جنگل ابر شاهرود؛ هم‌آغوشی زمین و آسمان

0

گشت‌وگذار در سرزمین چهار فصل ایران، طبیعت‌های گوناگونی را به اهل سفر می‌شناساند. جنگل ابر شاهرود یکی از لطیف‌ترین چهره‌های طبیعت ایران است که هر گردشگری را شیفته‌ی خود می‌کند. سفر به سرزمین ابر و مه تا مدت‌ها ذهن‌تان را درگیر زیبایی خود خواهد کرد. همسفر ما شوید تا این‌بار راهی شاهرود سمنان شویم و با هم به تماشای اقیانوس ابرها در دل جنگل سبز این سرزمین بنشینیم.

زیبایی خیال‌انگیز جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود - عکس از احسان احمدی
عکس از احسان احمدی

غرق شدن در اقیانوسی از ابرهای شناور، زیر سایه‌ی درختان سبز جنگلی، حسی فراموش‌نشدنی است که کلمات در توصیفش عاجز هستند و فقط باید تجربه‌اش کرد. شاهرود از توابع استان سمنان است و یکی از جاذبه‌های مشهور این شهر، سرزمین جنگلی و ابری آن است. جنگل ابر شاهرود از نسل جنگل‌های هیرکانی است که بخشی از دامنه‌های البرز را سبز کرده است. قدمت چند میلیون ساله‌ی جنگل‌های هیرکانی با تنوع پوشش گیاهی، بهشت عاشقان گیاه‌شناسی است. زیبایی و سرسبزی جنگل ابر شاهرود با مناطق جنگلی شمالی ایران رقابت می‌کند و اقیانوس ابر در ارتفاعات آن، این زیبایی را چندبرابر کرده است.

رونیکس

میزبانی ابرهای سفید

عکس از امیرحریرچی - ایسنا - جنگل ابر شاهرود
عکس از امیرحریرچی – ایسنا

رسیدن به ابرها و قرار گرفتن در یک قدمی آن‌ها، لحظه‌ای جذاب است که بسیاری از ما آن را در کودکی تخیل کرده‌ایم. جنگل ابر همان جایی است که شما مرز میان زمین و آسمان را تشخیص نخواهید داد و این دو در آغوش هم یکی می‌شوند. در ارتفاعات این سرزمین افسانه‌ای، امواج ابرها آرام‌آرام به سوی‌تان حرکت می‌کنند و شما را با زیبایی خیال‌انگیز خود، افسون می‌کنند. این‌جا زمان را به‌راحتی فراموش می‌کنید، ساعت‌ها به درختی تکیه خواهید داد و در ساحل اقیانوس ابری جنگل، آرامش را لمس خواهید کرد.

تنوع گیاهی و جانوری در جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود در پاییز
جنگل ابر شاهرود

این جنگل سرزمینی غنی از انواع گیاهان و جانوران است که ارزش آن را افزون کرده‌اند. تنوع پوشش گیاهی جنگل ابر شاهرود مثال‌زدنی است و بافت سبز این جنگل شامل توسکا، افرا، راش، بلوط، آویشن، نارون و… و چندین گونه‌ی دیگر از گیاهان و درختان ارزشمند همچون درخت اورس است که ریشه‌هایی جادویی دارد. تنوع حیات جانوری در این جنگل از دیگر جذابیت‌های آن است. این سرزمین بکر جنگلی، محل سکونت حیوان‌های مختلفی همچون گرگ، روباه، شغال، پلنگ، خرس قهوه‌ای و… است.

جنگل‌نوردی تا رسیدن به ساحل ابری

عکس از جعفر شاهرودی
عکس از جعفر شاهرودی

برای تماشای اقیانوس سفید ابرها، باید تا ارتفاعات جنگل پیش بروید و خودتان را برای پیاده‌روی در پستی و بلندی‌های مسیر جنگلی آماده کنید. با هر قدمی که برمی‌دارید، اکسیژن خالص آب‌وهوای ناب این جنگل را ببلعید تا وجودتان سرشار از طراوت و حیات شود و یک جنگل‌نوردی ناب را تجربه کنید. جذابیت‌های راه رسیدن به ساحل اقیانوس ابرها، حسابی سرذوق‌تان می‌آورد و هر گام که به جلو برمی‌دارید، چهره‌ای فریبنده‌تر از لحظات قبل منتظرتان است تا شما را شگفت‌زده کند.


حتما بخوانید: املش؛ گنجی در دل گیلان هیشه سرسبز

درختان خوش‌قدوقامت، سرسبزی نشاط‌آوری که این جنگل را فرش کرده و هیاهیوی آبشارهایی که صدای آب را زمینه‌ساز سفرتان کرده‌اند، وسوسه‌ای روح‌نواز برای پیشروی در این جنگل خواهند بود. همچنین اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید و از حرفه‌ای‌های این ورزش انرژی‌بخش محسوب می‌شوید، جنگل ابر شاهرود مکانی عالی برای لذت بردن از دوچرخه سواری و کسب آرامش است.

جریان زندگی‌بخش آب در جنگل ابر شاهرود

عکس از مسعود محقق - ایسنا - ارتفاعات جنگل ابر شاهرود
عکس از مسعود محقق – ایسنا

برای تماشای اقیانوس ابر، باید به ارتفاعات این جنگل برسید. در طول این مسیر، زیبایی‌های سبز و با طراوت بسیاری وجود دارد که شما را تا مقصد همراهی می‌کند. یکی از زیباترین قسمت‌های جنگل ابر شاهرود، چشمه‌ها و آبشارهای آن است که دل کوه را جلا داده‌اند و با سرسبزی پیرامون خود، قابی دیدنی از طبیعت پدید آورده‌اند. چشمه‌هایی که از دل کوه‌های این جنگل می‌جوشند، شما را به استراحت و رفع خستگی مسیر پیموده وسوسه می‌کنند و با لذت نوشیدن آب گوارای معدنی از شما پذیرایی خواهند کرد. چشمه‌های بسیاری در دل کوه‌های جنگلی این منطقه حیات دارند و چشمه ترش و چشمه قطری در بین آن‌ها نام‌آشناتر هستند.

آبشار آلوچال در جنگل ابر شاهرود - عکس از ایسنا
آبشار آلوچال در جنگل ابر شاهرود – عکس از ایسنا

آبشارهای بسیاری صخره‌ها و کوه‌های این جنگل دیدنی را تزیین کرده‌اند که شناخته‌‌شده‌ترین آن‌ها آبشار آلوچال و شرشر است. بخشی از مسیر منتهی به آلوچال، به دالان بهشت مشهور است و درختان با قدوقامت تنومند، برگ‌های سبز و شاخه‌های بزرگ خود، مسیری رویایی و دیدنی به‌وجود آورده‌اند.

رسیدن به آبشار شرشر در تخصص حرفه‌ای‌هاست. برای رفتن به این آبشار نیاز است که کوهنوردی حرفه‌ای باشید تا سختی‌های مسیر منتهی به شرشر، شما را به دردسر نیندازد.

تماشای ابرها

پوشش گیاهی و گل های جنگل ابر شاهرود
جنگل ابر شاهرود – عکس از سلمان غفارثمر

از اواسط فروردین تا اواسط مهر، سفر به جنگل ابر شاهرود بسیار رونق دارد. در این فصول اگر آب‌وهوای منطقه و شرایط جوی آن مهیای تجمع ابرها باشد، بعد از رسیدن به ارتفاعات کوهستان‌های جنگل، خیال‌انگیزترین تصویر جنگل را مشاهده خواهید کرد. در این لحظه باید زمان را فراموش کنید، گوشه‌ای دنج در ساحل اقیانوس ابر پیدا کنید و به تماشای این سرزمین بهشتی بنشینید. آرامش این اقیانوس سفید، تا مدت‌ها همراه‌تان خواهد بود و زیبایی آن هرگز از ذهن‌تان پاک نخواهد شد.

پیش به‌سوی جنگل ابر شاهرود

عکس از فرزاد کوکب‌زاده
عکس از فرزاد کوکب‌زاده

همان‌طور که گفته شد، نیمه‌ی اول سال و همچنین تا اوایل پاییز، زمان خوبی برای سفر به جنگل ابر شاهرود است. سفر پاییزی این جنگل با تمام زیبایی افسونگرش، برای کسانی که طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستند، سفری سخت خواهد بود. بنابراین بهتر است تا قبل از شروع آب‌وهوای پاییزی و حداکثر تا اواسط مهر، به این جنگل سفر کنید. زمستان جنگل ابر، شرایط جوی بسیار نامساعدی دارد و سفر به آن مقدور نیست. جنگل ابر شاهرود در شهرستان شاهرود استان سمنان واقع شده است. باید خودتان را به شاهرود برسانید و در مسیر جاده‌ی منتهی به آزادشهر گلستان پیش بروید و به روستای ابر برسید. این روستا در ابتدای جنگل ابر جا خوش کرده و همچنین برای اقامت نیز گزینه‌ی خوبی است. بعد از گذشتن از این روستا، سفر شما به قصد رسیدن به جنگل آغاز خواهد شد.

طبیعت گردی در این جنگل، به سفری شیرین و تجربه‌ای خاص تبدیل خواهد شد. در این جنگل به لنز دوربین‌تان استراحت ندهید و تا می‌توانید قاب‌های سبز و مه‌آلود آن را ثبت کنید.


در ادامه بخوانید: پارک های جنگلی تهران؛ طبیعت‌گردی در دل پایتخت

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.