را تازه می‌کند. دولت آباد سرزمین درختان تنومندی است که با هم‌دستی آب‌نمای وسیع و نسیم خنک، شب‌های یزد را دلچسب می‌کنند.

باغ دولت آباد شامل ساختمان هشت‌ضلعی بادگیر، عمارت طنبی و بهشت آیین است. نورپردازی ساختمان زیبای هشتی تابستانه با آن بادگیر هشت‌ضلعی بلند در فرازش، هوش از سرتان می‌برد. داخل این عمارت اتاق‌های شاه‌نشین، حوض‌خانه، درهای چوبی با شیشه‌های رنگارنگ خواهی دید که نگاه‌تان را حسابی مشغول می‌کند.

راهنمای سفر به یزد - ساختمان هشتی دولت آباد
ساختمان هشتی دولت آباد – عکس از فائزه میرسلطانی

این باغ بلندترین بادگیر جهان را به خود اختصاص داده و با کمک حوضی که در دل ساختمان قرار دارد، نقش خنک‌کننده را در روزهای تابستان داشته است. نورپردازی زیبای این ساختمان در شب به همراه آب‌نمای طول‌ودراز و شیطنت فواره‌ها، زیباترین قاب باغ دولت آباد است. در نور لطیف شب قدم بزنید و از خنکای آب و لمس نسیم شب‌های یزد روی پوست‌تان، لذت ببرید.

تجربه‌ی خوشمزگی در بهترین رستوران‌های یزد

راهنمای سفر به یزد - رستوران خوان دو حد یزد
رستوران خوان دوحد یزد

در طول سفرتان به یزد، اگر قصد رفتن به رستوران برای ناهار یا شام را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دور غذاهای فست‌فودی را خط بکشید و در این سرزمین سنتی، غذاهای ایرانی و اصیل را تجربه کنید. یزد پر از رستوران‌های باکیفیت همچون، خوان دو حد، تالار یزد، ملک تجار، ترمه و ترنج و… است که به بهترین شکل ممکن پذیرای شما هستند.

روز سوم: دیدنی‌ترین روز در راهنمای سفر به یزد

بعد از نوش جان کردن صبحانه‌ی مقوی در اقامتگاه‌تان، به دل شهر بروید. در بافت تاریخی، بیشتر جاهای دیدنی یزد کنار هم جمع شده‌اند که با زمان‌بندی مناسب، فرصت دیدن بسیاری از آن‌ها را پیدا می‌کنید.

شکوه و زیبایی مسجد جامع یزد

راهنمای سفر به یزد - رفتن به مسجد جامع در راهنمای سفر به یزد
رفتن به مسجد جامع در راهنمای سفر به یزد – عکس از فائزه میرسلطانی

از مسجد جامع و خیابان معروف آن شروع کنید. بنای بی‌نظیر و عظیم مسجد جامع نظر هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند و نمی‌توانید چشم از ظرافت معماری و نقش‌ونگارهای کاشی‌های خوش‌رنگ آن بردارید. اگر سن‌تان به اسکناس‌های بیست تومنی‌های آبی‌رنگ قد بدهد، این مسجد برای‌تان آشنا خواهد بود. تصویر این بنای ارزشمند تاریخی و مذهبی، روی این اسکناس‌های قدیمی نقش بسته بود.

راهنمای سفر به یزد - مسجد جامع
مسجد جامع – عکس از فائزه میرسلطانی

سردر خوش‌قدوقامت این مسجد با آن مناره‌های بلندش، از انتهای خیابان مسجد جامع هم با شکوه به نظر می‌رسد و هر چه به آن نزدیک‌تر می‌شوید، عظمتش برایتان ملموس‌تر خواهد شد. کاشی‌کاری‌های هنرمندانه این مسجد به روی سردر و بنای گنبد، معماری خوش‌نقش‌ونگاری را به نمایش می‌گذارند. خیابان مسجد پر از مغازه‌های جذاب است و بازار سنتی صراف‌ها در داخل خیابان نزدیک به مسجد واقع شده است. گشت‌زنی در این بازار سنتی و خاکی‌رنگ، حس دلچسبی دارد.

دیدنی‌های محله فهادان یزد

راهنمای سفر به یزد - زندان اسکندر در محله فهادان یزد
زندان اسکندر در محله فهادان یزد – عکس از فائزه میرسلطانی

محله فهادان از محله‌‍‌های تاریخی یزد است که در بافت سنتی و زیبای آن چند جاذبه از شهر جا خوش کرده است. بعد از مسجد جامع، روز سوم از راهنمای سفر به یزد را با این محله ادامه دهید.

تماشای ردپای تاریخ در زندان اسکندر

راهنمای سفر به یزد - سقف موزه کتیبه در زندان اسکندر
سقف موزه کتیبه در زندان اسکندر – عکس از فائزه میرسلطانی

به محله فهادان بروید و علاوه بر لذت تماشای مغازه‌های صنایع دستی آن، به سراغ زندان اسکندر با آن گنبد مشهورش بروید. حیاط اصلی زندان اسکندر یا به عبارتی مدرسه ضیائیه با اتاق‌های متعدد خود که امروزه به مغازه‌هایی کوچک تبدیل شده، به محض ورود توجه‌تان را جلب خواهد کرد. حیاط نقلی و دیدنی هم در سمت دیگر این بنا وجود دارد که روحی سرشار از سادگی و زیبایی در آن جریان دارد. قسمتی از این زندان مخصوص نمایش سنگ‌نوشته‌های کهن است و ارتفاع سقف این متعجب‌تان خواهد کرد.

راهنمای سفر به یزد - زندان اسکندر
عکس از فائزه میرسلطانی

داخل حیاط اصلی یک راه زیرزمین وجود دارد که شما را به داخل کافه‌ای کوچک با منویی بسیار ساده، چیدمانی چوبی و حوضی کوچک راهنمایی می‌کند. در قعر تاریخی‌ترین بنای محله فهادان، چای بنوشید و کام‌تان را با نبات یزدی شیرین کنید. حضور در زندان اسکندر فرصت خوبی است که علاوه بر تماشای تاریخ و لذت از موزه‌ی کتیبه‌ها، هنر دست مردمان دوست‌داشتنی یزد را از مغازه‌های سنتی داخل این بنا بخرید.

گشتی در هتل فهادان یزد

راهنمای سفر به یزد - هتل موزه فهادان یزد
هتل موزه فهادان یزد – عکس از فائزه میرسلطانی

هتل موزه فهادان خانه‌ای تاریخی است که همه‌ عناصر خانه‌های قدیمی مثل حیاط بیرونی و اندرونی، حیاط کلاه‌فرنگی، هشتی، دالان، اتاق بادگیر و… را دارد که در محله فهادان قرار گرفته و امکان بازدید از بسیاری از جاهای آن وجود دارد. پرسنل مهربان و خوش‌برخورد این هتل، همراهی‌تان می‌کنند و با حوصله، دیدنی‌های هتل را نشان‌تان می‌دهند. یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های این هتل، اتاق بادگیر اصلی آن است که بزرگ و فعال است و ایستادن زیر این بادگیر، خنکای دلچسبی به پوست‌تان منتقل می‌کنند.

آسیاب آبی کوشک نو یزد

راهنمای سفر به یزد - کوشک نو
عکس از فائزه میرسلطانی

یکی دیگر از جاهایی که تماشای آن را در راهنمای سفر به یزد به شما توصیه می‌کنیم، آسیاب آبی کوشک نو است که در محله کوشک نو، نزدیک محله فهادان قرار گرفته است. تونل‌ها و کانال‌های رمزآلود و عمیق این آسیاب شما را وسوسه می‌کند که تا می‌توانید به مسیر خود ادامه دهید و جذابیت‌هایی را که از دوره‌ی صفوی به یادگار مانده، کشف کنید. این آسیاب نقطه‌ی اشتراک چند قنات مهم یزد است و به همین دلیل به آن چهارراه قنات هم می‌گویند.

موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده

راهنمای سفر به یزد - خانه عرب‌زاده
خانه عرب‌زاده – عکس از فائزه میرسلطانی

خانه تاریخی عرب‌زاده با آن معماری جامانده از قاجار و نقش‌ونگارهای زیبا در محله‌ی فهادان واقع شده است. در دل این خانه، موزه‌ی سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده برپا شده که رسم زندگی مردمان گذشته، لوازم زندگی و ابزار کارآمد در هر دوره را نشان می‌دهد. اما مهم‌ترین بخش این موزه را باید کلکسیون سکه و اسکناس آن دانست. سکه‌هایی از تاریخ آمده که جنسی از طلا، نقره، مس و برنج دارند.

راهنمای سفر به یزد - کلکسیون قفل‌های قدیمی در موزه حیدرزاده
قفل‌های قدیمی در موزه حیدرزاده – عکس از فائزه میرسلطانی

این سکه‌ها با قدمتی از دوره‌ی هخامنشی تا عصر جدید، درون خانه عرب‌زاده جا خوش کرده‌اند. اسکناس‌های قدیمی نیز سیر تاریخی خود را تا زمان حاضر دارند و در آن می‌شود بیست تومنی‌های به تاریخ پیوسته و پانصدی‌های سرخ سابق را هم پیدا کرد. همچنین در این موزه مجموعه‌ای زیبا از قفل‌های قدیمی وجود دارد که بسیار دیدنی و جذاب است. لوازم روشنایی و طبخ از دیگر کلکسیون‌های دیدنی موزه است.

آرامش و حس خوب آتشکده یزد

راهنمای سفر به یزد - آتشکده یزد
آتشکده یزد – عکس از فائزه میرسلطانی

حالا وقتش رسیده که پیاده‌روی در کوچه‌های کاهگلی یزد را رها کنید، سوار خودرو شوید و به سمت میدان مارکار و بلوار آیت الله کاشانی برانید. آتشکده یزد که مقدس‌ترین مکان زرتشتیان محسوب می‌شوید، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی یزد است که در تمام لحظه‌های حضور در این مکان، آرامشی عمیق جریان دارد و شما را همراهی می‌کند.

راهنمای سفر به یزد - آتشکده زرتشتیان یزد
آتشکده زرتشتیان یزد – عکس از فائزه میرسلطانی

به محض ورود به این مجموعه، حوض گرد و بزرگی جلویتان خودنمایی می‌کند. ساختمانی بزرگ و با سردر نمادین از فروهر و ستون‌های استوار در انتهای دیدتان قرار می‌گیرد و اطراف این قاب زیبا را درختان خوش‌وقدوقامتی سبز کرده‌اند. جام بزرگ آتش مقدس زرتشتیان را در داخل ساختمان، از پشت محفظه‌ای شیشه‌ی می‌توان تماشا کرد. آتش به‌عنوان نمادی از روشنایی و حقیقت، برای زرتشتیان مقدس است. بر دیوارهای این مکان مقدس، سخنان مهم دین زرتشت جا گرفته است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

موزه آینه و روشنایی یزد

راهنمای سفر به یزد - موزه آینه و روشنایی یزد
موزه آینه و روشنایی یزد – عکس از فائزه میرسلطانی

در امتداد بلوار آیت‌الله کاشانی، موزه آینه و روشنایی یزد جا خوش کرده است. بنای زیبا این موزه در دل حیاطی وسیع و سبز واقع شده و مجموعه‌ای از آینه و لوازم روشنایی باستانی، ابتدایی‌ترین روش‌های روشنایی را به شما نشان خواهند داد. آینه‌های متعدد، نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های زیبا، درهایی که با هنر کنده‌کاری چوب و آینه‌کاری‌های ظریف تزیین شده، از دیدنی‌های دلچسب موزه است.

آیین اسرارآمیز مرگ در تاریخ زرتشتیان

راهنمای سفر به یزد - دخمه زرتشتیان
دخمه زرتشتیان – عکس از فائزه میرسلطانی

دخمه زرتشتیان یکی از جاذبه‌های مهم در راهنمای سفر به یزد است. هرگز رفتن به این مکان اسرارآمیز را فراموش نکنید و قبل از غروب، با خودرو خودتان را به چهارراه پژوهش و بلوار جوان برسانید. زرتشیان باستان معتقد بودند که جسد نباید درون خاک دفن شود، زیرا زمین را آلوده می‌کند. بنابراین مردگان را به دخمه، جایی در بالای کوه می‌بردند تا خوراک لاشخورها شوند. دورتادور قله را دیواری دربرگرفته و در دل آن چاله‌ای مخصوص واقع شده که استخوان‌های بازمانده از جنازه در آن ریخته می‌شده است. رسیدگی به امور مرده‌ها و رصد جسد تکه‌تکه‌شده‌ آن‌ها را اشخاصی به‌نام نساسالارها انجام می‌دادند و کسی اجازه دیدن بدن مرده را نداشته است.

راهنمای سفر به یزد - دخمه زرتشتیان
دخمه زرتشتیان – عکس از فائزه میرسلطانی

در این محوطه، دو کوه مرتفع دیده می‌شود که بالا رفتن از یکی به‌خاطر پلکانی بودن مسیرش آسان‌تر است. حس قدم‌به‌قدم بالا رفتن، در زیر نور خورشید و سکوت رمزآلود این منطقه، تجربه‌ی ناب و عجیب‌وغریبی است. با هر گام احساس می‌کنیم به گذشته و نیاکان‌مان نزدیک‌تر شده‌ایم.

یزدگردی و درنوردیدن تاریخ پررمزوراز ایرانیان باستان، تجربه‌ای فوق‌العاده است. در راهنمای سفر به یزد تجربه‌های شخصی و شوق تماشای این سرزمین کاه‌رنگی را برای یک سفر سه روزه با شما شریک شدیم. اگر زمان بیش‌تری برای گشت‌زنی در این سرزمین کویری دارید، حتماً به دیگر دیدنی‌های آن سر بزنید و اطلاعات خود را در اختیار دیگر گردشگران این دیار شیرین قرار دهید.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی شیراز؛ ۱۹ جاذبه دیدنی شهر شعر و ادب
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.