بررسی سامانه اعتبارسنجی میزانتو؛ با میزانتو ریسک مالی را به حداقل برسانید

0

زمانی که در یک معامله ملک یا خودرو چک دریافت می‌کنید، چگونه به‌طرف مقابل اعتماد می‌کنید؟ آیا از سوابق چک‌های برگشتی او خبر دارید؟

اگر به‌عنوان فروشنده نیاز دارید تا اجناس خود را به‌صورت اعتباری یا اقساطی به مشتری بفروشید، چگونه از سوابق مالی مشتری آگاه می‌شوید؟

جواب این پاسخ‌ها را می‌توانید در سامانه میزانتو بیابید. در ادامه مطلب به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید در میزانتو مشتری خوش‌حساب را از مشتری بدحساب تشخیص دهید؟

رونیکس

اعتبارسنجی چیست؟

اعتبارسنجی (Credit Scoring) دانشی مبتنی بر علم آمار است که به‌وسیله آن می‌توان مشتری بدحساب را از مشتری خوش‌حساب تشخیص داد. در فرآیند اعتبارسنجی مشتریان حقیقی، اطلاعات هویتی و سوابق مالی اشخاص استفاده می‌شود. کسب‌وکارهایی که به‌صورت اعتباری و به‌وسیله چک محصولات و خدمات خود را می‌فروشند، جهت اعتبارسنجی صاحبان چک از این روش استفاده می‌کنند. در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری از این روش جهت اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات خرد جهت خرید کالاها کاربرد زیادی دارد.

سامانه میزانتو چیست؟

میزانتو سامانه‌ای است متعلق به شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان وابسته به بانک سامان که به‌وسیله آن می‌توان وضعیت تعهدات و سوابق رفتاری مالی شخص حقیقی و حقوقی اعتبارسنجی شونده درگذشته را سنجید. با این سامانه می‌توانید با کمترین ریسک به مشتریان خود اعتماد کنید.

در میزانتو می‌توانید گزارش اعتبارسنجی را جهت اطلاع خود دریافت کرده و آن را به‌منظور خرید اعتباری به فروشگاه‌ها و شرکت‌هایی که فروش اعتباری دارند (نظیر فروشندگان خودرو و لوازم‌خانگی) ارسال و به‌جای خرید نقدی، خرید اعتباری داشته باشید.

دریافت گزارش اعتبارسنجی خود و دیگران از مهم‌ترین خدمات میزانتو است. علاوه بر این، می‌توانید نتیجه اعتبارسنجی خود را به‌صورت سیستمی و در بستر امن برای سایرین (شامل اشخاص و شرکت‌ها) ارسال کنید.

میزانتو چگونه اعتبارسنجی می‌کند؟

پس از ثبت‌نام که شامل دریافت اطلاعات و احراز هویت درخواست‌کننده است، سوابق مالی و اعتباری شخص حقیقی یا حقوقی از سیستم نظام بانکی کشور استخراج می‌شود.
این ثبت‌نام شامل کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایلی که حتماً باید به نام درخواست‌کننده باشد (با کد ملی تطابق داده می‌شود) کد تأییدی به شماره همراه شما ارسال می‌شود که با آن به میزانتو وارد می‌شوید.

شما برای اعتبارسنجی سه نیاز مختلف دارید که به سه طریق می‌توانید وارد میزانتو شوید:

۱. دریافت میزان اعتبار خودم

تمام اشخاص ایرانی می‌توانند سابق اعتباری خود را در میزانتو دریافت کنند

۲. مشاهده میزان اعتبار دیگران

دریافت گزارش اعتباری طرف معامله با کد ۱۰ رقمی

۳. ارسال میزان اعتبار به شرکت‌ها

ارسال گزارش اعتباری به شرکت‌ها برای خرید اعتباری

میزانتو چه اطلاعاتی از اعتبارسنجی ارائه می‌کند؟

کد ملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر و سوابق اعتبارسنجی شما در قالب گزارش اعتبارسنجی برای گیرنده ارسال می‌شود. سوابق مالی و تعهدات پس از تحلیل، در قالب امتیاز و به شکل عبارات کیفی نمایش داده می‌شود و اطلاعات خام شما به‌هیچ‌عنوان در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت. علاوه بر این، مواردی که در بخش اطلاعات کاربری با تیک «نمایش در گزارش» توسط شما تأییدشده باشد، در گزارش درج می‌شود.

خروجی گزارش اعتباری میزانتو شامل:

امتیاز اعتباری شما

امتیاز اعتباری نشان‌دهنده وضعیت تعهدات و سوابق مالی اعتبارسنجی شونده درگذشته است. این امتیاز عددی بین صفر تا ۱۰۰۰ است که هر چه به ۱۰۰۰ نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده خوش‌حساب‌تر بودن اعتبارسنجی شونده است.

اعلام وضعیت پذیرش از سوی فروشندگان اعتباری

در فرایند ثبت درخواست اعتبارسنجی اسامی شرکت‌های طرف قرارداد با میزانتو قابل‌مشاهده و انتخاب است. با انتخاب هرکدام از آن‌ها می‌توانید گزارش خود را به آن‌ها ارسال نمایید. به‌منظور ارسال گزارش به سایر شرکت‌ها و یا فروشگاه‌ها، کافی است شماره همراه صاحب آن کسب‌وکار (گیرنده گزارش) را وارد کنید.

امکان اشتراک‌گذاری امتیاز اعتبارسنجی با شخص سوم از طریق پیامک

زمانی که شخص دیگری گزارش اعتبارسنجی خود را برای شما ارسال کرده است. در این حالت، پیامکی شامل نام و نام خانوادگی متقاضی به همراه کد یک‌بارمصرف به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود. با واردکردن این اطلاعات در بخش مذکور می‌توانید نتیجه اعتبارسنجی فرد ارسال‌کننده را از میزانتو دریافت می‌کنید.

اگر می‌خواهید نتیجه اعتبارسنجی شما به فرد دیگری (حداکثر سه نفر) ارسال شود شماره تلفن همراه او را وارد کنید. با توجه به اینکه گزینه دریافت نتیجه اعتبارسنجی بصورت پیش‌فرض انتخاب شده است در هر دو حالت، میزانتو نتیجه اعتبارسنجی را به شما نیز نمایش خواهد داد.

امکان اشتراک‌گذاری امتیاز اعتبارسنجی با شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌صورت آنلاین

بسیاری از فروشگاه‌ها و شرکت‌ها محصولات خود را با پذیرش چک و به‌صورت اعتباری به خریداران عرضه می‌کنند. به‌عنوان نمونه، فروشندگان بزرگ خودرو داخلی و خارجی و فروشندگان لوازم‌خانگی بخشی از مبلغ محصول را به‌صورت نقدی و بخش دیگر را به‌صورت چک دریافت می‌کنند. چنانچه شما مایل به خرید اعتباری از این فروشندگان باشید می‌بایست نتیجه اعتبارسنجی خود را از میزانتو گرفته و در اختیار آن‌ها قرار دهید تا بتوانید از مزایای خرید اعتباری بهره‌مند شوید

فرآیند عضویت و دریافت اعتبارسنجی در میزانتو چگونه است؟

ابتدا باید در سامانه میزانتو عضو شوید و با واردکردن کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل (حتماً باید به نام خودتان باشد) کدی به شما پیامک می‌شود. با واردکردن کد می‌توانید از خدمات میزانتو استفاده کنید.

در مرحله بعد سه گزینه دارید:

دریافت نتیجه اعتبارسنجی

نتیجه اعتبارسنجی شما در قالب امتیاز از ۰ تا ۱۰۰۰ نمایش داده می‌شود. همچنین حوزه سوابق مالی و در بازپرداخت تعهدات نتایجی در بردارد. این نتایج بر اساس چک برگشتی و تعهدات مالی شما در بازپرداخت اقساط تسهیلات نمایش داده می‌شود.

  • واردکردن اطلاعاتی شامل مشخصات فردی، شغلی، سکونتی و درآمدی صحت‌سنجی آن‌ها از سوی کارشناسان، می‌تواند در امتیاز اعتباری شما اثرگذار باشد.

اشتراک‌گذاری نتیجه اعتبارسنجی با شرکت‌ها

فهرستی از شرکت‌های طرف قرارداد با میزانتو به شما ارائه نشان داده‌شده که با انتخاب آن‌ها گزارش اعتبارسنجی به این شرکت‌ها ارسال می‌شود

اشتراک‌گذاری نتیجه اعتبارسنجی با سایرین

با واردکردن شماره موبایل شخص دیگر، کد یک‌بارمصرفی ارسال می‌شود که آن شخص می‌تواند با استفاده ازآن‌پس از ورد به میزانتو با واردکردن کد ملی شما و کد ارسال‌شده گزارش را دریافت کند.

هزینه استفاده از خدمات میزانتو چقدر است؟

حداقل میزان هزینه برای دریافت نتیجه اعتبارسنجی، ۶٫۹۰۰ تومان است که با انتخاب گزینه‌های «اشتراک‌گذاری نتیجه اعتبارسنجی با شرکت‌ها» و «اشتراک‌گذاری نتیجه اعتبارسنجی با سایرین» اندکی به این هزینه افزوده خواهد شد.

  • توجه داشته باشید پرداخت هزینه اعتبارسنجی توسط کاربر می‌بایست باکارت بانکی به نام خود او صورت گیرد، در این مرحله یک‌بار دیگر هویت کاربر از طریق کارت‌بانکی بررسی می‌شود.
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.