آشنایی با سیستم های اعلام حریق

0

چندین دهه است که از ورود سیستم های اعلام حریق به صنعت ساختمان سازی می گذرد. امروه نصب تجهیزات اعلام و اطفا حریق در ساختمان‌ها یک ضرورت به شمار می رود. ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻋﻼم ﺣﺮﯾﻖ ﺟﻬﺖ ﺗﺸﺨﯿﺺ زود ﻫﻨﮕﺎم ﺣﺎدﺛﻪ و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻓﺎﺟﻌﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮﺛﺮ ﺑـﻮده و اﯾن ﺳﯿﺴﺘﻢ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ ارزش و ﺟﺎن ﭘﺮﺳﻨﻞ را از ﺻﺪﻣﺎت آﺗـﺶ ﺳـﻮزی دور می کند . اﯾﻦ سیستم ﻫﺎ حساس به دود، ﺣﺮارت، ﻧـﺸﺖ ﮔـﺎز، ﺷـﻌﻠﻪ هستند و ﺗﻮﺳـﻂ دﺗﮑﺘﻮرﻫـﺎی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ آن و اﻋﻼم صورت می پذیرد.

ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻋﻼم ﺣﺮﯾﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ از ﻗﻄﻌﺎتی هستند ﮐﻪ در ﮐﻨﺎر یکدﯾﮕﺮ ﻋﻤﻞ ﺗﺸﺨﯿﺺ و اﻋﻼم ﺧﻄﺮ را ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

این قطعات عبارت است از :

رونیکس
  • سیستم مرکزی
  • تشخیص دهنده ها و دتکتورها
  • شاسی های اعلام
  • ﻓﻼﺷرﻫﺎ و آژیرها

اهمیت استفاده از سیستم های اعلام حریق

امروزه در مقررات ملی ساختمان در کشور خود شاهد این هستیم که وجود یک سیستم اعلام حریق در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری الزامی می باشد و ممکن است نبود این سیستم ها عواقب جبران ناپذیری همراه باشد.

امروزه صنعت ساختمان به سویی می رود تا با تغییرات جزیی و استفاده بهینه از امکانات موجود، خطراتی ناشی از آتش سوزی، نشتی گاز و دود به حداقل ممکن برسد و در صورت بروز چنین مشکلات سریع ترین عکس‏العمل را نشان دهد تا از آسیب دیدن و ورود خسارت به ساختمان جلوگیری کند.

اینجاست که مهندسین ساخت و ساز نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند، به عنوان مثال در شهر بزرگی مثل توکیو که سالانه هزاران زمین لرزه با ده ها هزار پس لرزی رخ میدهد ولی حداقل خسارت به شهر وارد می شود و شاهد هستیم که سالانه تلفات جانی بر اثر وقوع زلزله در توکیو نزدیک به صفر درصد می باشد، یا اینکه آمار حریق در شهرهای بزرگ دنیا مثل لندن، پاریس، مسکو، نیویورک و سانفرانسیسکو نشان دهنده این واقعیت است که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. سیستم اعلام حریق و بدنبال آن اطفا حریق از جمله ملزوماتی است که به موضوع پیشگیری از بروز حریق در ساختمان می پردازد.

سیستم های اعلام حریق که چندین دهه از طول عمر آن در جهان می گذرد توانسته به خوبی جایگاهی مناسب را در صنعت ساختمان بدست آورد. به گونه ای که ما امروزه در نشریات و طبق مقررات کشور عزیزمان سیستم اعلام حریق یکی از مهمترین پیش نیاز ساخت ساختمان می باشد به ویژه این مسئله برای ساختمان خاص و آپارتمان های ۴ طبقه و بالاتر دارای اهمیت می باشد. زیرا حفاظت از مال و جان افراد دارای اهمیت انکار ناپذیری است. با این حال هنوز هم هستند افرادی که الزامی برای هزینه تامین امنیت ساختمان ها به دلیل این که این سیستم ها معمولا تا سالیان سال ممکن است کاربردی نداشته باشد نمی بینند و یا حتی ممکن است به دلیل شیطنت های کودکانه مثل فشار دادن شاسی ها، سیگار کشیدن در راهرو ها و استفاده بی مورد موجب راه اندازی بی جهت و مشکلات بعد از آن شود.

آیا به اهمیت این سیستم ها پی برده‌ام؟

مهمترین موضوع در هنگام وقوع حریق، زمان می باشد. همیشه تمام کسانی که ساختمان یا انبار آنان دچار حریق شد است شکایت از تاخیر در زمان رسیدن آتشنشان ها را دارند چراکه از زمان بروز اولین نشانه های حریق تا خاموش کردن آن زمان زیادی نیست و همواره آتشنشان ها با مشکلات مانند ترافیک ، رسیدن و بعد از آن رسیدن تا طبقات بالا یا ارتفاع های بلند در ساختمان دچار حریق روبه رو هستند.

اینجاست که اهمیت و نقش نصب سیستم های اعلام حریق عیان می شود. چرا که با تشخیص علائم آتش سوزی و فعال شدن آژیرها و اعلام آتش سوزی میتواند از جان و مال ساکنین محافظت کند. و مشخص می شود که هزینه نصب آن به مراتب از هزینه ای که یک آتش سوزی میتواند تحمیل کند کمتر بوده است.

طراحی و نصب سیستم های اعلام حریق به دو دسته حفاظت از جان و مال تقسیم می شود. بدین ترتیب مسیر نصب تجهیزات و راه های ارتباط آن ها با یکدیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • طراحی و نصب و راه اندازی مسیر برای فرار
  • طراحی و نصب و راه اندازی فضای سکونت به جز سرویس بهداشتی و حمام
  • طراحی و نصب و راه اندازی برای فضاهای خاص برای نگهداری اموال

به همین دلیل توصیه می شود برای ساخت و بازسازی ساختمان ها حتما به فکر راه اندازی سیستم اعلام حریق و اطفا حریق باشید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.