درباره پروتز سینه

0

درباره پروتز سینه : بزرگ کردن سینه با پروتز یکی از شایع ترین اعمال جراحی زیبایی است و با اهدافی از قبیل بزرگ کردن سینه ها ، اصلاح عدم تقارن موجود در سینه ها ، قوام بخشیدن به سینه ها و جایگزین نمودن سینه ای که در اثر جراحی انجام می گیرد.

پروتز سینه برای چه افرادی توصیه می شود ؟

درباره پروتز سینه ، می توان گفت افرادی که می توانند از پروتز سینه استفاده نمایند در تقسیم بندی کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته اول : خانم هایی که به دلایل وراثتی و یا سایر عوامل اصلا نسج سینه ندارند با پروتز سینه می توان مشکل آن ها را رفع نمود. در این افراد معمولا با ایجاد برش 4 الی 5 سانتی متری در زیر سینه می توان پروتز سینه را درون سینه قرار داد.

رونیکس

دسته دوم : بیمارانی هستند که در اثر گذر زمان و به دلیل اتفاقاتی اعم از بارداری ، افزایش یا کاهش وزن شدید سینه های آن ها کوچک و دچار شلی و افتادگی شده است. این افراد برای دستیابی به حجم قابل توجهی از سینه می توانند از پروتز سینه استفاده نمایند. با پروتز سینه نمی توان افتادگی سینه را اصلاح نمود و در این موارد باید همزمان با عمل پروتز سینه ، عمل لیفت و بالا کشیدن سینه ها نیز انجام گیرد. برش ایجاد شده در این افراد با گروه قبل متفاوت است و این افراد معمولا می توانند از برش دور سینه یا برش خط وسط سینه استفاده کنند.

انواع پروتز سینه

در حالت کلی برای افزایش سایز سینه و رسیدن به سایز مناسب دو نوع پروتز سینه وجود دارد :

  • پروتز های گرد : در حدود 90 الی 95 درصد موارد از پروتزهای گرد استفاده می شود.
  • پروتز های آناتومیک یا اصطلاحا قطره اشکی : در حدود 5 درصد از بیماران از پروتز های آناتومیک استفاده می شود که شبیه بافت طبیعی پستان می باشد.

جنس پروتز سینه

مهم ترین عاملی که پروتز ها را به دو دسته کلی تقسیم بندی می کند ، جنس پروتز می باشد که ممکن است با ژل سیلیکون یا با سرم نرماسونی ( سالین ) پر شده باشد. سطح خارجی پروتز ها ممکن است صاف و یا خشن باشد.

  • پروتز پر شده با ژل : این پروتزها دارای روکش سیلیکونی هستند و درون آن ها با ژل سیلیکون پر شده است.
  • پروتز پر شده با سالین : این پروتزها نیز دارای روکش سیلیکونی می باشند و درون آن ها با سرم نرماسونی پر شده است.

جنس همه پروتزها از سیلیکون است که یک ماده کاملا خنثی بوده و با بدن انسان سازگار است به طوری که چیزی تحت عنوان نپذیرفتن پروتز و دفع آن وجود ندارد.

اندازه و سایز پروتز سینه

انتخاب سایز پروتز سینه بستگی به وضعیت بدن بیمار دارد و نمی توان خارج از ظرفیت بافتی اقدام نمود. زیرا در غیر اینصورت و با گذشت زمان عوارضی بروز خواهد نمود.

برآمدگی پروتز

پروتزها را می توان از نظر میزان برآمده بودن به سه دسته استاندارد ، متوسط و بسیار برآمده تقسیم نمود. نمی توان پروتز خیلی برآمده را در یک سینه کوچک قرار داد چون پوست چنین سینه ای با بیرون زدگی بیش از حد تطابق ندارد.

محل برش در عمل پروتز سینه

  • برش زیر سینه : این برش در قسمت خط زیر سینه ایجاد می شود و طول آن معمولا 4 سانتی متر است. به دلیل کنترل راحت قرار دهی پروتز در زمان انجام عمل و مخفی بودن محل برش ، برش زیر سینه رایج ترین روش می باشد.
  • برش در نوک سینه : مشخص بودن محل برش از معایب این روش می باشد.
  • برش در ناحیه زیربغل : به دلیل سختی در یافتن محل تعبیه پروتز ، مشخص بودن محل برش در زیر بغل و مشکلات احتمالی که در آینده ممکن است بروز کنند این روش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

محل قرارگیری پروتز سینه

دو محل برای قرار دادن پروتز سینه وجود دارد :

  • زیر عضله سینه : بهترین محل برای قرار دادن پروتز سینه ، زیر عضله است و نتایج خیلی خوبی دارد.
  • روی عضله سینه : قرار دادن پروتز روی عضله معمولا نتایج دراز مدت خوبی ندارد.

برای بزرگ کردن سینه تزریق چربی بهتر است یا پروتز سینه ؟

چنانچه فردی که قصد بزرگ کردن سینه را دارد از سینه هایی کوچک همراه با پوستی سفت بر خوردار باشد هر دو روش برای او قابل انجام است. در صورتی که میزان شلی پوست اندک باشد انجام پروتز بهتر از تزریق چربی است ، چرا که پروتز شکل آناتومیک مشخصی دارد و شکل مناسبی به سینه می دهد. در حالی که تزریق چربی ، تابع پوست و بافتی است که آن را نگه می دارند و طبیعتا در یک سینه ای که تحت تاثیر جاذبه قرار می گیرد میزان ایستایی نتیجه کمتر خواهد بود. البته در بین نوع پروتز گرد و قطره اشکی ، نوع قطره اشکی سینه را بهتر بالا می برد و برای افرادی که دچار افتادگی اندک سینه هستند پروتز از نوع قطره اشکی مناسب می باشد.

پروتز سینه و شیردهی

در حین عمل پروتز ، پروتز سینه چه در زیر عضله قرار داده شده باشد و چه در روی عضله ، بافت سینه دستکاری نمی شود به همین علت بافت سینه همان قابلیتی که قبل از گذاشتن پروتز برای شیر دهی داشت را بعد از عمل پروتز سینه نیز خواهد داشت. لذا با اطمینان خاطر می توان گفت پروتز سینه منعی برای بارداری و شیردهی ایجاد نمی کند.

آیا قرار دادن پروتز سینه باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه می شود ؟

طبق بررسی های علمی انجام شده قرار دادن پروتز سینه در زیر عضله یا روی عضله جلوی قفسه سینه هیچ دخالتی در ایجاد و یا افزایش ریسک سرطان سینه ندارد.

مسافرت با هواپیما بعد از جراحی پروتز سینه

در برخی موارد مشاهده شده که هنگام پرواز با هواپیما به دلیل تغییر فشار هوا البته در صورت استفاده از پروتزهای آب نمکی ممکن است یک سری حباب های ریزی ایجاد شوند که معمولا بین 24 الی 48 ساعت بعد به خودی خود جذب می شوند زیرا در پروتزهای سیلیکونی یا ژلی کمتر با این مسئله مواجه هستیم. به طور کلی پروتز سینه هیچ منعی برای پرواز با هواپیما ایجاد نمی کند و این مسئله در مورد شناگر های حرفه ای که در اعماق زیاد شیرجه می زنند نیز صادق است.

آیا امکان بازسازی سینه در اثر ابتلا به سرطان سینه وجود دارد ؟

در بحث بازسازی سرطان پستان یکی از دغدغه های مهم بیماران ، حتی قبل از انجام جراحی این است که وضعیت شان بعد از جراحی چگونه خواهد بود. در بیماران مبتلا به سرطان سینه علاوه بر آسیب جسمی ایجاد شده ، برداشتن سینه نیز یک آسیب بزرگ روحی تلقی می شود. به همین خاطر در عمل جراحی ، استفاده از روش های حفظ پستان ، شیمی درمانی و کوچک تر کردن توده یکی از بزرگترین اهداف جراحی می باشد. بنابراین حتی المقدور سعی می شود جراحی با حفظ پستان انجام گیرد ، مگر در موارد پیشرفته که باید کل بافت سینه را برداشت.

بیمارانی که پرتو درمانی می کنند به هیچ عنوان نباید از پروتز سینه برای بازسازی سینه شان استفاده کنند ، زیرا علیرغم این که شیمی درمانی باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شود می تواند به بافت طبیعی ، پوست و زیر جلد آسیب برساند و چنین بافتی دیگر قابل تعبیه پروتز نیست. تنها امکانی که برای ترمیم سینه این افراد وجود دارد ، ترمیم بافتی عضلاتی است که از قسمت های مختلف بدن جا به جا می شوند و سینه را ترمیم می کنند.

مراقبت های بعد از پروتز سینه

فرد باید پس از انجام عمل پروتز سینه جهت دسیابی به نتیجه ایده آل مراقبت های زیر را رعایت نماید :

  • پس از عمل به مدت 6 الی 7 روز استراحت نماید.
  • داروهای تجویز شده را به صورت منظم و مطابق دستور مصرف نماید.
  • به مدت 3 الی 4 هفته از انجام فعالیت های سنگین خودداری کند.
  • تا یک ماه رو به سینه و به پهلو نخوابد و بیشتر به صورت طاق باز بخوابد.
  • به مدت 2 الی 3 ماه ، سوتین مخصوص تجویز شده را استفاده نماید.
  • پس از 4 الی 6 هفته با مشاوره پزشک می تواند انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین را آغاز نماید.
  • باید به مدت یکسال مراجعات منظم و ماهیانه به مطب پزشک خود داشته باشد و پس از آن به مدت 3 سال به صورت سالیانه به پزشک خود مراجعه نموده و هر 3 سال یکبار به دستور پزشک باید ام آر آی انجام گیرد.
  • در صورت بروز نشانه های عفونت نظیر تب ، گرم شدن و قرمز شدن محل جراحی ، درد در ناحیه سینه ، تپش نامنظم قلب و تنگی نفس حتما به پزشک اطلاع دهد.

آیا پروتز سینه در زمان مشخصی نیاز به تعویض دارد ؟

خیر ، هیچ محدودیت زمانی برای تعویض پروتز وجود ندارد مگر این که عوارضی بروز نماید.

عوارض پروتز سینه

لازم به ذکر است عمل پروتز سینه یک عمل کاملا بی خطر است و در صورتی که بیمار مشکلات زمینه ای نداشته باشد هیچ گونه عوارضی ایجاد نخواهد کرد ، اما به ندرت و در برخی موارد ممکن است عوارض احتمالی زیر اتفاق بیفتند :

  • بروز عفونت
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • جابجایی پروتز ، که به راحتی توسط فوق تخصص جراح پلاستیک قابل اصلاح است.
  • انقباض کپسولی ، که امروزه و با استفاده از پروتزهای نسل پنجم احتمال آن بسیار کاهش پیدا کرده است. در صورت مواجهه با این حالت باید به پزشک مراجعه نموده تا با معاینه و ام ار آی علت آن مشخص شود. این عارضه معمولا با تعویض کپسول سینه و تعویض پروتز قابل درمان است.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.