ویزای توریستی کانادا چیست و چه شرایطی دارد؟

0

کانادا یکی از کشورهایی است که در سال‌های اخیر توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. سفر یا مهاجرت به این کشور به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. یکی از این روش‌ها اخذ ویزای توریستی کانادا است.

از سیر تا پیاز ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا نوعی ویزای اقامت موقت است که نشان می‌دهد شما شرایط ورود به کانادا را دارید. اما داشتن این ویزا به‌معنای مجوز ورود به کانادا نیست. این افسر مرزی است که تعیین می‌کند حتی با داشتن ویزای توریستی، شما می‌توانید وارد کانادا شوید یا خیر.

رونیکس

برای ورود موقت به کانادا، یا باید ویزای اقامت موقت (TVR) داشته باشید یا مجوز الکترونیکی سفر (eTA). ما ایرانی‌ها به ویزای اقامت موقت نیاز داریم.

با ویزای توریستی کانادا تا چه زمانی می‌توانید در این کشور بمانید؟

با داشتن این ویزا معمولا می‌توانید تا شش ماه در این کشور اقامت کنید. بااین‌حال، افسر مرزی در فرودگاه ممکن است با توجه به شرایط تصمیم بگیرد اجازهٔ اقامت کمتر یا بیشتر از ۶ ماه را به شما بدهد. در چنین شرایطی، افسر تاریخ ترک کانادا را روی گذرنامه‌تان درج خواهد کرد. ممکن است مدرکی موسوم به «ویزیتور رکورد» هم به شما بدهند که تاریخ ترک کانادا را به شما نشان خواهد داد.

اگر روی گذرنامه‌تان مهر نخورد، می‌توانید به مدت ۶ ماه از تاریخ ورودتان به کانادا در این کشور اقامت کنید. البته به‌شرطی‌که اعتبار گذرنامه‌تان زودتر از ۶ ماه منقضی نشود؛ زیرا دراین‌صورت باید زودتر از ۶ ماه کانادا را ترک کنید. اگر به مهر نیاز دارید، می‌توانید از افسر مرزی بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. اگر در فرودگاهی شلوغ و پرازدحام توقف می‌کنید که کیوسک بازرسی اولیه دارد، پس از اینکه بازرسی در کیوسک روی شما انجام گرفت می‌توانید برای این کار نزد افسر مرزی بروید.

چند نوع ویزای توریستی کانادا داریم؟

چند نوع ویزای توریستی کانادا داریم

  • ویزای سینگل؛
  • ویزای مولتیپل؛
  • سوپر ویزای کانادا.

ویزای سینگل برای رویدادهای خاص

ویزای سینگل کانادا به شما اجازه می‌دهد وارد کانادا شوید و پس از زمانی مشخص از این کشور خارج شوید. به‌محض خروج از کانادا این ویزا باطل می‌شود. بیشتر مناسب افرادی است که با اهداف زیر می‌خواهند به کانادا سفر کنند:

  • ورود به کانادا برای مدت محدود با هدفی خاص (به‌عنوان‌مثال برای یک ملاقات رسمی)؛
  • شرکت در رویدادهای خاصی که به‌ندرت اتفاق می‌افتند (مثلا سالی یک‌بار).

افرادی که ویزای سینگل دارند، پس از خروج از کانادا دوباره باید برای ورود به این کشور ویزا بگیرند. اما اگر با ویزای سینگل از کانادا خارج شده و به ایالات متحده (شامل خود آمریکا و توابع آن) یا سنت‌پیر و میکلون رفته باشید، برای بازگشت به کانادا نیازی به ویزا ندارید.

ویزای مولتیپل برای رفت‌وآمد نامحدود

با داشتن ویزای مولتیپل (یا مولتی) می‌توانید هرچندبار که بخواهید به کانادا رفت‌وآمد کنید و هر بار به‌مدت شش ماه در این کشور بمانید. این ویزا تا ۱۰ سال اعتبار دارد، اما در اصل مدت‌زمان آن به یک ماه قبل از تاریخ انقضای گذرنامه‌تان بستگی دارد. البته این ویزا برای ما ایرانی‌ها ۵ ساله است، زیرا گذرنامهٔ ایرانی فقط ۵ سال اعتبار می‌خورد. با این ویزا پس از هر دورهٔ شش‌ماهه، کافی است خاک کانادا را ترک کنید (حتی اگر یک ساعت باشد) و دوباره برگردید و شش ماه دیگر بمانید.

سوپر ویزای کانادا؛ ویزایی برای پدر و مادرها

سوپر ویزای کانادا به والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها اجازه می‌دهد به‌مدت ۲ سال در کنار فرزندان یا نوه‌هایشان در کانادا زندگی کنند. این ویزا هم جزو ویزاهای موقت است، اما فرزندان یا نوه‌های این افراد باید اقامت دائم یا شهروندی کانادا را داشته باشند.

آیا می‌توانم خانواده‌ام را با ویزای توریستی به کانادا ببرم؟

همسر و کودکان خردسال (زیر ۱۸ سال) شما می‌توانند با ویزای توریستی با شما سفر کنند، اما هریک از آنها باید درخواست جداگانه بدهند و هزینهٔ جداگانه پرداخت کنند. شما باید همهٔ درخواست‌ها را با هم به مرکز درخواست ویزا یا به‌شکل آنلاین ارسال کنید. دراین‌صورت درخواست‌های شما به‌عنوان یک خانواده بررسی خواهد شد.

شرایط لازم برای دریافت ویزای توریستی کانادا

شرایط لازم برای دریافت ویزای توریستی کانادا

  • داشتن مدارک موردنیاز مانند گذرنامه با اعتبار کافی؛
  • سلامت جسمانی؛
  • نداشتن محکومیت‌های مربوط به مهاجرت یا سوءپیشینهٔ جنایی؛
  • متقاعدکردن افسر مهاجرت که دلبستگی‌هایی مانند شغل، خانه، دارایی‌های مالی یا خانواده‌ای با پیوندهای عاطفی محکم دارید و بنابراین به کشورتان بازمی‌گردید؛
  • متقاعدکردن افسر مهاجرت که پس از پایان بازدیدتان از کانادا در موعد مقرر این کشور را ترک خواهید کرد؛
  • برخورداری از تمکن مالی در مدت اقامت (مقدار پولی که نیاز دارید بستگی به طول‌مدت اقامت‌تان و محل اقامت در این کشور دارد).

ممکن است به آزمایش پزشکی و دعوت‌نامه از سوی کسی که در کانادا زندگی می‌کند هم نیاز داشته باشید (الزامی نیست).

افرادی که اجازه ورود به کانادا را ندارند

برخی افراد به دلایلی اجازه ندارند وارد کانادا شوند. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • فعالیت‌های تبهکارانه؛
  • فعالیت‌های ناقض حقوق بشر؛
  • مشکلات امنیتی، سلامتی یا مالی؛
  • جرایم سازمانی.

درخواست برای ویزای توریستی کانادا

برای درخواست ویزای توریستی کانادا و نیز ارسال درخواست می‌توانید به‌شکل کاغذی از طریق مرکز درخواست ویزا (VAC) یا آنلاین اقدام کنید.

۱. آماده‌کردن مدارک

اصل همهٔ مدارک موردنیاز که در دستورالعمل درخواست ویزای توریستی ذکر شده است و گذرنامه (با حداقل شش ماه اعتبار) را به‌همراه رسید پرداخت هزینه و نیز ترجمهٔ رسمی و معتبر مدارک حاضر کنید. ترجمهٔ مدارک و تأییدات باید به انگلیسی یا فرانسه و از طریق دارالترجمه رسمی انجام شود. ترجمهٔ خود شما یا بستگان قابل‌قبول نیست.

نکته: خردسالانی که تنها یا با فردی به‌جز والدین مسافرت می‌کنند باید اجازه‌نامه‌ای رسمی ترجیحا به زبان انگلیسی یا فرانسه داشته باشند که هر دو والد یا قیم قانونی آن را امضا کرده باشند. اگر کودک با یکی از والدینش سفر می‌کند، باید اجازه‌نامه از سوی والد دیگر را داشته باشد.

۲. تکمیل درخواست

برخی از فرم‌هایی که باید پر کنید عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست ویزای موقت؛
  • فرم اطلاعات مربوط به خانواده؛
  • چک لیست مدارک.

به یاد داشته باشید که اطلاعات مندرج در فرم‌ها باید درست باشند. اطلاعات نادرست فقط به ردشدن ویزای شما کمک خواهد کرد. اگر به موردی برخوردید که دربارهٔ شما صدق نمی‌کند، کافی است عبارتNot Applicable یا NA را برای آن بنویسید. درخواست باید امضا شود و تاریخ داشته باشد.

۳. پرداخت هزینه‌ها

دو نوع هزینه برای این ویزا دارید:

  • هزینهٔ بررسی درخواست؛
  • هزینهٔ بیومتریک.
نوع هزینه مبلغ
هزینهٔ درخواست ویزای توریستی برای هر فرد ۱۰۰ دلار کانادا
هزینهٔ درخواست ویزای توریستی برای خانواده (۵ نفر یا بیشتر) ۵۰۰ دلار کانادا
هزینهٔ بیومتریک برای هر فرد ۸۵ دلار کانادا

 

هزینه‌ها ممکن است با گذشت‌زمان تغییر کند. برای پرداخت هزینه به یک آدرس ایمیل معتبر، دسترسی به چاپگر و یک کارت اعتباری یا دبیت کارت کانادایی نیاز دارید. حتما از رسید هزینه‌های پرداختی را پرینت بگیرید.

نکتهٔ مهم: هزینه‌هایی که می‌پردازید تحت هیچ شرایطی قابل‌استرداد نخواهد بود. اگر مجددا اقدام کنید، باید دوباره هزینه‌ها را بپردازید.

۴. ارسال درخواست

حالا باید درخواست‌تان را به‌همراه چک‌لیست مدارک و فرم‌های تکمیل‌شده ارسال کنید.

اطلاعات بیومتریک شامل اثرانگشت و عکسی از صورت‌تان است. پس از پرداخت هزینهٔ بیومتریک و ارسال درخواست، در نامه‌ای به شما اعلام خواهند کرد که چگونه و کجا باید این اطلاعات را ارائه دهید. برای این کار نهایتا ۳۰ روز فرصت دارید.

بررسی درخواست

بررسی درخواست

پس از آنکه افسر تمام مدارک و جزئیات را بررسی کرد، تصمیم می‌گیرد. چنانچه افسر کامل بودن درخواست را تأیید کند و شما را واجد شرایط بداند، تاریخ و مکان مصاحبه را به شما اطلاع خواهند داد. دراین‌صورت همهٔ مدارک و گذرنامه به‌همراه ویزای توریستی به شما برگردانده می‌شود. در صورتی که سوپر ویزا خواسته باشید یک دعوت‌نامه هم به شما داده خواهد شد.

احتمال دارد موارد زیر را هم از شما بخواهند:

  • اطلاعات بیشتر در برخی از زمینه‌ها؛
  • آزمایش پزشکی؛
  • گواهی عدم سوءپیشینه از ادارهٔ پلیس.

اگر درخواست ناقص باشد، درخواست‌تان را بدون بررسی به شما برمی‌گردانند.

زمان بررسی درخواست

زمان بررسی ویزا از هر کشور به کشور دیگر متفاوت است. معمولا بیشتر درخواست‌ها را طی چند هفته یا کمتر بررسی می‌کنند. به یاد داشته باشید این زمان شامل زمان موردنیاز برای اطلاعات بیومتریک نیست.

دلایل رد شدن ویزای توریستی کانادا

برخی از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شوند ویزای شما رد شود:

  • کامل‌نبودن مدارک و نداشتن شرایط لازم؛
  • متقاعدنشدن افسر مرزی مبنی بر خروج به‌موقع شما از کانادا (به‌ویژه نداشتن دلبستگی‌های کافی مانند خانواده در کشور مبدأ)؛
  • درج اطلاعات نادرست در فرم‌ها یا جعلی‌بودن مدارک ارائه‌شده؛
  • داشتن سوءپیشینه.

درصورتی‌که درخواست رد شود، اصل همهٔ مدارک و گذرنامه‌تان به شما برگردانده خواهد شد.

راه‌های تبدیل اقامت موقت توریستی به اقامت دائم

اخذ اقامت دائم در کانادا در داخل این کشور و با داشتن اقامت موقت توریستی، به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و به فرایندی طولانی و رعایت الزامات فراوان نیاز دارد، مگر اینکه پناهنده باشید یا همسر فردی باشید که شهروند کاناداست یا اقامت دائم آن را دارد. بااین‌حال اگر قصد مهاجرت به کانادا و تبدیل اقامت موقت توریستی به اقامت دائم را دارید می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • اگر به‌عنوان کارگر وارد این کشور شده‌اید، تحت کلاس «تجربهٔ کانادایی» یا Canadian Experience Class می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید. به‌شرطی‌که ۱۲ ماه یا بیشتر در این کشور در مهارت خاصی کار کرده باشید.
  • برخی از دانشجویان در کانادا که مجوز تحصیل (Study permit) دارند، می‌توانند برای مجوز کار در این کشور تا ۳ سال پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنند.

به یاد داشته باشید تغییر وضعیت ویزای کانادا در آن کشور امکان‌پذیر هست، اما تضمینی برای پذیرش آن وجود ندارد.

برای دریافت مشاورهٔ رایگان در این زمینه می‌توانید از کارشناسان مجرب ایران کانادا کمک بگیرید. برای مطالعه جزئیات بیشتر در مورد این ویزا به لینک زیر مراجعه کنید.

ویزای توریستی کانادا

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.